http://www.t-media.fi/wp-content/uploads/2015/12/Kansan_Arvot_2015_raportti_netti_PDF.pdf
s. 28 kertoo luottamuksesta "instituutioihin". Kirkkoon luottaa 9% erittäin paljon ja 38% melko paljon, yhteensä 47%. Kansalaisjärjestöihin luottaa 57%, Eduskuntaan 43%. Itse en osaa oikein sanoa mitä tarkoittaa "luottaa" kirkkoon. Kyllä minäkin luotan siihen, että ehtoollisen asetussanat lausutaan kirkkokäsikirjan mukaan.
Luottamus kirkkoon on kasvanut tutkituista instituutioista eniten sitten edellisen tutkimuksen. Tässä on tietysti ristiriita siihen, että kirkosta erotaan runsaasti.
Sivu 32 jakaa tulokset ikäryhmittäin. 65-74 -vuotiaissa kirkko on sijalla 8, sen sijaan 15-24 -vuotiaissa sijalla 13. Tämä vastaa hyvin sitä yleistä trendiä, että kirkko on vanhemmissa ikäluokissa vahvemmassa asemassa.
Luottamus kirkkoon, tutkimus
6
56
Vastaukset
"Vuoden aikana pettymys poliittiseen järjestelmään on syventynyt aiemmasta." Listalla kirkko on noussut juuri eduskunnan, hallituksen ja EU:n ohi.
- Lukijan.huomio
Hyvä palauttaa mieleen tämäkin tutkimus.
Mainittakoon, että tutkimusen mukaan ihmiset eivät vanhetessaan tule uskonnollisemmaksi kuin olivat nuorempana.Eivät uskonnollistu, mutta maallistuminenkin tapahtuu enemmän sukupolvien vaihtumisen kuin yhden sukupolven maallistumisen kautta. Mikä on tietyllä tapaa surullista.
- Kohorteista
jori.mantysalo kirjoitti:
Eivät uskonnollistu, mutta maallistuminenkin tapahtuu enemmän sukupolvien vaihtumisen kuin yhden sukupolven maallistumisen kautta. Mikä on tietyllä tapaa surullista.
Hyvä tai paha kysymys on, tapahtuuko nyt 15-vuotiaiden maallistuminen 85%:sta 60 %:iin kirkkoon kuulumisessa (tai alle) yhtä hyvin kuin 15 vuotta vanhemman sukupolven kanssa on tapahtunut.
- KesynVaa
Kohorteista kirjoitti:
Hyvä tai paha kysymys on, tapahtuuko nyt 15-vuotiaiden maallistuminen 85%:sta 60 %:iin kirkkoon kuulumisessa (tai alle) yhtä hyvin kuin 15 vuotta vanhemman sukupolven kanssa on tapahtunut.
Kirkko on tehostanut lapsi- ja nuorisotyötään... Voisiko olla että teinit nyt uskonnollisempia kuin 15-20 vuotta sitten??
KesynVaa kirjoitti:
Kirkko on tehostanut lapsi- ja nuorisotyötään... Voisiko olla että teinit nyt uskonnollisempia kuin 15-20 vuotta sitten??
Enpä oikein usko. Kuitenkaan suurinta osaa teineistä ei kirkon toiminta kosketa kuin rippikoulun verran. Tosin sen kestoa on kai pidennetty, mutta tuskin tuo silti vaikuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363717- 122466
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371975Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211731Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301503- 1241468
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141256
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4831244- 771191