Puuvene on painava ja heikkorakenteinen, kun tähän vielä yhdistetään suuritöinen ylläpito ja lyhyt käyttöikä, niin miksi jotkut yhä vieläkin haluaa uuden puuveneen, ja on valmiita maksamaan siitä enemmän kuin uudenaikaisemmista materiaaleista rakennettu vastaava vene maksaa. Kaiken lisäksi puuveneen valmistuminen voi kestää vuosia. Jokin tässä ei nyt täsmää.
Puuvene miksi?
7
57
Vastaukset
- puuvvene
Se on kivaa ja nämä ihmiset ovat käsistään näppärämpiä kuin sinä.Elämäntapa!
- kevyt_luja
Puuvene siksi, että se on kevytrakenteinen, luja ja kestävä. 70-80 vuotta sitten rakennetuilla 6mR veneillä kilpapurjehditaan edelleen. Puuveneiden rakennustekniikka on kuitenkin muuttunut niistä ajoista. Sarjatuotannossa olevat mallit ovat hinnaltaan kilpailukykyisiä (ks. vaikkapa RM 890 hintaa).
http://www.rm-yachts.com/en/the-concept
http://www.modernwoodenboat.com
https://www.youtube.com/watch?v=sBs3nbXQdrE - custom.made
Se nyt on lähinnä ne kirjoittamasi asiat, jotka eivät täsmää. Puuvene ei ole painva, eikä heikkorakenteinen. Eikä hyvin tehdyn puuveneen ylläpitokaan ole suuritöistä. Ehkä eniten väärä on väittämä lyhytikäisyydestä. Hyvin tehty puuvene kyllä maksaa, mutta niin maksaa muistakin materiaaleista yksilöllisesti tehty vene.
- klklklklssd
Lyhyt vastaus voisi olla, että jos sinun pitää kysyä "miksi puuvene" niin et todellakaan ole puuveneihmisiä...
Puuvene on kilpailukykyinen nimenomaan one-off veneissä ja pieninä sarjoina. Suurina sarjoina lasikuituveneet tulevat edulliseksi, sen vuoksihan ne ovat vallanneet markkinat. One-offia ei kannata tehdä (perinteisillä) lasikuitumenetelmillä, koska muottikustannuksesta tulee kohtuuttoman iso.
Puuveneissä on aika eri juttu perinteinen lautavene (limi- tai tasasauma) ja toisaalta uudet menetelmät (rima, diagonaalilaminoitu, stich&glue jne.). Uusilla menetelmillä saa ihan yhtä vähäisen ylläpidon veneen kuin lasikuidullakin. Ja kevyemmän, usko pois.
Perinteisissa lautaveneissa on helppo vaihtaa lautoja & muita osia yksikerrallaan, joten vene on "ikuinen" kunhan sitä ei päästetä räpsähtämään huonolla hoidolla liian huonoon kuntoon. Eikä se lasikuitukaan täysin huoltovapaa ole. Jos kauneusarvoilla ei ole mitään merkitystä, voi ajella vaikka 200L muovitynnyreistä kasatulla lautalla - ja niinhän monet tekevätkin. Sen lisäksi, että aloitus on provo, ei sen väittämät pidä paikkansa.
- dfdfdfd
Puuvene ei ole välttämättä kaunis. Puuvene voi olla myös sikaruma. Tosin hyvin harvoin näin on, mutta se on enemmänkin perinteisten suunnitteluihanteiden ansiota kuin puumateriaalin.
Ja kaikista muistakin materiaaleista voi tehdä kauniita veneitä. Etenkin kun muistaa, että kauneus on katsojan silmässä ja silloinkin makuasia.
- puuvvene
Tää on kivaa, tosiasioista ei voi väitellä mutta makuasioista pitääkin........
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.27010938Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4093023Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei921728- 821545
- 641429
- 78992
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te41971Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73897Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21843Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e249831