"JEESUS JA JOULU 1/3: Jouluun liittyvät perinteet" - SUNNUNTAINA 13.12.2015 – klo 15.00 TV7:lla.
Joulu ei ole kristillinen juhla, eikä Jeesus syntynyt joulukuussa, kuten moni varmasti sen tietääkin, silti tätä pakanallista hedelmällisyyskultti juhlaa edelleen vietetään kristittyjen parissa. Mutta kuuluuko Jeesus jouluun? Miten kristittyjen pitäisi suhtautua siihen? Millaiset alkuperät joululla on? Miksi katolinen kirkko toi talvipäivänseisauksen karnevaalin; joulun (yule), Kristus messuksi (Christmas => Christ mass) seurakuntaan; kristinuskoon?
David Pawson opettaa aiheesta TV7:lla:
Ensimmäinen jakso;
SUNNUNTAINA 13.12.2015 – klo 15.00:
"JEESUS JA JOULU 1/3: Jouluun liittyvät perinteet"
- joulun alkuperän ja perinteiden käsittelyä
JEESUS JA JOULU - (3 jaksoa)
Ohjelmat voi katsoa TV:stä tai Netti-TV:stä esitys ajankohtana:
http://www.tv7.fi/netti-tv/
- kestot alle 30 min per jakso
- jaksot 2. ja 3. tulevat 20.12. klo 15.00 ja 27.12. klo 15.05
Jouluun liittyvät perinteet - TV7 13.12 klo 15
8
<50
Vastaukset
- 1500
131215
- IhanJustiinsa
Nyt simmut seiskalle.
- 4536
IhanJustiinsa kirjoitti:
Nyt simmut seiskalle.
645
- 657765
657675
- 435
345
- Tuulah1
moni on eronnut kirkosta minä mukaan lukien, koska suomen kirkko edustaa pakana juhlaa. joulu ei ole kristillinen juhla, vaan ihan ihmisen keksimä höpötys. ensimmäiset evankeliumin eteenpäin viejät olivat juutalaisia. sana kristitty on haukkuma sana juutalaiselle. kristityn kuuluisi viettää sapattia ja juutalaisten juhlia. unohtaa kirkko hömpötykset.
- 78978
8796
- KTS--
Nykyään vanhojen kunnon kristillisten piirien keskuuteen on luikerrellut eräänlainen käärme, joka pyrkii sekoittamaan judaismin hapatuksia vanhaan kunnon, terveeseen kristinoppiin. Yksi tälläinen myrkky on joulun väheksyminen. Nämä älypäät kuvittelevat keksineensä suurenkin löydön hoksatessaan ettei Jeesus oikeasti syntynyt jouluna. So what? Me kristityt tiedämme sen ja muistelemme Jeesusta joka päivä. Myös jouluna.
Toinen myrkky, jota syötetään kristittyjen vereen on oppi lauantaista. Vanhaan hyvään aikaan vain adventistit brassailivat lauantailla. Nyt tämä toinen turhislössi yrittää väittää että sunnuntai muka tuli pyhäpäiväksi vasta 300-luvulla Rooman keisarin käskystä. Ei pidä paikkaansa. Se oli "Herran Päivä" alusta alkaen kuten mm. fundamentalisti raamatunkääntäjä Uuras Saarnivaarakin vakuuttaa ja ottaa omassa käännöksessään erityisesti esille seuraavat kohdat:
Apostolien teot:
20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) olimme kokoontuneet murtamaan leipää..
1.Korinttolaiskirje:
16:2 Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.
Myös Justinus Marttyyri ilmoitti selkeästi sunnuntain pyhäpäiväksi jo 150-luvun puolivälissä. Justinus peräti kuoli uskonsa puolesta kun taas tää nykyajan lauantailössi levittää takapuoltaan sohvalla sipsejä syöden ja Israelin lippua heilutellen.
http://en.wikipedia.org/wiki/First_Apology_of_Justin_Martyr
Kirkkoisä Tertullianus (n. v. 200) ilmoittaa myös selkeästi sunnuntain pyhäpäiväksi, koska se oli Herramme Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuspäivä.
http://www.sundaylaw.net/books/other/andrews/1stcentury/chapter07.htm
HYVÄ!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018043- 1075657
- 2795003
- 494943
- 763717
- 542940
- 642667
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222508Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292442- 422358