Ei saa peittää?

IhmettelenHiukan

Mistä on kysymys tuossa lauseessa? Miksi se on jonkinmoinen herja(?) suomalaisia kohtaan vai olenko käsittänyt väärin?

11

12769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytitkö

Ei se varsinaisesti ole mikään herja. Ruotsiin tuotiin kai Suomesta joskus muinaisina aikana runsaasti lämpöpattereita, joita edelleenkin on esimerkiksi ruotsalaisissa mökeissä. Olen itsekin nähnyt niitä ruotsalaisissa vessoissa.

Näissä pattereissa oli aina vakiotekstinä kahdella kielellä näkyvästi esillä "får ej täckas - ei saa peittää". Kun sitten ruotsalaisilta kysyy, osaavatko puhua suomea, niin melko usein vastaukseksi saa muutaman lukusanan, rimpsun kirosanoja ja toteamuksen "ei saa peittää". Ehkä tuo lause on vain jäänyt monen mieleen, kun on niin näkyvästi ollut esillä pattereissa.

Aiheesta voi lukea esim. seuraavien ruotsinkielisten linkkien kautta: http://globalscandinavia.blogspot.se/2012/03/ei-saa-peittaa-en-hjalte-i-det-tysta.html

http://www.finland.se/public/default.aspx?contentid=154033&nodeid=39673&culture=sv-FI

• KyselynTehnyt

Kiitos infosta!

• Anonyymi

Niin ja jossain TV-ohjelmassa sitä viljeltiin jatkuvasti ja näin jäänyt lentäväksi lauseeksi.

• pesuainepaketissa

Opnas här.

• eisaatäckas

Ko. pattereita löytyi monesta eri vessasta; suomenlaivoista ,sairaaloihin ja ravintoloihin.
      Usea ruotsalainen on minulle kertonut että lause jäi mieleen kun pitkään nuokkui kännissä pytyllä.
      Tai kun yrjösi

• kentietää

Mikäs ero on yrjöllä ja ysköksellä?

• Tuhoavaterskas

Niinpä tietenkin, sehän on selvä. Yrjöstähän se on kymysys, ku Suomipalstasta puhe.

• mikäero

Mutta mikä se ero on näillä kahdella?
      Ei taida olla tietoa?

• YksiSelitys

Helsingissä sanottiin yrjöksi oksennusta kun taas yskös on se limaklimppi joka tulee keuhkoista kun yskii voimakkaasti. Esim. tupakoitsija yskii usein limamöykyn eli ysköksen.

• Ruåttissa

Ei ne ole pelkästään siomlaisvalmisteisissa elementeissä. Minulla Siemensin elementit ja niissäkin on se Ei saa peittää. Se on kevyttä huumoria vain. Sille pitää hymyillä.

• Anonyymi

Itse opin tuon ruotsinkielisen lapsena

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2805
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2694
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      15
      1568
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe