Luin tälläsen mielenkiintoisen jutun vapaa-ajattelijoiden sivuilta abortista ja ihmisarvosta. Sivuston mukaan lapsi kohdussa ei ole ihmisarvon omaava, ei edes syntyessään. Ihmisarvo tulee vaan jossain vaiheessa syntymän jälkeen täysin tyhjästä. Onko tämä yleinen ajatus ateistien keskuudessa? Missä vaiheessa ihmisarvo tulee ja jos se tulee jossain kohdassa elämää miin missä kohtaa se lähtee?
Missä kohtaa ihmisyys alkaa
14
58
Vastaukset
Lukipa siellä mitä hyvänsä, se ei tarkoita, että kaikki kaikki ateistit ajattelisivat niin, tai että kaikkien ateistien tulisi ajatella niin.
Eli sillä mitä siellä lukee asiasta, ei ole mitään merkitystä.- vm41
Mitenkähän tuokin kysymyksen aihe liittyy uskontoihin, tai yleensä ateismiin?
Tyypillistä naivistista uskonnon sekoittamaa aivokopan tuotetta,
jonka kehitykseen evoluutio ei ole ottanut osaa.- tunnustitpa.älä.kiellä
" Mitenkähän tuokin kysymyksen aihe liittyy uskontoihin, tai yleensä ateismiin?
Tyypillistä naivistista uskonnon sekoittamaa aivokopan tuotetta,
jonka kehitykseen evoluutio ei ole ottanut osaa. "
- siinäpä sinä tunnustit ja huomasit varmaankin itsekin, että evoluutio on vain sanamukaisesti evoluutioteoriaa ja teoriahan ei ole koskaan fakta. - tunnustitpa.älä.kiellä
:pnoääa å!
Siis minulla on ilmavaivoja ja en käytä Backspsen saatanaa korjataksni virheeni.
Olisi aika helppoa linkittää oikeaan sivuun, että lähteen voisi tarkistaa. No, minä tein sen, onneksi löytyi helposti (mikäli on se sivu johon viittaat).
"Elämällä luonnonilmiönä ei ole mitään tarkoitusta. Biologisena ilmiönä elämä on syysuhteen avulla selitettävä asia. Sen sijaan yksilön elämä, koettuna asiana, perustuu tarkoituksiin. Yksilön elämällä voi olla lukuisia tarkoituksia, ja jokaisen on itse mietittävä oman elämänsä tarkoitus/tarkoitukset.
Jos otetaan esimerkkejä soveltavan etiikan alueelta, niin voidaan esittää esim. seuraavat esimerkit. Vapaa-ajattelijat kannattavat vapaata aborttia, koska sikiö ei ole itsetajunnalla varustettu persoona, jolla olisi oikeuksia. Se ei ole eettisessä mielessä täysvaltainen yksilö, eikä potentiaalisella olennolla ole olemassa olevan olennon oikeuksia. Raskaana oleva nainen on sen sijaan täysvaltainen ihmisyksilö, jota ei voida velvoittaa, hänen tahdostaan piittaamatta, kasvattamaan kohdussaan sikiötä ja synnyttämään lasta.
Kun lapsi syntyy, hän astuu positiivisen eli säädetyn oikeuden piiriin, vaikka vastasyntynytkään ei ole vielä itsetajunnalla varustettu persoona. Lapsi on syntymästään saakka lakien ja ihmisoikeussopimusten takaaman elämisen oikeuden piirissä. Selvää on tietysti, että vapaa-ajattelijat eivät millään tavalla suosi aborttia. Ihanteellinen tilanne olisi, jos abortteja jouduttaisiin tekemään mahdollisimman vähän. " http://vapaa-ajattelijat.fi/etiikka/
Olen aika pitkään seurannut aborttikeskustelua netissä ja minusta tuntuu että tuo on aika yleinen näkemys muidenkin kuin vapaa-ajattelijoiden keskuudessa.
Minä en ole vapaa-ajattelijoiden kanssa tästä samaa mieltä. Siitä ei kylläkään seuraa, että mulla olisi selkeä perusteltu täsmällinen kanta aborttiin, mutta mun kanta ei missään nimessä ole näin yksioikoinen. Kantani ei kuitenkaan ole myöskään yksioikoisen kielteinen.
Ihmisyyden alkaminen sijoittuu mun ajattelussa niille paikkeille, kun sikiölle kehittyy toimiva keskushermosto, eli sen voi kuvitella tuntevan jotain. En muista tarkkaan kehitysvaiheita enkä nyt ala tarkiistaa, mutta jossain vaiheessa tutkin asiaa ja itse sijoittaisin aborttirajan aikaisemmaksi kuin se on nyt.- Jonnepuuro
Kiitos Kaarne vastauksesta. Jos luulisin että kaikki ateistit ajattelee samoin en olisi tätä keskustelua avannut. Mielestäni kysymys oli aiheellinen sillä jos (niinkuin uusateistit väittävät) atateismin tulisi korvata uskonnot niin tulee sen myös vastata tälläisiin kysymyksiin. Jos taas ei noin sitten ei mitään, antaa uskontojen vastata kysymykiin ateismin puolesta...
- wwwhhhaatt
Ei ateismi ole mikään kokonaisvaltainen elämänkatsomuksen oppirakennelma, jonka pitäisi vastata eettisiin kysymyksiin. Se on vastaus yhteen ainoaan kysymykseen: "Uskotko jumalaan?"
- tunnustitpa.älä.kiellä
Me Kristityt uskomme vain thteen Jumalaan
- Raimo.Rapo
tunnustitpa.älä.kiellä kirjoitti:
Me Kristityt uskomme vain thteen Jumalaan
Te kristityt uskotte kolmeen jumalaan, isään,poikaan ja pyhään pieruun.
Ole hyvä vaan Jonnepuuro. Mutta minustakaan tämä vastauksesi ei oikein toimi.
Ateismi ei korvaa uskontoja. Se on vain vaihtoehtoinen suhtautuminen/uskon laatu / asema suhteessa jumaluskoon. Se ei sinänsä itsessään ota kantaa yhteenkään yksittäiseen uskontoon eikä uskontoon sijitettuun moraalikoodiin tai etiikkaan.
Ateismi ei anna vastauksia mihinkään kysymyksiin suoraan, kuten ei teismikään.
Vapaa-ajattelu tuntuu antavan vastauksia,kuten esittämästäni lainauksesta näemme. Monet muutkin ateistiset aatteet antavat vastauksia, jotka eivät ole keskenään identtisiä. Eiväthän teistisetkään vastaukset ole keskenään identtisiä.
Uskonnot eivät anna vastauksia ateismin puolesta, kuten ei ateismikaan anna vastauksia teismin puolesta. Vastauksia antavat yksilöidyt aatteet tai uskonnot. Kannattaa pitää kategoriat selvinä. Teismi-ateismi. Uskonto- aate. Tai siihen suuntaan ainakin.Monet ateistit ovat myös humanisteja, jonka nimissä otetaan kantaa eettisiin kysymyksiin. Jumalan olemassaoloon ja "jumalattomaan" etiikkaan pyrkivät vastaamaan eri ismit ja selvyyden vuoksi ne on myös syytä pitää erillään. Sen perusteella miten jokin uskonnottomien osajoukko onnistuu moraaliohjeissaan ei vaikuta jumalien olemassaolon todennäköisyyteen.
- wind-
Jumalaan uskovat saattavat aikaistaa ihmisyyden pulpahtamisen ajankohtaa.
Hätäsektiossa esimerkiksi ollaan aina pelastamassa elämää
ja sielullista ihmistä..
Ihmisyyden syntymisessä voi siis olla hierarkiaa, mutta jos se olisi samaa kuin tietoisuuden syntyminen.. se voi olla vain yksi napsauksien sarja... siksi omassa äärihihhulismissä se ajoittuisi hedelmöittymisen prosessin ajankohtaan.
Napanuoran kehittyminen ravinnon tarpeen välttämättömänä letkuna on jo selvä osoitus arvon antamisesta uudelle tulokkaalle ja merkki uuden sielullisen ihmisen olemassaolosta. - SanonVaan
Suomen laki abortista on suurin piirtein oikeilla linjoilla.
Vaparien sivuilla todetaan: "Lapsi on syntymästään saakka lakien ja ihmisoikeussopimusten takaaman elämisen oikeuden piirissä."
Ja luonnollisesti myös jo sikiöiden terveyttä ennen synnytystä suojellaaan. Ihminen on alusta asti ihminen. Näin ollen ihmiselämää tulee puolustaa alusta asti. Se että ihmiselämä on pieni tai vasta-alkanut, ei vähennä ihmiselämän arvoa.
Ihmiselämä on tekijä perusteinen. Jumala loi ihmisen, joten olemme mittaamattoman arvokkaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363717- 122466
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371975Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211731Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301503- 1241468
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141256
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4831244- 771191