Kaivoveden käsittely

Muutossa-rähjääntynyt

Akvaarioharrastukseni on siirtynyt kerrostalosta omakotitaloon. Samalla käyttöön on tullut oman kaivon vesi. Liekö se syynä siihen etteivät kasvit rehota niin kuin aiemmissa akvaarioissani. Suoraan sanottuna ne kituvat ja niihin iskee samalla ruskea levä.

Kysynkin onko kaivoveteen tarpeellista lisätä vedenvaihtojen yhteydessä vedenparannusainetta? Mitään laajaa testiä kaivoveden laadusta minulla ei ole juuri nyt käytettävissä. Onko vedenparannusaineen käytöstä mitään haittaa? Olen nimittäin käyttänyt sitä ihan vaan kaiken varalta sillä en tiedä mitä kaikkia metalleja vedessä on. Kupariputkia talossa ei kuitenkaan ole.

Akvaarioni vesiarvot:
NO3 10
NO2 0
KH 6
PH 7
GH jatkuvasti alle 3!!!

Vesi on siis kokonaiskovuuden osalta hyvin pehmeät. Onko siitä haittaa kasveille? Pitäisikö sitä nostaa? Kalat voivat hyvin. Lämpötilan pidän 24 asteessa.

Minulla on Juwel Rio 180 litrainen akvaario jossa on sen omat laitteet eli suodatin, lämmitin ja valaisin. Toisen loisteputken vaihdoin ihan juuri ja hoitorutiinitkin ovat hanskassa. Kaivoveden vaikutus kasvien kasvamattomuuteen vain nyt mietityttää.....

1

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hanski111

Tämä ei ole ohje. Minulla Kh on vähintään 8, se kun saa pH:n pysymään yli 8:ssa Helsingin kraanavedellä hammaskarpeille. Se on saatu aikaan lisäämällä leivinsoodaa.

Gh:ta en enää mittaa. Se on ollut erittäin korkea.

Tämä voisi olla ohje. Pidennä hitusen puhdistusväliä, ravinteita jää kasveillekin. Revi vanhimmat leväiset lehdet pois.

Olen joskus käyttänyt vedenparannusaineita. Noin 13 vuotta sitten. Aloittaessani akvaarioharrastuksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2912
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2763
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1649
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1498
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe