Alapurenta

Hammastin

Millon koiran alapurenta on liian suuri, ja oikomishoidot tai mitä nyt sit eläinlääkärit näille voi tehdä ovat tarpeen? Koirallani on reilu alapurenta, useamman millin alaleuka pidemmällä kuin yläleuka. Koira ei näytä millaan tavalla itse asiasta kärsivän, syö ja leikkii aivan normaalisti.

Olisi kiva kuulla myös kokemuksia erilaisista hammashoidoista koirilla ja miksi niiden tekemiseen on päädytty. Sekä myös kuulla muista "hammasvikaisista" hauveleista joille ei ole hoitoja ks vian vuoksi tehty.

3

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seurailetilannetta

Meillä on koiralla alapurenta ja silloinen eläinlääkäri oli kovasti halukas alkamaan oikomishoitoihin kun koira oli hyvin nuori. Fiksuna halusin toisen ja kolmannenkin mielipiteen ennen kuin suostuin moiseen, ja muut lekurit olivat sitä mieltä, että jos koiralle ei alapurennasta ole mitään haittaa, niin on aivan turhaa mitään asialle tehdä. Jos koira on kasvavassa iässä, niin seurailet vain, ettei mikään hammas ala tökkimään ikeneen tai muuta vastaavaa. Jollei haittaa ole, niin antaisin olla. Niin annettiin meidänkin koiralla olla, vaikka ensimmäinen elli olisi asialla rahastaa halunnutkin.

• 1806

Jos purennasta ei ole haittaa, ei tarvitse operoida. Joidenkin rotujen purennat muuttuvat vielä vanhempanakin. Jos kyse on nuoresta koirasta, kannattaa odotella että kasvu päättyy.

• Harmitus21

Meijän 8 kk pojulla on reilu alapurenta ja alakulmuri jää usein tököttämään ylähuulen päälle, toisinaan ylähuuli menee normaalisti kulmurin päälle suun ollessa kiinni. Onko tälläisestä haittaa koiralle? Emme ole huomanneet koiran millään tavalla kärsineen purennastaan, edes kulmurista joka painaa ylähuulta toisinaan. Pentuna oli vain lievä alapurenta, pysyvät hampaat sitten kaikkea muuta :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2673
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2614
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe