paljonko laitoitte säästyneistä rahoistanne aasian keräykseen?
gallup eronneille
18
1286
Vastaukset
- Nassen
että "säästyneistä" rahoista en laittanut yhtään.
Muista varoistani laitoin kyllä suhteessa varallisuuteeni ja tuloihini ev. lut kirkkoa enemmän.
Ev. lut. kirkkohan ei omistaan ole kovin paljoa laittanut. - Jori Mäntysalo
Sata euroa. Kuin niin?
- tulvaton
kun minusta näyttää, että kirkosta eroamista perustellaan pääosin rahojen säästymisellä, niin minua kiinnostaa nähdä käytetäänkö säästyneet rahat itsekkäästi vai miten.
100 euroa on kyllä tuntuva lahjoitus.
se mikä minua huvittaa on, että sanotaan, että kirkko ei pannut omistaan mitään. no ei pannut punainen ristikään yhtään senttiä omiaan vaan pelkästään keräysvaroja... - Zen
tulvaton kirjoitti:
kun minusta näyttää, että kirkosta eroamista perustellaan pääosin rahojen säästymisellä, niin minua kiinnostaa nähdä käytetäänkö säästyneet rahat itsekkäästi vai miten.
100 euroa on kyllä tuntuva lahjoitus.
se mikä minua huvittaa on, että sanotaan, että kirkko ei pannut omistaan mitään. no ei pannut punainen ristikään yhtään senttiä omiaan vaan pelkästään keräysvaroja...SPR:llä on vähän omaisuutta ja sen myyminen nyt ei paljoa auttaisi, mutta tuhoaisi mahdollisuudet auttaa myöhemmissä hätätapauksissa.
Ev.lut kirkon omaisuus lasketaan sen sijaan miljardeissa. Olisi sitä nyt voinut myydä vaikka jonkun prosentin metsäomaisuudesta tai pörssiosakkeista ja auttaa sillä rahalla Aasian katastrofin uhreja. Mutta kirkkohan ei pannut omistaan juuri mitään likoon. - Jori Mäntysalo
Zen kirjoitti:
SPR:llä on vähän omaisuutta ja sen myyminen nyt ei paljoa auttaisi, mutta tuhoaisi mahdollisuudet auttaa myöhemmissä hätätapauksissa.
Ev.lut kirkon omaisuus lasketaan sen sijaan miljardeissa. Olisi sitä nyt voinut myydä vaikka jonkun prosentin metsäomaisuudesta tai pörssiosakkeista ja auttaa sillä rahalla Aasian katastrofin uhreja. Mutta kirkkohan ei pannut omistaan juuri mitään likoon.Ostaisitko hautausmaan? Entä kirkon?
Eli juu, kirkolla on omaisuutta ja mukana on ainakin ollut mm. metsää yllättävän paljonkin. Mutta suuri osa on juuri vaikka hautausmaa-aluetta (tänään viimeinen hautaus -> saa ottaa muuhun käyttöön aikaisintaan 2.1.2105!), jolle ei juuri ostajia löydy.
SPR:n omaisuudesta en tiedä, mutta koko organisaation tarkoitushan on nimenomaan hyväntekeväisyys.
Kirkosta eroamisen kannalta relevanttia on kai se, miten suuri osa kirkollisveroista menee hyväntekeväisyyteen. Jos V. Virtanen olisi vielä kirkon jäsen ja maksaisi satasen veroa, paljonko enemmän olisi silloin Aasian mennyt rahaa? Euron, kaksi euroa? Kymmenen senttiä?
Toisaalta, kirkko on myös uskonnollinen järjestö. Minä en usko kuten kirkko opettaa, joten en aio olla kirkon jäsen. - Neil
Jori Mäntysalo kirjoitti:
Ostaisitko hautausmaan? Entä kirkon?
Eli juu, kirkolla on omaisuutta ja mukana on ainakin ollut mm. metsää yllättävän paljonkin. Mutta suuri osa on juuri vaikka hautausmaa-aluetta (tänään viimeinen hautaus -> saa ottaa muuhun käyttöön aikaisintaan 2.1.2105!), jolle ei juuri ostajia löydy.
SPR:n omaisuudesta en tiedä, mutta koko organisaation tarkoitushan on nimenomaan hyväntekeväisyys.
Kirkosta eroamisen kannalta relevanttia on kai se, miten suuri osa kirkollisveroista menee hyväntekeväisyyteen. Jos V. Virtanen olisi vielä kirkon jäsen ja maksaisi satasen veroa, paljonko enemmän olisi silloin Aasian mennyt rahaa? Euron, kaksi euroa? Kymmenen senttiä?
Toisaalta, kirkko on myös uskonnollinen järjestö. Minä en usko kuten kirkko opettaa, joten en aio olla kirkon jäsen.Jep, myös minulla kirkosta eroamiseen ensisijaisesti muita syitä kuin kirkollisvero! Tosin, eihän sekään nyt mikään pieni asia ole! En minä tuo rahallisesti mitään poliittista puoluettakaan! Miksi siis pitäisi automaattisesti tukea uskonnollista liikettä! Kristilliset yhteisöt ovat taloudellisia yksiköitä, joiden tärkeimpänä tarkoituksena on kerätä omaisuutta!
- Zen
Tarkoittanet säästyneitä kirkollisverorahoja. Jos olisin maksanut ne ev.lut.kirkolle, niistä rahoista olisi ehkä prosentti pari mennyt Aasian katastrofin uhrien auttamiseen. Nyt menee joka tapauksessa moninkertainen määrä, koska olen jo ennen maanjäristystä lahjoittanut SPR:lle rahaa ja lahjoitan vielä erikseen lisää.
- Johannes
En saa palkan yhteydessä mitään kirkolle kuuluvaa, joten en säästä siitä erottuani. Pikemmin kysymys on siitä, paljonko tuhlaa kuuluessa kirkkoon.
Ajattelu, jonka mukaan pitäisi käyttää tietty osa johonkin ylevään, on varsin yleinen. Vuosi, pari sitten oli televiossa dokumentti Thaimaasta. Mieleen jäin austraalialainen poikaporukka, joka perusteli elämöintiä kehitysavun antamisella. Heidän mielestä oli hyvä varmistaa avun perillemeno :-) Ilmeisesti Herra arvostaa tällaista kehitysapua, sillä aalto ei viennyt niitä, jotka viettivät yönsä pahamaineisissa paikoissa ja päivisin joivat pohjia iltaa varten. - no-ev-lut
Kympillä jeesasin Aasian hätääkärsiviä, parempi vähän kuin ei mitään. Ja olen iloinen siitä ettei maksamatta jättämilläni kirkollisveroilla tueta ainakaan arabiterrorismia Lähi-Idässä, sillä terroristien käsiinhän demokratiavajeesta kärsivälle alueelle lähetetyt varat päätyvät. Kirkkomme virallinen linjahan näyttää olevan avoimen juutalaisvastainen.
- Neil
No eipä noita rahoja opiskelijalla paljon säästy, mutta soitin yhteen tuollaiseen keräyspuhelimeen. Puhelun hinta jotain 20e. Käytinpä kirkollisveroista säästyneet rahani mihin tahansa. Opiskeluun, vapaa-aikaan, hyväntekeväisyyteen tms. niin silloin rahoilla on jotain käytännön arvoa! ne tuottavat minulle jotain hyödyllistä. Jos annan ne kirkolle, niin mitä ihmettä se hyödyttää ketään? Leipäpapeille lisää leipää suuhun??!?
- Welhokas
spr:n kautta, jonne vaimonkin laittoi rahaa. Lisäksi thaimaalaiset ystäväni järjestivät keräyksen ja rahat olivat perillä jo samana päivänä paikallisella avustusorganisaatiolla ja todnäk jo käytetty.
- P-Pesonen
Jotta he voivat avustaa Aasian uhreja. Rahaa minulla ei paljoakaan ole antaa, joten isäni hiljattain kuoltua, lahjoitin perintönä saamani vaatetusliikkeen koko varaston Spr:lle. Toivottavasti apu löytää perille.
- Jeppe
..Ja isä on pojastaan mielissään kun pistää kerralla haisemaan hänen kättensä työt. Tuhlaajapoika? Toki on hienoa, että autetaan mutta suhteellisuudentaju olisi paikallaan.
- P-Pesonen
Jeppe kirjoitti:
..Ja isä on pojastaan mielissään kun pistää kerralla haisemaan hänen kättensä työt. Tuhlaajapoika? Toki on hienoa, että autetaan mutta suhteellisuudentaju olisi paikallaan.
eipä kuulu meidän "uskontoon" miettiä mitä kukakin on mieltä asioista kuolemansa jälkeen. Isäni oli ateisti kuten minäkin ja siksipä teemme päätökset eläessämme emmekä sitten kuoleman jälkeen. Isäni toivomus oli että jos yritykselle ei löydy jatkajaa niin lahjoitan kaiken hyväntekeväisyyteen. Joten en nyt tiedä sitten olenko tuhlaaja poika jos teen kuten isän toivomus oli. Olisinhan voinut myydä tuotteet jonnekin muualle ja pitää rahat, jotka olisivat olleet tarpeen menetettyäni itse työpaikkani isän kuoleman yhteydessä.
- Mamaki
Minulla on säännöllisiä avustuskohteita, joten irtorahaa löytyi vain tuon verran.
Niillä rahoilla, mitkä toiset laittavat kirkollisveroon, maksan ammattiliiton jäsenmaksun.
Ulkomaankeräyksiin en laita koskaan mitään. Itse ovat kaivaneet verta nenästään rakentamalla paikoille, jotka ovat tunnetusti alttiita maanjäristyksille ja siitä aiheutuville tsunameille. Mitä järkeä rakentaa uudestaan, kun sama voi toistua milloin tahansa? - Autan rahoillani mieluummin omia läheisiäni, jotka ovat työttömiä ja/tai opiskelijöita, ja joilla ei ole aina edes ruokaa suuhun pantavaksi. Heistä ei kyllä puhu kukaan, saatikka että lahjoittaisi miljoonia..- Anja
Laitan aina liikenevät avustusrahat Afrikkaan, koska siellä kuolee lapsia nälkään satoja tuhansia vuodessa. Me valkoihoset olemme unohtaneet heidät. Kaiken lisäksi emeritius prof. Vanhanen pitää heitä vähä-älyisenä?
Aasian SPR avustukseen laitoin 10 euroa.
En ole eronnut kirkosta veron vuoksi, vaan siksi, että kirkko on puolustanut aina parempiosaisia! - Atte Ateisti
Mielenkiintoinen kysymys...
Vaikka jokaisella lienee itsellään oikeus päättää, mihin rahansa käyttää. Minä ostin kirjahyllyn ja sinä nojatuolin. Nojatuolista säästyneillä rahoilla olisit sinäkin voinut ostaa kirjahyllyn.
Sinä päätit maksaa yli 200 euroa kuussa kirkolle.
Minä ostin kirjahyllyn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565390Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2341576- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3141127Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3061058