Käytättekö viininteossa turbohiivaa, vai jotain muuta, kun tässä mietein että vaikuttaako erilaisten hiivojen käyttö viinin makuun paljonkin?
Itse olen aivan amatööri vielä minkäänlaisten viinien valmistuksessa, ja ensimmäinen "viinin" tekoni onnistui kyllä, mutta maku ei ole mikään houkutteleva. Kokeilin tehdä sitrusmaista viiniä pilkkomalla kuusi sitruunaa ja kuusi limeä käymisastiaan, ja lisäsin joukkoon kilon fariinisokeria ja neljä kiloa normaalia sokeria, vettä laitoin n. 20 litraa ja sen lisäksi pussillisen turbohiivaa. Turbohiivan ansiosta viinini kävi vain noin 5päivää jolloin ominaispaino oli -5 luokkaa. Lapoin viinin kolmeen kertaan ja jälkimakeutin hieman jonka jälkeen säilöin pullot jääkaappiin. Maku on kyllä sitrusmainen, mutta väkisinkin sellainen kiljumainen maku pukkaa esille, olisiko syynä turbohiivan käyttö?
"turbo" hiivojen käyttö viininteossa?
2
1190
Vastaukset
- Kotikeittäjä
Kiva kun nyt huomasin :D Eli itsekkin teen sitruunaviiniä. Sitruunaviinissä on tärkeää jättää mehu pois yhtälöstä. Eli käyttää vain kuorta, tarkemmin vielä sitä kuoren keltaista osaa. (valkoinen kitkeröittää) Se sitruunanmehu aiheuttaa sen kiljumaisen olemuksen, myös viinihiiva on suotavampaa sen turbohiivan sijaan. Noin 5 sitruunan kuoret 10L veteen eli jos on 25 l käymisastia niin pitää raastaa 10 sitruunan kuoret. Ja kun on kyseessä sitruunaviini, niin kannattaa joko alkuvaiheessa laittaa niin paljon sokeria että kun hiiva kuolee alkoholin takia jää jäännössokeria (alku OG 120 luokkaa perushiivalla) tai sitten käymisen loputtua lisää vielä pysäyttäjän ja makeuttaa jälkeenpäin.
- Kotikeittäjä
Ja vielä lisään sen että kuten tavan viinissä on myös tässä hyvä kirkastus tärkeää. Hiivan tulee olla käymisastian pohjalla kun aloitetaan pulloihin laitto, esim karahvin pakkauksen mukana superkirkaste toimii hyvin. Ja viinin tulee olla pulloissa pidempään jotta maku asettuu kivan tasaiseksi (n1 kk) Ei ole mitään pikahommaa viininteko :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748