unettomuudesta kärsivät

koikke

Hei,

Tiedättehän, että D-vitamiini korkeina pitoisuuksina syötynä voi aiheuttaa unettomuutta. En puhu nyt mistään 50 mikrogrammasta vaan vaikkapa 200 tai 300 mikrogrammasta. Vaikutus ei näy heti ja siksi sitä on vaikeaa yhdistää unettomuuteen mutta ihan vaan vinnkinaä, että tsekatkaa annostukset D-vitamiinista jos sitä popsitte. Itsellä ainakin alkuvuoden unettomuus saattoi johtua siitä, että söin 200 mikrogrammaa päivässä. Pudotin sataseen ja kahden viikon jälkeen on jo unirytmi alkanut tasaantua ja untakin riittää. D-vitamiinihan on rasvaliukoinen eli varastoituu elimistöön, joten siksi vaikutukset eivät näy heti. Muistakaa silti syödä sitä.

4

2852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 197

Olen huomannut saman. Otan 100µg päivässä, kun oli flunnssanpoikanen otin 200µg, joskus vuosia sitten jopa 500-600µg muutamana päivänä. Ja kun ei kipeenä voi mennä ulos, tuloksena unettomuus. Mutta kyllä flunssakin saa kyytiä!!

• Inositolista_apua

Ihan turhaa syödä enempää kuin max 150µg/pv D-vitamiinia. (kerääntyy elimistöön)
      Söin 700mg koliinia aluksi ja laskin sitten 350mg/pv n.kuukauden ajan. En saanut sitten enää ostettua pelkkää koliinia niin tilalle koliini250mg/inositoli250mg.
      Aika pian inositolin aloituksen jälkeen huomasin nukkuvani läpi yön heräämättä. Noinkin pienellä annostuksella.

• näin_on

100µg on sopiva määrä. Minä myös otan kolminkertaisen määrän flunssan koputtaessa ovelle. Jos vähän vaikuttaa uneen negatiivisesti, niin vaikutta se paha flunsakin, että mielummin reilu D-vitamiini annos.
      Pitää myös muistaa, että D-vitamiini on rasvaliukoinen aine, joten sen kanssa tulee nauttia hieman jotain rasvaista ruokaa tai vaikkapa kalanmaksöljyä.

• imeytyminen_ihmetyttää

Kuinka paljon d-vitamiinista oikeasti imeytyy? Tutkimuksia?
      Joitain tv-ohjelmia olen nähnyt, missä toimitta tms. posii jotain 100 mikrogrammaa d-vitamiinia päivässä ja mittausseurannan tulos on, että d-vitamiinipitoisuus ei ole juurikaan noussut kehossa. Päätelmä: d-vitamiini ei ole imeytynyt.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2972
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2847
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1832
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1689
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1612
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1610
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1269
    Aihe