Gluteenittomuus Kroatiassa?

keliakia

Hei. Suunnitteilla Kroatian matkaa ensimmäistä kertaa ja nyt kysyisin, ketkä tietää, minkälainen gluteeniton tilanne siellä on - saako ravintoloissa oikeasti gluteenitonta evästä, kielikäännös aina matkassa - ja entä kaupoissa onko gluteenitonta leipää ym. saatavilla jne.... kiitos.....

5

2069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Okrug

Riippuu miten matkailee. Meillä oli vuokrattu loma-asunto (2 ihanaa paikkaa), joissa kummassakin oli pihagrilli. Kaupasta sai hyvää grillattavaa. Käytännössä kaikki tekemämme ruoka oli gluteenitonta, paitsi ostamamme leivät. Vaikka emme itse keliaakikkoja olekaan, lähipiirissä sitä kuitenkin esiintyy. Keliaakikkona ottaisin omat näkkärit mukaan, mikäli leipä on must. Ravintoloissa saatavana myös grilliruokaa, kala oli hyvää, mutta hintavaa. Mikäli kokkailu ei lomalla innosta, niin pieniä haasteita saattaa olla. Vuokra-auto on myös kätevä, toki edelleen riippuu siitä mitä tekee. Sillä näkee mielenkiintoisia paikkoja sekä pääsee tutustumaan kätevästi hienoihin luontokohteisiin. Itse kävimme Krkkin putouksilla ja Paklenickan vuorella (jossa vesipullon voi täyttää kesken reissun vesipisteessä)

• keliakia

Kiitos 1. vastauksesta. Minulla melkein must se leipä aamiaisella - hyvä vaihtoehto onkin ottaa gluteeniton näkkäripaketti tai itsetehty leipä pakkasesta mukaan, muulla ryhmäläisillä ei ole keliakia, joten riittänee koko viikoksi. Ja .niinpä - en ajatellutkaan tuota, että jos majapaikaksi varaisi sellaisen, jossa olisi grilli - ku itse tekee, tietäisi mitä syö. Joskus reissuilla on ollut haastavaa tämä gluteenittomuus - esim. jälkkärijäätelö ok, mutta olipa ripoteltu ilmeisesti jotain keksinmuruja päälle jne. - mutta kun itse on tarkkana, on selvinnyt aika hyvin reissuillakin.

• Okrug

Vinkkinä vielä, lennot Splitiin, vuokra-auto ja kentän vieressä heti Lidl. Ciovon saari Trogirin vieressä oli oikein hyvä paikka, tosin kaksi pikkuisen ruuhkaista siltaa. Ruokakauppoja oli riittävästi, vaikka Prisman kokoiset olikin harvemmassa. Pääsee myös veneellä Trogirin puolelle. Interhomella oli oikein hyvä majoitus, jossa kaikki tarpeellinen keittiövälineistö. Vaihtopäivä olisi ollut lauantai, mutta saatiin loppukaudesta sovittua lentojen mukaan. Paikan omistajilla oli oma viinitila, ja pari kertaa tuli kannullinen viiniä ja rypäleitä. No, parempaakin viiniä on tullut juotua, mutta mukava emäntä, vaikkakaan ei ollut kuin parina päivänä paikalla :) Uimaranta vieressä houkutti enemmän, vaikka meillä olikin oma uima-allas.
        Voihyvääpäivälle vaan terveisiä, kannattaisiko tarkistaa lääkitys kohdalleen, vaikka keliakiassa lääkkeitä ei käytetäkään ;) Jos lihaa ja kasviksia grillaa, niin se ei ole keliaakikolta pois. Luultavasti maistuu kaikille, ja naapurit nuuskii kateellisena.

• keliakia

Kiitos Okrug tiedoista ja lisää asiallisia vinkkejä saat sinä ja muutkin antaa - ensimmäinen kerta Kroatiassa, joten tietämystaso on huono....
      Muuten, minkäniminen majoituspaikka teillä oli, olen noita uima-altailla varustettuja majoituksia(kin) katsellut - ylellistä, mutta hinnat eivät noissakin olleet pahoja - ja illalla väsyneenä olisi verran ihanaa pulahtaa viilentymään....
      Ei noihin höpötyksiin kannata kiinnittää huomiota, se vain provosoi lisää....
      Mukavaa kevään odotusta :)

• Okrug

Googlettamallakin löytyy. Andjelka nimimerkin kanssa :) Heillä on muutamakin kämppä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe