- Terveisiä sivuston ylläpitäjille: Saksankielisen ü-kirjaimen mukanaoleminen otsakkeessa aiheuttaa "virheellisyys"-merkinnän. Todella hämmästyttävää! Niinpä kirjoitin Gruene ja se meni läpi. Täällä itse tekstissä ü-kirjain sentään tulee hyväksytyksi.
Itse asiaan. Saksan kolmessa osavaltiossa järjestettiin tänään (13.3.2016) osavaltioitten parlamenttien vaalit.
- Baden-Württembergissä Vihreät (Grüne) saivat 30,5 % äänistä ja nousivat ensimmäistä kertaa historiassa suurimmaksi puolueeksi. CDU koki tappion ja sai 27,0 %. Kolmanneksi ylsi Vaihtoehto Saksalle eli AfD-puolue (Alternative für Deutschland) ja kaappasi 12,3 % äänistä. Sosialidemokraatit eli SPD joutui tyytymään tulokseen 12,7 %. Myös perinteinen Vapaat Demokraatit eli FDP ylitti äänikynnyksen ja sai 8,3 % äänistä.
- Entisen DDR:n alueen puolella vaalit järjestettiin Sachsen-Anhaltissa. Siellä CDU säilytti suurimman puolueen aseman (29,7%), mutta AfD nousi toiseksi suurimmaksi ryhmäksi (24,0 %) eikä siis jäänyt paljoakaan jälkeen kristillisdemokraateista. Kolmantena on Linke (15,7 %) ja vasta neljäntenä SPD (10,2 %) sekä viidentenä Grüne (5,0 %). Vapaat Demokraatit, FDP, on äänikynnyksen rajoilla eli 4,9 %.
- Rheinland-Pfalzissa SPD säilytti valta-asemansa (36,3 %) ja CDU (31,7 %) joutui tyytymään kakkossijaan. Huomiota herättää AfD-puolueen 12,3 % ja siis selkeä läpimeno Reininlaakson viinialueella. FDP (6,1%) ja Grüne (5,2 %) pääsivät niin ikään osavaltion parlamenttiin.
Huomiota herättää Vaihtoehto Saksalle, AfD-puolueen pääsy selkeästi kaikkien kolmen osavaltion parlamentteihin. Toisena rakennemuutostapahtumana on Vihreitten rynnistyksen jatkuminen Baden-Württembergissä, missä heillä oli jo ennestään vahva asema. Aiheellista on todeta myös natsihenkisen NPD-puolueen jääminen varsin vähäiselle kannatukselle, vaikka sen ryhmän tiimoilta meillä Suomessa onkin revitelty isoja uutisia. Olen poiminut nämä tiedot FAZ-lehden (Frankfurter Allgemeine Zeitung) tämänpäiväisistä (13.3.2016) uutisista.
Gruene ja AfD pärjäsivät Saksassa
1
52
Vastaukset
Joudun tekemään heti korjauksen AfD-puolueen Baden-Württembergin kannatukseen. Puolueen oikea prosentti on 14,9 % eikä 12,3 %, minkä puolue saavutti Rheinland-Pfalzissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038192- 1105743
- 555171
- 2875168
- 773813
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452481