Vanhustenhuoltolaki ihannoi omassa kodissa asumista. Ei se niin hääviä ole kuten tämän päivän lehdessä kerrotaan. Hoitajien ajasta suuri osa menee liikkumiseen paikasta toiseen. Parempi olisi, jos rauhassa pystyisivät keskittymään työhönsä. Kaksi lähiomaistani asuu palvelutalossa (kaupungin) ja olen tyytyväinen heidän oloihinsa, itsekin ovat. Sen on veljeni pystynyt sanomaan, vaikka ei muusta maailman menosta juuri tiedäkään. Tällaisia taloja pitäisi olla enemmän.
Oma koti ei aina paras paikka.
15
77
Vastaukset
- jakolasku
On se oma koti paras paikka dementikolle jos hoitsu on omasta takaa. Hoitsu on yleensä puoliso joka hoitaa omaistansa oman jaksamisensa äärirajoilla.
Yksin kotona olevaa ikäihmistä hoitaa sukulainen jos sellaista ei ole niin kunnan puolesta käydään ja rahastetaan lähes tyhjästä.- eijoutumista
Kyllä jotain pitää maksaa eikä eläkkeestään säästää perillisille. Lapsilleni olen sanonut, ettei minua tarvitse heidän hoitaa. En hoitanut omia vanhempianikaan.
- 098900
Oma koti voittaa aina muut vaihtoehdot. Valitettavasti nykypolvi ei enää hoida vanhemiaan kotona vaan laitokseen joutuvat. Monissa kulttuureissa on kunniatehtävä hoitaa vanhemmat ja sairaat ja laitoshoito on viimeinen vaihtoehto.
- eijoutumista
Sanoisin, että päästään, ei jouduta. Elämme Suomessa, työikäisillä työssäkäyvillä on omat huolensa. En pitäisi, jos joku lapsistani olisi jäänyt äidin helmoihin.
- Pakkohoitaa
Mikä kunniatehtävä se muka on , kun noissa maissa ei mitään hoitolaitoksia ole , joita yhteiskunta kustantais. Pakko se on hoitaa ja siksi lapsia tehtailla iso lauma. Eipä se itsensäkin hoito tunnu nuorilta sujuvan , tänne Eurooppaan rynnivät täyshoitoon ja jättävät vanhukset sodan ja köyhyyden armoille.
- Toivo.Lång.Inkeroinen
Vaimoni kitui 4v.4kk halvautuneena toisten autettavana monissa hoitopaikoissa ennen kuin kuolema hänet armahti 9.11.2015
Hän pysyi järjissään loppuun asti vaikka välillä oli niin väsynyt, ettei syöttäminenkään onnistunut.
Olisin itsekin menehtynyt hänen omaishoitajanaan. Minusta ei olisi ollut siihen.
Hänen viimeinen hoitokotinsa oli Kouvolan Myllykosken Koskikodissa.
Olen kiitollinen kaikille Vaimoni hoitajille.- seurarouva
Enoni vaimo hoiti miestään niin kauan kuin jaksoi. Sitten mies pääsi palvelukotiin, jossa vaimo kävi lukemassa päivän lehdet sokealle, söi hänen kanssaan ja oli seurana päivät. Näin hänkin jaksoi ja kuoli hiljattain lähes 100-vuotiaana.
- Kat.leija
Toivolle
Kiitit joskus kun laitoin sinulle musiikkilinkin jota kaipasit. En muista mikä se oli, mutta toivottavasti pidät tästä:
https://www.youtube.com/watch?v=nEJ7d-Edz5k - topi.l
Kat.leija kirjoitti:
Toivolle
Kiitit joskus kun laitoin sinulle musiikkilinkin jota kaipasit. En muista mikä se oli, mutta toivottavasti pidät tästä:
https://www.youtube.com/watch?v=nEJ7d-Edz5kKiitos pidin. Katleija! Tämä vanha kansansävelmä Taalainmaan karjamajoilta.
Olin onnessani kun nettiystävät nostivat palstalle Oskar Lindbergin oliko soittaman urkukoraalin tästä kansanlaulusta.
Nyt tekijänoikeuksien haltivat poistivat em. musiikkiharvinaisuuden netistä.
Sekin sinipaitainen nuorempi mies soittaa uruilla koraalin hyvin. Olin hyvin pieni kun kuulin kappaleen anodiradiosta sota-ajan jälkeen.
- karseakokemus
kyllä sitä jaksaskin hoitaa omia vanhempia jos ei riesana juopot sisarukset, siinä ne voimat meneekin...
Ennen vanhaan olivat suuret lapsilaumat vanhempien "eläkevakuutus".
Monissa perheissä oli sopimus pitää vanhemmista huolta vuosi kerrallaan. Seuraavana vuonna oli jonkun toisen vuoro.
Itse en haluaisi mistään hinnasta antaa hoitotaakkaa pojalleni tai muille lähiomaisille. Vanhusten hoitoon on oma ammattikunta.
Olen ehtinyt nähdä, minkälaista se kotihoito monelle vanhukselle on
kun avustajat tulevat ja menevät. Lopun päivää vanhus saa istua
tai maata pienessä asunnossaan, kun ei omin voimin pääse edes ulos.
Ja omainen, joka on hoitajana, on monessa tapauksessa nääntymisen
partaalla, usein itsekin jo ikääntynyt ja avun tarpeessa.
Ei kai ole mitään vikaa hyvässä vanhustentalossa, missä apua
saa vuorokauden ympäriinsä ja missä on enemmän virikkeitä ja
puhekavereita? Edellyttää tietysti että vanhustentalo ei ole pelkkä
rahastuslaitos, missä henkilökuntaa ei ole riittävästi eikä vanhuksia
käsitellä enää ihmisinä. Vanhustenhoitokulttuuri raaistuu.
Naapurimaassa on tehty se havainto että maahanmuuttajissa on
parhaat vanhustenhoitajat. Heillä on aivan toinen asenne vanhoja
ihmisiä kohtaan ja osaavat käsitellä vanhuksia ystävällisesti ja
kunnioittavasti, eivätkä näytä ulospäin kiirettään ja stressaantu-
neisuuttaan.- tahtoa
Hoitotahto pitäisi kaikkien tehdä, silloin ei ruvettaisi makuuttamaan sängyssä jos halpaantuu, että on kuin vihannes.
Ei varmaan ole kenellekään mukavaa maata vuosikausia, varsinkin jos melkein kaikki toiminnot on pois ja paranemisen mahdollisuuksia ei ole.
Ei, sehän on maanpäällinen helvetti! - 1ullamirjami
Niin se hoitotestementti (hoitotahto) pitää sisällään vaan elvyttämisen --lääkärit ei ole lupaa antaa pääsyä pois tästä maanpäällisestä He''''''täkään - Vaikka ihminen on kun muumio --mistään ei tiedä mitään -tai ei ainakaan pysty pitään puoliaan
Vaikka hoitotestamenttiolisikin --eise annalupaa lopettaa kitumista .
U,M
- Kauhuskenaario
Justiinsa juurikin noin. Nykyään alkaa olla hirvittävän paljon sellaisia ihmisiä, joiden koti on muuttunut kaatopaikaksi kun ei enää itse pysty, jaksa, kykene, osaa, voi ... siivota, hoitaa ja ylläpitää kotia ja huushollia.
- 1ullamirjami
Juttukaveria ihminen kaipaa --ja yksin kotona ei ole edes koiraa jollekka sais jutella --
Menin kauppaan ja se on välttämätön yksin eläjällä . Kyllähän sitä apua voisi saadakkin kun pyytää-- Poika ja tytär asuvat lähellä,muttakun on tottunut pitään huolta itsestään (ja vähän muistakin) koko elämänsä aijan -
Tänään Olikin vieraan apu tarpeen -- Keräsin vetokassiin ostokset , se oli kärryssä ja enhänminä sitä sieltä jaksanut nostaa pois . Kassi on oltava maassa kun sen täytän --kyllähän minun nyt piti se tietää
Onneksi samasta talosta oli yksi roteva mieshenkilö lähellä ,pyysin apua rohkesati ,ja hän nosti sen kassin maahan , ja tarjos vielä autokyydinkin
Mikä tuuri -olis muuten tarvinnut tyhjentää se kassi ja nostaa se tyhjänä --että sitten voisin sentäyttää.
Juuri tälläsiä kommelluksia tulee ja se harmittaa --vanhuus ei tule yksin --on se vaan minunkin jo uskottava .
U.M
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363687- 122416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371965Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211731Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301493- 1241458
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141256
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4811233- 771151