Valuutan nosto automaatista ulkomailla kallista

Hard1234

Olen lukenut neuvoja, että kannattaisi säästösyistä (valuutanvaihtokulut) nostaa rahat vasta perillä automaatista. Kysäisin sitten pankistani (Danske) että mitä maksaa credit/debit-puolilla nostaminen. Vastaus on tässä:

"Kun nostat ulkomailla muuta valuuttaa, kuin euroja, veloitetaan palvelumaksu 2 euroa 2,5% noston summasta. Tässä tapauksessa nostosta veloitetaan sama palvelumaksu debit ja credit puolilta. Nostot ja ostot vieraassa valuutassa veloitetaan veloituspäivän kurssin mukaan, johon lisätään enintään 1,95% marginaali."

Eli nostaminen on oikeasti todella kallista puuhaa, olin luullut että debit-puolella nostaminen olisi edullisempaa mutta näin ei ollut.

3

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahanvaihto

Olet joko saanut huonoja neuvoja tai sitten olet ymmärtänyt väärin. Valuutta kannattaa tosiaankin VAIHTAA vasta matkakohteessa, jolloin saaa parhaan kurssin. Eli: ota euroja mukaan ja vaihda ne perillä joko pankissa tai rahanvaihtopisteessä. Silloin ylimääräisiä kuluja ei tule.
      Tuo Dansken ilmoitus kortilla nostamisen kuluista pitää paikkansa. Samalla Danske vain "unohti" kertoa, että niiden kurssi on yleensä huomattavasti huonompi kuin se on kohdemaassa. Esim Thaimaan bahtin kurssi on danskella 36,33 ja paikan päällä vaihdettuna 39,75. Kun joku nyt kuitenkin heti viisatelelee, että eihän 3 bahtie ole mitään, niin se on oikeassa -jos matkakassa on 1 euro. Jos se on taas esim 1000 euroa, niin ylimääräistä rahaa saa -tai menettää- yli 3000. Sillä elää mukavasti pari päivää, tai ylimukavasti melkein päivän :-) tai maksaa pari päiväretkeä tms.
      Esimerri on thaimaasta, mutta sama kurssikuvio pätee muissakin maissa. Rahat kannattaa aina vaihtaa vasta perillä.

• voi_pyhä_sylvi

"rahanvaihto" Oliko tuo nyt hyvä ohje. Lomakassa euroina mukaan ? Mahtaa keljuttaa kun huomaa rahojen hävinneen ennen hotellihuoneeseen pääsyä. Missä maassa pystyy muuten pankkikortilla nostamaan rahaa debit puolelta ?

• amaran
        voi_pyhä_sylvi kirjoitti:

"rahanvaihto" Oliko tuo nyt hyvä ohje. Lomakassa euroina mukaan ? Mahtaa keljuttaa kun huomaa rahojen hävinneen ennen hotellihuoneeseen pääsyä. Missä maassa pystyy muuten pankkikortilla nostamaan rahaa debit puolelta ?

Kyllä debit-sirukortti toimii ihan yleisesti automaateissa ulkomailla. ei mitään ongelmaa.

Oletko kokeillut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2892
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2753
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1639
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1464
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe