Äiti on sairaseläkkeellä oleva, yksin elävä narsisti jota kiinnostaa vain omat asiansa. Hän tarvitsee jatkuvasti apua "huonon" jalkansa takia (jossa ei oikeasti ole mitään vikaa) ja muuttaa vuoden välein uuuteen asuntoon. Hän käy parin vuoden välein leikkauttamassa jalkaansa, että saisi tekosyyn työkyvyttömyydelleen. Minulla on kaksi sisarusta, jotka kieltäytyvät aina häntä auttamasta ja olen aina se viimeinen oljenkorsi jota hän pyytää apuun. Ja jos edes kerran kieltäydyn auttamasta, hän haukkuu minut, kiristää minua ja lyö luurin korvaan.
Aina kun käyn hänen tykönään, hän haukkuu sisaruksiani, isääni ja omaa äitiään. Ja jos joku muu juttelee hänen kanssaan, hän haukkuu myös minua jne.
Hän ryyppää viinaa pari kertaa viikossa ja vetää mielenterveyslääkkeitä. Ja tällöin on aina helvetti irti. Hän on kännissä kuin hirviö joka haastaa riitaa kaikille ja lähettelee vihaviestejä. Useasti käynyt minun ja sisarusteni kimppuun kännissä ja sanonut, että emme ole hänen lapsiaan.
Isäni on tuurijuoppo ja kännissä myös aivan hirveä olento. Väkivaltainen, ärsyttävä, ilkeäsanainen, jne. Monta kertaa kännissä käynyt minuun ja sisaruksiini käsiksi. Selvin päin ihan hyvä tyyppi lukuunottamatta "olen aina oikeassa" ajatusmaailmaa. Eronnut äidistäni jo 18 vuotta sitten, mutta aina vaan äitini kiristää häntäkin ja lähettää vihaviestejä.
Ei ole kivaa tämä elämä... Kun olisi edes yksi normaali vanhempi...
Olisiko teillä jotain neuvoja mitä minun pitäisi tehdä?
Kiitos.
Hirveät vanhemmat
7
528
Vastaukset
- jkiolp
Ensinnäkään äitisi ei voi vain omasta mielihalustaan leikkauttaa jalkaansa jatkuvasti, sitä ei kukaan lääkäri. Joten ainakin osa vuodatuksestasi ei pidä paikkaansa.
Juopottelu ei ole kenellekään hyväksi, juotko itse.
Asennemuutos äitisi sairauksiin olisi varmasti paras lääke. Ehtisit kysymään ennen hänen soittojaan, sillä noilla soitolla äitisi hakee edes jonkin kanssa yhteyttä. Ilmeisesti todellista sairauttakin on, toki hänen pitäisi itse hake apua myös tuohon mielialaansa, josta suurimmaksi osaksi johtunee pahat puheet.
Sairaskertomuksilla hän hakee edes jonkinlaista yhteyttä, ei ehkä ymmärrä, että et jaksa eikä muukaan perhe jatkuvasti kuunnella niitä. Nyt pitäisi saada puheenaiheet muuttumaan ja äiti löytämään puheseuraa ikäisistään ihmisistä. - mekkk
Puhelin numero salaiseksi ja et ota vaikka vuoteen mitään yhteyttä tuollaisen äitiin niin helpottaa ja se oma tila on otettava väkisin ja muut sisarukset ovat ottaneet asenteen että ei auteta kun keromasi mukaan teitä on lapsena kohdeltu huonosti ja nyt voit kohdella äitiasi vamalla mitalla niin helpottaa.
- jkiou
Mekkk varsin väärä ohje, äitiin pidetään yhteyttä. Hänelle voidaan puhua kuin ihmiselle ja sanoa, että nyt loppuu tuo lapsellinen käytös. Jos asuu isäsi kanssa, saa isä tehdä kauppamatkat sun muut, ei sinun tarvitse alistua olemaan sylkykuppi.
Saat nähdä, että kun asiallisesti kerrot, että heidän pitää pärjätä itsenäisesti ja pyytää apua sieltä sairaanhoidon puolelta. Sano että nyt loppuu myös toisista pahan puhuminen tai menettää ihan kaikki läheiset ihmiset.
Nyt kissa pöydälle, ei huutaen, eikä syyttäen, vaan kerrot ihan normaalilla tavalla. että sinä et enää jaksa tätä enää yhtään.
Toki onhan hän avun tarpeessa, mutta lääkäreiden puolelta, miten hän viinansa saa ja sitten mielialalääkkeet, kyllä sekaisin varmasti on. Et sinä häntä todella jaksa jatkuvasti kuunnella, sano että ottaa yhteyttää lääkäreihin jos on jotain asiaa.
Mutta älä anna kuultesi moittia läheisiäsi, lähde silloin aina heti pois jos alkaa jutut mennä taas siihen.
Minullakin on sairas tuossa vieressäni ja kyllä hänkin aika negatiiviseksi ja äkeäksi tullut. Tosin meillä on toivoa saada sairaus kuriin ja parempia aikoja, olen nyt itsekin alkanut sanoa, että nyt ei enää yhtään näitä ihmisten morkkaamisia, hänen sairautensa ei ole kenenkään syy, eikä kaikkien tarvitse juosta hänen määräystensä mukaan. Meillä toki ei ole viinaa ikä mielialalääkkeitä ja toivottavasti ei tarvitakaan.- mekkk
Kehenkään ei ole aikuisena pakko pitää yhteyttä jos se perustuu vain sukulaisuuteen ja jos ei tulla toimeen niin ei tulla ja yritetaan määräillä aikuista lasta niin se siitä ja sen kestävyydestä.
- Hipputiina
Olen sinua vanhempi nainen, kolmekymppinen ja lopulta jätin ns.äitini omilleen. En ole vastannut edes puheluihin pariin vuoteen. Isäni oli ainoa yhteys siihen hulluun ja kun valitettavasti kuoli (oli hyvä ihminen), niin ei ollut enää syytä väleissä olla. En myöskään perinyt mitään, leski hurvitteli kaiken (viinaan ja miehiin) ja meni talonkin tuhoamaan siihen kuntoon, ettei siitä saanut mtn. Noh onneksi isä ei ollut näkemässä.
Hän onkin vain mt-potilas mutta ei hoitoa tai lääkkeitä ole suostunut vastaanottamaan vuosiin. Ennen olikin suht tolkuissaan, kunnes sai pysyvän eläkkeen ja siihen loppui lääkkeet. Alkoholi on vahvasti kuvioissa mukana myös.
Minulle se ihminen oli osasyynä eroonikin, koska en vielä nuorempana osannut pistää asioita tärk.järjestykseen ja liittoni kärsi kovasti "äitini tempauksista" joiden selvittelystä sai vain haukut päälle.
Lopulta, pyysin hakemaan hoitoa tai välit menee. Hän teki ratkaisunsa.
On varmasti rankkaa äitisi kohdalla mutta sitä tulee herkästi liioiteltua asioita päässsään, kun toinen muutenkin vaikeasti käyttäytyy ja haukkuu jne. Ei niitä jalkaleikkauksia turhaan tehdä Suomessa, monet kituvat ilman hoitoakin pitkään leikkauksia odotellessa. Ikävää, että sitten muuten noin käyttäytyy. Kovat kivutkin valitettavasti voivat aiheuttaa psyykkeelle ongelmia.
Ehdottaisin, että puhuisit suoraan (vaikka kuinka vastaan sanoisi) ettet enää kuuntele kenenkään haukkumisia ym ja jos ei käytös muutu, niin välit menee. Jos se hänet edes herättäisi? Kerro voivasi pahoin hänen käytöksensa vuoksi.
Tuohon alkoholin käyttöönsäkin hänen pitäisi hankkia apua, sinun tehtäväsi se ei ole.
Mikäli hän esim.juo kipuihinsa, kannattaa hakeutua vaikka yks.puolelle niiden suhteen. Silloin ei vain voi sitä alkoa käyttää lääkkeiden kanssa!
Tee selväksi, että autat jaksamisesi mukaan mikäli hän korjaa käytöstään ja alkon käyttöä. Tsemppiä! Jos ei tilanne ala helpottamaan niin valitettavasti suosittelen elämään omaa elämääsi äläkä anna edes äitisi siihen vaikuttaa negatiivisesti.
Voin sanoa, että välillä kaduttaa.. harmittaa kun tilanne on mikä on oman äidin kanssa mutta "suuri kivi on poissa rinnasta" kun en pidä yhteyksiä enkä vastaa puh. Voin paljon paremmin ilman häntä, siinä nykyisessä tilassaan. (pyysin joitain kertoja jopa pakkohoitoa ym hänelle mutta ketään ei voi väkisin hoitoon pistää, kuulemma) - olet_aikuinen
et ole enää lapsi. Olet aikuinen ja elät omaa elämääsi.
Voit aivan hyvin sanoa äidillesi (ja myös isällesi), että olet hänen tekemisissä vain silloin kun hän käyttäytyy sinua ja muita ihmisiä kohtaan asiallisesti.
Sinun ei tarvitse kuunnella kännisten räyhäämistä eikä huutamista enää.
Olet aikuinen ihminen ja voit kävellä pois, voit sanoa, että soita sitten kun olet selvinpäin, voit sanoa äidillesi, että suljen luurin, jos haukut muita ihmisiä.
Voit asettaa rajat vanhemmillesi, rajan siihen mitä sinä siedät heiltä näin aikuisena. - jkiolp
Niin se viina, se rikkoo niin paljon. Miksi ihminen juo, mitä hän juomisella hakee, sitäkin voisit kysellä äidiltäsi.
Katselkaa edes kerran tuota sarjaa poliisit, siinä näette sen viinan tuhon ja jo nuoresta lähtien. Ihmisraukkoja kaikki, mutta ei minkäänlaista suun hallintaa ja tekojen hallintaa.
Samalla kyllä selviää, mitä poliisi joutuu työvuorossaan eniten näkemään, kyllä se on kotiriitojen selvittämistä, jostakin sammuneen kuljettamista, ratti- ja ruorijuoppojen tarkistusta. Eli juoppojen hyysäystä.
Suomeen pitäisi saada sellainen ohje, että ihminen joka kerrankin joutuu viranomaisten kanssa tekemiseen juomisensa, samoin muiden päihteiden vuoksi, viedään siltä istumalta vieroitukseen, sekin on yhteiskunnalle halvempaa kuin tuo jatkuva hyysääminen.
Sillä nythän vain tarkistus alkoholiin määrän ja vielä sairaaloissa, joissa on ihan oikeasti sairaita, jotka tarvitsivat hoitoa.
Muuten miten se äitisi viinansa saa jos on niin huonokuntoinen, että tarvitsee jatkuvasti apua. Sano suoraan, että yhtään kertaa ei tule minkäänlaista apua ennenkuin loppuu juominen ja ihmisten panetteleminen ja pidä sanasi. Älä vastaa puheluihin tai lue edes viestejä. Muuten paremmin pääsee saamaan hoitoa tai jopa valvotun hoitopaikan, kun jätät hänen oman onnensa nojaan. Osaahan hän suutaan pieksää, niin eiköhän saa yhteyttää sinne terveyspalveluihinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043414
- 883093
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä201953- 691916
- 391898
- 221766
- 241697
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341459Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91349- 481337