työeläke....

Miksi työeläkettä ei kerry alle 20 -vuotiaana tehdystä työstä

16

262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työeläkettä kertyy nykyisin 18 ikävuodesta alkaen. Ensi vuoden alusta, eli 1.1.2017 alkaen työntekijöillä tämä ikäraja alenee 17 ikävuoteen. Ennen vuotta 2005 työeläke alkoi kertyä 23 iän täyttämisestä.

• Niinpä_niin

Itse aloitin työelämäni 18 vuotiaana.
        Multa on siis varastettu 5 v eläkkeet.

• 12plus7
        Niinpä_niin kirjoitti:

Ei ole varastettu.
        Laki vain oli tuolloin tuo. Lakia on kaikkien noudatettava, työeläkkeidenkin kanssa. Ja kuten tiedät, niin laithan päätetään eduskunnassa.

• 12plus7 kirjoitti:

Ei ole varastettu.
        Laki vain oli tuolloin tuo. Lakia on kaikkien noudatettava, työeläkkeidenkin kanssa. Ja kuten tiedät, niin laithan päätetään eduskunnassa.

Varastaminen on osin laillista. Laillisia varkauden muotoja on ollut mm. edellä mainittu eläkemaksujen varastaminen, putkiremonttien neliöhinnoittelu ja Talvivaaran saamat tuet.

• Bitch2016

Varastamista on myös se, että minä joudun antamaan kolmanneksen palkastani kaiken maailman sosiaalitukiin. Ja sekin on laillista!! Mutta huutava vääryys.

• 12plus7
        Bitch2016 kirjoitti:

Varastamista on myös se, että minä joudun antamaan kolmanneksen palkastani kaiken maailman sosiaalitukiin. Ja sekin on laillista!! Mutta huutava vääryys.

No niin. Minä tulkitsin tuota varastamista vain yksinkertaisesti siten, että toimitaan vastoin lakia.
        Se on totta, että kohtuuttomuuksia voi syntyä myös laillisesti toimien, mutta siinäkään tapauksessa esim eläkeyhtiöt eivät voi toimia muuten kuin lain mukaan.
        Lakia pitää muuttaa silloin ja sehän tapahtuu eduskunnassa. Ja niinhän esim tuon eläkeiän suhteen on toimittukin.

Sosiaalitukien poistamista voi ajaa myös eduskunnassa. Vain sen kautta se on mahdollista. Ja siihen suuntaanhan ollaakin koko ajan menossa. Sosiaalituet ovat pienentyneet suhteessa muihin tuloihin viime vuosina.

• Niinpä_niin

Juu olihan se silloin tosiaan laki sellainen.
        Faktahan on kuitenkin se että kaikki maksetut palkat ovat arkistoissa joten nyt kun laki on muuttunut koskemaan koko työhistoriaa niin ei ole mikään iso homma palauttaa meille niitä eläkkeitä jotka silloin lain varjolla vietiin.

Kun vääryys huomataan niin se pitää korjata.
        Ainakin minun eläkeotteessa on tienestit alle 23 vuotiaana tienaamistani, siellä vain lukee ei karttuutta eläkettä.
        Pikku viilaus ja alkaa lukemaan karttunut eläke alle 23 v tienatuista palkoista.

Eli on varastettu kun tietoisesti ei oikaista vääryyttä.

• Bitch2016 kirjoitti:

Olisikin aika hervottoman hauskaa, jos työttömäksi joutuessasi joutuisit muuttamaan takaisin vanhempiesi elätettäväksi tai kadulle kerjäämään.

• 12plus7
        Niinpä_niin kirjoitti:

Juu olihan se silloin tosiaan laki sellainen.
        Faktahan on kuitenkin se että kaikki maksetut palkat ovat arkistoissa joten nyt kun laki on muuttunut koskemaan koko työhistoriaa niin ei ole mikään iso homma palauttaa meille niitä eläkkeitä jotka silloin lain varjolla vietiin.

Kun vääryys huomataan niin se pitää korjata.
        Ainakin minun eläkeotteessa on tienestit alle 23 vuotiaana tienaamistani, siellä vain lukee ei karttuutta eläkettä.
        Pikku viilaus ja alkaa lukemaan karttunut eläke alle 23 v tienatuista palkoista.

Eli on varastettu kun tietoisesti ei oikaista vääryyttä.

Kyllä, teknisesti luultavasti voitaisiin takautuvastikin muuttaa lakia tuolta osin ja huomioida nuokin eläkekertymässä. Se vaatisi siis lakimuutoksen. Ja siitähän päätetään eduskunnassa, johon olemme edustajamme valinneet.
        Myös minulla on runsaasti kesätyösuhteita alle 23-vuotiaana rekisterissä.

Edelleen pidän varkautena, jos on toimittu laittomasti. Vääryydet ja kohtuuttomuudet, joita laki mahdollisesti on tuottanut tai tuottaa, pitää oikaista lakimuutoksella eli muuttaa laki oikeudenmukaisemmaksi. Muuta keinoa ei liene, jos lain mukaan toimitaan.

• Osa-aikaeläkeläinen

Kysyin syytä tuohon muinaiseen alle 23-vuotiaiden eläkekertymäjuttuun eläkevakuutusyhtiön tiedotustilaisuuden pitäjältä, mutta hän väisti kysymykseni. En ruvennut tiukkaamaan vastausta, koska olen tyytyväinen tulevaan eläkkeeseeni.

Hyväosaisiahan me lähiaikoina eläköityvät olemme. 1976 kun aloitin hommani täällä, oli palkkani 2500 mk/kk. Sitä pidettiin silloin ihan hyvänä palkkana. Euroissa se on aika vähän, ja jos tuokin olisi eläkkeessäni mukana, ikäleikkuri olisi rajumpi, uskon.

• Sairaanhoitaj
        Niinpä_niin kirjoitti:

Samoin minulta ja vielä enemmän.Työelämä kunnallisella puolella alkoi jo 16vuotiaana.
        Nyt,kun on eläkerahastoon kauan maksettu,meille tulee kompensoida
        tuo aikana tai rahana.Ts.pääsy eläkkeelle samalla periaatteella kuin suurilla ikäluokilla oli eli 1939-46 syntyneillä kansalaisilla.Heistä hyvin usea jäi eläkkeelle 58-vuotiaana.

• Aoli

On hyvä että alkaa karttua varhain, sillä nyt eletään työttömyyden ja pätkätyön aikoja ja 50 vuotias on työelämään liika vanha - näin nykyiset eläkkeet jäävät pieniksi. Se on huolestuttavaa...

• Libetaari
        Bitch2016 kirjoitti:

Tarkoitatko että vouti vie kolmanneksen palkasta? Elatusmaksuihin?

• Pyramidin.rakentajat

Työeläkkeen kertyminen oli tehty aikaisemmin niin, että se ihan avoimesti suosi akateemisesti koulutettuja ja sorsi esim. rakennusmiehiä.

Työeläkettä ei tosiaan kertynyt alle 23 vuotiaana tehdystä työstä. Keskiverto akateeminen oli tuossa iässä vielä opiskelija joten hänelle ei olisi muutenkaan eläkettä kertynyt. Aiemmin moniin töihin kuten rakennuksille tai siivoojaksi pääsi ilman koulutusta, joten työt aloitettiin 15-16 vuoden paikkeilla. Siinä ehti tehdä prosentuaalisesti huomattavan osan työurastaan töitä ilman eläkekarttumaa.

Sama meininki oli työuran loppuvaiheessa. Eläke määriteltiin pitkälti viimeisen viiden vuoden ansioiden perusteella. Akateemisilla palkka yleensä kasvaa ikääntyessä ylennysten vuoksi. Esim. perustason virkailija, asiantuntija, pienehkön ryhmän esimies, isomman ryhmän esimies, koko laitoksen johtaja. Rakennusmiehillä on usein urakkapalkkaus ja palkka toki nousee johonkin ikään asti, mutta alkaa ikääntymisen myötä laskea kun ei niitä tiiliä jaksa kantaa 60-vuotiaana yhtä ripeästi kuin kolmekymppisenä.

Systeemi oli äärimmäisen epäreilu, jo työssä ollessa vallinneet isohkot tuloerot kasvoivat entisestään eläkkeelle jäädessä. Meillä on valtava määrä näin määriteltyjen eläkkeiden saajia vielä keskuudessamme. Kansaneläkkeellä ja asumistuella on sentään kyetty estämään se etteivät vanhukset näe nälkää. Mutta ne ovat sosiaaliturvaa, hallituksen päätettävissä; aina on olemassa riski niiden leikkaamisesta kuten viime aikoina on nähty.

No, tuollainen järjestelmä on onneksi jo historiaa. Ensi vuonna meillä astuu voimaan taas uusi eläkelaki. Siinä jokseenkin kaikkien eläkkeitä leikataan. Isotuloiset kärsivät varmasti, pienituloisille se tarkoittanee paluuta pieniin eläkkeisiin, eri perustein kuin ennen toki. Uusi eläkelaki kiihdyttää entisestään eläkerahastojen kasvua. Rahastoissa on jo reilu 180 miljardia, kasvu on ollut kymmenisen miljardia vuodessa, myös nyt taantuman aikana. Parissa vuodessa ylitettäneen jo Suomen bkt, joka on 205 miljardia. Homma alkaa muistuttaa pyramidin rakentamista järkevyydessään.

Voisivat hallitus- ja eläkeherrat Suomen itsenäistymisen satavuotisjuhlien kunniaksi käyttää murto-osan tuosta rahavuoresta kaikkein pienimpien eläkkeiden korotuksiin. Yhteiskunta saisi tästä hyvät tulot kulutus- ja tuloveroina. Näillä rahoilla voitaisiin nostaa pelkkää kansaneläkettä saavien etuuksia. Kaikki voittaisivat kulutuksen lisääntyessä ja pyramidi kasvaisi entistä nopeammin.

• Vakuutusneuvos

Eduskunnassa oleva kansalaisaloite nostastaisi euromääräisesti eniten suuria eläkkeitä. Takuueläkkeellä olevia se koske lainkaan.

• aijabaija32

Minäkin olen tehnyt 16 vuotiaasta töitä ja 7 vuotta meni kankkulan kaivoon, niin pe....harmittaa. Sitten 23 vuotiaana jäin äitiyslomalle ja sekään ei kerryttänyt
      eläkettä.
      Myöhemmin vielä äitiyslomalle saatuani toisen lapsen, eikä kertymä siitäkään. Näin meitä äitejä silloin rokotettiin. Nyt sitten teen töitä, yritän 68 vuoteen asti ja vielä niin, että se hiton elinaikakertoimen vähennys vai mikä hel.... keksintö, sekin vielä rokottaa minua.Mutta teen töitä selkänahastani kartuttaakseni aukot jotka herrat istunnoissaan ovat päättäneet. Eipä tarvitse yhteiskunnalta kovin kauaa apuja anella pienen eläkkeen tueksi. Toinen jalka hyvää vauhtia menossa jo hautaan ja toinen haudan partaalla, että onhan sekin suunniteltu eläkemenojen kuluissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4953
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      672
      4188
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1461
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1164
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94