Satuitteko katsomaan eilen TV1:llä ohjelman Arpapeliä sairaanhoidolla?
Jos ette niin sen voi katsoa YLE Areenan kautta vieläkin.
Ohjelmassa kerrottiin miten käytännössä toimii mantra "raha seuraa potilasta". Se seuraa mielellään terveenpuoleista potilasta ja hoitoa tulee
nopeasti mutta kaikkein sairaimmat jäävät jälkijunaan, koska heidän
hoitonsa vie enemmän aikaa ja vaatii resursseja joista yritetään säästellä.
Säästely saattaa tapahtua hyvinkin kieroilla menetelmillä. Vaikka hoito-osastolla olisikin vapaita paikkoja niin vaativista potilaista yritetään päästä eroon lähettämällä jollekin muulle osastolle sanomalla ettei ole
tilaa omalla osastolla. Lääkäri sanoi silloin ajattelevansa omaa henkilö-kuntaansa eikä juuri sitä potilasta. Henkilökuntaa ei vähässä tingassa
lisätä.
Raha ei kierrä yhtä nopeasti tällaisten potilaitten mukana, jos heistä tulee
pitkäaikaisia asukkaita hoito-osastoille, kun taas helpommat tapaukset
hoidetaan nopeasti ja lähetetään kotiin. Uutta rahaa virtaa sairaalaan,
mutta ei sairaimpien potilaitten hyväksi, vaan ohjelmassa mukana olleen
lääkärin mukaan sairaaloitten välisen kilpailun ja pienoisen leuhkimisenkin
piikkiin ("tehokkain osasto" j n e).
Hoito ei siis todellisuudessa parane sote-uudistuksen myötä, eikä "raha
seuraa potilasta" takaa sitä että hoitoa saisi edes nopeasti jos sattuu olemaan monisairas iäkäs ihminen tai kuuluu muutenkin diagnoosinsa
takia ei-toivottuun potilasryhmään.
Arpapeliä sairaanhoidolla
6
136
Vastaukset
- eri.kasteissa.ollaan
Tässäpä se on. Kun perusterve ikä-meikämanne menee joskus terv. keskukseen tai jopa osastolle hoitoa saamaan palvelu on joustavaa ja kohteliasta.
Toisin on kai usein sairastavalla ihmisellä ikään katsomatta.- Oululaista.Ossaamista
Niinhän sitä luulisi.
Kävin vajaa vuosi sitten terveydenhoitajan tarkastuksessa. Otettiin verikokeet. Todettiin yhden-kahden arvon edelleen nousseen, nyt hälytysrajalla. Th neuvotteli lääkärin kanssa ja lääkäri kirjoitti (sähköisen) lähetteen huhtikuuksi 2016. Tuli huhtikuu 2016, menin verikokeeseen, mutta en päässyt. Olisi pitänyt lähetteen lisäksi olla varattu aika. Ajanvarauslippuautomaatin päällä oli lappu, ettei tälle päivälle enää oteta varauksia vastaan. Kello oli 7.20 aamulla.
Sitten tuli pyhät ja kuukausi vaihtui ja lähete vanheni.
Kirjoitin palautteen ja tungin sen palautelaatikkoon, joka oli jo ennestään täyteen tungettu. Kirjoitin paikallislehden yleisönosastoon ja Valviralle. Joku toinenkin kirjoitti yleisönosastoon jouduttuaan akuuttivastaanotolla jonottamaan 6 tuntia (minulla kestänyt keskimäärin vain 3 tuntia). Tämänkin lähetin Valviralle.
Valvira vastasi lähettäneensä kirjeeni jollekin toiselle tyhjäntoimittajalle joka epäilemättä pyörittelee papereita pari vuotta ellei hukkaa heti. Eli kaikki toimi juuri niinkuin oletinkin. Monta hyväpalkkaista on tekevinään jotakin palkkansa eteen, mutta terveydenhoito ei toimi ollenkaan. Itse suorittava henkilökunta vähäisen kokemukseni mukaan kyllä toimii ensiluokkaisesti, ja on ystävällistä, mutta turhat tyhjäntoimittajat halvaannuttavat koko toiminnan.
Kävin vajaa 2 v sitten hoitajan vastaanotolla jalkaan ilmestyneen ihovaurion takia. Alkoi lievästä ihon punoituksesta ja on pahentunut vuosien mittaan. Otettiin näytepala, vastaus luvattiin 2 viikossa. Tuli 2 kk kuluttua, ettei siinä mitään ole. Ja sitten lasku. Nyt vaurioitunut ihoalue on laajentunut ja tummunut ja alueella on selvä kuoppa. Iho ohutta, yhdellä reunalla paksumpaa. Yleensä ei tuntemuksia, joskus ikäänkuin olisi haava. Joskus sormella hipaisten tuntuu kuin olisi joku piikki, jota ei kuitenkaan ole. Millainen on ihospitaalin taudinkuva?
Pitäisikö taas mennä jonottamaan, että pääsee mahdollisesti toiseen jonoon jonottamaan ihotautilääkärille pääsyä?
Tämän sitä saa rasistisin perustein (yhteiskuntaluokka: eläkeläinen) korotettua sairausvakuutusta ja kymmenien tuhansien eurojen veroja vastaan. Maahan massatuotetut kriminaalit saavat nämäkin kaikki ilmaiseksi vaikka eivät ole yhtään euroa veroja tms maksaneet eivätkä tule koskaan maksamaankaan. - Toivo.Lång.Inkeroinen
Oululaista ossaamista.
Olet turhan kriittinen "massatuotettujejen kriminaalien" asiassa. Suomi on jo muuttanut kantaansa ison palaistulvan turvapaikan saamisen suhteen.
Tietysti katumisreaktiona, joka maksaa miljoonia suomen valtiolle.
Terveydenhoidosta ajattelen että elämän tärkein tehtävä on opetella itse ennalta estämään erilaisia sairauksia.
Vaikuttaako ihan vilthatusta vetäistyltä? Näin itse olen tehnyt. Lääkäreihin turvatuminen on vähentynyt vähintään 50%.
Joka päivä tunninverran mielen ja kehon kuntoutusta. Se on rankkaa, mutta vielä rankempaa on joutua ennen aikojaan kestopotilaaksi.
- maailma_muuttuu
Ei terveyskeskuksiin tai vastaaviin tarvitse mennä, kun tulee kännykkäsovellutus. Lääkäri tulee kotiin ja maksaa huomattavasti vähemmän kuin käynti terveyskeskuksessa.
- Muuttuuko.elinaikanamme
Todellako? Verikokeet otat siis itse ja näytät kännykkälääkärille, vai minkälainen labra siinä kännykkäsovellutuksessa on? Entä ne magneettikameratutkimukset, tähystykset ym.?
- liikaa.sovelluksia
Ikäihmiset eivät ilmeisesti tule koskaan hankkimaan älypuhelinta, ellei tähän ole hiljainen pakko, että lopetettais peruspuhelimien huolto ja myyntikin.
Jonkun pitäisi kotiin tulla opettamaan kännykkäsovellusten käyttöä. Tekniikka kehittyy liian nopeasti ikäihmisten näkökulmasta katsoen.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955