Kielletäänkö jossain lakipykälässä § negatiivinen aisapaino?
Jos ei missään, niin miksei ?
Seurauksena käsittääkseni on, että mahdollisen sakon saa oikeudessa purettua.
Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi!
Muut pykälät löytyy asetuksesta ajoneuvojen käytösstä tiellä ja oleellismpia ovat:
2 § 2a momentti: "kytkentämassalla kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista massaa lukuun ottamatta puoliperävaunun, traktoriperävaunun ja keskiakseliperävaunun vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa"
sekä
46 § kolmas momentti:" Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg"
Eli jos hinataan 750 kg:n jarrutonta perävaunua tyhjänä, sen kytkentämassa on sen omamassa - vetokuulaan kohdistuva massa, esim 160 kg - 20 kg = 140 kg, joten vetokuulaan kohdistuva massa saa olla enintään suurempi luvuista 25 kg ja 5,6 kg, eikä todellakaan 750 kg* 4% = 30 kg.
Vähimmäismassaa ei tuosta löydy, eli mikäs § sen negatiivisen aisapainon kieltää, siis oman järjen lisäksi ei ilmeisesti pykälää löydy, joten sakottaa ei periaatteessa voi.
Kärryn hinaamista koskevat lakipykälät Suomessa:
kärrypykälät
2
125
Vastaukset
- Jos_ei
Tule onnettomuuta, et saa sakkoja.
- Mieti-vähän
Todellakin juuri tuo 30 kg.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219