Sydämmestäni toivon että Luterilaisen kirkon uusi uskonpuhdistus vihdoin alkaisi ja paluu kristinuskon arvoihin tapahtuisi. Nyt kun liberaalien todelliset kasvot on nähty, irtisanoutuminen liberaaliteologian harhaopista on välttämätön, ettei kaikki mene kadotukseen liberaaliteologian mukana. Nyt kun Mäkisen ja Askolan linjat on nähty toivoa sopii että niistä uskallettaisiin avoimesti irtisanoutua jopa oman työpaikan uhalla. Kirkossa korjattavaa on kuitenkin paljon, pystyykö raskas kirkkolaiva kääntymään niin paljon vai meneekö se virran mukana kadotukseen.
Ainakin seuraavista kohdista pitäisi aloittaa uskonpuhdistus.
-Synnin siunaaminen on lopetettava, esim. eronneiden vihkiminen Jeesuksen opetuksen vastaisesti on lopetettava.
-Kadotuksen matkalla olevien ihmisille on saarnattava Raamatun sanan mukaista evankeliumia, eikä toivoteltava turvallista matkaa kadotukseen.
-Irtisanoutuminen liberaaliteologiasta ja sitä kannattavista papeista on tapahduttava.
-Lisäksi vielä paljon muuta....
Uskonpuhdistuksessa paljon korjattavaa.
91
868
Vastaukset
- ArtoTTT
Jaha eikö kenelläkään ollut mielipidettä tähän, listaa toki voi vielä jatkaa. yleisesti voi kuitenkin sanoa että moraalittomuus on porautunut hyvin sisälle yhteiskuntaamme ja arkeemme, jos tämä "ei uskovaisten jumalattomien" enemmistö johtaa maassamme jopa kirkkoa niin onko enää silloin toivoa. Olemmeko jo tässä samassa pisteessä kuin vanhan testamentin aikana???
2 Aik. 36:
14 Myös kaikki johtomiehet, papit ja kansa luopuivat Herrasta, alkoivat noudattaa muiden kansojen kauhistuttavia tapoja ja saastuttivat Jerusalemin temppelin, jonka Herra oli pyhittänyt itselleen. 15 Herra, heidän isiensä Jumala, lähetti sananviejiään yhä uudelleen varoittamaan heitä, sillä hänen tuli sääli kansaansa ja omaa asuinsijaansa. 16 Mutta ihmiset pilkkasivat hänen lähettiläitään eivätkä välittäneet hänen sanoistaan. He tekivät pilkkaa Herran profeetoista, kunnes Herra vihastui kansaansa niin, ettei se enää voinut pelastua. Suuri osa palstan "oikeauskoisina" itseään pitävistä on keskittynyt lähinnä homofobiansa esiintuomiseen kristinuskon siivellä, ei heitä paljoa muu uskonnossa, ainakaan kirjoitustensa perusteella, kiinnosta.
Toinen palstan "oikeauskoisten" kohde on Arkkipiispan ja Helsingin piispan haukkuminen joka sekin saa täällä useimmiten lähinnä huvittavia piirteitä.
Nyt kun sinä yrität keskustella uskonnosta, etkä osa esiin homoseksuaalisuutta vaan avioeron, etkä suoraan hauku Askolaa ja Mäkistä on tulos se että palstan "oikeauskoisilla" ei ole mitään sanottavaa.- terkut.setaan
Kukaan ei pelkää hinttejä joten älä lässytä, puuterihuisku!
"..."oikeauskoisina" itseään pitävistä on keskittynyt lähinnä homofobiansa esiintuomiseen kristinuskon siivellä, ei heitä paljoa muu uskonnossa, ainakaan kirjoitustensa perusteella, kiinnosta."
Ikävä kyllä näin tuntuu olevan. Kun jostain muusta yrittää keskustella, on vaikeneminen tuttua.terkut.setaan kirjoitti:
Kukaan ei pelkää hinttejä joten älä lässytä, puuterihuisku!
Tuo oli hauska: "puuterihuisku". En ole kyllä sellaista tapausta nähnyt, joten ihan hauskaa huumoria.
ArtoTTT vaan ei käsitä, että kirkko ei muuta käytäntöjään ainakaan meidän sukupolven aikana, vaan jatkaa perinteisellä linjalla.
- ttkkl
Liberaaliuskoiset eivät viihdy papin ja piispan viroissa, vaan ovat pesiytyneet teolgian opettajiksi!
- ArtoTTT
#Nyt kun sinä yrität keskustella uskonnosta, etkä osa esiin homoseksuaalisuutta vaan avioeron, etkä suoraan hauku Askolaa ja Mäkistä on tulos se että palstan "oikeauskoisilla" ei ole mitään sanottavaa.#
Arvelisin että täällä on muitakin kuin uskovaisia keskustelemassa ja heistäkin monet vastustavat esim homoliittoja. Kuitenkin mitä tulee liberaaliteologiaan ja sen linjan oikeasaolemiseen, niin Raamatun sana on erittäin selkeä. Tässä ei tarvisi muuta kuin lukea mitä raamatussa lukee.
1 kor. 6:
Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 10 eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät. 11 Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta. Nyt täytyy nostaa tämä vanha aloitus joka edelleen on täysin ajankohtainen, liberaaliteologiasta ja teologeista irtisanoutuminen olisi kirkon elämän ja kuoleman kysymys, mutta kohta alkaa olla myöhäistä...
Eerikatässämoi kirjoitti:
...nosta lamppus loistamaan...ehkä jonkun matkamiehen autat rantaan suojaisaan.
Vaikka puhuin nyt kirkosta, sama liberaaliteologian uhka on olemassa myös muissa hengellisissä liikkeissä. Esim. Vapaiden suuntienkin kannattaisi huomioida kirkon varoittava esimerkki.
ArtoTTT kirjoitti:
Vaikka puhuin nyt kirkosta, sama liberaaliteologian uhka on olemassa myös muissa hengellisissä liikkeissä. Esim. Vapaiden suuntienkin kannattaisi huomioida kirkon varoittava esimerkki.
Isän rakkaus ain loistaa niin kuin tuike majakan.
Mutta pienten lamppujemme Hän myös toivoo palavan.
Synnin yö on vaarallinen, vihan tyrskyt raivoaa.
Moni silloin toivon katsein rannan tulta tähystää.
Kauas ylle ulapoiden nosta lamppus loistamaan.
Ehkä jonkun merimiehen autat rantaan suojaisaan.
Oman lamppus tulta hoida, ruoki Herran Sanalla.
Purtes pieni kerran saapuu taivaan rantaan riemulla.
Sanat P.P. Bliss 1838-1876, sävel Josef Haydn = LeivolleEerikatässämoi kirjoitti:
Isän rakkaus ain loistaa niin kuin tuike majakan.
Mutta pienten lamppujemme Hän myös toivoo palavan.
Synnin yö on vaarallinen, vihan tyrskyt raivoaa.
Moni silloin toivon katsein rannan tulta tähystää.
Kauas ylle ulapoiden nosta lamppus loistamaan.
Ehkä jonkun merimiehen autat rantaan suojaisaan.
Oman lamppus tulta hoida, ruoki Herran Sanalla.
Purtes pieni kerran saapuu taivaan rantaan riemulla.
Sanat P.P. Bliss 1838-1876, sävel Josef Haydn = LeivolleVoi miksi laulat sä lauluja maailman.
Miksi seisot sä pilkkaajien kuorossa.
Vaikka muuta väität sä olevasi, silti
samaa laulua sä laulat.ArtoTTT kirjoitti:
Voi miksi laulat sä lauluja maailman.
Miksi seisot sä pilkkaajien kuorossa.
Vaikka muuta väität sä olevasi, silti
samaa laulua sä laulat.”Sinun ristisi juurella, Jeesus, olen rauhan löytänyt.
Veren puhtaaksi vihmovin tunnoin käyn armosi turvissa päivästä päivään nyt.
Sinun ristisi juurella, Jeesus, olen onnen löytänyt.
Moni tuska mun mieltäni kalvoi, vaan ristisi juurella kaikki on tyyntynyt.
Sinun ristisi juurella, Jeesus, olen voiman löytänyt.
Saan mä uskoa loppuun se kestää, mun ruokoni vaikka ois heikko ja särkynyt.
Sinun ristisi juurella, Jeesus, olen kaiken löytänyt.
Mitä lienenkin etsinyt muuta, sä yksin oot kaikessa mulle vain riittänyt.”ArtoTTT kirjoitti:
Voi miksi laulat sä lauluja maailman.
Miksi seisot sä pilkkaajien kuorossa.
Vaikka muuta väität sä olevasi, silti
samaa laulua sä laulat.Ja Arton pilkkakirves se heiluu vaan.
- kuintapahtui
Herra kädelläsi
Asua mä saan
Turvallisin käsi päällä maan
Siellä kaikki saavat
Uuden sydämen
Rauhan annat haavat sitoen
Onneni on olla Herraa lähellä
Turvata voin yksin Jumalaan
Onneni on olla Herraa lähellä
Tahdon laulaa hänen teoistaan
Herra kädelläsi
Iloita mä saan
Se on rikas käsi antamaan
Siellä armahdusta
Meille tarjotaan
Eikä kadotusta milloinkaan
Onneni on olla Herraa lähellä
Turvata voin yksin Jumalaan
Onneni on olla Herraa lähellä
Tahdon laulaa hänen teoistaan
Herra kädelläsi
Itkeä mä saan
Kohonnut ei käsi kostamaan
Sitä naulat pisti
Pahuus ihmisten
Anteeksi soi risti kaiken sen kuintapahtui kirjoitti:
Herra kädelläsi
Asua mä saan
Turvallisin käsi päällä maan
Siellä kaikki saavat
Uuden sydämen
Rauhan annat haavat sitoen
Onneni on olla Herraa lähellä
Turvata voin yksin Jumalaan
Onneni on olla Herraa lähellä
Tahdon laulaa hänen teoistaan
Herra kädelläsi
Iloita mä saan
Se on rikas käsi antamaan
Siellä armahdusta
Meille tarjotaan
Eikä kadotusta milloinkaan
Onneni on olla Herraa lähellä
Turvata voin yksin Jumalaan
Onneni on olla Herraa lähellä
Tahdon laulaa hänen teoistaan
Herra kädelläsi
Itkeä mä saan
Kohonnut ei käsi kostamaan
Sitä naulat pisti
Pahuus ihmisten
Anteeksi soi risti kaiken senOliko tuo mielipiteesi keskustelupalstalla?
Vain itseään ihminen voi uudistaa.
Muu menee manipuloinniksi ja vallankäytöksi.
Liberaalisuus on mitä ilmeisimmin pakanallista?Mitä enemmän "tee mitä lystäät kaikki kunnossa" ajattelu yleistyy kirkossa, sitä syvemmälle upotaan.
ArtoTTT kirjoitti:
Mitä enemmän "tee mitä lystäät kaikki kunnossa" ajattelu yleistyy kirkossa, sitä syvemmälle upotaan.
Rahasta on kyse ja sen mukana kirkkokin muuttuu, koska olemattomina jumalolennot eivät pysty rahoittamaan papistonsa helppoa paskanjauhantaelämää.
Sinullahan arto on mahdollisuus näyttää jumalversiosi voima ja perustaa oma kirkko, kun tunnut jumalasi aivoitukset hyvin tuntevan.
Ensin on tietysti vuokrattava jumalanpalvaamistilat, hankittava kaikenlaista rekvisiittaa jne.
Polvirukouksellako anot rahoituksen epäjumalaltasi?he-ma kirjoitti:
Rahasta on kyse ja sen mukana kirkkokin muuttuu, koska olemattomina jumalolennot eivät pysty rahoittamaan papistonsa helppoa paskanjauhantaelämää.
Sinullahan arto on mahdollisuus näyttää jumalversiosi voima ja perustaa oma kirkko, kun tunnut jumalasi aivoitukset hyvin tuntevan.
Ensin on tietysti vuokrattava jumalanpalvaamistilat, hankittava kaikenlaista rekvisiittaa jne.
Polvirukouksellako anot rahoituksen epäjumalaltasi?No eikö kristinusko ole ollut parhaimmillaan ja aidointa juuri silloin kun sitä rahaa ja kirkkoja ei ole liikaa ollut.
Herätkää nykypäivään ja todellisuuteen.
Kristiunskon suurin vääryys, paholaismaisuus on antisemitismi ja sen levitys, joka on tietysti väärin. On ollut, on ja tulee olemaan.
Jos se otetaan pois, sinne ei jää mitään. Sitä ei siis voi puhdistaa, se pitää yksinkertaisesti loppua. Loppu tarkoittaa vihan ajan loppumista, joka on vapaus niin juutalaisille, kuin kristityillekin, joiden ei enää tarvitse puhua pahaa, olla pahennukseksi.On kiinnostavaa, että juutalaisuus tavallaan "kaapattiin" juutalaisen messiasuskon varjolla, jonka jälkeen, varsinkin, kun kristinuskosta oli tullut valtionuskonto ja ainoa sallittu uskonto 300-luvulla, ryhdyttiin syrjimään juutalaisia ja rajoittamaan heidän oikeuksiaan.
Varsinainen käki-ilmiö.
- Pudis55
Millaisiahan ne Lutherin teesit olisivatkaan jos ne olisi kirjoitettu selvinpäin? Vain olisikohan niitä ollenkaan? Lutherhan oli käytännössä koko aikuisikänsä humalassa. Mutta varmaan yleensäkin uskontojen synnyttämiseen on tarvittu tajunnanlaajentajien apua niin omituisia ne ovat.
- mitätulitehtyä
Tää oli kyllä hyvä! Näen sieluni silmin, että juuri näin se tapahtui!
A-teistin pyynnöstä nostetaan tämä aloitus.
Tietojen mukaan Luther nautti olutta kolme litraa päivässä,
Se olisi Suomessa merkki rappioalkoholistista.
Sellainen luterilaisuus.torre12 kirjoitti:
Tietojen mukaan Luther nautti olutta kolme litraa päivässä,
Se olisi Suomessa merkki rappioalkoholistista.
Sellainen luterilaisuus.Olutta käytettiin keskiajalla ehkä siksi paljon, koska vesi ei monesti ollut juomakelpoista.
"Keskiajalla oluen valmistuksesta Euroopassa vastasivat etupäässä munkkiveljeskunnat. He ottivat ensimmäisinä käyttöön kylmävarastoinnin, mikä pidensi oluen säilyvyyttä sekä pehmensi ja paransi sen makua. Munkit saivat juoda olutta myös paaston aikana, ja keskiajalla se olikin turvallisempaa kuin vesi, joka oli usein saastunutta." (vikipedia)ArtoTTT kirjoitti:
Olutta käytettiin keskiajalla ehkä siksi paljon, koska vesi ei monesti ollut juomakelpoista.
"Keskiajalla oluen valmistuksesta Euroopassa vastasivat etupäässä munkkiveljeskunnat. He ottivat ensimmäisinä käyttöön kylmävarastoinnin, mikä pidensi oluen säilyvyyttä sekä pehmensi ja paransi sen makua. Munkit saivat juoda olutta myös paaston aikana, ja keskiajalla se olikin turvallisempaa kuin vesi, joka oli usein saastunutta." (vikipedia)Hienoa. Meillä he olisivat alkoholisteja.
Tosin Luther eli keskiajan jälkeen, joka loppui 1400-lukuun.
- aitoutta.please
Palstan kirjoituksista päätellen meistä ihan jokainen johonkin suomalaiseen uskonnolliseen yhteisöön uskoviksi itseämme kutsuvat olemme henkilökohtaisen uskonpuhdistuksen tarpeessa.
Yhtään sellaista ei vielä ole tullut vastaan, joka edes kirjoittelussaan olisi osoittanut olevansa aito itsensä ja ilman aitoutta olemme pelkkiä sanattomia muureja omassa valtameressämme.Siltikin vajavaisuus ja erossa Jumalasta eläminen ovat kuitenkin eri asioita, Jumala tahtoo että lähtisimme sille kapealle ja kaidalle tielle kulkemaan Jumalan kanssa, jos kulkee tyytyväisenä laveaa tietä ja jättää parannuksen tekemättä tekosyihin vedoten, niin eihän silloin ole toivoa.
- aitoutta.please
ArtoTTT kirjoitti:
Siltikin vajavaisuus ja erossa Jumalasta eläminen ovat kuitenkin eri asioita, Jumala tahtoo että lähtisimme sille kapealle ja kaidalle tielle kulkemaan Jumalan kanssa, jos kulkee tyytyväisenä laveaa tietä ja jättää parannuksen tekemättä tekosyihin vedoten, niin eihän silloin ole toivoa.
Voimme sormellamme osoitella toinen toistemme vikoja ja puutteita sekä yrittää piilottaa oman itsemme Raamatun sanojen varjoon.
Oman itsemme verhoileminen ei muuta alastomuuttamme muuksi.
Osaammeko nöyrtyä oman aitoutemme vajavaisuuden edessä kulkemallamme tiellä, tiedämmehän ettei Yksikään tunne toisen polullaan kohtaamaa tuskan ja rakkauden määrää. Kuka voi sanoa toisen olevan väärässä elämättä hänen elämäänsä.
Totuus vaikuttaa meissä jokaisessa, halusimme tai emme.
Mistä sinä Arto tiedät olevasi oikealla ja lähimmäisesi väärällä tiellä.
Sanojen takana seisova ihminen kertoo niiden aitoudesta enemmän, kuin piilossa kyyristellen sormella osoittelu. aitoutta.please kirjoitti:
Voimme sormellamme osoitella toinen toistemme vikoja ja puutteita sekä yrittää piilottaa oman itsemme Raamatun sanojen varjoon.
Oman itsemme verhoileminen ei muuta alastomuuttamme muuksi.
Osaammeko nöyrtyä oman aitoutemme vajavaisuuden edessä kulkemallamme tiellä, tiedämmehän ettei Yksikään tunne toisen polullaan kohtaamaa tuskan ja rakkauden määrää. Kuka voi sanoa toisen olevan väärässä elämättä hänen elämäänsä.
Totuus vaikuttaa meissä jokaisessa, halusimme tai emme.
Mistä sinä Arto tiedät olevasi oikealla ja lähimmäisesi väärällä tiellä.
Sanojen takana seisova ihminen kertoo niiden aitoudesta enemmän, kuin piilossa kyyristellen sormella osoittelu.Siis kun tarpeeksi sanoja sanoo ja asioita sekoittaa niin mustakin voisi muuttaa valkoiseksi, noin se ei ole.
Ei myöskään hiljaa oleminen ja synnin siunaaminen ole oikea tie, raamattuun kirjoitettu totuus on kerrottava julki, se on uskovaisen velvollisuus. Etkö usko että jumalan sana on totuus?
Se että uskovainen/uskovaisetkin ovat vajavaisia ei oikeita muiden tekoja tai parannuksen tekemättä jättämistä.- aitoutta.please
ArtoTTT kirjoitti:
Siis kun tarpeeksi sanoja sanoo ja asioita sekoittaa niin mustakin voisi muuttaa valkoiseksi, noin se ei ole.
Ei myöskään hiljaa oleminen ja synnin siunaaminen ole oikea tie, raamattuun kirjoitettu totuus on kerrottava julki, se on uskovaisen velvollisuus. Etkö usko että jumalan sana on totuus?
Se että uskovainen/uskovaisetkin ovat vajavaisia ei oikeita muiden tekoja tai parannuksen tekemättä jättämistä.Halusit ymmärtää esittämäni asian tapasi mukaan "viisaammin" kuin tarkoitinkaan.
Evankeliumin julistaminen niin kuin se on kirjoitettu on meidän kaikkien tehtävämme, onko omien mielipiteidemme vahvistaminen tulkitsemalla totuutta milloin mitenkin haluamme sitten sitä mihin Sana on tarkoitettu?
Kirjoitettuun ei laiteta mitään lisää, ei oteta pois ja Sanan käyttäminen irrottamalla se kuvaamaan jotakin tämän päivän asiaintilaa ilman selkeää johdantoa tuntuu ajoittain karkaavan käsistä meiltä liian monelta.
Olemmeko oikealla tiellä itse osoitellessamme läheistemme jalanjälkiä pölyssä? Jokaisella meistä on oma elämämme elettävänä, karikkomme kohdattavana ja kuitenkin ainoa asia jolla voimme toinen toistamme auttaa on Evankeliumin suuri totuus Rakkaudesta.
Mitättömiä olemme ilman Rakkautta josta sanat saavat elinvoimansa antaen meille mitä oikeasti tarvitsemme.
Muistathan aloittajana; vaikka omasta mielestämme olisimme miten mahtavia, sydämeen mahtuu vain yksi ämmä suomenkielessä. aitoutta.please kirjoitti:
Halusit ymmärtää esittämäni asian tapasi mukaan "viisaammin" kuin tarkoitinkaan.
Evankeliumin julistaminen niin kuin se on kirjoitettu on meidän kaikkien tehtävämme, onko omien mielipiteidemme vahvistaminen tulkitsemalla totuutta milloin mitenkin haluamme sitten sitä mihin Sana on tarkoitettu?
Kirjoitettuun ei laiteta mitään lisää, ei oteta pois ja Sanan käyttäminen irrottamalla se kuvaamaan jotakin tämän päivän asiaintilaa ilman selkeää johdantoa tuntuu ajoittain karkaavan käsistä meiltä liian monelta.
Olemmeko oikealla tiellä itse osoitellessamme läheistemme jalanjälkiä pölyssä? Jokaisella meistä on oma elämämme elettävänä, karikkomme kohdattavana ja kuitenkin ainoa asia jolla voimme toinen toistamme auttaa on Evankeliumin suuri totuus Rakkaudesta.
Mitättömiä olemme ilman Rakkautta josta sanat saavat elinvoimansa antaen meille mitä oikeasti tarvitsemme.
Muistathan aloittajana; vaikka omasta mielestämme olisimme miten mahtavia, sydämeen mahtuu vain yksi ämmä suomenkielessä.No ehkäpä sinun pitää olla selväsanaisempi, niin varmasti ymmärrän oikein. Ihan hyviä periaatteita tuossa sinulla ainakin osa. Jos olet sitä mieltä että minä ymmärrän Raamatun sanan väärin, niin oikaise toki.
#Olemmeko oikealla tiellä itse osoitellessamme läheistemme jalanjälkiä pölyssä?#
Tässä on hyvä kuitenkin huomata mikä on ajan henki, musta on saatava valkoiseksi ja uskovaiset hyväksymään se ja synti siunaamaan tai ainakin olemaan hiljaa. Osoittelemmeko me lähimmäisiämme sillä että sanomme mikä on totuus Jumalan sanan mukaan ja pidämme siitä kiinni vaikka maailma huutaa muuta. Maailma haluaa tuomita uskovaiset ja saada heidät hiljaisiksi, mutta se ei ollut Jeesuksen tahto.- aitoutta.please
ArtoTTT kirjoitti:
No ehkäpä sinun pitää olla selväsanaisempi, niin varmasti ymmärrän oikein. Ihan hyviä periaatteita tuossa sinulla ainakin osa. Jos olet sitä mieltä että minä ymmärrän Raamatun sanan väärin, niin oikaise toki.
#Olemmeko oikealla tiellä itse osoitellessamme läheistemme jalanjälkiä pölyssä?#
Tässä on hyvä kuitenkin huomata mikä on ajan henki, musta on saatava valkoiseksi ja uskovaiset hyväksymään se ja synti siunaamaan tai ainakin olemaan hiljaa. Osoittelemmeko me lähimmäisiämme sillä että sanomme mikä on totuus Jumalan sanan mukaan ja pidämme siitä kiinni vaikka maailma huutaa muuta. Maailma haluaa tuomita uskovaiset ja saada heidät hiljaisiksi, mutta se ei ollut Jeesuksen tahto.Miten sinä tukisit ja eheyttäisit nuoria, jos heille läheiset aikuiset olisivat raamattua tulkiten lukuisia kertoja lähes koko muistamansa lapsuuden ajan käyttäneet heitä seksuaalisesti hyväkseen ja pahoinpidelleet. Seksuaalisen väkivallan lisäksi jatkuvalla pelolla tehneet lapsesta psyykkisesti kyvyttömän elää normaalia elämää?
Millä raamatun opetuksella auttaisit heitä? aitoutta.please kirjoitti:
Miten sinä tukisit ja eheyttäisit nuoria, jos heille läheiset aikuiset olisivat raamattua tulkiten lukuisia kertoja lähes koko muistamansa lapsuuden ajan käyttäneet heitä seksuaalisesti hyväkseen ja pahoinpidelleet. Seksuaalisen väkivallan lisäksi jatkuvalla pelolla tehneet lapsesta psyykkisesti kyvyttömän elää normaalia elämää?
Millä raamatun opetuksella auttaisit heitä?Muistaakseni Jeesus puhui myllynkivistä kaulassa ja mereen heittämisestä lapsen "viettelijöiden" kohdalla, joten aika ihmeellinen tulkinta raamatusta tuossakin jos jotenkin saa päinvastaisen tuloksen.
Tuskin hyväksikäyttötapausten kohdalla pelkkä raamatun opetus riittää, jos edes on mahdollista tehtyjä asioita täysin korjata. Raamattuhan sanoo "kantakaa toistenne kuormia", tuossa sille on paljon tarvetta.- aitoutta.please
ArtoTTT kirjoitti:
Muistaakseni Jeesus puhui myllynkivistä kaulassa ja mereen heittämisestä lapsen "viettelijöiden" kohdalla, joten aika ihmeellinen tulkinta raamatusta tuossakin jos jotenkin saa päinvastaisen tuloksen.
Tuskin hyväksikäyttötapausten kohdalla pelkkä raamatun opetus riittää, jos edes on mahdollista tehtyjä asioita täysin korjata. Raamattuhan sanoo "kantakaa toistenne kuormia", tuossa sille on paljon tarvetta.Lapseen kohdistuva viettely on osoitettu kielteisenä, mutta aikuisesta lapseen kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa ei ilmeisesti Raamatussa ole kielletty, kuten aivan selkeästi monet muut asiat.
Juutalaisissa laeissa ilmeisesti on käsitelty insestiä jo pari tuhatta vuotta sitten, joten ongelma vaikuttaa olleen tunnettu jo apostolisena aikana.
Meidän tuntemissamme Raamatun teksteissä lapsia käsketään kivittää hengiltä tottelemattomuudesta ja vanhempiensa herjaamisesta, heitä ei kuitenkaan suojella esimerkiksi miesten harjoittamalta seksuaaliselta väkivallalta kuten taas miesten kohdalla on hyvinkin voimakkain sanktiopelottein tehty.
Väkivallantekijä saa pyytämällä tekonsa anteeksi, lapsiuhri saattaa kärsiä psyykkisistä ja fyysisistä sairauksista koko loppuelämänsä, sekä kyvyttömyydestä normaaliin elämään.
Keskellämme on siis hätää ja kärsimystä jota emme osaa tunnistaa läheisissämme. Valitettavan usein ne jäljet joita pölystä nostamme esiin, vaikuttavat todella mitättömiltä niiden elämää vahingoittavien jälkien rinnalla joita emme ehkä osaa nähdä ennen kuin on liian myöhäistä.
Mitä voimme aiemman kuvaukseni mukaan opettaa Raamattuun perustuvasta Rakkaudesta lapsillemme, siitä luottamuksesta jota jokainen lapsi tarvitsee kehittyäkseen psyykkisesti riittävän vahvaksi elämän arjen kohtaamiseen.
Nykyajan nuoret sukupolvet osaavat ajatella itsenäisesti yllättävän analyyttisesti näitä asioita ja heille evankeliumin sanat on saatava elämään ilman omia henkilökohtaisia vaikuttimiamme totuudesta.
Vaikuttaa kuin olisimme vakaasti epäonnistumassa meille uskotusta tehtävästä, ellemme kasva ihmisinä kohtaamaan läheisiämme.
Riittääkö puolustuspuheemme selitysosaksi: -Kiitän saamistani lahjoista, kaiken kiireen keskellä en nyt vaan osannut käyttää niitä siihen tehtävään mihin ne minulle tarkoitettiin. aitoutta.please kirjoitti:
Lapseen kohdistuva viettely on osoitettu kielteisenä, mutta aikuisesta lapseen kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa ei ilmeisesti Raamatussa ole kielletty, kuten aivan selkeästi monet muut asiat.
Juutalaisissa laeissa ilmeisesti on käsitelty insestiä jo pari tuhatta vuotta sitten, joten ongelma vaikuttaa olleen tunnettu jo apostolisena aikana.
Meidän tuntemissamme Raamatun teksteissä lapsia käsketään kivittää hengiltä tottelemattomuudesta ja vanhempiensa herjaamisesta, heitä ei kuitenkaan suojella esimerkiksi miesten harjoittamalta seksuaaliselta väkivallalta kuten taas miesten kohdalla on hyvinkin voimakkain sanktiopelottein tehty.
Väkivallantekijä saa pyytämällä tekonsa anteeksi, lapsiuhri saattaa kärsiä psyykkisistä ja fyysisistä sairauksista koko loppuelämänsä, sekä kyvyttömyydestä normaaliin elämään.
Keskellämme on siis hätää ja kärsimystä jota emme osaa tunnistaa läheisissämme. Valitettavan usein ne jäljet joita pölystä nostamme esiin, vaikuttavat todella mitättömiltä niiden elämää vahingoittavien jälkien rinnalla joita emme ehkä osaa nähdä ennen kuin on liian myöhäistä.
Mitä voimme aiemman kuvaukseni mukaan opettaa Raamattuun perustuvasta Rakkaudesta lapsillemme, siitä luottamuksesta jota jokainen lapsi tarvitsee kehittyäkseen psyykkisesti riittävän vahvaksi elämän arjen kohtaamiseen.
Nykyajan nuoret sukupolvet osaavat ajatella itsenäisesti yllättävän analyyttisesti näitä asioita ja heille evankeliumin sanat on saatava elämään ilman omia henkilökohtaisia vaikuttimiamme totuudesta.
Vaikuttaa kuin olisimme vakaasti epäonnistumassa meille uskotusta tehtävästä, ellemme kasva ihmisinä kohtaamaan läheisiämme.
Riittääkö puolustuspuheemme selitysosaksi: -Kiitän saamistani lahjoista, kaiken kiireen keskellä en nyt vaan osannut käyttää niitä siihen tehtävään mihin ne minulle tarkoitettiin.#lapsiuhri saattaa kärsiä psyykkisistä ja fyysisistä sairauksista koko loppuelämänsä, sekä kyvyttömyydestä normaaliin elämään. #
Siis en minä väitä vastaan näin todella voi pahimmassa tapauksessa käydä, väärien tekojen korjaaminen voi olla lähes mahdotonta.
Sitä väitettä en kuitenkaan hyväksy että Raamattu hyväksyisi tällaisen mainitsemasi lapsiin kohdistuneen seksuaalisen väkivallan. Raamattu ei aiheesta paljon puhu, mikä voi johtua esim. siitä että ilmiö ei kuitenkaan ollut kovin tunnettu tuohon aikaan. Silti raamatun moraalikäsitteissä seksuaalisuus on sidottu miehen ja naisen avioliittoon, ja seksuaalisuus tämän miehen ja naisen avioliiton ulkopuolella luokiteltiin haureudeksi, siveettömyydeksi tai aviorikokseksi, jotka olivat kiellettyjä.
Mielellään hieman selkeämmin voitsit ilmaista mitä tarkoitat, jottei tule tahattomia väärinkäsityksiä.- aitoutta.please
ArtoTTT kirjoitti:
#lapsiuhri saattaa kärsiä psyykkisistä ja fyysisistä sairauksista koko loppuelämänsä, sekä kyvyttömyydestä normaaliin elämään. #
Siis en minä väitä vastaan näin todella voi pahimmassa tapauksessa käydä, väärien tekojen korjaaminen voi olla lähes mahdotonta.
Sitä väitettä en kuitenkaan hyväksy että Raamattu hyväksyisi tällaisen mainitsemasi lapsiin kohdistuneen seksuaalisen väkivallan. Raamattu ei aiheesta paljon puhu, mikä voi johtua esim. siitä että ilmiö ei kuitenkaan ollut kovin tunnettu tuohon aikaan. Silti raamatun moraalikäsitteissä seksuaalisuus on sidottu miehen ja naisen avioliittoon, ja seksuaalisuus tämän miehen ja naisen avioliiton ulkopuolella luokiteltiin haureudeksi, siveettömyydeksi tai aviorikokseksi, jotka olivat kiellettyjä.
Mielellään hieman selkeämmin voitsit ilmaista mitä tarkoitat, jottei tule tahattomia väärinkäsityksiä.Joidenkin mitättömiltä vaikuttavien asioiden selkeä Raamatullinenkielto ilmeisesti mielletään niin, että ilman kieltoa olevaa voidaan pitää hyväksyttävänä tapana toimia.
Juutalaisiin lakeihin esim. insesti näyttäisi olevan otettu mukaan jo varhaisina aikoina, joten ongelma vaikuttaisi olleen tunnettu jo hyvinkin varhaisessa vaiheessa.
Jos Raamatun opetuksissa lapsiin kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa ei kielletä samaan tapaan kuin esimerkiksi miesten välinen seksi, tarvitsemme selkeän ja hyväksyttävän uskonnollisen perusteen moraalikäsitteidemme tulkinnalle.
Nykyajan nuoret uskaltavat ajatella itsenäisesti, olemmeko epäonnistuneet tehtävässämme ellemme vaivaudu kohtaamaan nuoriamme aitoina ihmisinä.
Mitä läheistemme pölyttyneet jalanjäljet haluavat kertoa meille...
Olemme saaneet sanoja joilla on elävä merkitys, ovatko ne meille pelkkiä kylmiä työkaluja oman itsemme kohottamiseen, vai avaimia elämän aarreaittaan lähimmäistemme auttamiseksi.
Valikoimmeko kuitenkin vaan itse kohderyhmät joihin omalla tavallamme haluamme vaikuttaa, vaikka meitä on siunattu kaikella sillä mihin voisimme halutessamme kyetä... aitoutta.please kirjoitti:
Joidenkin mitättömiltä vaikuttavien asioiden selkeä Raamatullinenkielto ilmeisesti mielletään niin, että ilman kieltoa olevaa voidaan pitää hyväksyttävänä tapana toimia.
Juutalaisiin lakeihin esim. insesti näyttäisi olevan otettu mukaan jo varhaisina aikoina, joten ongelma vaikuttaisi olleen tunnettu jo hyvinkin varhaisessa vaiheessa.
Jos Raamatun opetuksissa lapsiin kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa ei kielletä samaan tapaan kuin esimerkiksi miesten välinen seksi, tarvitsemme selkeän ja hyväksyttävän uskonnollisen perusteen moraalikäsitteidemme tulkinnalle.
Nykyajan nuoret uskaltavat ajatella itsenäisesti, olemmeko epäonnistuneet tehtävässämme ellemme vaivaudu kohtaamaan nuoriamme aitoina ihmisinä.
Mitä läheistemme pölyttyneet jalanjäljet haluavat kertoa meille...
Olemme saaneet sanoja joilla on elävä merkitys, ovatko ne meille pelkkiä kylmiä työkaluja oman itsemme kohottamiseen, vai avaimia elämän aarreaittaan lähimmäistemme auttamiseksi.
Valikoimmeko kuitenkin vaan itse kohderyhmät joihin omalla tavallamme haluamme vaikuttaa, vaikka meitä on siunattu kaikella sillä mihin voisimme halutessamme kyetä...#Juutalaisiin lakeihin esim. insesti näyttäisi olevan otettu mukaan jo varhaisina aikoina, joten ongelma vaikuttaisi olleen tunnettu jo hyvinkin varhaisessa vaiheessa.#
Voitko tarkentaa mihin tällä viittaat.
#Jos Raamatun opetuksissa lapsiin kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa ei kielletä samaan tapaan kuin esimerkiksi miesten välinen seksi, tarvitsemme selkeän ja hyväksyttävän uskonnollisen perusteen moraalikäsitteidemme tulkinnalle.#
Jos aikuisten raiskaaminen oli kielletty, miksi siis lapsen raiskaaminen olisi sallittu. En muista kertooko raamattu tällaisesta tapauksesta, jos kertoisi voisimme päätellä enemmän, mutta esim. Vanhan testamentin Jaakobin poikien siskon raiskaus, johti todella rankkoihin kostotoimenpiteisiin. Kuten sanoin ehkä tämä rikos ei niin selkeästi ollut tunnettu kuin monet esim. aikuisten väliset rikokset. Onhan nykyaikanakin tällaisen rikoksen selvittäminen ja todentaminen todella vaikeaa. Monet väärät teot ovat helposti havaittavissa ja todennettavissa, toiset taas vaikeammin, silti sitä suuremmalla syyllä ne ovat olla vääriä.
#Valikoimmeko kuitenkin vaan itse kohderyhmät joihin omalla tavallamme haluamme vaikuttaa, vaikka meitä on siunattu kaikella sillä mihin voisimme halutessamme kyetä... #
Ei jumalan tahto muutu mihinkään, vaikka esim. nykyaikana tavalliseen haureuteen ja aviorikokseen on jo niin totuttu ettei niitä pidetä juuri minään, silti ne ovat väärin. Ei Jumalan sana niidenkään suhteen ole muuttunut miksikään, ihmiset vain ovat eksyneet totaalisen kauas. Se että juuri nyt paljon puhutaan homoudesta, johtuu siitä että sitä juuri meidän ajassamme ajetaan salonkikelpoiseksi ja kirkkojakin vaaditaan hyväksymään se, taas esim viime vuosisadalla ajettiin kirkkoihin eronneiden vihkimistä, silti ei Jumalan sana eikä jumalan laki ole muuttunut mihinkään tämän eikä muidenkaan syntien kohdalla.- aitoutta.please
ArtoTTT kirjoitti:
#Juutalaisiin lakeihin esim. insesti näyttäisi olevan otettu mukaan jo varhaisina aikoina, joten ongelma vaikuttaisi olleen tunnettu jo hyvinkin varhaisessa vaiheessa.#
Voitko tarkentaa mihin tällä viittaat.
#Jos Raamatun opetuksissa lapsiin kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa ei kielletä samaan tapaan kuin esimerkiksi miesten välinen seksi, tarvitsemme selkeän ja hyväksyttävän uskonnollisen perusteen moraalikäsitteidemme tulkinnalle.#
Jos aikuisten raiskaaminen oli kielletty, miksi siis lapsen raiskaaminen olisi sallittu. En muista kertooko raamattu tällaisesta tapauksesta, jos kertoisi voisimme päätellä enemmän, mutta esim. Vanhan testamentin Jaakobin poikien siskon raiskaus, johti todella rankkoihin kostotoimenpiteisiin. Kuten sanoin ehkä tämä rikos ei niin selkeästi ollut tunnettu kuin monet esim. aikuisten väliset rikokset. Onhan nykyaikanakin tällaisen rikoksen selvittäminen ja todentaminen todella vaikeaa. Monet väärät teot ovat helposti havaittavissa ja todennettavissa, toiset taas vaikeammin, silti sitä suuremmalla syyllä ne ovat olla vääriä.
#Valikoimmeko kuitenkin vaan itse kohderyhmät joihin omalla tavallamme haluamme vaikuttaa, vaikka meitä on siunattu kaikella sillä mihin voisimme halutessamme kyetä... #
Ei jumalan tahto muutu mihinkään, vaikka esim. nykyaikana tavalliseen haureuteen ja aviorikokseen on jo niin totuttu ettei niitä pidetä juuri minään, silti ne ovat väärin. Ei Jumalan sana niidenkään suhteen ole muuttunut miksikään, ihmiset vain ovat eksyneet totaalisen kauas. Se että juuri nyt paljon puhutaan homoudesta, johtuu siitä että sitä juuri meidän ajassamme ajetaan salonkikelpoiseksi ja kirkkojakin vaaditaan hyväksymään se, taas esim viime vuosisadalla ajettiin kirkkoihin eronneiden vihkimistä, silti ei Jumalan sana eikä jumalan laki ole muuttunut mihinkään tämän eikä muidenkaan syntien kohdalla.Raamatussa kerrotuissa kielletyissä sukupuolisuhteissa miesten yhtyminen on osin hyvinkin tarkkaan rajattu lasten osalta lähisukulaisuudessa oleviin tyttöihin. Seksuaalisen väkivallan kohteeksi joutuneita poikia sekä muita kuin lähisukulaisuuden piiriin luettavia pieniä tyttöjä käsitellään nähdäkseni melko huomaamattomasti (onko pieni tyttö esimerkiksi uskaltanut tai pystynyt huutamaan apua).
Kohdistamalla kielto jollakin tapaa johonkin tiettyyn yksityiskohtaan tarkentaen, luodaan vaikutelmaa muiden vastaavien tekojen rajaamisesta kiellon vaikutuspiiristä pois.
Toimiakseen yleisellä tasolla tarkkaan rajatun kiellon tulee selkeästi osoittaa vaatimuksia myös muuhun toimintaan, jota itse kiellossa ei osoiteta.
Moraalisena vaikuttamismahdollisuutena kieltojen merkitys on nähdäkseni itse ymmärrettävä ja tunnettava ennen kuin on edes mahdollisuutta avata tarkoitusta jollekin toiselle ihmiselle.
Nöyrtyä hyväksymään oma vajavaisuutemme tässäkin asiassa saattaa luoda jonkinlaista lähtökohtaa onnistumiselle.
Kieltojen kohdistaminen johonkin tiettyyn asiaan tuntuu hämärtävän kokonaiskuvaa kyseisiin rikoksiin taipuvaisilla ihmisillä ja asettaa ainakin joissain tapauksissa nähdäkseni meille moraalisen velvoitteen tarkastella maallisen rikoslain alaisia tekoja irrallisina uskonnollisesta taustasta.
Olemme saaneet sanoja joilla on elävä merkitys, ovatko ne meille pelkkiä kylmiä työkaluja oman itsemme kohottamiseen, vai avaimia elämän aarreaittaan lähimmäistemme auttamiseksi.
Olemmeko siis toteuttamassa Jumalan tahtoa, vai omasta itsestämme johtuvaa halua vaikuttaa toistemme elämään. aitoutta.please kirjoitti:
Raamatussa kerrotuissa kielletyissä sukupuolisuhteissa miesten yhtyminen on osin hyvinkin tarkkaan rajattu lasten osalta lähisukulaisuudessa oleviin tyttöihin. Seksuaalisen väkivallan kohteeksi joutuneita poikia sekä muita kuin lähisukulaisuuden piiriin luettavia pieniä tyttöjä käsitellään nähdäkseni melko huomaamattomasti (onko pieni tyttö esimerkiksi uskaltanut tai pystynyt huutamaan apua).
Kohdistamalla kielto jollakin tapaa johonkin tiettyyn yksityiskohtaan tarkentaen, luodaan vaikutelmaa muiden vastaavien tekojen rajaamisesta kiellon vaikutuspiiristä pois.
Toimiakseen yleisellä tasolla tarkkaan rajatun kiellon tulee selkeästi osoittaa vaatimuksia myös muuhun toimintaan, jota itse kiellossa ei osoiteta.
Moraalisena vaikuttamismahdollisuutena kieltojen merkitys on nähdäkseni itse ymmärrettävä ja tunnettava ennen kuin on edes mahdollisuutta avata tarkoitusta jollekin toiselle ihmiselle.
Nöyrtyä hyväksymään oma vajavaisuutemme tässäkin asiassa saattaa luoda jonkinlaista lähtökohtaa onnistumiselle.
Kieltojen kohdistaminen johonkin tiettyyn asiaan tuntuu hämärtävän kokonaiskuvaa kyseisiin rikoksiin taipuvaisilla ihmisillä ja asettaa ainakin joissain tapauksissa nähdäkseni meille moraalisen velvoitteen tarkastella maallisen rikoslain alaisia tekoja irrallisina uskonnollisesta taustasta.
Olemme saaneet sanoja joilla on elävä merkitys, ovatko ne meille pelkkiä kylmiä työkaluja oman itsemme kohottamiseen, vai avaimia elämän aarreaittaan lähimmäistemme auttamiseksi.
Olemmeko siis toteuttamassa Jumalan tahtoa, vai omasta itsestämme johtuvaa halua vaikuttaa toistemme elämään.Jos tarkoitat 3 Moos:18 kiellettyjä sukupuolisuhteita, niin tuossahan korostetaan kieltoa yhtyä lähisukulaiseen siis vastaa hieman samaa kuin esim. Suomen laissa lähisukulaisen kanssa ei voi solmia avioliittoa. Kohdasta ei välttämättä saa sitä kuvaa että puhuttaisiin erikseen ns. pikkulapsista ja ns. insestistä, vaan paremminkin kielletään sukupuoliyhteys lähisukulaiseen. Itselleni jää käsitys, että joko ko. rikosta ei juurikaan esiintynyt tai siitä ei yleisesti tiedetty, koska siihen ei ole kantaa otettu. Kuitenkin Raamatun moraalikäsitysten mukaan minun mielestäni on kyllä päivänselvää ettei tuollaista rikosta mitenkään voi pitää sallittuna.
Jos nyt viittaat hyväksikäyttötapauksiin esim. eri uskonnollisissa liikkeissä, niin toki olen samaa mieltä että noin vakavat rikokset tulisi antaa viranomaisten tutkittaviksi.
#Olemmeko siis toteuttamassa Jumalan tahtoa, vai omasta itsestämme johtuvaa halua vaikuttaa toistemme elämään. #
Toki olet oikeassa siinä että jokaisen on syytä kyseenalaistaa kriittisesti myös omat motiivit millä on liikkeellä, minunkin toki myös. Silti ei pidä olla sinisilmäinen sille yhteiskunnalliselle murrokselle ja muutokselle mitä on tapahtumassa yhteiskunnassamme. Ylikansallinen ideologinen aate haluaa muuttaa taas kerran moraaliarvojen paikkoja ja vaatii ihmisiä mukautumaan siihen. tämä muutos ei vastaa Kristillisen ideologian näkemyksiä, kyseessä on siis kahden erilaisen ideologian yhteentörmäys, jossa maailma on mukautumassa toisenlaisiin arvoihin ja vaatii myös uskovaisia hyväksymään uudet arvot. Jeesus ei kuitenkaan kehoittanut uskovaisia mukautumaan maailman mielen mukaiseksi.”Yhtään sellaista ei vielä ole tullut vastaan, joka edes kirjoittelussaan olisi osoittanut olevansa aito itsensä ja ilman aitoutta olemme pelkkiä sanattomia muureja omassa valtameressämme.”
Kun olet yleisellä palstalla ja pelkän tekstin varassa, niin aika haastavaa on tehdä mitään arviota siitä, millaisia eri nimimerkkien takana olevat henkilöt ovat.
Herätystä Suomen kansalle ja uskonpuhdistusta kirkolle minäkin kaipaan.
Kirkko voi kyllä muuttaa tapoja toimia, mutta ikiaikaista Jumalan Sanaa ei pitäisi lähteä muuttamaan. Mikä on kirjoitettu Raamattuun se myöskin pitää.”Sydämmestäni toivon että Luterilaisen kirkon uusi uskonpuhdistus vihdoin alkaisi ja paluu kristinuskon arvoihin tapahtuisi.”
Minulla puolestaan herää kysymys, miksi ei sitten niille kelpaa ne luterilaiset kirkot tai yhteisöt, joissa eletään ahtaan opin mukaan?
Suomessa on jokainen vapaa liittymään juuri sellaiseen seurakuntaan, jonka kokee omakseen. Miksi tätä mahdollisuutta ei sitten käytetä?
Nyt nämä pienet luterilaiset kirkot tai yhteisöt eivät ole suosittuja. Eivät edes niiden keskuudessa, jotka haluaisivat muuttaa myös ev. lut. kirkon niiden kaltaisiksi.
Lähetyshiippakunta taisi kokea melkoisen pudotuksen suurista puheistaan huolimatta. Ei tullutkaan yleisöryntäystä. Sisäisesti ollaan ilmeisesti juututtu kiistoihin, kuka on eniten se ”oikein”?
Luin myös tällaisen väitteen: Suomen tunnustuksellisen luterilaisen kirkon kirkkokunnanjohtaja Mika Bergman on eronnut virastaan ja liittynyt ortodokseihin. Ortodoksikirkoon on siirtynyt muitakin.
Nämä yritykset ”uuteen uskonpuhdistukseen” ovat vain hajauttaneet kristittyjä, eivät yhdistäneet.Eihän se uskonpuhdistus sitä tarkoita, että pitäisi uudistaa kirkkoa niin, että pitäisi perustaa uusi kirkko tai kirkkokunta, vaan palataan juurille sen alkuperäisen tarkoituksen ja sanoman äärelle. Minkä vuoksi se on alunperin perustettu. Mitä pitänyt tärkeänä, ja mistä saanut voimansa toimia.
Palataan takaisin sinne, mistä on poikettu ja puhdistetaan kaikki sinne kuulumaton roskana pois.
Uudistusvimmassa kun tahtoo usein lentää se lapsikin pesuveden mukana, jota tulisi vaalia.Elikkä vaan takaisin keskiaikaisiin käytäntöihin. Tai vieläkin vanhempiin ja julmimpiin tapoihin ja vääryyksiin.
sage8 kirjoitti:
Elikkä vaan takaisin keskiaikaisiin käytäntöihin. Tai vieläkin vanhempiin ja julmimpiin tapoihin ja vääryyksiin.
Älä sinä vääristele sanojani ei kirkon alkuperäinen tehtävä ole ollut mitkään keskiaikaisten tapojen vaaliminen, eikä julmuudet. Ne on syntyi siitä kun ei ole pidetty kiinni kirkon alkuperäisestä tehtävästä.
Silloinkin kirkko on elänyt omaa elämäänsä ja maailma omaansa niinkuin nytkin. Jumalan rangaistuksethan johtui usein siitä kun ei toteltu Jumalan sanaa.evita- kirjoitti:
Älä sinä vääristele sanojani ei kirkon alkuperäinen tehtävä ole ollut mitkään keskiaikaisten tapojen vaaliminen, eikä julmuudet. Ne on syntyi siitä kun ei ole pidetty kiinni kirkon alkuperäisestä tehtävästä.
Silloinkin kirkko on elänyt omaa elämäänsä ja maailma omaansa niinkuin nytkin. Jumalan rangaistuksethan johtui usein siitä kun ei toteltu Jumalan sanaa.Mikä on se aikajänne johon kirkon pitäisi palata että se olisi sopiva sinun mielestäsi? 100 vuottako?
sage8 kirjoitti:
Mikä on se aikajänne johon kirkon pitäisi palata että se olisi sopiva sinun mielestäsi? 100 vuottako?
Ei se ole mikään aikajänne, vaan Jumalan Sanassa pysyminen.
evita- kirjoitti:
Ei se ole mikään aikajänne, vaan Jumalan Sanassa pysyminen.
Eikö sinusta VT ole monilta osiltataan moraalioppaaksi sopimaton? Minäkin tunnustan Jeesuksen eettiset opit hyviksi mutta Paavalin ylimielisyyttä jo vierastan.
sage8 kirjoitti:
Eikö sinusta VT ole monilta osiltataan moraalioppaaksi sopimaton? Minäkin tunnustan Jeesuksen eettiset opit hyviksi mutta Paavalin ylimielisyyttä jo vierastan.
Tiedä häntä onhan VT:ssa Jumalan laki kymmenen käskyä, jotka on tarkoitettu myös pakanakansoille, eli ei-juutalaisille, jotka Jeesuskin alleviivasi sanoessaan, että laista ei katoa pieninkään piirto. Sehän on kaiken moraalikäsityksen perusta.
#Nyt nämä pienet luterilaiset kirkot tai yhteisöt eivät ole suosittuja. Eivät edes niiden keskuudessa, jotka haluaisivat muuttaa myös ev. lut. kirkon niiden kaltaisiksi.#
Onkohan sitten niin että liian vähän liian myöhään, korjausliikettä ei aikoinaan lähdetty tekemään ajoissa, nyt se ei enää jaksa kiinnostaa, uskovaiset ovat jo jatkaneet muihin yhteisöihin.
#Nämä yritykset ”uuteen uskonpuhdistukseen” ovat vain hajauttaneet kristittyjä, eivät yhdistäneet. #
Eikö alkuperäinenkin uskonpuhdistus sitä tehnyt ja hyvästä syystä esim. anekauppa. Nyt olisi kovasti syytä uuteen uskonpuhdistukseen, mutta onko jo liian myöhäistä kirkon kannalta, menikö juna jo ja jäljellä vain jo hengellisesti henkitoreissaan viruva kirkkolaitos.
Myös tuo "kristitty" nimike on kysymysmerkki. Onko kaikki jotka ovat kirkon jäseniä kristityitä vai ne jotka sisäisesti ovat kristittyjä, tätä ei taideta edes ymmärtää.evita- kirjoitti:
Eihän se uskonpuhdistus sitä tarkoita, että pitäisi uudistaa kirkkoa niin, että pitäisi perustaa uusi kirkko tai kirkkokunta, vaan palataan juurille sen alkuperäisen tarkoituksen ja sanoman äärelle. Minkä vuoksi se on alunperin perustettu. Mitä pitänyt tärkeänä, ja mistä saanut voimansa toimia.
Palataan takaisin sinne, mistä on poikettu ja puhdistetaan kaikki sinne kuulumaton roskana pois.
Uudistusvimmassa kun tahtoo usein lentää se lapsikin pesuveden mukana, jota tulisi vaalia.”Palataan takaisin sinne, mistä on poikettu…”
Ensimmäisenä heräsi kysymys, mihin niistä palataan takaisin? Kristinuskon historia kertoo, ettei milloinkaan ole ollut vain yhtä yhtenäistä liikettä tai kirkkoa. Alkuseurakunnatkin olivat varsin hajanaisia vielä. Mikä on se aikakausi, johon pitäisi palata?
Ymmärrän kyllä hyvin halun ottaa menneisyydestä jotain tähänkin aikaan. Se ei sinänsä ole mikään huono asia. Mutta kyllä se on uudistamista kuitenkin, ajassa taaksepäin ei voida palata.
Jokainen kirkko ja yhteisö on varmaan omalta osaltaan tavoitellut juuri tuota eli etsii jotain ”alkuperäistä”. Mutta yksimielisyyttä siitä ei ole, mikä sitten olisi sitä ”oikeaa” alkuperäistä.- evita-ei.kirj
mummomuori kirjoitti:
”Palataan takaisin sinne, mistä on poikettu…”
Ensimmäisenä heräsi kysymys, mihin niistä palataan takaisin? Kristinuskon historia kertoo, ettei milloinkaan ole ollut vain yhtä yhtenäistä liikettä tai kirkkoa. Alkuseurakunnatkin olivat varsin hajanaisia vielä. Mikä on se aikakausi, johon pitäisi palata?
Ymmärrän kyllä hyvin halun ottaa menneisyydestä jotain tähänkin aikaan. Se ei sinänsä ole mikään huono asia. Mutta kyllä se on uudistamista kuitenkin, ajassa taaksepäin ei voida palata.
Jokainen kirkko ja yhteisö on varmaan omalta osaltaan tavoitellut juuri tuota eli etsii jotain ”alkuperäistä”. Mutta yksimielisyyttä siitä ei ole, mikä sitten olisi sitä ”oikeaa” alkuperäistä.Kun kerran luterilaisuudesta on kysymys, niin toivottavaa olisi että palattaisiin, sinne luterilaisen tunnuskirjojen alkulehdille, mitä siellä sanotaan.
Mitä hän on pitänyt tärkeänä, ja mistä halunnut pitää . Haluaisiko Luther, että nykykirkosta kannetaan hänen nimeään sellaisena kun se nyt on. evita-ei.kirj kirjoitti:
Kun kerran luterilaisuudesta on kysymys, niin toivottavaa olisi että palattaisiin, sinne luterilaisen tunnuskirjojen alkulehdille, mitä siellä sanotaan.
Mitä hän on pitänyt tärkeänä, ja mistä halunnut pitää . Haluaisiko Luther, että nykykirkosta kannetaan hänen nimeään sellaisena kun se nyt on.Ja mitä esim. avioliittoon tulee, eikö selkeintä olisi palata takaisin Jeesuksen ja Raamatun opetukseen aiheesta.
ArtoTTT kirjoitti:
Ja mitä esim. avioliittoon tulee, eikö selkeintä olisi palata takaisin Jeesuksen ja Raamatun opetukseen aiheesta.
Kyllä minulle sopii. Avioerot kielletään. Avionrikkojat kivitetään.
evita-ei.kirj kirjoitti:
Tässähän ne on luetel jos joku haluaa tutustua.
http://tunnustuskirjat.fi/Onkohan Suomen ja Ruotsin luterilaiset kirkot edes itse noudattaneet omia päätöksiään, eivät ole tainneet, siksi juuri tarvittaisiin korjausliikettä ja paluuta Kristinuskon raamatun mukaisiin arvoihin.
#Päätöksessä hyväksytään Raamattu kristillisen opin ainoaksi ohjenuoraksi,#
Sekä alkuseurakunta, että muut uuden testamentin kristilliset seurakunnat olivat uskovaisten seurakuntia, nykyinen kirkko taas jäsenkirkko jossa jokainen halukas voi olla jäsen, tämä on johtanut siihen että täysin maallistuneet Jumalan sanasta piittaamattomat ihmiset pääsevät jopa kirkon päättäviin elimiin jopa papeiksi, millä on ollut tuhoisia seurauksia.ArtoTTT kirjoitti:
Onkohan Suomen ja Ruotsin luterilaiset kirkot edes itse noudattaneet omia päätöksiään, eivät ole tainneet, siksi juuri tarvittaisiin korjausliikettä ja paluuta Kristinuskon raamatun mukaisiin arvoihin.
#Päätöksessä hyväksytään Raamattu kristillisen opin ainoaksi ohjenuoraksi,#
Sekä alkuseurakunta, että muut uuden testamentin kristilliset seurakunnat olivat uskovaisten seurakuntia, nykyinen kirkko taas jäsenkirkko jossa jokainen halukas voi olla jäsen, tämä on johtanut siihen että täysin maallistuneet Jumalan sanasta piittaamattomat ihmiset pääsevät jopa kirkon päättäviin elimiin jopa papeiksi, millä on ollut tuhoisia seurauksia.Ja Raamatussa ei ole opetusta avioliitosta. Kristilliseen maailmaan avioliitot tulivat yli 600 vuotta Raamatun julkaisemisen jälkeen.
Mihin Raamatun arvoihin kirkkojen pitäisi kääntyä?torre12 kirjoitti:
Ja Raamatussa ei ole opetusta avioliitosta. Kristilliseen maailmaan avioliitot tulivat yli 600 vuotta Raamatun julkaisemisen jälkeen.
Mihin Raamatun arvoihin kirkkojen pitäisi kääntyä?#Ja Raamatussa ei ole opetusta avioliitosta. #
Torren mielestä siis.
Viides Mooseksen kirja 24 luku
5 "Jos mies on vastikään mennyt naimisiin, hänen ei tarvitse lähteä sotaan eikä häntä saa kutsua muuhunkaan palvelukseen. Hän saa vuoden ajan olla vapaa ...
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 7
raamattu.fi/1933,38/1Kor.7.html
Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään; 11. mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna
Matt. 5:
31 "On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja. 32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.ArtoTTT kirjoitti:
#Ja Raamatussa ei ole opetusta avioliitosta. #
Torren mielestä siis.
Viides Mooseksen kirja 24 luku
5 "Jos mies on vastikään mennyt naimisiin, hänen ei tarvitse lähteä sotaan eikä häntä saa kutsua muuhunkaan palvelukseen. Hän saa vuoden ajan olla vapaa ...
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 7
raamattu.fi/1933,38/1Kor.7.html
Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään; 11. mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna
Matt. 5:
31 "On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja. 32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.Tarkoitan lähinnä sitä, ettei Raamatussa ole opetusta niin, että ollaan avioliitossa vihkimisen jälkeen. Niihän se meillä tapahtuu.
Meille opetetaan, että on haettava aika kirkkoon tai maistraattiin ja käydään läpi avioliiton esteet, Sen jälkeen on vihkiminen avioliittoon. Sormuksetkin kuuluvat asiaan.- hienojuttu
ArtoTTT kirjoitti:
#Ja Raamatussa ei ole opetusta avioliitosta. #
Torren mielestä siis.
Viides Mooseksen kirja 24 luku
5 "Jos mies on vastikään mennyt naimisiin, hänen ei tarvitse lähteä sotaan eikä häntä saa kutsua muuhunkaan palvelukseen. Hän saa vuoden ajan olla vapaa ...
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 7
raamattu.fi/1933,38/1Kor.7.html
Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään; 11. mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna
Matt. 5:
31 "On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja. 32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.Opetukseen avioliiton vaikutuksesta sotapalvelukseen ja avioliitosta eroamiseenko uskonnollinen avioliittonäkemys tulkintojesi mukaan siis pohjautuu?
evita-ei.kirj kirjoitti:
Kun kerran luterilaisuudesta on kysymys, niin toivottavaa olisi että palattaisiin, sinne luterilaisen tunnuskirjojen alkulehdille, mitä siellä sanotaan.
Mitä hän on pitänyt tärkeänä, ja mistä halunnut pitää . Haluaisiko Luther, että nykykirkosta kannetaan hänen nimeään sellaisena kun se nyt on.Eli mitä tunnustuskirjaa tässä tarkalleen ottaen tarkoitat? Niitä kun on useita.
Luther oli varsin tuottelias ja kirjoitusten määrä on melkoinen. Tietysti niistä saa kuvaa, mitä Luther tuolloin ja tuossa ajassa ajatteli. Sitä taas on vaikeaa tietää, mitä hän tässä ajassa olisi mieltä.
Oikeastaan Luther ei halunnut perustaa uutta kirkkoa, vaan muuttaa katolilaista kirkkoa.evita-ei.kirj kirjoitti:
Tässähän ne on luetel jos joku haluaa tutustua.
http://tunnustuskirjat.fi/Niin, otetaan esimerkki: Yksimielisyyden sopimus.
”Opin ja uskon kristillinen, toistettu, yksimielinen tunnustus jonka allekirjoittaneet Augsburgin tunnustuksessa pysyvät vaaliruhtinaat, ruhtinaat ja säädyt sekä myös kirjan loppuun allekirjoituksensa liittäneet jumaluusoppineet ovat antaneet.”
Allekirjoittaneet sopivat, että miten mitkäkin opin kohdat menevät sekä aika mielenkiintoinen kohta:
”Siitä totuudesta emme poikkea hiukkaakaan, emme asiallisesti emmekä ilmaisujenkaan puolesta. Siinä me aiomme Pyhän Hengen armollisella avulla pysyä yksimielisesti, sen perusteella tahdomme ratkaista kaikki uskoa koskevat riidat ja selvittää niihin liittyvät kysymykset.”
”Ilmaisemme täten halumme elää rauhassa ja sovussa vertaistemme, Pyhän roomalaisen valtakunnan vaaliruhtinaiden ja säätyjen, sekä muiden kristittyjen vallanpitäjien kanssa Pyhän keisarikunnan lakien ja tekemiemme sopimusten mukaisesti. Vakain mielin tulemme osoittamaan itse kullekin hänen säätynsä edellyttämää rakkautta, palvelualttiutta ja ystävyyttä.”
Luokkayhteiskuntaa ei enää ole. Siis miten tätä voidaan tulkita nykyaikana?
”Omista ratkaisuistamme ja paikallisista oloista riippuu, millä tavoin seurakuntia ja kouluja tunnollisesti tarkastetaan ja miten valvotaan kirjapainojen toimintaa sekä käytetään muita tarkoituksenmukaisia menetelmiä. ”
Kirjapainot olivat tuolloin uutta – nyt on tietokoneet ja internetit.
”Sen varalta, että nykyiset uskonriidat leimahtaisivat uudestaan tai ilmaantuisi uusia kiistoja, tulemme sopimaan siitä, kuinka ne saadaan ajoissa selvitetyksi ja sovituksi, niin ettei vaarallinen vitkastelu pääse aiheuttamaan kaikenlaista pahennusta.”
Kaksi asiaa tuossa on hyvää, riidat selvitetään asiallisesti ja rauhanomaisesti, sekä nopeaan. Viimeksi mainittu vain ei ole tainnut toteutua.
Että aika tavalla näissä on sellaista, mikä pitää ajatuksen kanssa tehdä uusiksi.
- d123123d123
Pelastakaa edes itsenne. Jos ette näe hirttä silmäkulmassanne, niin miten voisitte auttaa veljeännekään.
Lutherilta itseltään jäi uskonpuhdistus vakavasti kesken.
mummomuori kirjoitti:
Oli niitä uskonpuhdistajia monia muitakin...
Toki oli. Mutta se ei muuta sitä asiaa että Lutherin uskonpuhdistus jäi keskeneräiseksi ja vajaaksi. Aloituksessa kun puhuttiin kuitenkin luterilaisesta uskonpuhdistuksesta.
George_L kirjoitti:
Toki oli. Mutta se ei muuta sitä asiaa että Lutherin uskonpuhdistus jäi keskeneräiseksi ja vajaaksi. Aloituksessa kun puhuttiin kuitenkin luterilaisesta uskonpuhdistuksesta.
Luther kuitenkin käänsi UT:n saksaksi, ja se käännös tuli Suomen ensimmäiseen Raamattuun.
Mitä meille pitää merkata, että Luther puhdisti katolilaista uskoa?George_L kirjoitti:
Toki oli. Mutta se ei muuta sitä asiaa että Lutherin uskonpuhdistus jäi keskeneräiseksi ja vajaaksi. Aloituksessa kun puhuttiin kuitenkin luterilaisesta uskonpuhdistuksesta.
Entä sitten miten noiden muiden uskonpuhdistajien tilanne mielestäsi on? Jäikö heilläkin asia "kesken"?
- Perustietoa
"Lisäksi paljon muuta" . . . . kuten se, että sydämeen ei mahdu kahta ämmää.
Pääseekö kirkolliverolla taivaaseen, ainakin pappi on velvollinen antamaan syntejä anteeksi jäsenilleen, vaikka ei olisi syntiä tehnytkään.
Miten se poikkeaa anekaupasta.- VapahtajaOletSinä
Olisi aika puhdistaa uskoto, pois ihmisistä ja yhteiskunnasta.
Kyllä se siitä. Maallistumiskehitys jatkuu hyvää vauhtia kun ihmiset viisastuu.- klsa
Siinä on se usko sana niin se on hankalampi poistaa.
"Uskontoa" sen sijaan on tasan yhtä monta lajia
kuin ihmisiäkin.
Loput roikkuu perässä.
Kyllä se siitä.
- Borkenskulp
Ja noitia olsi aloitettava polttaa rovioilla.
Kunnon kristityille olisi järjestetävä ristiretkiä kerettiläisiä ja muita harhaoppisia vastaan.ArtoTTT kirjoitti:
Ennustajat taitaa nykyisin olla telkkarissa ennustamassa ihmisille rahasta ja kauppa käy.
Siis huijareita. Heidät voisi kyllä höykyyttää.
Jos kristinuskoa lähdetään puhdistamaan, niin kenen mukaan se teidän mielestänne pitäisi tehdä?
Lutherin lisäksi oli Ulrich Zwingli, Jean Calvin, John Wycliffe ja Jan Hus, Philipp Melanchthon, Henrik VIII, Guillaume Farel , Theodore Beze, muutaman tärkeimmän mainitakseni.- evita-ei.kirj
Eikö Luterilaisuudessa kumminkin puhuta Lutherin tekemästä uskonpuhdistuksesta.
Turha tähän on kaikkia uskonpuhdistajia vetää. - Hikkapeliitta
evita-ei.kirj kirjoitti:
Eikö Luterilaisuudessa kumminkin puhuta Lutherin tekemästä uskonpuhdistuksesta.
Turha tähän on kaikkia uskonpuhdistajia vetää.Luterilaista kirkkoa kuitenkin kritisoidaan usein muiden uskonpuhdistajien vaikutusalueen läpi. Isossa-Britanniassa ja Pohjois-Amerikassa syntyneet herätysliikkeet nousivat anglikaanisen kirkon ja kalvinismityyppisen reformaation pohjalta, eivät luterilaisuuden. Helluntailaisuus ja baptismi eivät ole lähteneet luterilaiselta pohjalta. Näiden herätysliikkeiden toiminta on suosittua myös Suomessa ja niiden käsitykset Suomen luterilaisesta kirkosta ovat ymmärrettäviä.
Luther ei tietenkään ollut mikään ainoa uskonpuhdistaja ja jonkinlainen puolijumala. Jean Calvinin oppi eroaa tietyissä kohdin Lutherin opista. Calvin tähdensi, että kirkosta pitää poistaa mahdollisimman paljon sellaista, mitä ei Raamatussa suorastaan määrätty. Hänen teologiansa mukaan Jumala on ennalta valinnut tietyt ihmiset pelastukseen, eikä ihminen itse voi vaikuttaa suuntaan tai toiseen.
Kalvinismi on laajalle levinnyt ja vainoista huolimatta (esimerkiksi Ranskan hugenottivainot) reformoitu suuntaus. Luterilaisuus teki jo alkuvaiheessa kauaskantoiset kompromissinsa ruhtinas- ja valtiovallan kanssa ollen maltillinen myös katolisten tapojen ja käytänteiden poistamisessa, toisin kuin kalvinilainen reformaatio. Hikkapeliitta kirjoitti:
Luterilaista kirkkoa kuitenkin kritisoidaan usein muiden uskonpuhdistajien vaikutusalueen läpi. Isossa-Britanniassa ja Pohjois-Amerikassa syntyneet herätysliikkeet nousivat anglikaanisen kirkon ja kalvinismityyppisen reformaation pohjalta, eivät luterilaisuuden. Helluntailaisuus ja baptismi eivät ole lähteneet luterilaiselta pohjalta. Näiden herätysliikkeiden toiminta on suosittua myös Suomessa ja niiden käsitykset Suomen luterilaisesta kirkosta ovat ymmärrettäviä.
Luther ei tietenkään ollut mikään ainoa uskonpuhdistaja ja jonkinlainen puolijumala. Jean Calvinin oppi eroaa tietyissä kohdin Lutherin opista. Calvin tähdensi, että kirkosta pitää poistaa mahdollisimman paljon sellaista, mitä ei Raamatussa suorastaan määrätty. Hänen teologiansa mukaan Jumala on ennalta valinnut tietyt ihmiset pelastukseen, eikä ihminen itse voi vaikuttaa suuntaan tai toiseen.
Kalvinismi on laajalle levinnyt ja vainoista huolimatta (esimerkiksi Ranskan hugenottivainot) reformoitu suuntaus. Luterilaisuus teki jo alkuvaiheessa kauaskantoiset kompromissinsa ruhtinas- ja valtiovallan kanssa ollen maltillinen myös katolisten tapojen ja käytänteiden poistamisessa, toisin kuin kalvinilainen reformaatio.”Luterilaista kirkkoa kuitenkin kritisoidaan usein muiden uskonpuhdistajien vaikutusalueen läpi.”
Luther oli ehkä uskonpuhdistajista näkyvin, ja luonnollisesti meille suomalaisille tunnetuin. Mutta todellisuudessa heitä oli monia. Näistä lähti monta eri haaraa, eli kuten nykyään puhutaan kristinuskon suuntausta. Siksi ei näitä muita tule unohtaa, kun puhutaan uskonpuhdistuksesta eli reformaatiosta.
Zwinglin opetuksien mukaisesta ryhmästä erkani mm. ”uudeelleenkastajat” eli anabaptistit, ja tästä liikkeestä muodostui baptistimi ja sen nykyiset eri haarat. Siinä oli mukana monta uudistajaa mutta anglikaanipastori John Smythiä pidetään sen isänä.
Tuo briteissä syntynyt liike pakeni vainoja Amerikkaan ja näistä muodostui yksi suurimmista suuntauksista siellä. Tästä liikkeestä ponnistaa myös evankelikalismi.
- PasiToivonen
>>Kalvinismi on laajalle levinnyt ja vainoista huolimatta (esimerkiksi Ranskan hugenottivainot) reformoitu suuntaus. >>
Kuoleva uskonto. Ainakin Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.
Ja hyvä niin.Tuota, evankelikaalisuus perustuu juuri kalvinismille. Itseasiassa se on kasvava suuntaus.
- PasiToivonen
Kuoleva uskonto Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.
http://www.pewforum.org/2015/05/12/chapter-2-religious-switching-and-intermarriage/
10.4 % lähtee pois, 6.1 % astuu sisään.
>>Miten voit toivoa protestantismin valtasuuntuksen kuolemaa?>>
Orjanomistajien ja Ku Klux Klanin uskonto. Olen jo sanonut että olen helluntailainen ja katolinen. Kumpikaan ei ole varsinaisesti protestanttinen uskonto. >> Sydämestäni toivon että Luterilaisen kirkon uusi uskonpuhdistus vihdoin alkaisi ja paluu kristinuskon arvoihin tapahtuisi. <<
Ei tule tapahtumaan ja syy on olettaakseni se, ettei mukavuudenhaluista ja omaa sometiliään seuraavaa rivikristittyä kiinnosta kuin sen -tilin saamat peukutukset ja jaot.Itse näen jopa naurettavana tuon kristinuskon: väki kokoontuu omiin piireihinsä ylistyksiinsä yms. Ei kai uskovan merkisi ja tehtäväksi pantu olla kaikissa seurakunnan kokouksissa.
torre12 kirjoitti:
Itse näen jopa naurettavana tuon kristinuskon: väki kokoontuu omiin piireihinsä ylistyksiinsä yms. Ei kai uskovan merkisi ja tehtäväksi pantu olla kaikissa seurakunnan kokouksissa.
Pysyy uskovien rivit suorassa, kun kokoontuvat joka viikko ja joku kertoo, että mitä viimeisimmistä uutisista pitää ajatella. Jos ne kokoontuisi vain kerran vuodessa, niin katohan siinä kävisi. Tarvitaan uskonvahvistusta ja kontrollia.
Lahkolaiset kontrolloi toisiaan vähän kuin pikku satsilaiset.Oikeastaan näitä ”uskonpuhdistajia” on jo olemassa monia. Tietyllä tavalla eri herätysliikkeet sekä pienet yhteisöt, kuten Lähetyshiippakunta, ovat näitä tehneet omalla sarallaan koko ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.34413086Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei951983- 931749
- 831663
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te451191- 951159
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e273996Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21983Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73967Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi27944