Ajatusten assosisaatiot

Tuopa onkin hankalasti suomennettava sana, itse koen assioivani, kun jokin edellinen ajatus tuo mieleen vastaavan jne.
Loputon mielleyhtymien polku on silloin mahdollinen, yksi asia kun johtaa toiseen:D Uskoisin sillä olevan tekemistä mielikuvituksenkin kanssa, mutta yllättävän monet kerrat pulpahtaa sävelsanoitusten muodossa tunnetilaan selitys :D

Alitajunta ei ensimmäisenä tuo sanoja, vaan sävelen itselleni,...vasta tunnistaessani sanat, ymmärrän tuon assosiaation kulun.
Kaikenlaista tuleekin mieleen itsetuntemuksissa, hauskaa se onkin todeta, kun ihmettelee miten nyt tuollainenkin sävel alkoi soimaan 🎤 Siitä puheenollen, koin pari viikkoa sitten hieman kipeänä pianosta luopumisen, enää en voi istahtaa ja antaa sävelten viedä, toki kaunisääninen mandoliini on tallella, mutta se ei ihan korvaa noita tunnelmahetkiä. Toki on sormet kangistuneet varmaan, mutta lämpenee ne sitten.

Piti ihan tehdä aloitus, kun kahvipirttiin en näitä aloituksia osaa sijoittaa. Jos aloitus ei oudokseltaan sytytä, voi silti kirjoittaa ihan vapaasti mitä mielessä liikkuu, mitään rajoitusta ei ole, paitsi S24 säännöt tietty🙄
Saunaan on menomatkani nyt, moikkaa 🌿

21

330

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolkolkol

Assosiaatio tai mielleyhtymä viittaa yhteyteen konseptuaalisten entiteettien tai mielikuvien välillä joka aiheutuu mielikuvien samankaltaisuudesta tai mielikuvien läheisyydestä tilassa tai ajassa.

minä EN ymmärrä mittään.
      onpa korkeaa tasoa ;-(((?

• Hei ja terveiset saunasta,...olin hieman ymmälläni kun se sauna jossa olen kylpenyt olikin nyt kiinni, ja viereinen ovi oli avattu. No, tottahan menin, ja sitten tajusin, kun on loma-aika, eivät lämmitä isompaa löylykiuasta,:D Pikkuinen nätti sauna tämäkin oli, ja ikkunakin avattu pukuhuoneessa.

No en minäkän sanoista konseptuaalisesta entetiteetistä ymmärrä, mutta juuri tuo samankaltaisuus assisioi seuraavaan mielleyhtymään. Näin ollenhan siinä on jatkumo, aivan kuin missä verkostossa tahansa.

Onhan tietokonekin (keinoäly) siinä suhteessa samankaltainen, sehän tarjoaa vaihoehtoja automaattisesti, ainakin iphone6. En tarvitsisti muistutuksia siinä määrin kuin Facekin syöttää, onneksi kysyy kuitenkin muistelmien osalta jaanko:D

Flexsibel on kanssa hieno ja mukava asia, oisko lähinnä joustava,..mukautuva.
        Pitänee vilkaista illan ohjelmatarjontaa ja rentoutua jo, heippa😃

• hoksnokka

Sinun näyttää olevan kovin vaikea puhua yksinkertaisista, maanläheisistä asioista. Yrität nousta itsesi yläpuolelle? noinko?

• huhuhuh

Tietokoneen on keksinyt ja koonnut ihmen älyllään, siis muistinkin...

• piireistäulkona

Muitten yläpuolelle yrittää , vaikka ei osaa kirjoittaa tuota sanaa. Mielleyhtymä se on suomeksi. Onkin vähiin supistunut tämä joukko, joka katsoo aloitusten teon mielekkääksi. Sitä en yhtään ihmettele, piirit pienet keskenään vaan pyörii.

• Tuo edellä oleva "Muitten yläpuolelle yrittää" toi mieleeni NUOHOOJAN.
        "Pieni nokipoika vaan uunin piippuun katoaa, yhä ylös yrittää, Katolle hän kiipeåå..."

• muuliko

Aloitus on turhaa snobbailua.

• Ai, sanojenko miettiminen snobbailua? Kuinkahan niin voidaan käsittää, kun minusta se on hauskaa aivotyöskentelyä. Oikeastaan on koko aikuisikäni jokin vierasperäinen sana alkanut vaatia selville ottamista., vaikka sen merkityksen tajuaakin. Varmaan jokainen tuon arkisen asian kokenut.

Ehkä itsekin kokisin noin, jos ei aihe joko avautuisi tai kiinnostaisi. Silloin tosiaa vain harmittaisi:D
        Taivutuksen virheen huomasin lukiessani, mutta eihän se maailmaa kaada!

PS. Parvekekahvilla käväisin, ,..ai niin sanaan flexsibel lisäisin vielä,... muuntuva.
        Hoksnokalle nauraisin: tokihan itsensä yläpuolelle mieluimmin venyis, kuin käpertyis kasaan alapuolelleen :D

No juu jätetään aihe, hauskoja sanoja on paljon, ne avaavat kivoja polkuja/portaita yksinkin tallustella!

• PS.
        Vilkaisin tuota entiteetti sanaa, ihan ymmärrettävä, olio joko materiaalinen tai abstrakti
        "ajatuksen poikanen" ja liittyy juuri assosioimiseen.
        Jo aikanaan Aristoteles käytti ilmentäessään ajatuksiaan, sanaa-- oleva, olio.

• helppoharrastus

Ainakin runsaasta internetin käytöstä kirjoittelusi kertoo. Haluat löytöjäsi muillekin kirjoitella. Paljon istumista vaativa harrastus. Pitää muistaa kävellä, sillä vanhemmiten lihakset heikkenee nopeasti.

• helppoharrastus kirjoitti:

Ainakin runsaasta internetin käytöstä kirjoittelusi kertoo. Haluat löytöjäsi muillekin kirjoitella. Paljon istumista vaativa harrastus. Pitää muistaa kävellä, sillä vanhemmiten lihakset heikkenee nopeasti.

Ei ole ollut aikaa käydä läpi viimeisiä kommentteja, mutta tähän on oikaistava käsityksiäsi.

Kirjatietoon pohjautuu suurin osa kokemaani, ei internetistä haettuihin . Ei netti mahdollista lukea eri alojen teoksia, jollei nykyään äänikirjallisuus tarjoa materiaalia.
        On, on minusta hauskaa jakaa ajatuksia ja kokemuksia, vertaisten kanssa varsinkin, jolloin kokee molemminpuolista iloa ja oppimistakin!

Liikkuvuudesta, sitä olen ollut ikäni, nyt vanhana tosin on mukava viihtyä tämänkin äärellä.

• näkyyläpi

Olisit sinäkin siellä liikuntaharrastuksissasi ja nautintokielteisessä maailmassasi pysynyt, et olisi täällä aina muitten elämäntapaa arvostelemassa. Ihmeesti on sinulla aikaa eri nikeillä täällä kylvää myrkkyä kateudessasi.

• Kulkurinpoika

Ehkä yleisin ilmenemisuoto on haettavissa kirjallisuudesta. Ajatusten virtaus on siellä arvostettu tyylimuoto. Kirjoitettu tai lausuttu lause luo mieleen seuraan lauseen. Räppäys on mainio esimerkki ajatusten virtaamisesta.

• Ramoona_

Sana-assosiaatio onkin mielenkiintoinen ja moninainen ilmiö, joskus ihan ihmettelee, miten ajatus holtittomasti laukkaa mielleyhtymästä toiseen, näennäisesti vailla mitään logiikkaa. Musiikki siinä on osana, myös tuoksut ja hajut minulla erityisen voimakkaina. Psykoanalyysin välineenä on käytetty vapaata assosiaatiota, soveltuvuuskokeissa myös. Kevyemmän sarjan assiosaatioharjoitukset ja -leikit ovat käytössä, esim. henkilöhaastatteluissa. Oikeastaan koko tämä ketju on eräänlaista assosiaatiota, edellä sanottu herättää seuraavassa tuntemuksia ja mielikuvia ja ne puetaan sanoiksi. Kuten huomataan, joitakin ärsyttää, joitakin huvittaa, joitakin jopa miellyttää.

Edellä viitataan kirjallisuudenlajiin...arvostettu tai ei, ainakaan minä en ole pystynyt seuraamaan tajunnanvirtaromaaneja. Onkohan niillä enemmän merkitystä kirjoittajan psyykelle kuin antia tavalliselle lukijalle.

Onnimannista matikka, matikasta maitopyörä, maitopyörästä pytikkä...Mielestäni tämäkin on assosiaatiosanailua, alkusoinnut otettu lorun runolliseksi tehokeinoksi.

Nyt assosioin itseni mehumaijan pariin.

• Nyt assosioin itseni mehumaijan pariin....itse käytin sitä jo.

Hyvät sinulle Ramoona, koska minä "assosioin" itseni lapsenvahdin velvoitteesta vain kysymällä, että tarvitseeko he hoitajaa nuo 10-12v lapset? "Kyllä anoppi heidät hoitaa ja naks", puhelin kiinni.? No, se on väliaikaista kaikki vain, kuten laulussa sanotaan.

Taidan mennä illalla kuuntelemaan livenä Jari Sillanpäätä, joka esiintyy täällä klo 19? Tai sitten en?

Paljon tulee mieleen musiikista ja kukista ja niiden vaikuuksesta parantavana voimana.

• DuotaDuota

Olen yrittänyt assosioida D-kirjainta. muttei se tuo mieleen mitään.
      Jos ei oteta lukuun sitä että tietämättömyy merkitsee omaa tyhmyyttäni.
      Olkaa hyvät ja auttakaa. Selittäkää mistä tulee ja mitä tarkoittaa iso D sanan perässä

• Selittäkää mistä tulee ja mitä tarkoittaa iso D sanan perässä. Nauruahan se, kuten myös :) ja surua :(

Osaatko hakea Googlesta urbaani sanakirja. Siellä on paljon näitä mystisiä merkkejä.

• Kurasaapas

mielestäni näen sen joillekin tarkoittavan *hymyä*, ja on vain minun tulkinta voihan se olla muutakin.
      siis nauraa kita ammollaan!

• DDDDDDDDDDD

Iso D tarkoittaa Dannya.

• Kat.leija

Selventäisikö tämä tuota D:n mysteeriä --> §;-D (hihh-hih)

• Konjakki_

Jess! Iso D on jo meidän ikäluokkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5460
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      249
      1652
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1181
    9. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1173
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      330
      1171
    Aihe