Väistämisvelvollisuus voimassa lähes 20 vuotta

joidenkinvaikeaymmärtää

33

172

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monesti-koettu

      Autoilijat pysähtyvät usein antaakseen pyöräilijän mennä yli jatkeella vaikka pyöräilijä on väistämisisvelvollinen ja tiedostaakin vielä asian. Ainoa joka ei tiedosta on tämä kohtelias autoilija joka toimillaan "pakottaa" pyöräilijän rikkomaan sääntöjä ja ylittämään tien. Ei siinä viitsi koko päivää tuhratakaan yhden autoilijan takia.
      Turhauttavaa kun itse tietää miten säänöt asiasta sanoo.

      • samaa.mieltä

        Olisikin parempi, että autoilija olisi aina väistämisvelvollinen, kuten jalankulkijankin kohdalla, samaa väyläähän he ylittävät, toisella nyt sattuu vain olemaan pyörä.


      • Teiliikennelaki

        Itse asiassa laki sanoo että pyöräilijän pitää väistää (poikkeuksia lukuunottamatta) tullessaan ajoradalle mistä tahansa, vaikka metsäpolulta ja riippumatta siitä onko vai ei paikalla suojatie, pyörätien jatke tai ihan mitä vaan. Ei ole pyöräilijän suojatiesääntöjä eikä pyörätienjatkesääntöjä. On olemassa väistämisvelvollisuus kun tulee ajoradalle eli kadulle tai tielle sen ulkopuolelta.

        Pääsääntö on järkevä sen takia että moottoriajoneuvojen nopeus voi olla suuri ja pyöräilijä voi tulla näköesteen takaa. Koskee siis tapauksia joissa väistämisvelvollisuudesta riippumatta pyöräilijä luultavasti kuolee joka tapauksessa.


      • näin_täällä
        Teiliikennelaki kirjoitti:

        Itse asiassa laki sanoo että pyöräilijän pitää väistää (poikkeuksia lukuunottamatta) tullessaan ajoradalle mistä tahansa, vaikka metsäpolulta ja riippumatta siitä onko vai ei paikalla suojatie, pyörätien jatke tai ihan mitä vaan. Ei ole pyöräilijän suojatiesääntöjä eikä pyörätienjatkesääntöjä. On olemassa väistämisvelvollisuus kun tulee ajoradalle eli kadulle tai tielle sen ulkopuolelta.

        Pääsääntö on järkevä sen takia että moottoriajoneuvojen nopeus voi olla suuri ja pyöräilijä voi tulla näköesteen takaa. Koskee siis tapauksia joissa väistämisvelvollisuudesta riippumatta pyöräilijä luultavasti kuolee joka tapauksessa.

        Niinhän se sanoo, miksi sitten autoilijat pysähtyvät suojatien eteen ja antavat pyöräilijän mennä, eivätkö tunne tieliikennelakia? Pysähtyvät vaikka pyöräilijä on siinä jo pysähtyneenä odottamaan että auto menee menojaan. Kohtelevat kuin jalankulkijaa.


      • senkuntietäisi
        näin_täällä kirjoitti:

        Niinhän se sanoo, miksi sitten autoilijat pysähtyvät suojatien eteen ja antavat pyöräilijän mennä, eivätkö tunne tieliikennelakia? Pysähtyvät vaikka pyöräilijä on siinä jo pysähtyneenä odottamaan että auto menee menojaan. Kohtelevat kuin jalankulkijaa.

        Todennäköisesti eivät tunne sääntöjä kovinkaan hyvin. Ottavat mallia muista tms.


      • seuraa_johtajaa

        Valtaosa autoilijoista ei osaa kuin matkia muita. Säännöistä ei ole haisuakaan.

        Tämä tulee hyvin esiin niissä paikoissa, missä liikennejärjestely on harvemmin eteen osuva. Vaikkapa kapea katu tietyömaan kohdalla liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus (ei kolmio, vaan se merkki, mikä käskee väistämään vastaantulevaa liikennettä). Osa ei lainkaan hiffaa, mistä on kyse = ajaa surutta tien tukoksi. Samoin vanhukset ajelee liikenneympyröissä vastavirtaan, kun pitää kääntyä vasemmalle eikä tässä kohtaa ennenkään mitään ympyrää ollut...

        Siksi monella on esim. maantiellä niin kiire ajaa toinen auto kiinni ja jäädä takapuskuriin roikkumaan. Siinä toivossa, että edelläajava tietää mm. vallitsevan rajoituksen = ei tule turhia sakkoja peltipoliisilta. Tai ei tule turhanpäiten köröteltyä 20-30 km/h alinopeudella. Edes nopeusrajoitukset eivät näytä olevan kaikille tuttuja.


      • kortti_ensimmäisellä
        seuraa_johtajaa kirjoitti:

        Valtaosa autoilijoista ei osaa kuin matkia muita. Säännöistä ei ole haisuakaan.

        Tämä tulee hyvin esiin niissä paikoissa, missä liikennejärjestely on harvemmin eteen osuva. Vaikkapa kapea katu tietyömaan kohdalla liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus (ei kolmio, vaan se merkki, mikä käskee väistämään vastaantulevaa liikennettä). Osa ei lainkaan hiffaa, mistä on kyse = ajaa surutta tien tukoksi. Samoin vanhukset ajelee liikenneympyröissä vastavirtaan, kun pitää kääntyä vasemmalle eikä tässä kohtaa ennenkään mitään ympyrää ollut...

        Siksi monella on esim. maantiellä niin kiire ajaa toinen auto kiinni ja jäädä takapuskuriin roikkumaan. Siinä toivossa, että edelläajava tietää mm. vallitsevan rajoituksen = ei tule turhia sakkoja peltipoliisilta. Tai ei tule turhanpäiten köröteltyä 20-30 km/h alinopeudella. Edes nopeusrajoitukset eivät näytä olevan kaikille tuttuja.

        Noin minäklin läpäisin inssin. Seurasin edelläajavaa.


    • Teiliikennelaki

      Suuri osa autoilijoista (ehkä 40%) ei tiedä väistämissääntöjä. Ja sitten jotain 60% pyöräilijöistä ei ole tietoinen siitä tieliikennelaki koskee heitäkin.

    • mautons

      ens vuonna muuttuu,auto väistää aina

      • järkitollo

        Olis hirveetä.. Nyt jo lättäjalat sotkee alle varomatta ja vaudilla!


      • vedetään_pieru_takaisin

        Itseasiassa olisi paljon helpompaa, jos tämä todellakin olisi näin. Eli autot aina väistäisivät oikealta tulevaa ajoneuvoa, polkupyörät mukaan luettuina. Jos jossain kohtaa halutaan, että pyöräilijä väistää, niin sitten laitetaan pyörätielle kolmio.

        Lakihan säädettiin näin, kun tuo kolmioiden lisääminen pyöräteille katsottiin liian kalliiksi. Laki on selkeästi sekava, kun ei 20 vuodessa ole kaikki autoilijat eikä pyöräilijät sitä oppineet. Lakimuutoksen seurauksena valtaosa autoilijoita kuvitteli, että pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen. Tämän vuoksi on moniin risteyksiin jouduttu lisäämään se "törmäävät pyöräilijät" lisäkilpi muistuttamaan, että ajoradalla oleva kolmio velvoittaa väistämään myös polkupyöriä. Tai että kääntyvän auton pitää väistää...

        No, pyöräilijän näkökulmasta tilanne onkin parantunut - nykyään ei *kaikki* väistämisvelvolliset autot yritä ajaa päälle. Mutta tilalle on tullut näitä aatu avuliaita, jotka varmuuden vuoksi antavat tietä pyöräilijöille silloinkin, pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Mistä on ollut seurauksena, että osa pyöräilijöistä kuvittelee nyt olevansa aina etuajo-oikeutettu ... ja nyt viimeisimpänä vetona on pyöräteille ruvettu laittamaan "törmäävät autot" -liikennemerkkejä muistuttamaan siitä, että autoja pitäisi väistää.

        Koko sotku siitä kun haluttiin säästää liikennemerkeissä (kärkikolmiot pyöräteille) ja nyt tätä paikataan lisäämällä liikennerkkejä SEKÄ auto- että pyäräteille. Missä järki?


      • PyöräileväHirvi

        Jos lakia muutetaan, niin toki autoilija väistää, jos vain pystyy. Autoilija toki väistää parhaansa mukaan tielle säntääviä hirviäkin, mutta siitä huolimatta lukuisia hirviä ja muutama autoilija kuolee.


      • syy-on-eri

        Ei laki ole sekava. Tilanne on sekava koska ihmiset eivät tunne lakia eivätkä vaivaudu ottamaan selvää.


      • kallista_säästöä

        Laki on erittäin sekava, verrattuna aiempaan, "vasemmalta tuleva väistää aina" -sääntöön. Miksi piti tehdä yhdentyyppisen kulkuneuvoryhmän kohdalla poikkeus sääntöihin?

        Vastaus: koska haluttiin säästää, ei haluttu muutamaan hankalaksi koettuun paikkaan asentaa kolmioita pyörätielle.

        No, jengi ei ole 20 vuodessa oppinut sekavaa sääntöä, minkä vuoksi moniin risteyksiin jouduttiin laittamaan ne "törmäävät pyöräilijät" merkit ajoradalle ja nyt on alettu lisäämään "törmäävät autot" merkkejä pyöräteille. Taisi tulla loppujen lopuksi kalliimmaksi näin säännöt ovat edelleen epäloogiset.

        Paljon helpompaa olisi vetää tämä aivopieru pois ja laittaa ne kolmiot pyöräteille.


    • ihmetteynmääräonsuuri

      Se että lapset eivät vielä osaa, ymmärrän kyllä mutta että aikuiset ihmiset eivät osaa sääntöjä, kummastuttaa oikeasti.

      • näinoppii

        Olen nähnyt, kun isä ja äiti edellä kurvaa vauhdilla suojatielle katsomatta ja lapset perässä!


    • liikkuvaa-kuvaa
      • hjiuouik

        Tuossa videon toisessa, jossa auto kääntyy oikealle, puutuu kärkikolmio, mikä pitäisi ehdottomasti olla, koska tiellä on erikseen kevyenliikenteen väylä ja koska on toitotettu että kääntyvä auto väistää aina pyöräilijää.
        ---------- Liikenneturva kehottaa autoilijoita tarkkaavaisuuteen eritoten risteystilanteissa ja muistuttaa kääntyvän ajoneuvon väistövelvollisuudesta. Esimerkkinä kääntyvän autoilijan tai motoristin on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000617194.html


    • 37meni

      Hauskinta minusta näissä jutuissa on se, että suurin osa pyöräilijöistä lapsia lukuun ottamatta, on myös autoilijoita.
      Täällä ne sitten juttelee itsensä kanssa.
      Vautsi, mikä havainto.

      • mahdoton_yhtälö

        Jos joku aikuinen pyörällä menee, kyllä sen täytyy olla köyhä jolla ei ole varaa autoon.


      • täysin_mahdollinen
        mahdoton_yhtälö kirjoitti:

        Jos joku aikuinen pyörällä menee, kyllä sen täytyy olla köyhä jolla ei ole varaa autoon.

        Ennemmin minä pyöräilen kun autoilen, varsinkin jos on lyhyt matka (alle 15 km). Auton otan vain jos on pakko.


      • lunta20sentiä
        täysin_mahdollinen kirjoitti:

        Ennemmin minä pyöräilen kun autoilen, varsinkin jos on lyhyt matka (alle 15 km). Auton otan vain jos on pakko.

        Kerro millasta se on, kun 25 pakkasta ja tuuli pohjoinen?


      • 37meni
        lunta20sentiä kirjoitti:

        Kerro millasta se on, kun 25 pakkasta ja tuuli pohjoinen?

        Sehän on vain varustelukysymys.


      • hyvin-menee
        lunta20sentiä kirjoitti:

        Kerro millasta se on, kun 25 pakkasta ja tuuli pohjoinen?

        Ei tunnu missään kun on hyvät kuteet päällä. Joskus voi olla hetkellisesti vähän raskasta jos on paljon uutta lunta mutta sekin menee kun on sitä peruskuntoa. Nykyinen kermaperseikäpolvi ei kestä mitään ja valitetaan kaikesta.


      • sitä_rataa
        hyvin-menee kirjoitti:

        Ei tunnu missään kun on hyvät kuteet päällä. Joskus voi olla hetkellisesti vähän raskasta jos on paljon uutta lunta mutta sekin menee kun on sitä peruskuntoa. Nykyinen kermaperseikäpolvi ei kestä mitään ja valitetaan kaikesta.

        Eli mitäpä niitä pyöräteitä auraamaan, kun lumi ei haittaa, ja pieni raskaus vain lisää peruskuntoa. Auraus on kermaperseille.


      • saa.joka.maksaa
        sitä_rataa kirjoitti:

        Eli mitäpä niitä pyöräteitä auraamaan, kun lumi ei haittaa, ja pieni raskaus vain lisää peruskuntoa. Auraus on kermaperseille.

        Maksakaa vihreät enemmän veroja, niin teille aurataan pyörätietkin heti lumisateen jälkeen. Pitääkö olla aina vain vaatimassa.


      • lisääajoteille
        hyvin-menee kirjoitti:

        Ei tunnu missään kun on hyvät kuteet päällä. Joskus voi olla hetkellisesti vähän raskasta jos on paljon uutta lunta mutta sekin menee kun on sitä peruskuntoa. Nykyinen kermaperseikäpolvi ei kestä mitään ja valitetaan kaikesta.

        Mikä säöstö..Pyöröteiden auraus lopetettava..


      • 37mäni

        Jos pyörätiet jätetään auraamatta, niin pyöräilijät tulee autojen sekaan autoteille.
        Siitähän autoilijat pitää.


      • EiAurata
        saa.joka.maksaa kirjoitti:

        Maksakaa vihreät enemmän veroja, niin teille aurataan pyörätietkin heti lumisateen jälkeen. Pitääkö olla aina vain vaatimassa.

        Täällä meilläpäin ei aurata pyöräteitä. Monesti on pyörätiellä taajama-alueellakin lunta 15 cm, vain autotie on aurattu.
        Varsinkin viikonloppuna ei aurata ollenkaan ja lunta kertyy pyörtielle usein yli 15 cm.


      • KunnottomatAutoilijat
        mahdoton_yhtälö kirjoitti:

        Jos joku aikuinen pyörällä menee, kyllä sen täytyy olla köyhä jolla ei ole varaa autoon.

        Ei se ole varallisuus kysymys, vaan asennekysymys. Asia taitaa olla niin, että autolla ajavat ovat niin laiskoja ja huonokuntoisia, etteivät kykene ajamaan polkupyörällä, se kun vaatii vähän kuntoa ja viitseliäisyyttä.

        Minulla on autoja polkupyöriin olen laittanut rahaa 6000 euroa, että revi siitä, autoilija.


      • Persaukiset.fillaroijat
        KunnottomatAutoilijat kirjoitti:

        Ei se ole varallisuus kysymys, vaan asennekysymys. Asia taitaa olla niin, että autolla ajavat ovat niin laiskoja ja huonokuntoisia, etteivät kykene ajamaan polkupyörällä, se kun vaatii vähän kuntoa ja viitseliäisyyttä.

        Minulla on autoja polkupyöriin olen laittanut rahaa 6000 euroa, että revi siitä, autoilija.

        No vau! Että ihan 6000 euroa olet polkupyöriin sijoittanut ja nyt kuvittelet sen olevan suurikin sijoitus :)
        Sillä rahalla saa juuri ja juuri omaan autooni renkaat ja vanteet.
        Voi teidän persaukisten tarinoita.


    • Yorzi

      Jopoilevat Ituhippisoijalatte-vihreät ja tuulipukopersu-automiehet käy tasokasta keskustelua :)

    • VäistänAina

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000901756.html

      Pyöräilijähän on aina väistämisvelvollinen. Jalankulkija on teiden kuningas, jalankulkijaa on aina väistettävä.
      Ajan itse polkupyörällä ja minua ärsyttää suunnattomasti autoilijat, jotka pysähtyvät, kun ajaa pyörätietä ja risteyskohdassa on pyörätien jatke.
      Minulla on väistämis velvollisuus autoihin nähden, jotka kääntyvät sivukadulle eli ajavat editseni, jos ajaisin suoraan jäisin auton alle.
      Erityisesti sellaiset autoilijat ärsyttävät, joka ajavat etuajo-oikeutetulla tiellä ja joita autotkin joutuvat väistämään, niin nämä pässinpäät pysähtyvät suojatien eteen, kun minä odotan sopivaa väliä, ettei autoja tule, että pääsen sen jälkeen ylittämään kadun.
      Lukemattomat kerrat olen saanut heiluttaa kättä niille autoilijoille, jotka pysähtyvät, muka kohteliaisuudesta päästääkseen minut tien yli, että menkää, älkääkä pysähtykö.
      Eivätkö he tiedä, että minä olen väistämis velvollinen. Ainoastaan jalankulkija saa ylittää kadun ja autoilijan on väistettävä.
      En varmasti ylitä katua, vaikka autoilija heiluttaisi kättä koko päivän, siinäpä heiluttaa.

      Risteykissä, joissa on liikennevalot, niin pyöräilijä on väistämis velvollinen vihreiden palaessa väistää jokaista autoa, joka kääntyy oikealle ylitettävän kadun yli, eikä jatka suoraan.
      Turhaan te autoilijat pysähdytte siinä tilanteessa, ette ole väistämisvelvollisia pyöräilijöitä kohtaan.
      Ainostaan jalankulkijoita siinä tilanteessa tulee autoilijan väistää.
      Nykyään minulla on tapana risteykseen saavuttaessa jäädä 5-10 metrin päähän ja odotella siinä, että pääsen ylittämään kadun, kun ketään ei tule.
      Jos ajaisin lähemmäksi, niin autot pysähtyisivät päästääkseen minut yli, jolloin rikkoisin tieliikennelakia ja sehän on väärin.
      Pyräilijänä ylitän kadun nykyään aina muualta, kuin suojatietä pitkin.
      Suojatie on tarkoitettu vain jalankulkijoille, ei pyöräilijöille.
      Ei ole alitonta ylittää katu vaikka 10 metrin päästä suojatiestä pyörällä. Laitonta on ylittää katu pyörällä ajamalla suojatiellä.
      Näin säästyy myös turhalta punaisissa odottelulta, kun ketään ei tule

      Pyöräilijä on joka tilanteessa väistämisvelvollinen kaikkia muita liikkujia kohtaan, autot, mopot, moottoripyörät, jalankulkijat, työkoneet ym. mahdolliset liikkujat.
      Pyöräilijän kannattaakin väistää kaikkia autoja, koska pyöräilijä jää auttamatta toiseksi, jos auton kanssa törmää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5397
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1957
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      78
      1125
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      951
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe