Laitan kaukopartioiden jälkeen taas murretta.
Missä yhteydessä olette kuulleet, tai tiedättekö suoraan mitä tarkoittaa sanat Pielisjärven puheessa.
Joillain sanoilla on muualla Suomessa aivan eri tarkoitus.
Voi olla aika vaikeita osa, mutta kaikki ovat sellaisia joita olen kuullut useammalta Lieksa-Pielisjärven asukkaalta.
Laitan apuja tarvittaessa.
1. KINA.
2. Joku on männy OTERRIIN.
3. Johan nyt RIMOTTAA.
4. REKITTÄÄ 2 eri yhteyttä, ja aivan eri tarkoitusta.
5. LÄEKÄSSÖÖ.
6. MOUKKU, löytyy 2 oikeaa vastausta, riippuen missä päin Pielisjärveä on kuullut käytettävän.
7. HUUHATTELLOO.
8. RAANIJORUNTTI.
9. KUALLAA.
10. KUTTI KUJJUUNI.
11. KUOTTA.
12. Mitä laitettiin LUUN NENÄÄN?
Kamuttaja. Murretusina kuun vaihteeeksi.
120
336
Vastaukset
- muistelua
12. Luun nenään, eli koppuun, ts, jalkaan laitettiin sättärä, eli jalkarätti.
kamuttaja kirjoitti:
Kyllä se on jalkarätti tai sukka, mutta tarkoitti nimenomaan jalkaan, eli oikein.
Meitä lapsia kiirehdiittiin kotona: "alahan laittaa töppöstä luun nennään!" Se takia vastasin, että TÖPPÖSTÄ. Luun nenää ei kysytty, kun se on kaikille tuttu käsite.
wanha_lieksalainen kirjoitti:
Meitä lapsia kiirehdiittiin kotona: "alahan laittaa töppöstä luun nennään!" Se takia vastasin, että TÖPPÖSTÄ. Luun nenää ei kysytty, kun se on kaikille tuttu käsite.
No joo tuli hieman epäselvästi, eli laitoin hieman eri kuin tarkoitin.
Tiesit kyllä molemmat.
Noilla suurilla kirjaimilla tarkoitin sitä murresanaa, mutta huomaan kysyneeni ja ajatelleeni eri asioita.
No nyt tuli molemmat selväksi nuorille, jotka eivät ehkä tienneet kumpaakaan.
- muistelua
1. Kina on ihmisen tuottamaa eritettä, esim sylkeä.
9. Kuallaa. Kahlata, vaikkapa paksussa lumessa. - muistelua
8.Raanijoruntti on joku eläin, mahdollisesti lintu. Oliko västäräkki?
- hissanmaikk
palsstan saasta ei aio lopettaa ÄLKÄÄ KUKAAN VASTATKO
1. KINA. lima
2. Joku on männy OTERRIIN. mahdottomaksi
4. REKITTÄÄ 2 eri yhteyttä, ja aivan eri tarkoitusta. sytyttää
6. MOUKKU, löytyy 2 oikeaa vastausta, riippuen missä päin Pielisjärveä on kuullut käytettävän. ryyppy
7. HUUHATTELLOO. joutavaa kuljeksimista
9. KUALLAA. kahlata
10. KUTTI KUJJUUNI. siitäs sait
11. KUOTTA. kutale, kelvoton
12. Mitä laitettiin LUUN NENÄÄN? töppöstä1. Oikein
2. Joskus tuossakin yhteydessä, mutta paljon yleisemmin aivan muussa.
4. Ei ole
6. Tuota en muistanutkaan, kyllä sekin on todellakin moukku, mutta jotain kiinteämpää, sanottiin myös moukuksi.
7. Siinnä yhteydessä myös käytettiin, sitäkään en muistanut ennen kuin luin nyt.
8. Ei ole.
11 Aivan oikein.
12. Oikein.
Sinulla on kovan luokan tietous murteesta.
Toit esiin muutamista tarkoituksen jota en muistanut ollenkaan, mutta kun luin niin muistin heti, että tarkoittihan ne tuotakin.kamuttaja kirjoitti:
1. Oikein
2. Joskus tuossakin yhteydessä, mutta paljon yleisemmin aivan muussa.
4. Ei ole
6. Tuota en muistanutkaan, kyllä sekin on todellakin moukku, mutta jotain kiinteämpää, sanottiin myös moukuksi.
7. Siinnä yhteydessä myös käytettiin, sitäkään en muistanut ennen kuin luin nyt.
8. Ei ole.
11 Aivan oikein.
12. Oikein.
Sinulla on kovan luokan tietous murteesta.
Toit esiin muutamista tarkoituksen jota en muistanut ollenkaan, mutta kun luin niin muistin heti, että tarkoittihan ne tuotakin.Entäs 9. ja 10. vastaukseni?
Entäs 9. ja 10. vastaukseni?
Vahingossa sivuutin 9 ja 10.
9. Aivan oikein.
10. Ei ole.kamuttaja kirjoitti:
Vahingossa sivuutin 9 ja 10.
9. Aivan oikein.
10. Ei ole.Otin käsittelyyn vain sanan KUTTI, joka on vahingoniloinen ilmaus "siitäs sait". Joskus lisätään eteen etuliite ÄHÄ.
KUJJUUNI on kieroileva lähimmäinen eli KELEMI.
Mutta mitä tarkoittaa nuo sanat peräkkäin, ei ole tietoa.wanha_lieksalainen kirjoitti:
Otin käsittelyyn vain sanan KUTTI, joka on vahingoniloinen ilmaus "siitäs sait". Joskus lisätään eteen etuliite ÄHÄ.
KUJJUUNI on kieroileva lähimmäinen eli KELEMI.
Mutta mitä tarkoittaa nuo sanat peräkkäin, ei ole tietoa.Oikein tuossa päättelit sanat erikseen, mutta peräkkäisinä ne ovat vähän eri asia.
- muistelua
Arvaus: Syntipukki.
muistelua kirjoitti:
Arvaus: Syntipukki.
Ei ole.
Kutti Kujjuuni voi joskus joutua syntipukiksi, mutta ei tarkoita sitä.
8. kärppä
1. myös riita
Kina on etelässä riita, mutta en siellä kuullut riidasta käytettävän kinaa.
Käytettiinkö jossain.kamuttaja kirjoitti:
Kina on etelässä riita, mutta en siellä kuullut riidasta käytettävän kinaa.
Käytettiinkö jossain.Pielisjärvellä oli monenlaista kinaa ja kinasteltiinkin usein. Riita onkin jo herraksainen sana. Raastuvassa oli riita-asioita.
Pielisjärvellä oli monenlaista kinaa ja kinasteltiinkin usein. Riita onkin jo herraksainen sana. Raastuvassa oli riita-asioita.
Minä en juuri kuullut kina sanaa riitelyssä, mutta on sitä voitu joillain alueilla käyttää, en yhtään epäile.
6. myös kalan ilmarakko, joita poksauteltiin perkauksen yhteydessä
kamuttaja kirjoitti:
6. Oli yksi haettu tarkoitus, mutta mikä on toinen yleisempi.
Nyrkkeilyssä voi kumauttaa moukun vastustajan leukaperiin. Arvaus.
Nyrkkeilyssä voi kumauttaa moukun vastustajan leukaperiin. Arvaus.
Ei sinne päinkään.
Tuo aikaisempi vastaus on "sukua" toiselle tarkoitukselle, niissäkin oli vaihtelua aivan kylittäin.
5. Arvaus. Olisiko sama kuin LEÄTÄÄ eli esimerkiksi ampiasen pistokohtaa leätää.
- muistelua
Vai onko lyömistä kuvaava sana. "Lyyvä läekäsöö kortin pöytään."
Läekkässöö: arvaisin olevan sitä kun jokin läikkyy, vaikkapa vesi saavista, kun toinen kantaja on lyhyempi. Voisi myös pitää ääntä, esimerkiksi jokin metallinen esine tuulessa.
muistelua kirjoitti:
Vai onko lyömistä kuvaava sana. "Lyyvä läekäsöö kortin pöytään."
Kyllä se oli lyöntiin lisätty kuvaileva sana, tarkoitti yleensä yllättävää lyöntiä.
malttinen kirjoitti:
Läekkässöö: arvaisin olevan sitä kun jokin läikkyy, vaikkapa vesi saavista, kun toinen kantaja on lyhyempi. Voisi myös pitää ääntä, esimerkiksi jokin metallinen esine tuulessa.
No muistan kyllä kuulleeni juuri tuossa yhteydessä eräällä työmaalla, kun piti kantaa vettä isolla saavilla, niin pienempi valitti "ei voe kun tuon pitkän kanssa vesi koko aejan läekssöö minun lahkeelle".
Huomaan lukeneeni huolimattomasti. Minun sanani oli läekkässöö kahdella k:lla. Sen olen kuullut. Jäin miettimään, miten se voisi olla nopea lyönti, kun se selvästi on toistuvaa tekemistä. Silloin huomasin virheeni.
Varmasti voi lyödä läjäyttää, lyyvä läekästä.malttinen kirjoitti:
Huomaan lukeneeni huolimattomasti. Minun sanani oli läekkässöö kahdella k:lla. Sen olen kuullut. Jäin miettimään, miten se voisi olla nopea lyönti, kun se selvästi on toistuvaa tekemistä. Silloin huomasin virheeni.
Varmasti voi lyödä läjäyttää, lyyvä läekästä.Minun mielestäni läekkyy ja läekkässöö kahdella k:lla tarkoittavat samaa asiaa. Läekässöö sana on minun kielikorvalleni aivan outo. Ehkä se tarkoittaa yhden kerran veden saavissa läekähtämistä.
Minun mielestäni läekkyy ja läekkässöö kahdella k:lla tarkoittavat samaa asiaa. Läekässöö sana on minun kielikorvalleni aivan outo. Ehkä se tarkoittaa yhden kerran veden saavissa läekähtämistä.
Läekässöö on tuolla ratkaistu, oli yllättävä lyöminen.
Se lyyvä läekäsi aevan arvoomata.
- muistelua
8. Rekittää. Suorittaa fyysisesti vaativaa tehtävää voimiensa äärirajoilla, rehkiä.
8. On hyvin lähellä, mutta ei aina tarkoittanut voimien äärirajoja, voi olla kurjissa olosuhteissa tehtyäkin.
Sanoisin, että oikein.
Toinen rekittämisen tarkoitus ei liity mitenkään työntekoon.wanha_lieksalainen kirjoitti:
Rehkittää. Olisiko sama?
Kyllä se on samaa kuin rekittäminen, taidettiin käyttää enemmän pitäjän eteläisissä osissa.
- naaroo.rekitti
Rekittää on iloista nauramista.
kamuttaja kirjoitti:
Hyvä arvaus, olen todella kuullut siinäkin yhteydessä.
En muistnautkaan.Räkättäminen on taas hieman keinotekosta äänekästä ja vahingoniloista naurua.
"Elä naarroo räkätä siinä, kyllä sinnää vielä lankkiit!"wanha_lieksalainen kirjoitti:
Räkättäminen on taas hieman keinotekosta äänekästä ja vahingoniloista naurua.
"Elä naarroo räkätä siinä, kyllä sinnää vielä lankkiit!"Räkättäminen on tosiaan aivan eri asia.
1. KINA. Ratkaistu
2. Joku on männy OTERRIIN. On osittain auki = päätarkoitus
3. Johan nyt RIMOTTAA. Ratkaisematta
4. REKITTÄÄ 2 eri yhteyttä, ja aivan eri tarkoitusta. Toinen tarkoitus ratkaistu, toinen puuttuu, se ei liityy työntekoon mitenkään.
5. LÄEKÄSSÖÖ. Ratkaistu
6. MOUKKU, löytyy 2 oikeaa vastausta, riippuen missä päin Pielisjärveä on kuullut käytettävän. Luulin olevan 2 oikeaa, mutta paljastuikin, niitä olevan neljä. Ryyppy ja ilmarakko uusia, mutta alkuperäiset haetut puuttuu.
7. HUUHATTELLOO. Yksi tarkoitus ratkaistu, mutta vielä toinen ratkaisematta, lähellä ensimmäistä.
8. RAANIJORUNTTI. Ratkaisematta
9. KUALLAA. Ratkaistu
10. KUTTI KUJJUUNI. Ratkaisematta.
11. KUOTTA. Ratkaistu.- muistelua
Vieläi mulla kukkuu piässä, jotta se Raunijoruntti (8) oesi lintu. Nyt arvoon, jotta Kivitasku.
Se on aeka ruveta syrjälleen. Öetä!
Minähhii ruppeen muata ötköttämmään, kaaniita unnii teille jokkaeselle.
- muistelua
3. Rimottaa. Tuntea jotakin, joko väsymystä, tai kipua.
kamuttaja kirjoitti:
Ei ole.
Arvaan sinun ajatelleen sanaa rimorankana, mutta ei niillä ole yhteistä.Välillä oltiin myös reporankana.
- muistelua
2. Joku on männy oteriin . Se on loppunut.
Heikki Turunen käytti sanaa jossakin kirjassaan, mutta nyt en muista tarkkaa yhteyttä sanaan. Jotakin negatiivispitoista on tyystin tapahtunut.
Oteri oli vanhemman väestön käytössä vielä ainakin -80 luvun puolivälissä. Ei mielestäni liittynyt vain negatiivisiin asioihin, mutta saattoi olla niissä yleisempi. Juuri tuo muistelua kirjoittama loppunut oli sukulaisteni käytössä muodossa: joko se kahvi loppu oteri. Sekö on oteri muuttanna sinne Kylänlahteen?
malttinen kirjoitti:
Oteri oli vanhemman väestön käytössä vielä ainakin -80 luvun puolivälissä. Ei mielestäni liittynyt vain negatiivisiin asioihin, mutta saattoi olla niissä yleisempi. Juuri tuo muistelua kirjoittama loppunut oli sukulaisteni käytössä muodossa: joko se kahvi loppu oteri. Sekö on oteri muuttanna sinne Kylänlahteen?
Malttisen selitys kuulostaa oikealta. Jotakin on tapahtunut ihan oteri. Sekö on tyystin (reten, oteri) muuttanna sinne Kylänlahteen? Muistan tuon muodon OTERI. Synonyyminä sanalle voisi olla RETEN.
Näkyy minulle tulleen taas lukemisvirhe, tai oikeammin seurasin "muistelua" perässä harhaan:). Alussa sana onkin oterriin. Jos kyse on samasta kantasanasta, arvuuttelen, että mennä oterriin voisi tarkoittaa kadota pysyvästi. Paikallisesti: hävitä kokonnaan.
malttinen kirjoitti:
Näkyy minulle tulleen taas lukemisvirhe, tai oikeammin seurasin "muistelua" perässä harhaan:). Alussa sana onkin oterriin. Jos kyse on samasta kantasanasta, arvuuttelen, että mennä oterriin voisi tarkoittaa kadota pysyvästi. Paikallisesti: hävitä kokonnaan.
Minä olen kuullut käytettävän sanaa OTERI, mutta en sen taivutusmuotoja kuten OTERRIIN. Voihan tietenkin olla, että sanat eivät liity ollenkaan toisiinsa.
Sama täällä kuulemisen suhteen.
Johtelin huvikseni oterista vain tuon katoamisen. Ei näistä yleensä olekaan taivutusmuotoja, joten eri sana siinä on oltava periaatteessa taustalla eli oterri. Merkityksessä voi kuitenkin olla samaa.
Emme mene tyystimeen:)). Reten samaa ei edes pysty väkisinkään taivuttamaan, kuten ei adverbejä yleensäkään.malttinen kirjoitti:
Sama täällä kuulemisen suhteen.
Johtelin huvikseni oterista vain tuon katoamisen. Ei näistä yleensä olekaan taivutusmuotoja, joten eri sana siinä on oltava periaatteessa taustalla eli oterri. Merkityksessä voi kuitenkin olla samaa.
Emme mene tyystimeen:)). Reten samaa ei edes pysty väkisinkään taivuttamaan, kuten ei adverbejä yleensäkään.Kysytty sana OTERRI on siis sijamuodoissa taipuva substantiivi ja OTERI on taipumaton adverbi. Oteri on tuttu, mutta oterri ei.
Ihan oterriin meni tämä sana.kamuttaja kirjoitti:
Muistelua ratkaisi OTERRIIN.
Se on männy ihan oterriin = on kokonaan loppunut.Oppia ikä kaikki!
- kaikista.näistä
Minä tykkään murteista ja tykkään metsästysjutuista ja tykkään kaukopartio jutuista.
- nuori.lieksalainen
Tosi kivoja sanoja vaikka en tuntenut yhtään mutta siirrän ne omaan murrekansioon.
- muistelua
Harvinainen, mutta mielenkiintoinen harrastus nuorella ihmisellä. Joko on laajakin kokoelma? Kirjaatko myös eri merkitykset, vaiko vain sanat?
- nuori.lieksalainen
muistelua kirjoitti:
Harvinainen, mutta mielenkiintoinen harrastus nuorella ihmisellä. Joko on laajakin kokoelma? Kirjaatko myös eri merkitykset, vaiko vain sanat?
Minä kopioin kaiken mitä niistä on sanottu, ja mitä kysyjä katsoo oikeaksi tai muuten hyväksyy. Ei niitä pysty omaksumaan, mutta jotenkin avaa ymmärrystä vanhoja kuunnellessa ja lukiessa.
7. HUUHATTELLOO. Yksi tarkoitus ratkaistu, mutta vielä toinen ratkaisematta, lähellä ensimmäistä.
Huuhattellii huuhattelloo huuhaa juttuja eli paikkaansa pitämättömiä tarinoita.
Münchhausenin kaltaisia huuhaa ukkoja tapaa silloin tällöin.- makeatmoukut
6. MOUKKU =ahenen miähnä.
- makeatmoukut
Piti olla että ahvenen miähnä.
- vairyssäkölie
Kas wanha lieksalainenkin pasifistina palannut sotkemasta kaukopartio ketjua.
- jurnuti.kurnuti
Etkö sinä osaa lukea TÄMÄ ON MURREKETJU. Älä kuule tule tänne jurnuttamaan.
- uteliaslukija
Liekö niken Kamuttaja merkitys ollut joskus esillä? Vai onko se identiteetin kannalta hankala kysymys? Jos se tullee idenpää, niin sitten enkä tiijän muuten en.
On ollut esillä ja olen kertonut sen tarkkaan, mutta katsotaan kuka muistaa.
Se on murresana jota käytettiin ennen Pielisjärvellä.
Se kyllä kuvaa minua aika hyvin.
Nyt hierokaa muistiluitanne, kuka muistaa, tai tietää.- muistelua
Kamuttaja on tarkkailija, joka kulkee keppi. tai pieni vasara kädessään ja kamuttelee (koputtelee) tutkien esim. rakenteiden lujuutta
muistelua kirjoitti:
Kamuttaja on tarkkailija, joka kulkee keppi. tai pieni vasara kädessään ja kamuttelee (koputtelee) tutkien esim. rakenteiden lujuutta
Olet kyllä jäljillä aika hyvin, mutta henkilön joka on kamuttaja toiminta on vieläkin laajempaa.
Tuo mitä sanoit kuuluu kyllä kamuttajan hommiin.
Minä olen aivan varma, että täällä on useita joita murresana kamuttaja tarkoittaa.
1. KINA. Ratkaistu
2. Joku on männy OTERRIIN. Ratkaistu = on loppunna kokonnaan, ei oo yhttään.
3. Johan nyt RIMOTTAA. Ratkaisematta
4. REKITTÄÄ 2 eri yhteyttä, ja aivan eri tarkoitusta. Toinen tarkoitus ratkaistu, toinen puuttuu, se ei liityy työntekoon mitenkään.
5. LÄEKÄSSÖÖ. Ratkaistu
6. MOUKKU, löytyy 2 oikeaa vastausta, riippuen missä päin Pielisjärveä on kuullut käytettävän. Luulin olevan 2 oikeaa, mutta paljastuikin, niitä olevan neljä. Ryyppy ja ilmarakko uusia, joku sanoi ahvenen mäti, se on oikein.
Tarkoitti yleensä kalan mätiä, mutta jossain päin pitäjää tarkoitti kalan maksaa.
Nyt on jo tullut muitakin tarkoituksia mitä tavoittelin ja niissäkin käytettiin.
Tarkoitti usein vähän turhaa tai tarkoituksetonta vaeltelua tai touhuilua, myös puheita.
8. RAANIJORUNTTI. Ratkaistu, eli on Kivitasku.
9. KUALLAA. Ratkaistu
10. KUTTI KUJJUUNI. Ratkaisematta. Tarkoittaa yleensä ihmistä, joskus voitiin sanoa eläimestäkin.
Lähelle on jo osuttu.
11. KUOTTA. Ratkaistu.
12. LUUN NENÄ ratkaistu.- muistelua
Olisikko KUTTI KUJJUUNI sitten tuhma, ilkeä, pahankurinen?
- KamuttajanMummo
Kamuttaja tarkoittaa murtovarasta ja kaikkien paikkojen rikkkojaa sellanen se oli jo laseja ja siksi joutui paiholaan loppuiäksi.
- ihmeellinen-tapaus
Ihanko oli laseja? Tarkoitatko, että oli jo ilman laseja? Senkö takia joutui jonnekin menemään? En tunne paikkaa. Paikkakunta se ei ole, kun on kirjoitettu pienellä alkukirjaimella. Lieneekö kirjoitusvirhe. Varmaankin pitää olla Pairola.
- niin.se.on
Kaikki aikuiset lieksalaiset kyllä tuntevat Paiholan.
niin.se.on kirjoitti:
Paihola on todella viihtyisä ja rauhallinen kontiolahtelainen kylä Pielisjoen molemmilla rannoilla kauniilla paikalla lähellä Joensuuta. "Ei hullumpi kylä", kuten sitä mainostetaan.
- KamuttajanMummo
niin.se.on kirjoitti:
ei kaikki tunne vain te jotka olettee olleet siellä tuntee paiholan ja wanhnalieksalainen n vallan ihastunut siihen taitaa olla elinkautispailakka siellä
- vierassana
Onko se paikallismurteella lakkapiirakka tuo pailakka vai mikkään tuo lienöö?
KamuttajanMummo kirjoitti:
ei kaikki tunne vain te jotka olettee olleet siellä tuntee paiholan ja wanhnalieksalainen n vallan ihastunut siihen taitaa olla elinkautispailakka siellä
Muuttaisin "elinkautispailakalle" jos en jo asuisi veden äärellä. Paiholan kylä on vetovoimainen asuinpaikka.
KamuttajanMummo kirjoitti:
Mummo taas sekoilee, välillä on hissanmaikk, ja mikä milloinkin.
Mummo on kaksilahkeinen ja kova pyöräilemään, olenhan oikeassa "mummo" kuakilan.....?
Pailakka = kesyttämätön poro.
- muistelua
Entäs peltipailakka?
Autan vähän parissa sanassa.
Rekittää littyy säähän samoin rimottaa.
Kamuttajaankin autan.
Lapsena ollessa voi verrata Vaahteramäen Eemeliin.
Aikuisena mikähän olisi jatke hänelle, tai minkä tyyppinen henkilö hänestä mahtaa tulla?Lindgrenin kirjoissa hänestä taisi tulla kunnanvaltuutettu:))
Vilkkaasta lapsesta voi kasvaa millainen aikuinen tahansa, mutta arvataan nyt jokapaikanhöylä.- muistelua
Aurinko rekittää täydeltä terältä. Sanotaan myös, että räköttää.
Muistelen kuulleeni myös: "Aarinko paestoo rävöttää". Silloin kun se paistoi pilvettömältä taivaalta.
Rekittäminen ratkaistu Wanha ratkaisi.
Rekittämistä kuulin käytettävän silloin kun aurinko paistoi liian kuumasti ja oli tukahduttava helle.
Rimnottaminen puuttuu ja kamuttajan laaja merkitys.Veikkaan, että aurinkoon liittyy myös rimottaa sana. Jos liittyy, niin jatkan arvailua.
- muistelua
Entäs se kutti kujjuuni? Jokos se on sevitetty?
Nimenomaan aurinkoon se liittyy, mutta hieman rekittämisestä poiketen
Nyt taidan olla hieman jäljillä. Jotenkin muistelen sen liittyvän jonkinlaiseen aurinkoa ympäröivään kehäilmiöön. Olen kuullut sanan ja ymmärsin sen liittyvän aurinkoon. Enempää en muista.
Kerron rimottamisen.
Kun aurinko paistoi oikein kirkkaasti, silloin kun sitä toivottiin, kuten esimerkiksi heinän teossa, tai pyykkiä kuivatessa, silloin sanottiin "kylläpä tuo aarinko nyt rimottaa mukavasti".
Se oli toivottua paistetta, päinvastoin kuin rekittäminen.Muistin vain, että sana liittyi jotenkin aurinkoon. Lienenkö heinänteossa kuullut? Nyt sekin sana selvisi. Eihän sitä kaikkea voi muistaa. Kuitenkin jotakin on sentään jäänyt harmaiden aivosolujen kätköihin matkan varrelta.
Malttisella oli myös aika hyvä arvaus.
Kerron Kamuttajan.
Lapsena minä kokeilin vähän kaikkea aikuisten "iloksi" ja ihmetykseksi.
Olin aina jotain kamuttelemassa.
Kamuttajaksi sanottiin henkilöä jolla on aina jokin projekti menossa tavallisesti useampi yhtä aikaa.
Korjaili, rakensi, kokeili kaikenlaista, ei oikeastaan hetkeäkään ollut jotain tekemättä, eli vihasi joutenoloa.
Minäkin olen elämäni aikana hankkinut useamman alan loppututkintoja, ja vaihtanut ammattia, kun on mieli tehnyt.
Näin sitä on tullut koettua elämässä muutakin, kuin koettu naapurin verkkoja (vitsi), ja pyöritettyä muutakin, kuin peukaloita.
Syy tuon Kamuttaja nimimerkin käyttöönottoon juontaa kaukaa lapsuudesta.- muistelua
Oot vaemaan myös kulukenu muillahhii rajolla, kun kengänrajolla. (vitsi tämäkin) Sekin myös sopisi Kamuttajan määritelmään, minun mielestäni.
- muistelua
Piti sanoa varmaan, ei vaemaan.
Wanha, sanoisin sinulla olevan valtavan hyvä muisti, ja laaja murresanojen varasto.
En minäkään muista läheskään kaikkia sanoja mitä kysytään, sitten kun luen, niin joku tulee mieleen, ja joku ei sittenkään.Niin se kutti kujjuuni selvitän senkin vielä.
Henkilö jota pidettiin oikein ilkeänä ja pahantahtoisena, mutta ei ollut rikollinen.
Häneen ei voinut luottaa eikä odottaa mitään hyvää häneltä.
Lapsesta ei koskaan sanottu niin, vaan oli oltava aikuinen ja pitempi "keljuilu-ura" takana.
Hän ei ollut silti laiska, vaan hyvin vaikea ihminen.Muistelua olet aivan oikeassa olen tosiaan kulkenut muitakin kuin kengänrajoja, tuota en ollut kuullutkaan ennen.
Sopii hyvin kamuttaja ihmisten määritelmään.
Luulen tällä olevan useitakin kamuttaja tyyppisiä kirjoittajia.
Taitaa se luonteenlaatu olla sen alueen ihmisten geeneissä.Kysymykset olivat mukavasti aivonystyröitä kutkuttavia ja koko ketju arvauksineen, tietoineen ja selityksineen mielenkiintoisen opettavainen. Lupaan lähitulevaisuudessa laittaa ennen kysymättömiä vanhoja murresanoja likoon jokaiselle koplittaviksi.
Nyt vanaha kamuttaja aekkoo oekasta ihtesä samaan suuntaan kun on seinähirret, ja läjäättee nuille kahelle ohtalampulle salusiinit etteen.
Kuka ossoo suomenttoo, katon kun aarinko rimottaa korkeella.- PyydänAnteeksi
Minä lopetan kamuttajan vainoamisen olen mennyt virran mukana ja haukkunut ihmistä jota en tunne. Ei hän näytä olevan ollenkaan paha vaan paremmin oman tiensä kulkija.
- uteliaslukija
Jos kamuttajan merkitystä kahtosi luovutetun Karjalan alueella niin se tarkottas lähinnä riidanhaastajaa.
Tämä ei ole keljuilua, vaan ihan totta.
Kiitokset Kamuttajalle kun vastasit kysymykseeni. - monrepo
Missäpäin se oli sukuni on Viipurista en ikinä kuullut kotona moista kamuttaja sanaa. Oliko se Laatokan pohjoispuolella? Meinaan se riidahaastaja.
- tutkailijavain
Viipurin seudulla puhuttiin suomen kielen kaakkoismurretta.
Karjalan kielen murteista näyttäisi Uhtuan, Suojärven ja Säämäjärven murteista kirjatun ylös kamu sana merkityksessä riita. Verbi kamuta myös vielä pohjoisempaa Kiestingistä merkityksessä riidellä.
Tutkailin vain asiaa murresanakirjasta ja kirjoitan sivukommenttina.
- merkitys.vaihtelee
Nykyään kamu sanalla tarkoitetaan hyvää kaveria tai seuralaista.
Olipa mielenkiintoinen tieto, tuon kamuttaja sanan merkityksestä.
Näin se on, että sama sana voi tarkoittaa eri puolilla Suomea aivan eri asiaa.
Pielisjärveltä muistan kun joku naapuri touhusi joka ilta jotain, niin sanottiin, että on se ahkera mies, kun aina jotain kamuttelee.
Jos joku rakensi taloa tai liiteriä, niin sanottiin että on siinnä kamuttelemista, ennen kuin saa valmiiksi.
Kamuttelulla siellä tarkoitettiin jotain kovaa touhuamista, oli se sitten korjailua, rakentamista tai mitä hyvänsä.
Ei koskaan viitannut mitenkään kielteiseen.
Kyllä on monimuotoisia nämä murteet.- tutkailijavain
Kamuta verbillä on ollut myös karjalan kielen joissain murteissa kolistella merkitys, joka tullee lähelle liiteriesimerkkiä.
Kerran aikoinaan mietiskelin mitä tuo kamuttaja nimimerkki tarkoittaa ja tulkitsin sen "kaverimaiseksi osallistumiseksi sympatian, jopa empatian kera", esim. täällä palstalla. Olen sitä pitänyt ihan onnistuneena tulkintana.
Annoitpas hyviä lisämerkityksiä ko. sanalle/nimimerkillesi:
"Kamuttajaksi sanottiin henkilöä jolla on aina jokin projekti menossa tavallisesti useampi yhtä aikaa.
Korjaili, rakensi, kokeili kaikenlaista, ei oikeastaan hetkeäkään ollut jotain tekemättä, eli vihasi joutenoloa".
Allekirjoitan ne täysin hyvin osuvana suhteessa kirjoittelusi määrään ja laatuun.
Riidanhaastajaksi ymmärtäisin sen sitten kun olisi "kumuttaja";) Vain kirjaimen ero saa merkityksen muuttumaan.
Tuota KUTTI KUJJUUNIA ei tullut arvailtua, mutta lähestyin sitä "kutti parraaks" sanonnalla, jonka uskon merkitsevän: "Mitäs menit tekemään noin hölmösti, ähä kutti".
Haasteelliset ja hyvät olivat jälleen sanat. Mukava oli myös huomata nuorten "Eliastenkin" olevan asialla, jopa tallentavan näitä asioita muistiin. Hienoa.
Odottavalle kannalle asetun myös sen suhteen, milloin saamme lisää, joko sinulta kamuttaja tai wanhalta lieksalaiselta.Se on varmaan tuohon kolisteluun viittaavaa kuten tutkailijavain arveli.
Mitenkähän minusta tuntuu siltä, että olet myös näitä kamuttaja luonteen omaavia, sen Pielisjärven merkityksessä.
Olen jotenkin rivien välistä saanut sen käsityksen.- Uppaaja
Murre on mukavaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527080Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7053202Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1171413Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2211221Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081