Mitä luterilaisen kirkkomme tunnustus opettaa Jumalan sanasta? Seuraavassa sitaatteja Tunnustuskirjoista:
UPPSALAN KOKOUKSEN PÄÄTÖS:
” Seurakunnissamme tulee opettaa, uskoa ja tunnustaa, että Raamattu on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta ja sisältää täydellisesti kaiken sen, mikä kuuluu kristilliseen oppiin Kaikkivaltiaasta Jumalasta ja meidän autuudestamme sekä hyvistä teoista ja hyveistä. Raamattu on oikein kristillisen opin perusta ja tukipylväs, kuten myös ohjenuora kaikkien uskontoa koskevien kiistojen arvioimiseksi, ratkaisemiseksi ja ehkäisemiseksi. Tähän ei tarvita muiden selvityksiä, ei edes pyhien isien eikä muidenkaan, jotka oman mielensä mukaan ovat lisäilleet Raamattuun sellaista, mitä ei siinä itsessään ole.”
”Kenenkään ihmisen ei näet ole lupa tulkita Jumalan sanaa oman mielensä mukaan, eikä tässä ole katsottava eikä kunnioitettava kenenkään asemaa, korkea-arvoisuutta tai arvovaltaa, vaan yksin Raamattua.”
SCHMALKALDENIN OPINKOHDAT/RIPPI:
” Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. Siten suojaudumme hurmahengiltä, jotka kerskuvat saaneensa Hengen ilman sanaa ja ennen sanaa ja jotka siksi mielensä mukaan arvostelevat, tulkitsevat ja venyttävät Raamattua ja suullista sanaa.”
” Pyhien isien esimerkistä tai sanasta ei voi tehdä uskonkappaletta. Muutoin olisi laadittava uskonkohtia myös heidän ruuistaan, vaatteistaan ja asunnoistaan - pyhäinjäännöksistä on jo tehtykin. Vain Jumalan sana kelpaa uskonkohdan perustaksi, ei mikään muu, ei edes enkeli.”
YKSIMIELISYYS/ESIPUHE:
” Tarkoituksemmehan on kaiken aikaa ollut, että meidän maissamme, alueillamme, kouluissamme ja kirkoissamme opetettaisiin yksinomaan sitä oppia, joka perustuu pyhään, jumalalliseen Raamattuun ja sisältyy oikein ymmärrettyyn Augsburgin tunnustukseen ja sen Puolustukseen. Minkään näitä vastustavan opin ei sallita tunkeutua keskuuteemme.”
” Päätöksen mukaisesti kokoontuivat autuaasti nukkuneet edeltäjämme Thüringenin Naumburgiin; meidänkin joukossamme on yhä siinä kokouksessa olleita. Kokouksessa otettiin käsiteltäväksi mainittu Augsburgin tunnustus, joka vuonna 1530 Augsburgin valtiopäivillä luovutettiin keisari Kaarle V:lle. Tunnustus allekirjoitettiin yksimielisesti vielä kerran. Siten sitouduimme tähän kristilliseen, Jumalan sanan muuttumattoman totuuden todistuksen perustalla lepäävään Tunnustukseen, varoittaaksemme myös jälkeemme tulevia epäpuhtaasta, väärästä, Jumalan sanan vastaisesta opista ja varjellaksemme heitä sellaiselta, sikäli kuin meille on mahdollista.”
Jatkuu:
Evlut tunnustus ja Raamatun auktoriteetti
17
<50
Vastaukset
- Bibeln
YKSIMIELISYYDEN OHJE/ SOLIDA DECLARATIO:
” Me emme esitä mitään uutta, omaperäistä oppia vaan omaksumme ja toistamme niitä selityksiä, joita vanha oikeauskoinen kirkko on tästä asiasta antanut Pyhään Raamattuun vankasti nojautuen.”
” Pyhä Henki synnyttää uudesti ja vaikuttaa sisäiseen elämään: antaa uuden sydämen ja mielialan, avaa sydämen ja ymmärryksen käsittämään Raamattua ja tarkkaamaan sen sanaa. Luuk. 24:45: "Hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset." Ap. t. 16:14: Lyydian kuunnellessa "Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui." Fil. 2:13”
” Edellä lueteltuja julkisia ja yleisesti hyväksyttyjä kirjoituksia on puhtaasti opettavissa kirkoissa ja kouluissa aina pidetty sen opin summana ja mallina, jonka autuas tohtori Luther on kirjoituksissaan ammentanut Jumalan sanasta sekä suurenmoisesti esittänyt ja lujasti perustellut paavilaisuutta ja muita lahkoja vastaan. Hänen opetus- ja kiistakirjoituksissa esittämiinsä perusteellisiin selvityksiin me vetoamme siinä mielessä kuin tohtori Luther itse on sanonut Koottujen teostensa latinankielisessä esipuheessa. Hän on antanut meille välttämättömän ja kristillisen muistutuksen sekä nimenomaan käskenyt tekemään sen eron, että yksin Jumalan sana on kaiken opin ohje ja sääntö ja on sellaisena säilytettävä: yhdenkään ihmisen kirjoituksia ei saa pitää sen vertaisina, vaan kaikki on alistettava Jumalan sanalle alamaisiksi.”
YKSIMIELISYYDEN OHJE/TIIVISTELMÄ:
” Muita tekstejä taas, sen enempää uskontunnustuksia kuin muitakaan mainittuja kirjoituksia, ei saa käyttää tuomarina niin kuin Pyhää Raamattua. Ne ovat ainoastaan uskon todistuksia ja julkilausumia, jotka osoittavat, kuinka kunakin aikana eläneet opettajat ovat Jumalan kirkossa ymmärtäneet ja tulkinneet Pyhää Raamattua kiistanalaisten opinkohtien osalta ja kuinka raamatunvastainen oppi on hylätty ja tuomittu.”
” Pyhä Raamattu säilyy ainoana tuomarina, sääntönä ja ohjeena. Se on ainoa koetinkivi, jonka avulla kaikki opit on tutkittava ja arvioitava; se ratkaisee, ovatko ne hyviä vai pahoja, oikeita vai vääriä.”
AUGSBURGIN TUNNUSTUKSEN PUOLUSTUS:
” On myös turha luulla, että kirkko päättää ja hyväksyy kaiken, mitä ikinä ylipapit päättävät, varsinkin kun Raamattu piispoista ja papeista ennustaa niin kuin Hesekiel sanoo: (Hes. 7:26) "Papilta katoaa Jumalan laki."
MARTTI LUTHER/ISO KATEKISMUS:
” usko kuitenkin Raamatun sanaa. Se ei valehtele sinulle, vaan tuntee lihasi paremmin kuin itse sen tunnet.”
” missä elämä tekoineen kulkee Jumalan sanasta irrallaan, se on Jumalan silmissä epäpyhää, loistakoon ja välkkyköön se sitten miten tahansa tai olkoon vaikka kokonaan pyhäinjäännöksillä peitetty.”
” Jumalan sanaa me tarvitsemme joka päivä, emme ainoastaan niin kuin jokapäiväistä leipää, vaan myös sitä varten, että voisimme vastustaa Perkelettä, tuhattaituria, joka päivittäin herkeämättä meitä ahdistelee ja väijyy.”
VÄHÄ KATEKISMUS/KRISTINOPPI:
”Pyhä Raamattu:
Pyhä Raamattu on Jumalan sana, jonka Jumalan ihmiset ovat kirjoittaneet Pyhän Hengen vaikutuksesta. Ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet. 2.Piet. 1:21 ”Jokainen pyhä, Jumalan hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. 2. Tim. 3:16.”
AUGSBURGIN TUNNUSTUS:
” Teidän Keisarilliselle Majesteetillenne oman tunnustuksemme uskon- ja opinkohdat Teidän Keisarillisen Majesteettinne tahdon noudattamiseksi haluamme esittää tässä uskonnon kysymyksessä omien saarnaajiemme ja oman uskontunnustuksemme, josta ilmenee, millaista oppia he pyhän Raamatun ja puhtaan Jumalan sanan mukaisesti ovat tähän saakka julistaneet keskuudessamme.”- Bibeln
YKSIMIELISYYDEN OHJE:
” Sellainen opetus ei ole Jumalan sanan eikä tahdon mukaista, vaan sitä harjoitetaan järjen mukaan ilkeän Saatanan yllytyksestä. Onhan apostolin todistuksen mukaan kaikki, mikä on kirjoitettu Raamattuun, kirjoitettu (Room. 15:4) "meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo".
” 1. Ensi sijalla Vanhan ja Uuden testamentin profeetalliset ja apostoliset kirjoitukset, Israelin uskon puhdas ja kirkas lähde. Raamattu yksin on ainoa tosi ohje, jonka mukaan kaikki opettajat ja opit on koeteltava ja arvioitava.”
- eimoniäänistä
Näin on. Tätä pitäisi enemmän korostaa, mikä on luterilaisuuden ydintä. Ei monimuotoisuutta ja monimielisyyttä, mitä kirkoissamme tänään ilmenee. Kirkon on palattava juurilleen tai vaihdettava nimiä. Luterilaisuus on tarkoin määriteltyä, eikä mitä sattuu.
- Maallikko.huokaa
Kyllä näitä on syytä pitää esillä, koska täälläkin näkee jos jonkinlaista trollausta. Kirkkoon kuulumattomat tiukkaavat sitä, että kirkon työntekijöiden pitää noudattaa työnantajan ohjeita (niitä SETAn ohjeistuksella kirjoitettuja) täysin piittaamatta siitä, mitä kirkko sitovien dokumenttiensa pohjalta opettaa. Niinno tai siis, mitä papiston pitäisi käsittää ja opettaa. Täälläkin uskoa tunnustava papisto loistaa poissaolollaan ja politisoituneet trollit pyrkivät ajamaan uskovat pois. Sitä on mummomuori, kaikkien trollien äiti amma pyytänyt, että uskovat menisivät muualle. Tällaista on "ihmisoikeusaktivistien" toiminta tänään.
Vaikea tähän on muuta sanoa kuin, aamen.
Täällä tosiaan on monenlaista selittäjää luterilaisesta opista, monet eivät tunnu vaivautuvan ottamaan asiasta selvää, kiitos Bibelin, että kokosit nämä tänne, kaikkien luettavaksi.uskova.mies sanoi :
Täällä tosiaan on monenlaista selittäjää luterilaisesta opista, monet eivät tunnu vaivautuvan ottamaan asiasta selvää, kiitos Bibelin, että kokosit nämä tänne, kaikkien luettavaksi.
Johanneksen evankeliumi :
20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös ISÄNI tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, MINUN ISÄNI tykö ja TEIDÄN ISÄNNE tykö, ja MINUN JUMALANI tykö ja teidän Jumalanne tykö."
Johanneksen evankeliumi:
14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.
Jeesus on ollut olemassa ennen maailman luomista :
Kolossalaiskirje :
17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun TYKÖNÄSI, ennenkuin MAAILMA OLIKAAN
jne. ,,,,,,,,,!uskova.mies sanoi :
Täällä tosiaan on monenlaista selittäjää luterilaisesta opista, monet eivät tunnu vaivautuvan ottamaan asiasta selvää, kiitos Bibelin, että kokosit nämä tänne, kaikkien luettavaksi.
20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös ISÄNI tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, MINUN ISÄNI tykö ja TEIDÄN ISÄNNE tykö, ja MINUN JUMALANI tykö ja teidän Jumalanne tykö."
Johanneksen evankeliumi:
14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.
Kolossalaiskirje :
17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun TYKÖNÄSI, ennenkuin MAAILMA OLIKAAN
jne. ,,,,,,,,,!- Bibeln
pertsa2012 kirjoitti:
uskova.mies sanoi :
Johanneksen evankeliumi:
Kolossalaiskirje :
jne. ,,,,,,,,,!On peräti surullista Pertsa hyvä, ettet usko kristillistä oppia Jumalan kolminaisuudesta joka on parhaiten juuri Nikean uskontunnustuksessa selitetty. Nuo mainitsemasi raamatunkohdatkin on täällä kanssasi jo moneen kertaan läpikäyty ja selitetty erehdyksesi, muttet sittenkään tahdo ottaa vastaan. Ymmärrät myöskin että Kristuksen kirkko on pitänyt kerettiläisinä ja ulkopuolella olevina niitä jotka eivät tunnusta Jumalan kolminaisuutta. Kieltämällä kolminaisuusopin, suljet itsesi kristillisen kirkon ulkopuolelle, lahkolaiseksi.
Toinen vakava asia on ettet ole asettautunut minkään seurakunnan yhteyteen, yhdenkään paimenen hengelliseen kaitsentaan, vaan koetat yksinäsi pystyttää kerettiläisyyteen perustuvaa hengellisyyttä. Jumalan sanassa varoitetaan jättämästä seurakunnan kokousta ja niin helposti käy, kuten sinulle on valitettavasti käynyt, että yksin yrittäessään joutuu kiedotuksi harhaoppeihin.
Antakoon Jumala sinulle armonsa ja suokoon vielä autuaallisen palaamisen päivän!
Kallis hinta on maksettu sinunkin puolestasi, ethän ystävä heitä sitä hukkaan kun sinulla muuten on kiivaus Herran puoleen. Kaikki me joudumme joka päivä tunnustamaan erheemme ja syntimme. Et ole voinut joutua niin kauas ettei armo koskisi sinuunkin, olethan sinäkin yksi luoduista?
Tervetuloa kotiin heti kun vaan olet valmis palaamaan!
"menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille!" Bibeln kirjoitti:
On peräti surullista Pertsa hyvä, ettet usko kristillistä oppia Jumalan kolminaisuudesta joka on parhaiten juuri Nikean uskontunnustuksessa selitetty. Nuo mainitsemasi raamatunkohdatkin on täällä kanssasi jo moneen kertaan läpikäyty ja selitetty erehdyksesi, muttet sittenkään tahdo ottaa vastaan. Ymmärrät myöskin että Kristuksen kirkko on pitänyt kerettiläisinä ja ulkopuolella olevina niitä jotka eivät tunnusta Jumalan kolminaisuutta. Kieltämällä kolminaisuusopin, suljet itsesi kristillisen kirkon ulkopuolelle, lahkolaiseksi.
Toinen vakava asia on ettet ole asettautunut minkään seurakunnan yhteyteen, yhdenkään paimenen hengelliseen kaitsentaan, vaan koetat yksinäsi pystyttää kerettiläisyyteen perustuvaa hengellisyyttä. Jumalan sanassa varoitetaan jättämästä seurakunnan kokousta ja niin helposti käy, kuten sinulle on valitettavasti käynyt, että yksin yrittäessään joutuu kiedotuksi harhaoppeihin.
Antakoon Jumala sinulle armonsa ja suokoon vielä autuaallisen palaamisen päivän!
Kallis hinta on maksettu sinunkin puolestasi, ethän ystävä heitä sitä hukkaan kun sinulla muuten on kiivaus Herran puoleen. Kaikki me joudumme joka päivä tunnustamaan erheemme ja syntimme. Et ole voinut joutua niin kauas ettei armo koskisi sinuunkin, olethan sinäkin yksi luoduista?
"menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille!"Minä uskon Raamattuun ja siitä minua ei saa kammetuksi pois kukaan.
Tuo kirkolliskokousten "kristillisyys" ei koske minua.Bibeln kirjoitti:
On peräti surullista Pertsa hyvä, ettet usko kristillistä oppia Jumalan kolminaisuudesta joka on parhaiten juuri Nikean uskontunnustuksessa selitetty. Nuo mainitsemasi raamatunkohdatkin on täällä kanssasi jo moneen kertaan läpikäyty ja selitetty erehdyksesi, muttet sittenkään tahdo ottaa vastaan. Ymmärrät myöskin että Kristuksen kirkko on pitänyt kerettiläisinä ja ulkopuolella olevina niitä jotka eivät tunnusta Jumalan kolminaisuutta. Kieltämällä kolminaisuusopin, suljet itsesi kristillisen kirkon ulkopuolelle, lahkolaiseksi.
"menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille!"Bibeln sanoi :
Kieltämällä kolminaisuusopin, suljet itsesi kristillisen kirkon ulkopuolelle, lahkolaiseksi.
24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he LAHKOKSI sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa,
Niin myös minä.Bibeln kirjoitti:
"menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille!"Bibeln sanoi :
Kieltämällä kolminaisuusopin, suljet itsesi kristillisen kirkon ulkopuolelle, lahkolaiseksi.
24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he LAHKOKSI sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa,
Niin myös minä.pertsa2012 kirjoitti:
uskova.mies sanoi :
Johanneksen evankeliumi:
Kolossalaiskirje :
jne. ,,,,,,,,,!Pertsa, lue huolella tuo Peltolan selitys Johanneksen evankeliumista, olen jokseenkin samaa mieltä Peltolan kanssa, keskustellaan sen jälkeen, kun olet linkin lukenut ?
http://rovasti.fi/node/78Kolminaisuusopin teorian hyväksyminen tai hyväksymättä jättäminen ei ole pelastuksen ehto vaan esimerkiksi :
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.
ja sitten :
Jeesus on Kristus lihaan tullut Jumalan poika jonka veri pelastaa meidät oikeudenmukaiselta rangaistukselta.
Siinä oli suppeassa muodossa uskoni reunaviivat.
Kirkkojen uskontunnustukset ja perinnäissäännöt eivät merkitse Raamatun rinnalla mitään ja sitäpaitsi Jeesus perusti seurakuntansa eikä kirkkoa.Kolminaisuusopin teorian hyväksyminen tai hyväksymättä jättäminen ei ole pelastuksen ehto vaan esimerkiksi :
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.
ja sitten :
Jeesus on Kristus lihaan tullut Jumalan poika jonka veri pelastaa meidät oikeudenmukaiselta rangaistukselta.
Siinä oli suppeassa muodossa uskoni reunaviivat.
Pertsa, lue huolella tuo Peltolan selitys Johanneksen evankeliumista, olen jokseenkin samaa mieltä Peltolan kanssa, keskustellaan sen jälkeen, kun olet linkin lukenut ?
http://rovasti.fi/node/78
osoitettavissa kuten olen mielestäni tehnytkin.
Kaikki nykykirkot ovat enempi tai vähempi porttoontuneita ja niihin pitää
suhtautua sen mukaisesti.
Ev.lut. kirkko ainakin on jo täysin tuuliajolla varsinkin
kun naispappit kiekuvat homoiluja lesboiluja ylistäviä kantojaan täysin Raamatun vastaisesti.
- fdkedkdkewk
HÖPÖLÖN SOPASKAA ESITTÄVÄT!!!
TOTUUS;
Uskontunnustuksen kaltainen papisto kouluttaa (Lue: aivopesee) kaltaisekseen.
uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
koskien myös pappislupauksen antaneita pappeja...
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä'
Ymmärtämättömyydenne:
'Meillä ei ole ymmärrystä'
Ihmisyydestänne luopuminen:
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
'Olemme syntisiä'
Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
Pappislupaus
Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
"Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaaTahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."
HUOM!!!
Jumalan palvelemisen tahto on täysin kumottu pappislupauksen tässä lauseessa: "siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa"- samaasoopaa
Ja höpöt postauksillesi. Etkö osaa muusta puhua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565460Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2491652- 1141647
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241181Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91173Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3301171