Tuli tuossa mieleen.
Suomessa syöpähoito on maailman huippuluokkkaa, ei on lottovoitto ollut syntyä Suomeen tässäkin suhteessa. Kuitenkin henkisen pulen tukemiseen ei julkisessa terveydenhuollossa ole juurikaan resursseja.
Minkälaista tukea olette itse tai läheisenne on saanut ja mistä? Kenelle olette sairaudesta kertoneet? Minkälaisia reaktioita kertomuksenne on herättänyt? Miten olette ne kokeneet?
Syöpään sairastuneen henkinen tuki
7
753
Vastaukset
- hoit_su
Ystävät ja Suomen syöpäyhdistyksen kautta saatu vertaistuki. Itse taudista ja siihen liittyvistä asioista voi oikeastaan puhua vain saman asian kanssa kamppailevan kanssa, eli se vertaistuki on tärkeä. Muista tunteista ja tuntemuksista voi puhua perheen ja ystävien kanssa. Tuosta kertomisesta: kerroin oikeastaan kaikille kuka vaan halusi kuunnella, asian salaamisesta ei ole mitään hyötyä.
Reaktioista; varmaan jokainen reagoi omalla tavallaan, en tiedä. Se, että olen niin avoimesti kertonut asiasta, auttaa mielestäni vähentämään syövän pelottavuutta. Se on tauti muiden joukossa, ei sitä tarvitse ihan aktiivisesti pelätä. Jos se tulee, niin sitten sitä aletaan hoitaa. Syöpäleikkauksestani tulee ensi talvena 4 vuotta. En koko aikaa pelkää uutta syöpää, mutta vähän silleesti vaivihkaa tarkkailen oloani.
Syöpä myös opettaa, se opettaa mitkä asiat elämässä on tärkeitä. Ja se opettaa, miten hento se elämän lanka on. Elämästä pitää nauttia tässä ja nyt, eikä sitten kun ehtii. Voi olla ettei ehdikään.Totta, vain saman läpikäynyt tietää tarkalleen mistä puhutaan. Kuitenkin osa valitsee sen tien ettei kerro kuin ihan läheisilleen. Joku sanoi niin ette halua tuttavilleen siitä puhua koska sen jälkeen sinun kanssasi ei puhuta muusta kuin syövästäsi .
Minkälaisia kommentteja sait kun kerroit sairastuneesi syöpään, mitkä olivat heidän rektionsa? Joku kertoi että joutui itse lohduttamaan toisia siltä varalta että he joskus sairastuisivat. Toiset kauhistelevat ja kertovat kaikki mahdolliset kauhutarinat. On käynyt jopa niin että sairastuneen tapaan käsitellä syöpään sairastumistaan saa osakseen kritiikkiä, ei noin voi ajatella, tuntea, tehdä?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748