Niin, jos reittilentotarjonta ei miellytä, ainahan voi vuokrata lentokoneen.
Mutta mietitäänpä hetken kustannustasoa ja sen muodostumista:
Eli:
1) Mikä on suihkumoottorilla varustetun lentokoneen vuokra per tunti?
Miten asiaan vaikuttavat a) istuinten määrä b) lentonopeus, jolle kone on suunniteltu ja c) kantokyky (kg) per hyötykuorma tai d) kokonaiskantokyky (kg, sisältäen myös polttoaineen)
2) polttoaineen kulutus per a) tunti b) lennetty km ja sen riippuvuus lentonopeudesta
3) tyypillinen tuulen taso eri korkeuksilla ja lennettäessä eri suuntiin / eri alueilla.
4) lentäjän palkka. Mikä on lentäjän maksimi sallittu työvuoron pituus?
Olisi mielenkiintoista tietää, miten kustannukset jakautuvat a) lentokoneen vuokran, b) polttoainekulujen ja c) lentäjän palkkakulujen kesken ?
Vertailun vuoksi:
Suomalaista taksia pidetään usein kalliina. Taksialan ammattilaisten mukaan kuitenkin, jos auto vaihdetaan siitä mersusta halvimpaan mahdolliseen, niin km -hinnasta ei paljoa putoa pois. Eli taksin kuluista (Suomessa) suurin osa on palkkakuluja ja sen sivukustannuksia, joten auton vaihto halvempaan pudottaa hintaa hyvin vähän.
esim. Filippiineillä taas parin kilometrin taksimatka maksaa vähemmän kuin julkisen liikenteen matkakortin arvolla maksettu kertalippu Helsingissä.
No, filippiinotaksikuskin palkkataso on selvästi alhaisempi kuin suomalaisen taksikuskin. Toisaalta, siellä autokin on yleensä Toyota, mersua en ole Filippiineillä taksikäytössä nähnyt.
Päteekö tuo lentämisessäkin, että lentäjän palkkakulu on leijonanosa koko hinnasta, vai maksaako lentämisessä enemmän joko polttoaine tai sitten lentokoneen vuokra?
Ja sitten vielä: Onko tuntivuokra selvästi korkeampi sellaiselle lentokoneelle, jolla voi lentää 800-900 km/h, pienemmät suihkukoneet kun ilmeisesti lentävät monet selvästi alhaisemmilla nopeuksilla, ja jos lennettävää on tuhansia kilometrejä, aika huono juttu!
Isot matkustajalentokoneet lentävät käsittääkseni tyypillisesti 800-900 km/h.
Vaihtoehto reittilennolle?
4
88
Vastaukset
- santtu-1975
Yksi iso kustannustekijä sinulta unohtui, eli lantokoneiden huoltokustannukset.
Lentokoneilla on valmistajan tekemä huolto-ohjelma joka on pääasiassa lentotunti pohjainen (tietyt huolto ja korjaustoinepiteet tehdään tiettyjen nousu/lasku määrien välein).
Nämä pakolliset huollot ja korjaukset muodostavat merkittävän osan lentokoneiden käyttökuluista.
Ja tietysti koneen hinnalla on oma merkityksensä lantokustannuksiin, esimerkiksi Aibus:in A350 koneiden listahinta on 270mil.$/kpl (ja siitä ylöspäin), joten kyseisen konemallin pääomakustannukset ovat jo suhteellisen iso osa myöskin kustannuksista.
Ja mikäli kaupallisesta lentoliikenteestä puhutaan, niin lentokenttämaksuilla sekä eri maiden ylilentomaksuilla on myös oma osuutensa lentojen kulurakenteessa. - Emmesamallaviivalla
"Taksialan ammattilaisten mukaan kuitenkin, jos auto vaihdetaan siitä mersusta halvimpaan mahdolliseen, niin km -hinnasta ei paljoa putoa pois."
Taksari saa vähentää Alvin ja autoveron ja ajoneuvoveron (kulu), siksi sen auton hinta vaikuttaa vähäsen... - kilpailuauki
Mites Uber-lennot sitten?
- Yyperiä
Ei kun kokeilemaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e651977- 1041901
- 1441649
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151641- 1031609
- 851587
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2851357- 1191289
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241160- 701132