MARSUN ASTUTUS

marsullepoikasia

Heippa!

Olemme suunnitelleet että teettäisimme marsuillemme poikasia. Mahdolliset poikaset jäisivät meille itsellemme.

Olen suunnitellut parittaa 1v uroksen (paino 840g) sekä 8kk ikäisen (n 900g) painavan naaraan.

Ollaan varauduttu etukäteen mahdollisiin komplikaatioihin, sekä ell kustannuksiin. Ainoa miete tässä on se, kuulostaako tuo pari noilla tiedoilla ok:lta? Ettei emolla ole liikaa painoa? Liian vanha emo ei ainakaan ole.

Ja viimeisenä pyytäisin asiallista kommentointia!

6

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marsumuikkunen

Emoehdokas kuulostaa kyllä niin pullukalta, etten missään nimessä lähtisi leikkimään sen hengellä. Noin hyvin kehittynyt naaras olisi pitänyt astuttaa jo aikaisemmin. Itselläni kaikkein nuorimmat astutettavat ovat olleet vain vähän yli 5kk ikäisiä, sillä tuollaisia jölliköitä ei kerta kaikkiaan uskalla enää myöhemmin astuttaa.

Noin yhdessä tiineydessä/synnytyksessä on marsuilla komplikaatioita, joten marsuilla niitä esiintyy kaikista lemmikkieläimistä selvästi eniten. Pitäisin siis suosiolla lemmikit lemmikkeinä ja jättäisin kasvattamisen niille, jotka sen todella hallitsevat. Tuollaisen jöllikän astuttaminen on kyllä potentiaalisesti niin vaarallista naaraalle, että jättäisin kaivelematta verta nenästä.

• marsumuikkunen

Piti kirjoittamani, että noin yhdessä viidestä...

• aloittajaap

Kiitos kommentistasi. Itse olen kasvattajien nettisivuilta lukenut että naaraan paras astutusikä olisi 7-8kk ja sopiva paino 700-900g.

• marsumuikkunen
        aloittajaap kirjoitti:

Kiitos kommentistasi. Itse olen kasvattajien nettisivuilta lukenut että naaraan paras astutusikä olisi 7-8kk ja sopiva paino 700-900g.

900g on suurimmalle osalle naaraista todella pahasti yläkanttiin, varsinkin jos se jo 8kk ikäisenä on sen kokoinen. Ota huomioon, että sillä on tiineysaikana vielä 2kk aikaa kerätä läskiä vyötärölle.

Teet tietenkin omalla marsullasi mitä haluat, mutta kysyit mielipiteitä, ja omani on se, ettei tuossa tapauksessa riskin otto yksinkertaisesti kannata. Jos minun pitäisi arvuutella useiden vuosien kasvatuskokemuksella potentiaalisia ongelmatapauksia, niin arvaus osuisi kyllä 8kk ikäiseen ja lähes kilon painoiseen naaraaseen. Mitään tarkkaa ikää ja painoa ei koskaan voi naaraille antaa, ainoastaan keskiarvoja. Siksi noita arvioita sopivasta iästä/koosta ei pidä lukea kuin raamattua, vaan arvioida sen oman naaraan tapauskohtainen kehitystaso. Minä väitän, että sen passelein astutusajankohta on jo menneen talven lumia.

• antiolla

Jos pitää edes kysyä, niin silloin ei teetätetä marsun poikasia. Niitä on ihan tarpeeksi muutenkin, joten tarjotkaa koti kodittomalle ja pitäkää vaan huolta olemassa olevista leikkimättä niillä.

• aloittajaap

Kiitos kommentistasi, mutta selventäisin nyt kuitenkin muutamia asioita. Emme ensinnäkään 'leiki' kenenkään hengellä, sillä mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut. Toisekseen, olisiko parempi ensin mennä tekemään jotain ja kysyä jälkikäteen? Ja viimeiseksi, kyllä, huolehdimme lemmikeistämme hyvin. Hyvää illanjatkoa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2560
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      61
      2506
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1410
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1193
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1137
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe