Vanha putkiradio Versa 569 TV joka lienee sama kuin Helvarin sama malli (vuodelta 1949?).
Sain kytkentäkaavion. Vahvavirtapuolta mittailin, itse rediopuoleen en aio kajota koska en osaa sitä.
Löytyi vika kytkimestä: toinen johto ei kytkeydy. En ala purkamaan, tinaan ohitusjohdot ja nyppään töpselin irti kun en kuuntele.
Löytyi kaksi kylmäjuotosta, jotka sain korjattua.
Löytyi katkinainen vastus R28 joka on samalla sydämellä useitten muitten kanssa.
Aion korvata sen erillisellä vastuksella, mutta puuttuu vastusarvo ja tehonkestovaatimus. Olisiko jollakin kyseisen radion komponenttiluettelo josta tiedot löytyisi?
Joku radioputkista tietävä voisi kai laskeakin tuon vastuksen.
110 V kytkennällä tasasuuntausputki Philips Miniwatt UY1N saa hehkuvirtansa tuon nyt katkenneen vastuksen kautta.
127 V kytkennällä tulee lisäksi sarjaan 167 ohmin (mitattu halpamittarilla) vastus R27.
220 V kytkennällä tulee R28:n kanssa sarjaan neljän muun putken hehkut ja vastus R26.
240 V kytkennällä tulee R28: kanssa sarjaan samat kuin 220 V ja lisäkai R25 198 ohmia.
Kai tuon pystyisi itsekin suunnilleen laskemaan, mutta jos jollakulla olisi valmista tietoa, niin aina parempi. Putkien hehkuvirrat olisi kyllä hyvä kuitenkin tietää...
Jos ei näitten kunnostuksella ala kuulumaan, jää radio koristeeksi.
Helvarin vastus
Radiokuuntelijan.Poika
1
72
Vastaukset
- Radiokuuntelijan.Poika
Kun itse vastaa niin...
Ei se R28 ollutkaan poikki. Jotain muuta hämminkiä oli, poistui. Vastus on 586 ohmia halpamittarilla mitattuna.
Opettelu jatkuu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465287Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5311812Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748