Olin toukokuun lopussa kolarissa syyllisenä osapuolena ja sain 6 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Maksoin sakot heinäkuussa. Ilmeisesti syyttäjä vahvistaa poliisin antaman rangaistusvaatimuksen? Pitäisikö rangaistusvaatimuksen vahvistamisesta tulla vielä syyttäjältä tiedoksianto, vaikka olen sakon jo maksanut?
Rangaistusvaatimusmenettely
4
293
Vastaukset
- Rikollinen
Korjaus, olikin 12 päiväsakkoa (6 €/ kpl).
- nhytgb
Ei. Olet myöntänyt koko asian jo maksamalla sakot ja jo sitä ennen, koska et määräaikaan mennessä vastustanut. Syyttäjä on sakkosi jo vahvistanut, ja se on kirjattu maksetuksi. Case closed.
- wqwqwq
Noin tietysti, mutta mitään rangaistusvaatimusmenettelyä ei ole olemassakaan. Menettely on nimeltä, rangaistusmääräysmenettely, mihin mm. poliisin kirjoittama rangaistusvaatimus yhtenä osana kuuluu.
Koska poliisilla ei ole tuomiovaltaa, niin ei poliisilla ole oikeutta ketään sakottaakaan. Poliisilla on oikeus kirjoittaa rikkeen tehneelle rangaistusvaatimusilmoitus, joka muuttuu sakoksi vasta sen jälkeen, jos syyttäjä sen vahvistaa, tai jos syyttäjä vie jutun oikeuteen ja voittaa jutun, mistä oikeus tuomitsee sakkoa. - pilkunfiilausta
Pedant McPedantface
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753082
- 732954
- 681852
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191782- 271691
- 241667
- 211651
- 481317
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi321306Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91299