Pyöräilijä ei aina väistä pyörätien jatkeella!

auto-väistää-myös

Tulee ainakin heti mieleen nämä kaksi asiaa jotka vaikuttavat siihen, ettei pyöräilijä aina väistä pyörätien jatkeella, vaan väistäminen on toisin päin.

- Liikennemerkillä (kärkikolmio, stop-merkki) osoitetaan muu väistämisjärjestys pyörätien jatkeen kohdalla
- Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää.

Kuten näkyy, niin pyöräilijä ei siis aina väistä pyörätien jatkeella.

34

694

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No eikö nuo muka ole ihan päivänselviä asioita? Pyöräilijöistä valitetaan käsittääkseni sen takia, että he eivät itse osaa väistää silloin kun autoilijalla ei ole kolmiota tai auto ei käänny pyörätien jatkeen yli.

      • joillekin.ei.ole

        Muita keskusteluja kun lukee, niin ei näyttäisi olevan kaikille päivänselviä asioita.


      • Anonyymi
        joillekin.ei.ole kirjoitti:

        Muita keskusteluja kun lukee, niin ei näyttäisi olevan kaikille päivänselviä asioita.

        Tulkaas nykyaikaan!

        Tieliikennelain mukaan nykyisin pyörätien jatke merkataan tiemerkinnöillä vain, jos se on liikennemerkeillä (B5, B6 tai B7) osoitettu etuajo-oikeutetuksi. ´Tai jos risteys muuten on sellainen, että autoilijat aina säännön mukaan väistävät (esim. liikenneympyrä).

        Periaatteessa merkintöjä ei enää pitäisi olla tiellä väärin, kun siirtymäaika niiden osalta loppui 2022 kesällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulkaas nykyaikaan!

        Tieliikennelain mukaan nykyisin pyörätien jatke merkataan tiemerkinnöillä vain, jos se on liikennemerkeillä (B5, B6 tai B7) osoitettu etuajo-oikeutetuksi. ´Tai jos risteys muuten on sellainen, että autoilijat aina säännön mukaan väistävät (esim. liikenneympyrä).

        Periaatteessa merkintöjä ei enää pitäisi olla tiellä väärin, kun siirtymäaika niiden osalta loppui 2022 kesällä.

        Tai pikemminkin niin, että ajoradan liikenne on määrätty väistämisvelvolliseksi pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan jollakin väistämismerkillä (B5, B6 tai B7).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai pikemminkin niin, että ajoradan liikenne on määrätty väistämisvelvolliseksi pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan jollakin väistämismerkillä (B5, B6 tai B7).

        Niin mikä tuossa on se oleellinen ero, jonka vuoksi kannatti kirjoittaa viesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mikä tuossa on se oleellinen ero, jonka vuoksi kannatti kirjoittaa viesti?

        Väistämisvelvollisuus on tärkeämpi seikka ja sitä kannattaa korostaa.


    • UusiTapa

      Olen ottanut uuden tavan niitä autoilijoita kohtaan, joilla on etuajo-oikeus, mutta silti he pysähtyvät odottamaan, että ylitän pyörällä risteyksen.
      Minäpä koukkaankin auton takapuolelta yli risteyksen.
      Siinä saa auton kuski ihmetellä, kun en menekään risteyksen yli auton edestä, vaan takaa.

      • hyvä-vai-huono

        Tapa tuokin.


      • Anonyymi

        Kommentoin tähän vanhaan tarinaan siten, että kun odotan suojatien kohdalla pyörän satulassa istuen, on päivänselvää, että minulla on väistämisvelvollisuus autoilijaan nähden. No, auto sitten pysähtyy, että mene siitä yli. No minähän en mene. Seisomme siinä niin kauan, kunnes auto lähtee liikkeelle ja sitten menen minä. On hämmästyttävää miten tietämättömiä liikkennesäännöistä monet autoilijat ovat. Sehän on taas selvää, että 1% pyöräilijöstä tuntee liikennesäännöt. Minä tunnen sekä autoilijana että pyöräilijänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoin tähän vanhaan tarinaan siten, että kun odotan suojatien kohdalla pyörän satulassa istuen, on päivänselvää, että minulla on väistämisvelvollisuus autoilijaan nähden. No, auto sitten pysähtyy, että mene siitä yli. No minähän en mene. Seisomme siinä niin kauan, kunnes auto lähtee liikkeelle ja sitten menen minä. On hämmästyttävää miten tietämättömiä liikkennesäännöistä monet autoilijat ovat. Sehän on taas selvää, että 1% pyöräilijöstä tuntee liikennesäännöt. Minä tunnen sekä autoilijana että pyöräilijänä.

        Iso osa pyöräilijöistä ajavat myös autoa. Ilmeisesti eivät sitten tunne sääntöjä auton ratin takanakaan, vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iso osa pyöräilijöistä ajavat myös autoa. Ilmeisesti eivät sitten tunne sääntöjä auton ratin takanakaan, vai?

        No eivät näköjään tunne, kun väistävät pyöräilijää kaikkialla, myös silloin, kun pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus. Lisäksi monet autoilijat eivät ymmärrä, että kiertoliittymään menee se auto , joka on lähimpänä. On otettu sellainen tapa, että odotetaan sen vasemmalta tulevan auton menevän ensin. Aivan käsittämätöntä. Vie0lä yksi asia, ainoastaan moottoritiellä vasen kaista on ohituskaista, muualla, esim. kehäteillä voit ajaa mitä kaistaa haluat, ilman että perässäsi metrin päässä on perskärpänen. Vastaus kommenttiisi on siis , että näköjään monet autoilijat eivät todellakaan tunne liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eivät näköjään tunne, kun väistävät pyöräilijää kaikkialla, myös silloin, kun pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus. Lisäksi monet autoilijat eivät ymmärrä, että kiertoliittymään menee se auto , joka on lähimpänä. On otettu sellainen tapa, että odotetaan sen vasemmalta tulevan auton menevän ensin. Aivan käsittämätöntä. Vie0lä yksi asia, ainoastaan moottoritiellä vasen kaista on ohituskaista, muualla, esim. kehäteillä voit ajaa mitä kaistaa haluat, ilman että perässäsi metrin päässä on perskärpänen. Vastaus kommenttiisi on siis , että näköjään monet autoilijat eivät todellakaan tunne liikennesääntöjä.

        Omasta etuajo-oikeudesta saa kuitenkin luopua. Ei toki ole fiksua tehdä usein, että opettaa pyöräilijät väärille tavoille. Pitää etuajo-oikeutettunakin väistää, jos sillä estetään onnettomuuden syntyminen.

        Liikenneympyrään tullessa on kolmio. Selkeä homma, että mitä se tarkoittaa. Tieliikennelaki ei tunne termiä kiertoliittymä (mitä kaikkea se sitten kiertää ja minne asti se kiertää). Oikea termi on liikenneympyrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omasta etuajo-oikeudesta saa kuitenkin luopua. Ei toki ole fiksua tehdä usein, että opettaa pyöräilijät väärille tavoille. Pitää etuajo-oikeutettunakin väistää, jos sillä estetään onnettomuuden syntyminen.

        Liikenneympyrään tullessa on kolmio. Selkeä homma, että mitä se tarkoittaa. Tieliikennelaki ei tunne termiä kiertoliittymä (mitä kaikkea se sitten kiertää ja minne asti se kiertää). Oikea termi on liikenneympyrä.

        Liikkenneympyrä tai kiertoliittymä, miten vain. Niin, liikenneympyrään tultaessa ajoradoulla on kaikilla kärkikolmio ja se tarkoittaa sitä, että ensin ympyrään tuleva auto menee ensin, eikä jää ofottamaan, että tuolta vasemmalta tuleva menisi ensin. Ympyrään menevä auto toki väistää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Dama poistuessa ympyrästä. Tokihan onnettomuudet tulee välttää väistämällä silloin kun muuta ei voi, mutta jos otetaan tavaksi, että päälleajo-oikeutta ei ole, niin minähän sujuvasti työntelen kärkikolmioiden takaa autoineni muiden autojen eteen. Saman teen, jos tulen vakkapa pihalta ajoradalle ja on yhdentekevää tasa-arvoisessa risteyksessä, mistä suunnasta sompailen. Minähän menen ensin, koska päälleajo- oikeutta ei ole. Väistäkää muut.


    • ainooiva

      Muissa tapauksissa pyöräilijä väistää. Luulisi olevan päivän selvää. Eikä pyörällä ajella jalkakäytävillä ja suojateillä. Luulisi olevan päivän selvää, mutta eipä vain ole.

      • voivainihmetellä

        Se on katos kun pyörän päälle voi hypätä ilman minkäänlaista koulutusta liikennesäännöistä. Autoilijoilla pitäisi olla tieto kun ovat autokoulun käyneet mutta eivät hekään aina osaa, mikä minusta on erittäin outoa.


      • 37man1

        Valtaosa aikuisista pyöräilijöistä kantaa taskussaan jonkinlaista auton ajokorttia ja siksi osaa myös pitää puoliaan.
        Uskoisin, että pyöräilevät autoilijat ovat ymmärtäväisimpiä liikenteessä.


      • hyvä-pointti
        37man1 kirjoitti:

        Valtaosa aikuisista pyöräilijöistä kantaa taskussaan jonkinlaista auton ajokorttia ja siksi osaa myös pitää puoliaan.
        Uskoisin, että pyöräilevät autoilijat ovat ymmärtäväisimpiä liikenteessä.

        Juu, sellaiset joilla on kokemuksia liikkua sekä autolla että pyörällä, ymmärtävät aika hyvin liikenteen realiteetit.


      • ainooiva

        Mitä se autonajokortti auttaa siihen vaivaan kun aikuiset ajaa jalkakäytävillä ja suojateillä?


      • Tekoparta
        ainooiva kirjoitti:

        Mitä se autonajokortti auttaa siihen vaivaan kun aikuiset ajaa jalkakäytävillä ja suojateillä?

        Siinä oli hyvä kysymys. Ei liene muuta oikeaa vastausta kuin jälkeenjääneisyys.


      • ken-tietää
        ainooiva kirjoitti:

        Mitä se autonajokortti auttaa siihen vaivaan kun aikuiset ajaa jalkakäytävillä ja suojateillä?

        Uskoisin että näillä aikuisilla jotka ajavat jalkakäytävillä ja suojateillä, ei ole ajokorttia.


    • 37man1

      Meinas mennä pyöräilijän joulusuunnitelmat uusiksi ,kun auto tuli pysähtymättä stop-merkin ohi jatkeelle pyöräilijän eteen.
      Pyöräilijän refleksit pelasti tilanteen.

    • henrikijas721

      kerran osu sivupeili mun kyynärpäähän alakyläntiellä oulussa haukipuxdas päin vaikka ajoin oikealla auto osu

    • 37man1

      Liikenteen kastijakoa.. Suunnilleen 10 - 15 km/h juoksevaa hölkkääjälle autoilija tulee antaa risteyksen välissä olevallakin suojatiellä (jatkeella) turvallisen ylityksen, mutta kävelyvauhtia mateleva pyöräilijä on syyllinen, jos autoilija kerkeää päälle ajamaan.
      Minusta suojatien ja jatkeen tulisi olla aina turvallinen tien ylityspaikka kaikille sitä käyttäville.

      • säännöt.on.tiedettävä

        Se on turvallinen jos noudatetaan sääntöjä ja lakeja. Heti kun näin ei tehdä, tulee ongelmia.

        Ajoneuvojen pitää ajaa sellaisella tyylillä että voivat tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä, jos joku lähtee yli. Jalankulkijoiden on taas noudatettava varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Pyöräilijöiden on oltava selvillä milloin suojatien lisäksi löytyy myös pyörätien jatke, jotta saavat pyöräillä yli. Autoilijoiden ja pyöräilijöiden on tiedettävä milloin missäkin tilanteessa väistetään keskenään.


      • 37man1

        "Autoilijoiden ja pyöräilijöiden on tiedettävä milloin missäkin tilanteessa väistetään keskenään."
        Siinäpä koko ongelman ydin.
        Kaikki autoilijatkaan ei tiedä tai välitä.
        Kaikilla pyöräilijöillä ei ole ajokorttia ja osa on vielä lapsia, joten ei voida olettaa, että tietävät.
        Osa klv-liikennemerkeistä on niin vaikeaselkoisia, että niiden merkitys selviää vasta oikeudessa jälkeen päin, jos selviää sielläkään.
        Noiden syiden takia olisi hyvä, että kl-väylillä liikkujat hyväksyttäisiin samaan kastiin, niin kuin useimmat hyvät autoilijat näyttävät hyväksyneen.


      • lopullinen.seis

        > "Kaikki autoilijatkaan ei tiedä tai välitä."

        Tällaiset "asennevammaiset" autoilijat pitäisi karsia pois liikenteestä kokonaan.


      • Erityisesti_Varottava
        37man1 kirjoitti:

        "Autoilijoiden ja pyöräilijöiden on tiedettävä milloin missäkin tilanteessa väistetään keskenään."
        Siinäpä koko ongelman ydin.
        Kaikki autoilijatkaan ei tiedä tai välitä.
        Kaikilla pyöräilijöillä ei ole ajokorttia ja osa on vielä lapsia, joten ei voida olettaa, että tietävät.
        Osa klv-liikennemerkeistä on niin vaikeaselkoisia, että niiden merkitys selviää vasta oikeudessa jälkeen päin, jos selviää sielläkään.
        Noiden syiden takia olisi hyvä, että kl-väylillä liikkujat hyväksyttäisiin samaan kastiin, niin kuin useimmat hyvät autoilijat näyttävät hyväksyneen.

        Lapset ovatkin asia erikseen. Laista löytyy velvoite varoa ehitä erityisesti.

        Kuljettajan on erityisesti varottava ... sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.


    • ZimbbelitSäännöt

      1.§ Älä aja kenenkään päälle.
      2.§ Älä jää kenenkään alle.

    • Hälläköväliä

      Pyöräilijällä on aina ehdoton etuajo oikeus kaikkialla. Autoilijan kannattaa jädä kotiin nukkumaan, eikä lähteä terrorisoimaan pyöräilijöitä.

      • hohoojajjaaaaa

        Maailma olisi niin paljon mukavampi paikka ilman näitä "vitsikkäitä" kirjoituksia kuten tämä Hälläköväliä nimimerkin mestariteos.


    • Anonyymi

      Hommasin alppitorven. Semmoisen sonninmylväyksen.
      Painan napista kun pyöräilijä edessäni tekee virheen. Kamera lisäksi taltioi tapauksen.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5307
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      542
      1848
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe