Tietääkö kukaan mitään Ilmajoen sotilasvankilasta? Oliko se joku sotien välisen ajan rangaistuskomppania vai onko sitä ollut olemassakaan?
Ilmajoen sotilasvankila
4
1749
Vastaukset
- Päätalo-fani
Hämärästi muistan Kalle Päätalon sellaisen kirjoissaan maininneen - Ilmajoen paikka oli aika pelätty. Itse hän päätyi haavoittuneena Hennalan "kurikomppaniaan", jossa tekosairaita pinnareita (mutta myös oikeasti sairaita) kypsytettiin karmeilla sulkeisohjelmilla ja nöyryytyksillä, jotta nämä suorastaan anoisivat pääsyä takaisin rintamalle.
- Muistelen
Ilmajoen sotilasvankila toimi ainakin 20- ja 30-luvuilla. Esimerkiksi Pentti Haanpään romaanissa Kenttä ja Kasarmi on maininta vankilasta, samoin Wolf Halstin muistelmien ensimmäisessä osassa. Myös aseistakieltäytyjä Arndt Pekurinen passitettiin Ilmajoelle kärsimään tuomiotaan.
Ilmeisesti sotilasvankila toimi sellaisella periaatteella, että sinne mentiin lusimaan, mutta palvelusaikaa jatkettiin tuomion jälkeen. Halsti sanoo muistelmissaan, että ollessaan armeijassa vuonna 1924, oli komppaniassa joku puolihullu, joka oli tullut sotaväkeen jo vuonna 1919. Tämä oli sekoilujensa takia palveluksessa edelleen, koska oli aina käynyt nokkimassa tuomion Ilmajoella ja tuli sitten takaisin. Lopulta mies ampui itseään suuhun, mutta ei kuollut, vaan vammautui pahasti. Pääsi kuitenkin armeijasta viimein pois. Halsti arveli miehen olleen mielisairas ja ihmetteli, miksi tätä rääkättiin armeijassa turhan takia. - Anonyymi
Suomen Joutsen poikkesi 6.2.1936 Chileen Valparaisoon. Siellä laivasta karkasi viisi miestä, joista neljä laivan orkisterissa. He jäivät Valparaisoon ravintolamuusikoiksi, mutta lopulta heidät pidätettiin ja toimitettiin takaisin Suomeen. Miehet saivat karkaamisesta puolen vuoden tuomiot, joita he kärsivät ensin Ilmajoen sotilasvankilassa ja sen jälkeen Sukevan vankilassa. Tämän tiedon sain Rauli Virtasen kirjasta "Riosta Rotterdamiin. Suomalaisten merimiesten satamareissuja" sivuilta 191-193. Jyrki Laitinen Vaasa
- Anonyymi
Isävainaa muisteli aikoinaan, että varusmiehet jotka eivät millään sopeutuneet
Armeijan kuriin lähetettiin Ilmajoelle.
Siellä oli ennensotia ns. kurikomppania.
Mustat kauluslaatat.
Aamuherätys konepistoolilla ampumalla.
Ehkä kuitenkin tuvan ulkopuolella,ei tiennyt.
Muuta tietoa ei minulla ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374835Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4901498Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57717