Ristipistojen suunta pöytäliinan eri reunoilla?

Probleema

Hei.
Olen tekemässä ensimmäistä ristipistopöytäliinaani. Pöytäliina on neliön muotoinen, liinan kulmissa on oma kuvionsa ja kulmien keskellä omansa. Olen saanut yhden laidan tehtyä toista kulmaa lukuunottamatta. Aloin pohtimaan missä suunnasssa toisen reunan pistot tulee tehdä.

Ensimmäisen reunan pistot olet tehnyt niin että päällimmäinen pisto on vasemmalta oikealle (eli /). Kun aloitan tekemään toista reunaa, jolloin käännän työn, niin tuleeko minun tehdä pistot vastaavasti kuin ensimmäisellä sivulla eli vasemmalta oikealle (/)? Vai pitääkö minun vaihtaa pistojen suunta oikealta vasemmalle (eli \), jotta pistot ovat ns. samassa linjassa toisen sivun kanssa?

Onko sillä väliä, vaikuttaako pistojen suunta työn lopputulokseen? Onko se helposti huomattavissa jos vierekkäisten reunojen päällimmäset pistot on tehty eri suuntiin? Ilmeisesti kaikkien pistojen täytyy olla tehtynä saman suuntaisesti, jolloin joudun tekemään kahdella vastakkaisella reunalla pistot vasemmalta oikealle (/) ja kahdella toisella vastakkaisella reunalla oikealta vasemmalle (\)?

2

83

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niina111

Tee koko ajan samoin päin. Piston suunta vaikuttaa siihen, miten valo taittuu valmiin työn pinnasta, eli kunhan se on koko ajan "loogisesti" (samoin päin koko ajan kirjailusuuntaan nähden, eli kirjaitaessa vasemmalta oikealle alempi pisto on aina samaan suuntaan) niin se näyttää hyvältä, vaikkakin vastakkaisissa reunoissa pisto on ylhäältä katsottuna "eri suuntaan". Kuulostaa kummalliselta näin kirjallisesti perusteltuna, mutta näin se vain on. Jos kirjailisit pyöreää liinaa, et silloinkaan varmaan vaihtaisi piston suuntaa joka neljänneksen välillä. Sama juttu.

• Probleema

Aivan, enpäs osannut miettiä asiaa pyöreän liinan kannalta, siinä tuskin tulisi edes mietittyä asiaa. Mutta kiitos vinkistä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      90
      3265
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3043
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1872
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1842
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      30
      1767
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1701
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1379
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1319
    Aihe