perheistä lähteneitä lapsia. He ovat tottuneet elämään "ontuvassa" perheessä ja solmiessaan avioliiton heillä ei ole tarkoitustakaan pitää perhettä kasassa pitempään.
Ensimmäinen kysymys, kun omat lapseni löytävät kumppanin on " millaisesta perheestä hän on ja onko hänellä molemmat vanhemmat".
Ihminen joka elää ehjässä perheessä kaipaa omille lapsilleen myös täyttä perhettä.
Onko tuntemukseni mielestäsi ylireagointia?
Kyllä minä myönnän, että on liittoja joissa lapsen kehitys häiriintyy mutta eihän se poista lapselle kehittyvää mallia kodista, jossa on vain toinen vanhemmista.
Minä kauhistun noita eronneiden
65
3175
Vastaukset
- hanna...
voihan olla taas toisinkin että nämä lapset ajattelevat että "minä en ainakaan eroa"
kun ovat läheltä nähneet vanhempiensa eron.
Jos "perhemallina" on riitelevät vanhemmat niin
ei sekään mielestäni ole hyvä lapsen kannalta.
Tämä on minun mielipiteeni. - kysyn vaan
Ai ensimmäinen kysymys kun lapsesi löytää kumppanin on millaisesta perheestä hän on ? Ja mitä jos onkin avioeroperheestä, mitä sitten teet ??? Sanot lapsellesi ettei saa seurustella sellaisen kanssa ??? Onneksi omat vanhempani ovat antaneet minun seurustella sen ihmisen kanssa jonka kanssa minä olen halunnut !!! Oli sitten kyse eroperheen lapsesta tai ei !!!
- Nanna
Mulla alkaa oleen pikkuhiljaa sellanen kuva,että nykyään epänormaalimpaa on olla ydinperhe kuin uusperhe.Ei sillä että mua haittais,kuhan oon pistäny merkille.elän muuten itsekin uusperheessä...
- pullaulla
jo heti ensimmäisestä avaus sanoista sain"karvani pystyyn" ,niin sanoakseni.Elämässä ihmiset muuttuu vuosien varrella . Voin sanoa omasta avioliitostani . Olin 20v liitossa joka olisi luullut onnistuvan koska tunsimme toisemme jo lapsesta ,Mieheni oli ainoa lapsi ,hemmoteltu piloille jo lapsena . Hänelle oli Urheilu kaikki kaikessa .Suomen mestarikin oli monena vuotena -
ja komea kun Adonis.Rakastin häntä vaikka en osaa sanoa miksi. Hänen työnsä oli palokunnassa jossa oltiin siihen aikaan-vuorolausi,työssä vuorokausi
vapaata,vuorokausi työssä ja 2 vuorokautta vapaana
Ei siinä paljon isiä näkynyt kotosalla ,kahden lapsen kanssa sain järjestellä yksin kaikki kotiasiat.Häneltä meni urheiluun kaikki vapaaaika
Viikon loput oli matsia ,ja työstäkin täytyi saada lomia ulkomailla tapahtuviin peleihin ja leireihin. Sitten hän sairastui 35vuotiaana sydänvikaan .Siittä on jo paljon aikaa .Hän kuoli 41vuotiaana .Nyt olen ollut leskenä siittä saakka .Leskeksi jäin 38vuotiaana vuonna 1972.En kehoita ketään olemaan mikään marttyyri ,ei se ole Rakkautta ,olen sen tullut huomaamaan myöhemmin .Onneksi olen saanut Rakkautta ja huomaavaisuutta kohdalleni myöskin ,vaikka se jäikin mieheltäni kokonaan saamatta.
- 50jarisat
Voi olla myös rikkautta lapselle.
Meidän ikäluokkamme ihmisten perusarvo on "perinteinen perhe". Vaikka se olisikin ollut riitainen, alkoholisoitunut, epätasa-arvoinen, silti pidämme sitä arvona josta haluamme pitää kiinni.
Turvallisuus on lapselle tärkeintä. Sitä hän voi saada moninverroin uusioperheestä. Jos aikuisten välit ovat hyvät ja onnelliset, riippumatta papin aamenesta, luulen että se riittää. Lapsen suhteet biologisiin vanhempiin ovat tärkeät, ei eron tarvitse näitä suhteita katkaista. Eron kautta lapsi voi saada uudenlaista huolenpitoa uusilta ihmisiltä.
Tämä on murrosaikaa. Kasotaan miten menee.- kilttinä kulisissa
hampaat irvessä ja aviossa lasten takia?Aikuisena sitten joutuu työstämään kun sai kokea ja nähdä vaikka mitä siksi kun vanhemmat ei eronneet.
- kulissi
kilttinä kulisissa kirjoitti:
hampaat irvessä ja aviossa lasten takia?Aikuisena sitten joutuu työstämään kun sai kokea ja nähdä vaikka mitä siksi kun vanhemmat ei eronneet.
mielipiteesi julkaisua.
Ei kenenkään tarvii fyysistä pahoinpitelyä kärsiä siihen on lainsuoja Suomessa, joten miksi lapsesi saivat kuunnella riitaa? Vai onko sinussa se vika?
- teoria
Kehottaisin sinua menemään itseesi ja miettimään asioita toisenkin kerran.
Toki vanhemmiltaan saa elämään joitain roolimalleja mutta kukaan ei kuitenkaan elä vanhempiensa elämää toisintona.
Eli järki käteen jos sitä yhtään on.
Oletko mahdollisesti jonkun "uskonlahkon" jäsen? Se selittäisi ongelmasi. - periaatteesta kiinni
Sinä puhut asiaa!
Olen aivan samaamieltä, että omasta perheestä ne lapset ottavat mallin miten he toimivat sitten kun ovat aikuisia.
Aina painostetaan hyvää esimerkkiä, mutta onko se hyvää esimerkkiä, jos isi tai äiti hyppää suhteesta toiseen? Varmasti lapset tulevat tekemään samoin, kun luulevat, että niin täytyy avioliitossa tehdä. Yks kun lähtee toinen tilalle! Huh!
Kyllä itse tulen kanssa tarkistamaan lasteni puolisot juurta jaksain, millaisesta perheestä he tulevat, että omat lapsenlapseni saisivat myös turvallisen elämän.
Lapselta vaaditaan paljon asioita, mutta menisivät vanhemmat ensin itseensä, jos eivät pysty pitämään avioliittoaan kasassa, joka luo lapselle turvaa. Se on vähin mitä vanhemmat voivat lapselle antaa.- ehyestä perheestä
Ei mennyt perhe elämä takaa sitä erotaanko vai ei .. Riitainen ja ongelmainen koti pistää vaan arvot uuteen järjestykseen . Omille lapsille ei halua onnetonta lapsuutta . Varmaan jokainen pohtii kohdaltaan mikä on lapsille parasta,se ei välttämättä ole se tunneköyhä ilmasto mikä useassa parisuhteesssa vallitsee. Itse ainakin erosin koska en halunnut lapsieni elävän ristiritaisessa ja tuneköyhässä kodissa jollaisesta itse olin kärsinyt lapsena. Suurin osahan nykyisistä eronneistä tulee ns. ehyistä kodeista ... miksiköhän??? Siis se ei takaa myöskaan etteikö lapsesi olisi juuri se joka haluaa erota, tuomitsetko hänetkin???
- n52
kauhistelet,minä tunnen myötätuntoa.
Onko sinulla kokemusta"ontuvasta" perheestä!?
Mihin sinä perustat väitteesi ettei ole halua pitää oma perhe koossa.
Sinäkö tulet päättämään lastesi kumppanit!?
Jokainen toivoo lapsilleen pelkkkää hyvää muodossa tai toisessa!
Lapsille voi kehittyä myös malli ahtaasti ajattelevasta vanhemmasta!!!! - hanna...
usein onkaan kuultu aikuisten lasten suusta kysymys tai toteamus,
"miksi äiti ja isä ei eroanneet"
minä en ainakaan halua lasteni kokevan sellaista "perhehelvettiä" kuin itse olen kokenut aikoinani.
Molempi parempi niinhän se on.. - realisti
kertoo kaiken. Oletko unohtanut näin laulun sanoja mukaellen "lainaa vain,lainaa vain oot mulle pienokainen" tai jotain sinne päin. Kyllä on paha elää väkisin pystyssä pidetyssä perheessä
- oma lapsi
ei voi välttää ajatusta, että puollustellaan omassa elämäntilanteessa sattuneita tapahtumia.
Eihän ole pakko mennä parisuhteeseen hetken harkinnan kautta ja erota pienten lasten synnyttyä.
Kyllä minä olen omille lapsille korostanut harkintaa, valintaa ja vastuuntuntoa, että ei rikota kotia kevein perustein ja jätetä "suuren rakkauden" löytyessä aviopuolisoa.
Tälläisestä touhusta ei kärsi pelkästään jätetty puoliso vaan omille lapsille muodostuu väärä kuva perheelämästä.
Väittäisin elämää seuranneena, että hajonneessa perheessä eläneen lapsen erokynnys on huomattavasti matalampi, kuin sellaisella lapsella joiden vanhemmat ovat pitäneet liittoaan pystyssä, kynsin ja hampain.- n52
merkin käyttäjä on nuorana leskeksi jäänyt.Mitä sinä ajattelit minun puolustelevan?
- t.r.m.n
Tämän ajattelun pohjalla, avioliitto on instituutio joka on jollain tapaa arvokas.
Mielestäni instituutiota arvokkaampaa on se, että pyritään optimaaliseen, kohtuullisen tasapuoliseen onneen.
Lasten onnen kannalta on tärkeää se, että elämänolosuhteet kasvuiässä pysyvät turvallisina ja kasvattavat aikuiset lähellä, tavoitettavissa sekä henkisesti että fyysisesti. Aikuisten onnen kriteerit ovat ehkä monimutkaisempia...
Istituutio itsessään ei tuo onnea ja luovia ratkaisuja em. kriteereiden saavuttamiseksi on monia muitakin, kuin avioliiton auvoinen satama.
Käy sääliksi nimimerkki oma lapsi lapsia. Äidin ahdistuneentiukka ennakkoasenne, tekee elämästä aika helvetillistä. Varsinkin jos lapset sattuvat rakastamaan äitiään, ja joko tietoisesti tai tiedostamatta tekemään valintoja, joissa äidin ei tarvitse kokea epäonnistuneensa...kasvatettuaan lapsia jotka eivät kykene täyttämään niitä kriteereitä jotka äiti 'onnistuneen elämän' kriteereiksi on asettanut.
Mielestäni aikuisten, parisuhteita solmiviaen lasten äitien tehtävänä on vain rakastaa ja tukea. - nainen55
omaa avioliittoani väkisin pystyssä 27 vuotta ja viimein tyttäreni otti mua kädestä kiinni, vei kihlakunnan kansliaan ja sanoi että nyt laitat eron vireille.
Olen kasvanut onnellisessa ja ehjässä perheessä, toivoin että lapsenikin olisivat saaneet kasvaa, aina se ei vaan onnistu.
Käymme kaikki, ex-mies pois lukien, terapiassa että pystyisimme vielä tasapainoiseen elämään.
Elettyä elämää ei enää voi muuttaa, mutta toivon että omat lapseni ei omassa elämässään potkisi tutkainta vastaan. Ero on usein ainoa tervehdyttävä ratkaisu. - hanna...
nainen55 kirjoitti:
omaa avioliittoani väkisin pystyssä 27 vuotta ja viimein tyttäreni otti mua kädestä kiinni, vei kihlakunnan kansliaan ja sanoi että nyt laitat eron vireille.
Olen kasvanut onnellisessa ja ehjässä perheessä, toivoin että lapsenikin olisivat saaneet kasvaa, aina se ei vaan onnistu.
Käymme kaikki, ex-mies pois lukien, terapiassa että pystyisimme vielä tasapainoiseen elämään.
Elettyä elämää ei enää voi muuttaa, mutta toivon että omat lapseni ei omassa elämässään potkisi tutkainta vastaan. Ero on usein ainoa tervehdyttävä ratkaisu.juuri tarkoitin, joskus se ero vaan on paras ratkaisu.
PS.Jaksamista sinulle. :) - nainen55
hanna... kirjoitti:
juuri tarkoitin, joskus se ero vaan on paras ratkaisu.
PS.Jaksamista sinulle. :)myötätunnostasi, olemme jo toipuneet pitkän matkaa, vielä kun lapsemmekin oppisivat olla kantamatta murheita vanhemmistaan, etenkin isästään.
Heillä on oikeus omaan onnelliseen elämään.
Mua varten on myös varattuna jotain parempaa, kunhan olen saanut vanhat ajatusmallit selvitettyä. - realisti
tai ketä vaan psykologiaan perehtynyttä ihmistä, niin totuus selviää sinullekin.
- *Nainen*
realisti kirjoitti:
tai ketä vaan psykologiaan perehtynyttä ihmistä, niin totuus selviää sinullekin.
...sinulle valkeni Ben Furmanin ohjelmasta? Olisi mielenkiintoista kuulla, koska monesti totuuksia on yhtä monta kuin katselijaa.
Minäkin nimittäin katsoin sen. Katsoiko teistä muut ja mikälainen totuus teille valkeni vai valkeniko mitään? - reaalisesti
*Nainen* kirjoitti:
...sinulle valkeni Ben Furmanin ohjelmasta? Olisi mielenkiintoista kuulla, koska monesti totuuksia on yhtä monta kuin katselijaa.
Minäkin nimittäin katsoin sen. Katsoiko teistä muut ja mikälainen totuus teille valkeni vai valkeniko mitään?Olen sitä mieltä, että psykologit esim. Ben Furman, ei ole mun lemppari, voisivat auttaa. Sain paljon tietoa ko. asiasta ohjelman kautta. Kuten mainitsin Furman ei ole lempparini onhahan niitä muitakin ja aina kanttaa lukea ja katsoa.,
- Pirre*
käypi lapsiisi, jos ihan oikeasti olet noin vauhkona.
Eiköhän niistä lapsista tule järkevästi ajattelevia aikuisia, jos vain me kasvattajat annamme omilta ennakkoasenteiltamme siihen heille mahdollisuuden.
Eihän ihmislapsi ole pelkkä aivoton palikka, joka ottaa vain pelkästään "mallia" ja tekee sitten suoria johtopäätöksiä näkemästään.
Tietysti, kodin keskinäiset ihmissuhteet ovat tärkeitä, hyvin riitaisten kotien lapset ovat, tutkimustenkin mukaan, alttiimpia sairastumaan aikuisina esim. masennukseen.
Lapsi on yhtä onnellinen varmasti yksinhuoltaja perheessäkin, jos vain saa osakseen tarpeeksi rakkautta ja hyväksyntää, sekä tuntee olonsa turvalliseksi.
Tämmöisenä tavallisena korpivilosohvina sanoisin, että lapsen/lasten kanssa pitää keskustella kaikista mahollisista asioista niinkuin he olisivat ihan täysijärkisiä :) - tietysti kukin lapsen kehitysaste huomioonottaen. - *Nainen*i
Tottahan toki kodin perintö seuraa jollain tavalla kehdosta hautaan.
Vaikea kuvitella, että tavoite avioliitolle ja yhteiselämälle olisi noin hatara. Sen sijaan lähipiirissä ja noin yleensäkin olen ollut huomaavinani, että nykypolvi ei jää samaan tapaan ihmissuhteeseen roikkumaan ja solmuja aukomaan samalla pitkäjännitteisyydellä kuin meidän sukupolvi. Nostavat kytkintä joskus melko hatarinkin perustein ja vähin sovitteluin. Panostavat enempi omaan hyvään oloonsa eikä ehkä vastuuta oteta samalla tavalla kuin me. Kun pitää olla elämässä sitä kiksiä koko ajan ja elämyksien tavoitteluun ei aina arki sovi.
Kaikki me kuitenkin ollaan eri puusta veistetty, myös nuoret.- plunger
Kirjoitit hyvin. Minä uskon, että alireagoimme tulevaisuuden liittojen tilan. Kun nyt nuoret etsivät omaa hyvää, ei liitto kauan kestä ja seuraava polvi tämän käyttäytymisen vahvistaa!
Sen sijaan kodin perintö ei välttämättä seuraa eroherkkyyttä tai erovalmiutta ennakoiden, jos meidän ikäisten tai vanhempien eroja ajattelee. Paljon on monessa liitossa kärsitty ja siedetty, onnellisia monet eroperheiden lapset, oppineet elämän kiiltopinnan varjopuolet ja siksi enemmän kypsät suhteeseen. On toisenlaisiakin liittoja tietysti ollut, ja niiden mallia tai varjoa tai päivänpaistetta seuraava polvi hakee tai karttaa.
Entä muuten, jos on orpolapsi, sijaiskodissa kasvanut. Onko hänen malli kaikkein surkein? - *Nainen*
plunger kirjoitti:
Kirjoitit hyvin. Minä uskon, että alireagoimme tulevaisuuden liittojen tilan. Kun nyt nuoret etsivät omaa hyvää, ei liitto kauan kestä ja seuraava polvi tämän käyttäytymisen vahvistaa!
Sen sijaan kodin perintö ei välttämättä seuraa eroherkkyyttä tai erovalmiutta ennakoiden, jos meidän ikäisten tai vanhempien eroja ajattelee. Paljon on monessa liitossa kärsitty ja siedetty, onnellisia monet eroperheiden lapset, oppineet elämän kiiltopinnan varjopuolet ja siksi enemmän kypsät suhteeseen. On toisenlaisiakin liittoja tietysti ollut, ja niiden mallia tai varjoa tai päivänpaistetta seuraava polvi hakee tai karttaa.
Entä muuten, jos on orpolapsi, sijaiskodissa kasvanut. Onko hänen malli kaikkein surkein?Mielestäni ei se biologinen koti ole avainsana vaan se turvallisuus, rakkaus ja läheisyys, mitä lapsi perushuoltajilta ja lähimmiltä aikuisilta saa. Mielestäni lapsi voi kasvaa tasapainoiseksi ja onnelliseksi vaikka "ukko mustilaisen matkassa", jos perusturvallisuus ja huolto on kunnossa.
Uskon siihen, mitä tutkittukin on, että lapsen ensimmäiset elinvuodet sanelevat paljon, miten aikusena käy. Eli hyvä perusta kestää myrkyjä. Jonkin verran siitä on omakohtaistakin kokemusta.
Eli avainsana ei ole missä vaan miten. - *mies*
*Nainen* kirjoitti:
Mielestäni ei se biologinen koti ole avainsana vaan se turvallisuus, rakkaus ja läheisyys, mitä lapsi perushuoltajilta ja lähimmiltä aikuisilta saa. Mielestäni lapsi voi kasvaa tasapainoiseksi ja onnelliseksi vaikka "ukko mustilaisen matkassa", jos perusturvallisuus ja huolto on kunnossa.
Uskon siihen, mitä tutkittukin on, että lapsen ensimmäiset elinvuodet sanelevat paljon, miten aikusena käy. Eli hyvä perusta kestää myrkyjä. Jonkin verran siitä on omakohtaistakin kokemusta.
Eli avainsana ei ole missä vaan miten.oikeitten arvojen opettamista joilla taataan yhteisössä hyväksytyjen normien opettaminen lapselle. Eli ei ole väliä oppiiko lapsi ne "ukko mustilaisen matkassa" tai ydinperheessä.
Isättömässä perheessä kasvaneelle lapselle järjestetään miehenmallia ja yritetään näin korvata ydinperhe.
Kyllä meidän miesten mielestä ydinperhe takaa lapsille parhaat edellytykset pärjätä tulevassa elämässään. - n52
*mies* kirjoitti:
oikeitten arvojen opettamista joilla taataan yhteisössä hyväksytyjen normien opettaminen lapselle. Eli ei ole väliä oppiiko lapsi ne "ukko mustilaisen matkassa" tai ydinperheessä.
Isättömässä perheessä kasvaneelle lapselle järjestetään miehenmallia ja yritetään näin korvata ydinperhe.
Kyllä meidän miesten mielestä ydinperhe takaa lapsille parhaat edellytykset pärjätä tulevassa elämässään.käsitin tuon sinua edeltäneen kirjoittajan tarkoittaneen paljon muutakin.
Onneksi et laittanut sanojen mielestä ja ydinperhe väliin sanaa;vain.
Asian vierestä;onkos teitä miehiä isokin joukko ja miksi kirjoittajalla on merkit mies merkissä??? - plunger
*mies* kirjoitti:
oikeitten arvojen opettamista joilla taataan yhteisössä hyväksytyjen normien opettaminen lapselle. Eli ei ole väliä oppiiko lapsi ne "ukko mustilaisen matkassa" tai ydinperheessä.
Kyllä meidän miesten mielestä ydinperhe takaa lapsille parhaat edellytykset pärjätä tulevassa elämässään.kirjoitit kepeästi, että "Isättömässä perheessä kasvaneelle lapselle järjestetään miehenmallia ja yritetään näin korvata ydinperhe." Hyvä jos on tavallisesti näin. Isätön lapsi ei aina sellaista mallia vain saa, josta olisi elämässä selviytymisen apu. Joskus malli on ihan kelvoton, samoin puuttuvan äidin korvike.
Korvikkeista ei mallia myöhemmin oteta, mutta ongelmana on puuttuva POSITIIVINEN malli, ehkä ikuinen puuttuvan vanhemman kaipuu. *mies* kirjoitti:
Kyllä meidän miesten mielestä ydinperhe takaa lapsille parhaat edellytykset pärjätä tulevassa elämässään.*mies*,teitä edusmiehekseni,puhu vaan omasta puolestasi,miten parhaaksi näät.Jätä"kyllä meidän miesten"Juttus omaan piikkiis vaan.
Nyt kysellään ja kerrotaan VAIN omia mielipiteitä,ei YLEISTETÄ vaikka kuinka tuntuis,että pakkohan jokaisen mulkun pitää olla samaa mieltä älykään mielipiteeni kanssa.
Sittenhän on vielä toi rautalanka,jos jäi vielä epäselväks!
- Hysteerikkoko
eronnut niin vaikuttaa siltä et TODELLAKAAN ole tasapainoinen ihminen mielipiteittesi perusteella.
Vaikka puolisot olisivatkin pysytelleet yhdessä hampaat irvessä niin syynä saattaa olla toisen puolison mielenterveys- tai fyysisen terveyden ongelmat(toinen ei ole raaskinut jättää ja on pysytelty yhdessä ja lapsi on joutunut kuuntelemaan riitelyä koko ikänssä. Sekö on hyvä perusta lapsen tulevaisuudelle? Läheisriippuvaiset eivät esim. halua missään nimessä erota. Raahataan viinaongelmaista ja väkivaltaista puolisoa mukanaan koska ei uskalleta ottaa vastuuta itsestään ja panikoidaan pelkästä ajatuksestakin selviytyä itsenäisen aikuisen tavoin. Toivottavasti lapsesi tajuavat että olet neuroottinen ja toimittavat sinut mielenterveyskeskukseen. Heillä on oikeus valita itse puolisonsa johon sinulla ei ole oikeutta puuttua. Jos Lapsen kumppani on fiksu ihminen, ei todellakaan voi rangaista häntä vanhempiensa erehdysten takia!!!- oma lapsi
lukekaa tätä mielipiteen esittäjää oikein harkiten.
Hän esittää vanhan kliseen: "Ottakaa varas kiinni", kun on itse juuri varastanut.
Eihän kysymys ole sairastuneista vanhemmista, mutta näitä naisia ja miehiä riittää pilvin pimein nykyisin, jotka hakevat omaa onneaan ajattelematta omien lastensa etua.
Tässäkin ketjussa todistaa moni yksilö kuinka lapselle on etu, kun hän eroaa. Miksi se puoliso joka oli niin lämmin ja ihana muuttuu inhottavaksi, riiteleväksi akaksi tai ukoksi, jo lapsen tai kahden jälkeen?
Kyllä tiedän omien lapsieni pärjäävän liitoissaan hyvin elleivät saa kasvattamaasi puolisoa, jonka ainut elämänohje on etsiä onnea koko elämänsä ajan. oma lapsi kirjoitti:
lukekaa tätä mielipiteen esittäjää oikein harkiten.
Hän esittää vanhan kliseen: "Ottakaa varas kiinni", kun on itse juuri varastanut.
Eihän kysymys ole sairastuneista vanhemmista, mutta näitä naisia ja miehiä riittää pilvin pimein nykyisin, jotka hakevat omaa onneaan ajattelematta omien lastensa etua.
Tässäkin ketjussa todistaa moni yksilö kuinka lapselle on etu, kun hän eroaa. Miksi se puoliso joka oli niin lämmin ja ihana muuttuu inhottavaksi, riiteleväksi akaksi tai ukoksi, jo lapsen tai kahden jälkeen?
Kyllä tiedän omien lapsieni pärjäävän liitoissaan hyvin elleivät saa kasvattamaasi puolisoa, jonka ainut elämänohje on etsiä onnea koko elämänsä ajan.Luulin,että laitoit ketjun auki siksi,että saisit palautetta kasvatus tavastasi.Miksi lähdet aivan asiattomalle linjalle syyttäen teitä edeltävää kirjoittajaa varkaaksi.Perustele syytöksesi tai pyydä sivistyneenä henkilönä anteeksi käytöstäsi.
- Nanni
täysin eri mieltä kanssasi.
Olen itse eronnut aikoinaan ja onnistunut
kasvattamaan tasapainoiset onnelliset lapset
jotka jopa menestyneet aika hyvin elämässään.
Heillä on ollut aina vahvat siteet sekä minuun
että isäänsä enkä ole koskaan käyttänyt lapsiani
kiistakapuloina.
Olen nähnyt paljon onnettomia lapsia vaikka ovat kasvaneetv ns. ydinperheessä. Tärkeää on miten perheessä toimitaan oli sitten ydinperhe tai uusioperhe.
Muista myös, että ei ole sinun tehtäväsi sekaantua
lastesi elämään , he eivät koskaan antaisi sitä
sinulle anteeksi.- o lapsi
lasten äiti? Minä pelkään heidän puolestaan, kun he tulevat tuolla liikenteessä ja minä pelkään heidän perheensä puolesta, koska nykyään erotaan niin usein. Ajatus, että ne herttaiset lastenlapset joutuisivat kärsimään erosta on minulle kauhistus.
Täällä moni esittää, että ei lasten elämään voi sekaantua on itseasiassa hassu esitys. Eihän tarvitsisi pelätä, jos pystyis heitä määräämään mutta nyt ei auta kuin uskoa ja toivoa. - Nanni
o lapsi kirjoitti:
lasten äiti? Minä pelkään heidän puolestaan, kun he tulevat tuolla liikenteessä ja minä pelkään heidän perheensä puolesta, koska nykyään erotaan niin usein. Ajatus, että ne herttaiset lastenlapset joutuisivat kärsimään erosta on minulle kauhistus.
Täällä moni esittää, että ei lasten elämään voi sekaantua on itseasiassa hassu esitys. Eihän tarvitsisi pelätä, jos pystyis heitä määräämään mutta nyt ei auta kuin uskoa ja toivoa.ole tarkoittanut että en välitä lapsistani, vaan
sitä että heidän pitää antaa elää omaa elämäänsä
ja virheittensä kautta oppia. Sillä tavoin
heistä tulee kypsiä vastuuntuntoisia ihmisiä.
Rakastan lapsiani ja tekisin heidän puolestaan
mitä vaan ja olen tehnytkin mutta sitä en lähde
täällä käsittelemään.
- nainen
Ja mielestäsikö vain nk. "yhdinperhe" on kykenevä kasvattamaan tasapainoisia lapsia tähän maailmaan??
Entäpä me leskeksi jääneet lasten kasvattajat? Tämän olettamuksesi mukaan heistä ei siis voi tulla kunnon kansalaisia? Vaan kotoa saadun mallin mukaan, "he eivät elä ehjässä perheessä" sinun normiesi mukaan. Koska heillä ei ole kun toinen vanhempi.
Minua kyllä leskenä kauhistuttaa kaltaisesi "ejän perheen tavottelija". Koska sinä et voi elää lapsesi elämää, vaan lapsesi on "laina" sinulle, josta on joskus luovuttava.- olapsi
ajatteleva yksilö?
Leskeksi jäänyt isä tai äiti kertoo aina lapsille miten hyvän puolison hän menetti ja teidän lasten pitää tulla yhtä hyviksi kuin isä tai äiti oli.
Eronnut yksilö jauhaa lasten silmät ja suut täyteen sitä, miten kauhea paska hänen puolisonsa oli ja kyllä meidän on ihana olla ilman häntä.
Lisäksi tämä eronnut yksilö nappaa aina uuden suuren rakkauden markkinoilta ja todistaa kuinka rakastunut hän on.
Väitätkö sinä, että tämä kotona nähty malli ei vaikuta kehittyvään lapseen, pelkäämälläni tavalla???? - n52
olapsi kirjoitti:
ajatteleva yksilö?
Leskeksi jäänyt isä tai äiti kertoo aina lapsille miten hyvän puolison hän menetti ja teidän lasten pitää tulla yhtä hyviksi kuin isä tai äiti oli.
Eronnut yksilö jauhaa lasten silmät ja suut täyteen sitä, miten kauhea paska hänen puolisonsa oli ja kyllä meidän on ihana olla ilman häntä.
Lisäksi tämä eronnut yksilö nappaa aina uuden suuren rakkauden markkinoilta ja todistaa kuinka rakastunut hän on.
Väitätkö sinä, että tämä kotona nähty malli ei vaikuta kehittyvään lapseen, pelkäämälläni tavalla????viestität lapsillesi kuinka hyvää mieltä jaetaan,sekä sosiaalisia taitoja harjoitellaan keskustelemalla.
- eronnut
olapsi kirjoitti:
ajatteleva yksilö?
Väitätkö sinä, että tämä kotona nähty malli ei vaikuta kehittyvään lapseen, pelkäämälläni tavalla????lainaus tekstistäsi:
----
Kun itse erosin en missään vaiheessa haukkunut lasten isää lapsille, kerroin heille että heitä rakastetaan aivan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta äiti ja isä ei vaan voi enää elää yhdessä.
Lapset rakastavat kumpaakin vanhempaa ei heitä saa laittaa valitsemaan puolta, hehän menevät aivan ymmälleen siitä. he eivät ole
kiistakapuloita. Osoittaa vaan vanhemman kypsymättömyyttä ja epävarmuutta kun ja jos lapset asettaa kahden aikuisen riidan väliin. - harva
eronnut kirjoitti:
lainaus tekstistäsi:
----
Kun itse erosin en missään vaiheessa haukkunut lasten isää lapsille, kerroin heille että heitä rakastetaan aivan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta äiti ja isä ei vaan voi enää elää yhdessä.
Lapset rakastavat kumpaakin vanhempaa ei heitä saa laittaa valitsemaan puolta, hehän menevät aivan ymmälleen siitä. he eivät ole
kiistakapuloita. Osoittaa vaan vanhemman kypsymättömyyttä ja epävarmuutta kun ja jos lapset asettaa kahden aikuisen riidan väliin.on tavannut eronneita pareja sukulaisissa ja ystävissä useita. Kaltaistasi jonka mielipiteet ovat suoraan lastensuojelun oppikirjasta emme ole aikaisemmin tavanneet, ainakaan eron jälkeen.
Ihmettelen ajautumistasi erotilanteeseen, koska olet noin asiallisesti analysoiva ihminen. Miksi et analysoinut ennen lasten saapumista?
Onnea sinulle. - eronnut
harva kirjoitti:
on tavannut eronneita pareja sukulaisissa ja ystävissä useita. Kaltaistasi jonka mielipiteet ovat suoraan lastensuojelun oppikirjasta emme ole aikaisemmin tavanneet, ainakaan eron jälkeen.
Ihmettelen ajautumistasi erotilanteeseen, koska olet noin asiallisesti analysoiva ihminen. Miksi et analysoinut ennen lasten saapumista?
Onnea sinulle.se olisikin helppoa elämää kun tietäisi kaiken tulevan etukäteen, meillä kenellekkään ei tulisi mitään yllätyksiä elämämme varrella.
Minun on tätä asiaa sinulle turha vakuutta mitenkään,
enkä edes haluakkaan, kerroin vain sen miten toimin itse ja että edellisen kirjoittajan on aivan turha yleistää. Minäkin ole tavannut ennen ja jälkeen eroni eronneita ja vastaani on osunut kaltaisiani ja sitten niitä joita sinä olet tavannut, siis molempia on kyllä olemassa.
Onne myös sinulle jatkossa, oli ikävä tuottaa sinulle pettymys. - nainen
olapsi kirjoitti:
ajatteleva yksilö?
Väitätkö sinä, että tämä kotona nähty malli ei vaikuta kehittyvään lapseen, pelkäämälläni tavalla????Herää todellisuuteen "pahvi"... Systeemisi on todella sairas!! Ymmärsitkö, että sinä et voi omistaa lapsiasi, tai tehdä valintoja heidän puolestaan, varsinkaan aikuisena.
Lapsiesi elämä ei ole toisinto sinun elämästäsi.
yleistät. En usko, että hampaat irvessä yhdessä elävät vanhemmat voisivat tarjota paremman kodin ja kasvualustan lapselleen kuin tasapainoiset eronneet.
Kysele mieluummin lastesi seurustelukumppaneilta heidän omista arvoistaan ja ajatuksistaan. Ihmiset ovat yksilöitä ja muodostavat yhdessä erilaisia perheitä - onnellisia tai onnettomia, siihen ei löytyne yhtä yhtenäistä tekijää, jonka perusteella ulkopuolinen voisi asiaa arvioida.
Luurankoja voi löytää yllättävistä kaapeista, samoin upeita selviytymistarinoita.hoitaa kosiohommansa aivan omin ehdoin.Siinä iässä kun puolisoita "valitaan"pitäisi "kasvatuksen olla hoidettu.Riittä vanhempien panoksena,että tukee nuorta valinnoissaan.
- Vera Aloe
"Ensimmäinen kysymys, kun omat lapseni löytävät kumppanin on
'millaisesta perheestä hän on ja onko hänellä molemmat vanhemmat'."
Pääsääntöisesti jokaisella lapsella on molemmat vanhemmat.
Tärkeämpi lienee laatu kuin määrä, niin tässä kuin monessa muussakin asiassa.
Mielestäni ylireagoit rankasti. Mitä tarkoitat sanomalla, että "solmiessaan avioliiton
heillä ei ole tarkoitustakaan pitää perhettä kasassa pitempään"? Pitempään kuin
avioliiton solmiminen kestää? Ei kai (juuri) kukaan solmi avioliittoa ja perusta perhettä
tarkoittamatta "pitää sitä kasassa". Kaikki vain eivät siinä onnistu, ja syitä on monia. - se on
Kyllä ajattelen samoin.Olen itse eronnut ja niin tuntuu että helposti hakevat lapsetkin eron kun tulee ensimmäiset yhteiselämän todelliset ongelmat omien asuinkumppadeiden kanssa.
Sanon tämän tietäen,että kärsimättömyys lähtee omista lapsista....kin- allekijoita
Itse eronneena ei lapseni ole välttämättä eron uhreja, eikä todella ole minun kyseltävä muksuilta minkälaisista perheistä kaverit on kotoisin. Ei ainakaan sitä udellakseni onko vanhemmat yhdessä, voi sentään, omat aikuiset ja murkut etsivät seuransa itselleen ei minulle ja lasten oma itsetunto antaa arvot elämälleen.
- vai niin
allekijoita kirjoitti:
Itse eronneena ei lapseni ole välttämättä eron uhreja, eikä todella ole minun kyseltävä muksuilta minkälaisista perheistä kaverit on kotoisin. Ei ainakaan sitä udellakseni onko vanhemmat yhdessä, voi sentään, omat aikuiset ja murkut etsivät seuransa itselleen ei minulle ja lasten oma itsetunto antaa arvot elämälleen.
jos lapsesi saavat kunnon kasvatuksen saaneen puolison, olet voittajan puolella.
Ei nuori joka kasvaa rikkonaisessa kodissa voi saada enää itseään heikompaa kaveria, joten miksi kysellä? - en allekirjoita
vai niin kirjoitti:
jos lapsesi saavat kunnon kasvatuksen saaneen puolison, olet voittajan puolella.
Ei nuori joka kasvaa rikkonaisessa kodissa voi saada enää itseään heikompaa kaveria, joten miksi kysellä?Ei se että on eronneen perheen lapsi tee ihmisestä heikompaa kuin on isä-äiti perhe. Kuka ottaa lapselta minuuden pois jos ei tuollainen ajattelutapa. Nyt mua oikeesti ottaa päähän!
- vai niin
en allekirjoita kirjoitti:
Ei se että on eronneen perheen lapsi tee ihmisestä heikompaa kuin on isä-äiti perhe. Kuka ottaa lapselta minuuden pois jos ei tuollainen ajattelutapa. Nyt mua oikeesti ottaa päähän!
meidän vanhempien keskustelu tämä on?
Teistä hyvin moni on tottunut käyttämään lapsia taisteluaseena ja ymmärrän tarkoituksesi sitä taustaa vasten.
Kyllä niitäkin on jotka toimivat toisin yksinhuoltajista ja kunnioitan heitä yhä enemmän. Voi olla että en itse kykenisi siihen, joka selittää arvonantoni heille. - n52
en allekirjoita kirjoitti:
Ei se että on eronneen perheen lapsi tee ihmisestä heikompaa kuin on isä-äiti perhe. Kuka ottaa lapselta minuuden pois jos ei tuollainen ajattelutapa. Nyt mua oikeesti ottaa päähän!
välitä! Ilkeitä ihmisiä taitaa riittää ja tuo voi hyvinkin olla ketjunaloittaja.Itse vaikutat täysipainoiselta ihmiseltä ja sitä voi joku kadehtiakin.
Hyvät jatkot! - oma lapsi
n52 kirjoitti:
välitä! Ilkeitä ihmisiä taitaa riittää ja tuo voi hyvinkin olla ketjunaloittaja.Itse vaikutat täysipainoiselta ihmiseltä ja sitä voi joku kadehtiakin.
Hyvät jatkot!tätä ketju mutta luuletko sinä, että olen ainut lapsiani ajatteleva ihminen.
Suurta ilkeyttä osoittaa asian vääntäminen lasten ohjailuksi. Kyllä vanhempien velvollisuus on antaa lapselle esimerkki ja hyviä neuvoja tulevaa elämää varten. Ei erot ja uusien suhteitten avaaminen ole niitä haluttuja esimerkkejä.
Kyllä lasta voi kasvattaa silläkin, että aamulla makuuhuoneesta tulee uusi isän tai äidin korvike kahvipöytään, vaihtuakseen taas jonkunajan kuluttua, kun rakkaus jäähtyy. Kyllähän siinä sosiaalisia taitoja karttuu.
- realisti
sinulle tarinan, joka on totta. Itse olen ollut tilanteessa, jossa äitini ei osannut erota ennenkuin viime hetkillä ja se oli vaikeaa. Hän joutui pyytämän meitä lapsia todistajiksi ja pakko oli suostua, kun itsekin halusimme eron tulevan. Nyt itse en tosin avio- vaan avoliiton kautta ole saanut kaksi ihanaa lasta, jotka menestyvät elämässä hyvin. Olemme lasteni isän kanssa eronneet, mutta sopineet lapset hoidetaan. Ja asia toimii. Mitä siihen sanot?
- vaille54
mutta vaikea on ottaa kantaa koska ei tunne tapausta, jokatapauksessa olen sitämieltä ettei lastenasia ole puuttua näihin juttuihin ja ei meidänasia ole puuttua "normaaliin"lapsen kaveriin, tarkoitan onko Hän millaisesta perheyhteisöstä.
- n52
kysymyksen ja esitit mielipiteesi.
Omat vastauksesi sisälsivät lähinnä julistusta,että ei ole muuta oikeaa,kuin sinun omasi.Ole minun puolesta niin pikkusieluinen kuin haluat ja niin kauan kuin haluat.Kummasti se elämä kuitenkin opettaa jokaista!
Kaikille toivotan hyvää jatkoa!
Minä en enää tähän ketjuun osallistu. - realisti
sen verran, kun sanon omasta kokemuksesta, jos luiette tarinan, niin lapset kyllä selviää, jos vanhemat antaa olla rauhassa. Ja kaikille muille sanon vaikuttaa jeesustelulta.
- toinen realisti
olut sinulla paljon sanottavaa.
- kaikkia
toinen realisti kirjoitti:
viestejä tässä ketjussa, mutta mielestäni
ei ole hyvä puuttua lasten puolisoiden valin-
toihin.
Jokainen tekee omat virheensä ja niistä toi-
vottavasti oppii.
Kun antaa heidän toimia itsenäisesti, eivät
voi tulla syyttämään vanhempiaan, jos jotain
sattuu matkan varrella.
Emme me voi muuta kuin toivoa parasta
lapsillemme, että he onnistuisivat
elämässään.
Jokainen on oman onnensa seppä. - realisti
senkään vertaa.
- toinen realisti
realisti kirjoitti:
senkään vertaa.
tuo väitteesi "jos vanhemmat antaa olla rauhassa" on naurettava, niitä "rauhassa" olleita on nyt kadut täynnä hakkaamassa toisiaa ja sivullisia.
Jos tarkoitit aikuisia lapsia he kyllä varmasti ymmärtävät miksi vanhemmat eroaa.
Väite että kaikki muut "jeesustelee" miten sen perustelet, jos joku kertoo mielipiteensä tai omakohtaisen kokemuksensa miksi se mielestäsi on jeesustelua. Omasta mielipiteestäsi ainakin paistoi läpi välinpitämättömyys lapsia kohtaan. - realisti
tuo väitteesi "jos vanhemmat antaa olla rauhassa" on naurettava, niitä "rauhassa" olleita on nyt kadut täynnä hakkaamassa toisiaa ja sivullisia.
Jos tarkoitit aikuisia lapsia he kyllä varmasti ymmärtävät miksi vanhemmat eroaa.
Väite että kaikki muut "jeesustelee" miten sen perustelet, jos joku kertoo mielipiteensä tai omakohtaisen kokemuksensa miksi se mielestäsi on jeesustelua. Omasta mielipiteestäsi ainakin paistoi läpi välinpitämättömyys lapsia kohtaan.Omat lapseni, joista toinen on lähtenyt omilleen ja toinen asuu kotona ovat molemmat hyvin rakkaita ja pärjänneet tähän asti elämässään hyvin. Eivät ole olleet kaduilla hakkaamassa tmsv
Menestyvät opinnoissaan ja ovat ihan normaaleja kohteliaita yksilöitä. En ole laisinkaan välinpitämätön lapsiani kohtaan; en vain "vahdi" heitä alituiseen, niin kuin jotkut"jeesustelijat"
Ja hyvin on pärjätty "luojan" kiitos. - kukakoon
realisti kirjoitti:
Omat lapseni, joista toinen on lähtenyt omilleen ja toinen asuu kotona ovat molemmat hyvin rakkaita ja pärjänneet tähän asti elämässään hyvin. Eivät ole olleet kaduilla hakkaamassa tmsv
Menestyvät opinnoissaan ja ovat ihan normaaleja kohteliaita yksilöitä. En ole laisinkaan välinpitämätön lapsiani kohtaan; en vain "vahdi" heitä alituiseen, niin kuin jotkut"jeesustelijat"
Ja hyvin on pärjätty "luojan" kiitos.Meidän pesästä on myös isot lentäneet, hännänhuiput odottavat ovien avautumista, ei oo mummonpotkijoita vaan ihan kohteliaita ja työtäpelkäämättömiä ihmisiä. Kiitos heille, sillä EN todella ole leipää suuhun purrut. Ohjeita kylläkin elontielle olen jaellut.
- toinen realisti
realisti kirjoitti:
Omat lapseni, joista toinen on lähtenyt omilleen ja toinen asuu kotona ovat molemmat hyvin rakkaita ja pärjänneet tähän asti elämässään hyvin. Eivät ole olleet kaduilla hakkaamassa tmsv
Ja hyvin on pärjätty "luojan" kiitos.jos loukkasin ja ymmärsin väärin.
Mielestäni mielipiteen esitys ei kuitenkaan ole
jeesustelua.
"Vahtiminen" ei kuulu minun kasvatus tyyliini.
Minun toinen lapseni valitsi itse oman
puolisonsa eikä olisi tullut mieleenikään
puuttua siihen valintaa, onnellinen perhe
he ovatkin.
Toiselle toivon myös, kun sen aika on,
hyvää ja rakastavaa puolisoa ja luotan siihen että
hän osaa kyllä valintansa tehdä. Minulla ei
ole syytä, tarvetta eikä oikeutta siihen puuttua.
Jos tämä on jeesustelua niin olkoon sitten. - pullaulla
jos loukkasin ja ymmärsin väärin.
Mielestäni mielipiteen esitys ei kuitenkaan ole
jeesustelua.
"Vahtiminen" ei kuulu minun kasvatus tyyliini.
Minun toinen lapseni valitsi itse oman
puolisonsa eikä olisi tullut mieleenikään
puuttua siihen valintaa, onnellinen perhe
he ovatkin.
Toiselle toivon myös, kun sen aika on,
hyvää ja rakastavaa puolisoa ja luotan siihen että
hän osaa kyllä valintansa tehdä. Minulla ei
ole syytä, tarvetta eikä oikeutta siihen puuttua.
Jos tämä on jeesustelua niin olkoon sitten.oli ihan pakko laittaa lusikkani tähän puuroon viellä kerran . Luettuani nämä lukuisat tarinat ,olen enemmistön kanssa samaa mieltä ,että parempi ero kun ainainen riita ---ja mikä se itse kullakin sitten onkin.Erota voi myös sovinnolla ,ei voi kukaan sivullinen tietää kahden ihmisen tarpeita ja toiveita.Itse olen ollut ilman isää ja äiti kasvatti meidät 5 tyttöä ihan kunnon ihmisiksi.Minulla oli monta tyttöystävää jotka saivat juosta humalaista isää karkuun yöksi ,sellaista en halua kellekkään lapselle .Riitasesta perheestä tulee vaan arkoja ihmisiä jotka eivät tiedä aikuisenakaan omaa paikkaansa tässä kovassa maailmassa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394943Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6694155Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732301Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162067MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401868- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671451OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301208- 881146
- 941144