Ammatillinen kuntoutus ilman kuntoutustukea?

leevilestadios

Voiko eläkevakuutusyhtiö myöntää ammatillisen kuntoutuksen ilman kuntoutustukea ja mitä se käytönnössä katsoen tarkoittaa?

5

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä voi. Ammatillinen kuntoutus voi tulla sinulle ajankohtaiseksi, jos työkykysi on heikentynyt ja entisessä työssä jatkaminen ilman tukitoimenpiteitä ei onnistu.

Työeläkelaitosten järjestämä ammatillinen kuntoutus on mahdollinen vakiintuneesti työelämässä oleville. Tämä tarkoittaa, että sinulla on oltava viimeisen viiden vuoden ajalta työansioita 34 508,16 euroa. Ammatillinen kuntoutus voi olla esimerkiksi työkokeilua, työhön valmennusta tai uudelleenkoulutusta.

Ammatilliseen kuntoutukseen liittyvissä asioissa sinua neuvovat oman työeläkelaitoksesi kuntoutusneuvojat.

Lisätietoa https://www.tyoelake.fi/fi/erilaisiaelakkeita/kuntoutus/ammatillinenkuntoutus/Sivut/default.aspx

• matkakorvaus

Paljonko matkakorvaus on työkokeilun aikana, Kevan maksaman, kun matkaa on 24km työkokeilupaikkaan?Entä maksetaanko lapsikorotusta työkokeilun aikana?

• Kuntoutujalle korvataan työeläkejärjestelmän ammatillisesta kuntoutuksesta aiheutuvat välttämättömät ja tarpeelliset kustannukset, esim. matkakustannukset.

Matkakorvauksen määrään vaikuttaa matkan pituus ja se, kuinka usein matkustat. Korvaus maksetaan Työeläkevakuuttajat Tela ry:n suositusten mukaisesti http://www.tela.fi/kuntoutussuositukset

Kelan lapsikorotusta ei voi saada työeläkekuntoutuksen ajalta, ellei kuntoutuksessa oleva ole kuntoutustuella tai työkyvyttömyyseläkkeellä.

• Anonyymi

Monet miettii myös, onko se pakollista, mutta kerron sen että ammatillinen kuntoutus on täysin vapaaehtoista ja itse ainakin koin, että siitä oli minulle erittäin suuri hyöty. Sain katjanoposelta oman valmentajan ja hän löysi minulle uuden työkokeilu paikan ja sinne myös työllistyn nyt keväällä työ kokeilunpäätteeksi. Tuon valmentajan maksoi eläke yhtiö. Työ kokeilun ajalta sain kuntoutusrahaa, en sitä ennen, mutta se raha oli huomattavasti enemmän kuin mitä oisin esimerkiksi työttömänä saanut, se oli suurinpiirtein sama kuin mitä sain palkaksi siinä työssä missä olin ennen sairastumista.

• Anonyymi

Pakollista?
        Jos pääsee kuntoutukseen, niin eikös se nyt ole todella hyvä asia. Miksi tervehtymiseen tähtäävä kuntoutus koetaan pakollisena pahana? Vai ymmärsinköhän jotain väärin...

En ihan heti ymmärrä, jos joku on mieluummin sairas kuin terve ja siksi kokee kuntoutukset ja muut terveyteen tähtäävät toimet huonoksi asiaksi. Ja varsinkin, jos kuntoutuksen kulutkin maksaa vielä joku muu....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      90
      3275
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3043
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1872
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1842
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      30
      1777
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1711
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1389
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1319
    Aihe