Alinopeus syynä huomautukseen

2112klo1317

Autoilija sai peltipoliisilta huomautuskirjeen – syynä alinopeus, vauhtia 1 km/h liian vähän

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005015389.html

Poliisin mukaan kamera välähtää vain, jos ajaa ylinopeutta tai punaisia päin.
Huomautus ylinopeudesta lähti tila-auton kuljettajalle, vaikka alinopeutta oli 1 km/h, Iltalehti uutisoi. Lehdelle lähetetyssä huomautuskirjeessä näkyy, että Mannerheimintien ja Postikadun risteyksessä kamera välähti alinopeutta ajaneelle.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein vahvistaa tapauksen Ilta-Sanomille. Pasterstein kertoo, että kamera välähtää vain kahdesta syystä: jos henkilö ajaa ylinopeutta tai, jos autolla ajetaan punaisia päin.

– Siinä ei jää muita vaihtoehtoja kuin punaisen valon noudattamatta jättäminen. Siitä tulee sakkoja.

Tila-auton kuljettaja saaneekin huomautuksen sijaan ainakin päiväsakkoja.

Poliisi erikoisesta virheestä: ”Nähtävästi kaikki on mahdollista”

Pastersteinin kamera tallentaa aina kaksi kuvaa, joista toisesta käy ilmi nopeus. Tämä kuva on ilmeisesti vahingossa päätynyt nopeustapausten käsittelyyn. Koska järjestelmä ei tunnista alinopeutta, on se automaattisesti tarjonnut huomautusta, eikä käsittelijä ole huomannut alinopeutta.

Rikesakkonopeudesta järjestelmä tarjoaa automaattisesti rikesakkoa ja päiväsakkonopeudesta päiväsakkoa.

Kovin yleistä ei huomautuksen lähteminen väärästä syystä kuitenkaan ole.

– Järjestelmään ei ole tehty sellaista hälytystä, että se ilmoittaisi, jos on alinopeudesta kyse. Varmaan tällainen virheenesto pitäisi rakentaa, sillä nähtävästi kaikki on mahdollista.

Liikenneturvakeskus ei huomauta alinopeuksista.

23

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärin_meni

      Otsikko on väärä. Syy oli punaisia päin ajaminen eikä nopeus.

      • enevpk1

        Olisi suotavaa lähettää automaattisia huomautuksia alinopeudestakin, kun siihen on nyt valmiudet olemassa.


      • SuotavaaMääritellä

        määrittele alinopeus.


      • NäinSeOnYmmärrettävä
        SuotavaaMääritellä kirjoitti:

        määrittele alinopeus.

        Alinopeutta on se kun liikutaan alle 0 km/h. Siinä ikäänkuin liikutaan ajassa taaksepäin. Paikallaan olemista hitaammin ei voi liikkua joten aikamatkailusta on oltava alinopeudessa kyse.


      • enevpk1
        SuotavaaMääritellä kirjoitti:

        määrittele alinopeus.

        Usein törmää outoon väitteeseen, että alinopeutta ei muka olisi olemassa. Siksi todellakin on paikallaan määritellä se. Kysymys ei varsinaisesti ole ylinopeuden vastakohdasta. Termi on puhekieltä, mutta sillä on tilastollinen luonne: alinopeus tarkoittaa muuta liikennettä hitaampaa nopeutta. Ilman muuta liikennettä ei ole alinopeuttakaan. Ja muuta liikennettä pitää olla kohtuullisen paljon, jotta sillä olisi luotettava nopeuden keskiarvo. Maantiellä oman alinopeutensa huomaa peruutuspeilistä. Jos siellä on kymmenen autoa, mutta edessä ei ketään, kysymys on erittäin todennäköisesti alinopeudesta. Sopivaa tilannenopeutta käyttävät saavat kiinni alinopeutta ajavan.


      • Määrittelyn.Määritteet
        enevpk1 kirjoitti:

        Usein törmää outoon väitteeseen, että alinopeutta ei muka olisi olemassa. Siksi todellakin on paikallaan määritellä se. Kysymys ei varsinaisesti ole ylinopeuden vastakohdasta. Termi on puhekieltä, mutta sillä on tilastollinen luonne: alinopeus tarkoittaa muuta liikennettä hitaampaa nopeutta. Ilman muuta liikennettä ei ole alinopeuttakaan. Ja muuta liikennettä pitää olla kohtuullisen paljon, jotta sillä olisi luotettava nopeuden keskiarvo. Maantiellä oman alinopeutensa huomaa peruutuspeilistä. Jos siellä on kymmenen autoa, mutta edessä ei ketään, kysymys on erittäin todennäköisesti alinopeudesta. Sopivaa tilannenopeutta käyttävät saavat kiinni alinopeutta ajavan.

        Mistä päättelet että sinulla on oikeus ja pätevyys kyseiseen määrittelyyn?


      • enevpk1
        Määrittelyn.Määritteet kirjoitti:

        Mistä päättelet että sinulla on oikeus ja pätevyys kyseiseen määrittelyyn?

        Ei kai puhekielen termien määrittelyyn mitään oikeutta tarvita. Mieluusti kuulisin sinunkin määritelmäsi. Eikö se ole keskustelua?


      • Määrittelyn.Määritteet
        enevpk1 kirjoitti:

        Ei kai puhekielen termien määrittelyyn mitään oikeutta tarvita. Mieluusti kuulisin sinunkin määritelmäsi. Eikö se ole keskustelua?

        " Alinopeutta on se kun liikutaan alle 0 km/h. Siinä ikäänkuin liikutaan ajassa taaksepäin. Paikallaan olemista hitaammin ei voi liikkua joten aikamatkailusta on oltava alinopeudessa kyse. "

        Ylempänähän alinopeus jo määriteltiin.


      • enevpk1 kirjoitti:

        Usein törmää outoon väitteeseen, että alinopeutta ei muka olisi olemassa. Siksi todellakin on paikallaan määritellä se. Kysymys ei varsinaisesti ole ylinopeuden vastakohdasta. Termi on puhekieltä, mutta sillä on tilastollinen luonne: alinopeus tarkoittaa muuta liikennettä hitaampaa nopeutta. Ilman muuta liikennettä ei ole alinopeuttakaan. Ja muuta liikennettä pitää olla kohtuullisen paljon, jotta sillä olisi luotettava nopeuden keskiarvo. Maantiellä oman alinopeutensa huomaa peruutuspeilistä. Jos siellä on kymmenen autoa, mutta edessä ei ketään, kysymys on erittäin todennäköisesti alinopeudesta. Sopivaa tilannenopeutta käyttävät saavat kiinni alinopeutta ajavan.

        Laki määritelmän mukaan, jos kuljettaja käyttää väylällä olevaa rajoitusta alhaisempaa nopeutta kutsutaan tilanne nopeudeksi, jonka ko. kuljettaja on katsonut sopivaksi tilanteeseen, ei ali nopeudeksi.


      • MistäNäitäSikiää
        sonnypruitti kirjoitti:

        Laki määritelmän mukaan, jos kuljettaja käyttää väylällä olevaa rajoitusta alhaisempaa nopeutta kutsutaan tilanne nopeudeksi, jonka ko. kuljettaja on katsonut sopivaksi tilanteeseen, ei ali nopeudeksi.

        Jopas on taas määritelmä.


      • 2712klo1547
        enevpk1 kirjoitti:

        Usein törmää outoon väitteeseen, että alinopeutta ei muka olisi olemassa. Siksi todellakin on paikallaan määritellä se. Kysymys ei varsinaisesti ole ylinopeuden vastakohdasta. Termi on puhekieltä, mutta sillä on tilastollinen luonne: alinopeus tarkoittaa muuta liikennettä hitaampaa nopeutta. Ilman muuta liikennettä ei ole alinopeuttakaan. Ja muuta liikennettä pitää olla kohtuullisen paljon, jotta sillä olisi luotettava nopeuden keskiarvo. Maantiellä oman alinopeutensa huomaa peruutuspeilistä. Jos siellä on kymmenen autoa, mutta edessä ei ketään, kysymys on erittäin todennäköisesti alinopeudesta. Sopivaa tilannenopeutta käyttävät saavat kiinni alinopeutta ajavan.

        Alinopeus = ajaminen muuta liikennettä hitaammin.

        Ja tämä ei ole vitsi vaan tosi.


      • 3012klo1608
        2712klo1547 kirjoitti:

        Alinopeus = ajaminen muuta liikennettä hitaammin.

        Ja tämä ei ole vitsi vaan tosi.

        Taakse kertyy jonoa ja edessä ei ole ketään. Silloin pitää hälytyskellon soida, että jotain pitää tehdä. Lisätä nopeutta tai katsoa kuinka voin antaa tilaa takana oleville.


      • hihihiii-hiihihiii
        2712klo1547 kirjoitti:

        Alinopeus = ajaminen muuta liikennettä hitaammin.

        Ja tämä ei ole vitsi vaan tosi.

        Aika vitsi on kyllä.


      • samaa.tahtia

        Mitä ihmettä höperöit. Nimim.2712klo1547 on harvinaisen oikeassa.


      • Hauskavitsion
        2712klo1547 kirjoitti:

        Alinopeus = ajaminen muuta liikennettä hitaammin.

        Ja tämä ei ole vitsi vaan tosi.

        Salli minun hymähtää.

        Jos 80 km/h rajoitusalueella useat ajavat 87 km/h ja muutama 82 km/h, niin 82 km/h nopeutta ajavat ajaisivat siis "alinopeutta". Heheheeheee. Todellisuudessa jokaikinen ajaa yli suurimman sallitun eli "ylinopeutta".


      • enevpk1
        Hauskavitsion kirjoitti:

        Salli minun hymähtää.

        Jos 80 km/h rajoitusalueella useat ajavat 87 km/h ja muutama 82 km/h, niin 82 km/h nopeutta ajavat ajaisivat siis "alinopeutta". Heheheeheee. Todellisuudessa jokaikinen ajaa yli suurimman sallitun eli "ylinopeutta".

        Se on just noin. Yli- ja alinopeus eivät ole toistensa vastakohtia, eivätkä toisiaan poissulkevia. Eikä esimerkissäsikään ole mitään huvittavaa, jotkut nopeusrajoitukset vaan ovat kovin epätarkoituksenmukaisia.


    • pumpastic

      Kamerat tehneet ajamisesta yhtä pumppaamista. Kytätään vaan kameraa. Hädin tuskin uskalletaan edes ajaa suurinta sallittua ja kameran kohdalla pudotetaan lisää nopeutta. Hienoks on menny meidän liikenne.

      • auto501

        Niinpä, ja sitten valitetaan ruuhkista.


      • Ehei.. Eivät kamerat sitä tee vaan kuljettajat, jotka yleisesti ottaen eivät pysty hallinnoimaan nopeuttaan..


      • Keskinopeuskamerat

        Olen kanssasi yhtä mieltä siitä, että nopeudenvalvonnan kamerat lisäävät nopeudenvaihtelua liikenteessä. Siksi olisikin mitä pikimmin siirryttävä keskinopeuskameroiden käyttöön. Tällöin ei silmänpalvonta kameran kohdalla enää riitäkään, vaan rajoituksia pitää alkaa aivan oikeasti noudattaa.

        Tiedoksi niille, joille termi keskinopeuskamera ei ole tuttu, on kyse kameraparista joista kumpikin tunnistaa auton rekisterinumeron ja rekisteröi kameran ohitusajankohdan. Kun tiedetään kameroiden välimatka, niin voidaan laskea minimiajoaika, jolla kamerat on voitu ohittaa rajoituksia noudattaen. Tätä lyhempi aika tuo terveiset poliisilta.


      • Ei_siinä_kyllin
        Keskinopeuskamerat kirjoitti:

        Olen kanssasi yhtä mieltä siitä, että nopeudenvalvonnan kamerat lisäävät nopeudenvaihtelua liikenteessä. Siksi olisikin mitä pikimmin siirryttävä keskinopeuskameroiden käyttöön. Tällöin ei silmänpalvonta kameran kohdalla enää riitäkään, vaan rajoituksia pitää alkaa aivan oikeasti noudattaa.

        Tiedoksi niille, joille termi keskinopeuskamera ei ole tuttu, on kyse kameraparista joista kumpikin tunnistaa auton rekisterinumeron ja rekisteröi kameran ohitusajankohdan. Kun tiedetään kameroiden välimatka, niin voidaan laskea minimiajoaika, jolla kamerat on voitu ohittaa rajoituksia noudattaen. Tätä lyhempi aika tuo terveiset poliisilta.

        Todennäköisempää on jatkuva valvonta, kun liikenteen verotus menee ajettuihin kilometreihin ja vakuutushinnat ajotapoihin. Silloin sama systeemi voi valvoa myös käytettyjä nopeuksia aina ja kaikkialla.


      • Ei_siinä_kyllin
        Ei_siinä_kyllin kirjoitti:

        Todennäköisempää on jatkuva valvonta, kun liikenteen verotus menee ajettuihin kilometreihin ja vakuutushinnat ajotapoihin. Silloin sama systeemi voi valvoa myös käytettyjä nopeuksia aina ja kaikkialla.

        Mitä juuri kirjoitin:

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005022320.html


    • Veroparatiisi

      Maailmanlopun meininkiä. Viekää tuhkatkin pesästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2570
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2532
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      22
      1536
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1480
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1420
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1342
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1203
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1147
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1076
    Aihe