Mitä haittaa yleensä on ajaa termostaatti rikki olevalla autolla? Termostaatti oli jatkuvasti auki.
Lämmöt nousi ajossa vain hiukan yli 60C, kun oli termostaatti rikki. Nyt korjattuna nousee melkein 90C. Koneena Duratec HE (1.8 bensa).
Karstottuuko kone enemmän, ei voitele yhtähyvin?
Kulutusta se kylmänä ajo taisi nostaa. Nyt kulutus on paremmin normilukemissa (joskaan auton näyttöön ei saa hetkellistä kulutusta, mutta keskiarvon voi nollata). Nyt korjattuna on jotenkin turvallisemman oloista kierrättää konetta ja testata kiihtyvyyttä. Auttaakohan koneen lämpöisenä kierrättäminen käytännössä mihinkään? Tulpat on vielä vaihtamatta. Sitten näkee vähän mille syllinterin sisällä näyttää. Homma kaipaa omaa varovaisuutta tälläisellä perustunarilla, kun on puolat tulppien päällä (toisessa kulkineessa on vain yksi puola ja tuplan johdot).
Edellinen omistaja on pitänyt autoa pitkään, mutta tainnut laittaa liikkeeseen vaihtoon sen takia, kun olisi ollut monta pikkuasiaa huollettavana (= tavallinen tapaus).
Kylmällä koneella ajon haitat
5
751
Vastaukset
- 54635
Optimi lämpötila moottorille on 90-95 celsiusta. Kuten mainitsit, kulutus nousee alhaisemmissa lämpötiloissa, mutta mikä tärkeintä, voitelu ei pelaa optimistisella tasolla noinkin alhaisissa lämpötiloissa kuin mainitsit. Mikäli termostaatti on rikki, moottori käy huomaamattasi monesti jopa 40 asteen lukemissa, ja tuolloin kun pataa poljetaan tyyliin laatta lattissa, niin ei hyvä.
Ethän sä välttämättä moottoria rikki saa, vaikka se kävisikin "kylmänä", mutta ei sille tulla ajamaan, niin pitkään, niinkuin sillä tultaisiin ajamaan normilämmöissä. - 1900
voiteluun sillä termostaatilla ei ole mitään tekemistä ,mutta esim katalysaattori joutuu kovemmalle rasitukselle kun seos rikkaampaa kone kylmänä
- faktaavain
Kuka täällä mistään termostaatti suhteessa voiteluun puhuu? Nyt puhutaan kylmästä koneesta/öljystä, suhteessa optimaaliseen voiteluun. Kylmässä koneessa öljy ei kierrä yhtä tehokkaasti kuin kuumassa.
- haaleus
Egr venttiili karstoittuu, kylmällä koneella!
- autonvaihtoJaHuollot
Tuo EGR:n karstottuminen taisi jo näkyä, kun termarin vaihdon jälkeen seuraavana päivänä lämpöisellä koneella kiihdyttelyjen jälkeen tuli vikakoodi. Lähti kännyn ja bluetooth -palikan kanssa pois ja ei ole _vielä_ tullut uudestaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692663
- 632614
- 681772
- 241597
- 201530
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251106