Kylmällä koneella ajon haitat

autonvaihtoJaHuollot

Mitä haittaa yleensä on ajaa termostaatti rikki olevalla autolla? Termostaatti oli jatkuvasti auki.

Lämmöt nousi ajossa vain hiukan yli 60C, kun oli termostaatti rikki. Nyt korjattuna nousee melkein 90C. Koneena Duratec HE (1.8 bensa).

Karstottuuko kone enemmän, ei voitele yhtähyvin?

Kulutusta se kylmänä ajo taisi nostaa. Nyt kulutus on paremmin normilukemissa (joskaan auton näyttöön ei saa hetkellistä kulutusta, mutta keskiarvon voi nollata). Nyt korjattuna on jotenkin turvallisemman oloista kierrättää konetta ja testata kiihtyvyyttä. Auttaakohan koneen lämpöisenä kierrättäminen käytännössä mihinkään? Tulpat on vielä vaihtamatta. Sitten näkee vähän mille syllinterin sisällä näyttää. Homma kaipaa omaa varovaisuutta tälläisellä perustunarilla, kun on puolat tulppien päällä (toisessa kulkineessa on vain yksi puola ja tuplan johdot).

Edellinen omistaja on pitänyt autoa pitkään, mutta tainnut laittaa liikkeeseen vaihtoon sen takia, kun olisi ollut monta pikkuasiaa huollettavana (= tavallinen tapaus).

5

751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 54635

      Optimi lämpötila moottorille on 90-95 celsiusta. Kuten mainitsit, kulutus nousee alhaisemmissa lämpötiloissa, mutta mikä tärkeintä, voitelu ei pelaa optimistisella tasolla noinkin alhaisissa lämpötiloissa kuin mainitsit. Mikäli termostaatti on rikki, moottori käy huomaamattasi monesti jopa 40 asteen lukemissa, ja tuolloin kun pataa poljetaan tyyliin laatta lattissa, niin ei hyvä.

      Ethän sä välttämättä moottoria rikki saa, vaikka se kävisikin "kylmänä", mutta ei sille tulla ajamaan, niin pitkään, niinkuin sillä tultaisiin ajamaan normilämmöissä.

    • 1900

      voiteluun sillä termostaatilla ei ole mitään tekemistä ,mutta esim katalysaattori joutuu kovemmalle rasitukselle kun seos rikkaampaa kone kylmänä

      • faktaavain

        Kuka täällä mistään termostaatti suhteessa voiteluun puhuu? Nyt puhutaan kylmästä koneesta/öljystä, suhteessa optimaaliseen voiteluun. Kylmässä koneessa öljy ei kierrä yhtä tehokkaasti kuin kuumassa.


    • haaleus

      Egr venttiili karstoittuu, kylmällä koneella!

      • autonvaihtoJaHuollot

        Tuo EGR:n karstottuminen taisi jo näkyä, kun termarin vaihdon jälkeen seuraavana päivänä lämpöisellä koneella kiihdyttelyjen jälkeen tuli vikakoodi. Lähti kännyn ja bluetooth -palikan kanssa pois ja ei ole _vielä_ tullut uudestaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2663
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2614
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe