Kirkkoveneen hukkuminen Viekijärveen

iltarusko1541

Pyydän kaikilta tietoa ja muistoja vaikka menneiden sukupolvien kertomana. Jotain olen kuullut asiasta "legendoja", mm. kotirantamme lähellä oleva Papinsaari lienee saanut nimensä kirkkovenetragediasta, jossa on hukkunut 11 ihmistä. Kuka vielä tietää/muistaa/kuulut menneiltä sukupolvilta...Eikä nämä asiat lopu Papinsaareen, siellä lähistöllä on myös Papinjuuma (syvin paikka vienjärvellä)..Ja myös Kanttorinniemi. Liittyneekö nämä nimet tapahtuneeseen?? Kertokaa, muistelkaa ja kirjoittakaa. Tulen rekistöröimään asiat historiikkiin, että jotain tietoa jäisi tulevillekin sukupolville.

14

611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajan.takaa

Uudet lieksalaiset ovat vallanneet Papinsaaren. Siellä saattaa tapahtua seuraavaksi suuri raiskaustragedia. Papinjuumaan upotetaan vääräuskoiset. Kanttoorinniemen nimi vaihdetaan. Älä turhaan muistele menneitä, vaan unelmoi tulevasta ja nauti nykyhetkestä. Käy kuiskaajan luona, jos haluat yhteyden menneisiin sukupolviin. Pötypuheita.

• rajantakaiselle

Ikävää, että nimimerkki "rajan.takaa" tulee vähä-älyisenä sotkemaan palstan aloituksia. Lapsen asteelle jääneet voisivat kirjoitella kotonaan vihkoihinsa älynväläyksiään eikä esiityä aikuisten ihmisten riesana keskustelupalstoilla.

• vessassa.oli

Aikoinaan oli tuo kirkkoveneen siluetti, tai paremminkin muotokuva ikuistettu timpurinkynällä kevätniemen tanssilavan vessan seinään, miestenpuolen sisäseinään! Se oli kuin varhainen kalliopiirros, kaunis ja herkkä!
      Sääli ettei ole enää jäljellä nykyiselle sulupolvelle, eli kaikki kaunis tuhotaan!
      Mutta kannattanee kysellä oikeista tapahtumista joltain historian tuntijalta, koska meiltä et saa järjellistä vastausta tällä palstalla!

• takaisin.hoitoon

Näyttää todella pahalta, että höpelöt häiriköt ovat vallanneet palstan. En kannattanut aikoinaan Pielisjärven tollohospitaalin potilaiden laskemista tervepäisten joukkoon Lieksan keskustaan. Nyt niitä putkahtelee jo Lieksan keskustelupalstallakin.

• Ohhoh!Nyt voi olla wanhan-lieksalaisen erikois alaa tämä,minä en koskaan kuullutkaan moisesta tapahtumasta!

• iltarusko1733

Kyllä se on tositapahtuma, olen kuullut menneltä sukupolvilta. Aikansa tragedia. Mm. Sippo Pyykkö s. 1772 hukkui kirkkoveneonnettomuudessa Viekijärvellä 16.9.1792. Kaikkiaan siinä onnettomuudessa menehtyi 13 henkilöä.

• perusmoottori

Jos korjataan että kaikki ymmärtäisi. Ensinnäkin kirkkovene ei hukkunut, vaan kaatui. Veneessä olijoista 13 hukkui, Pielisjärven Viekijärvellä 16.9.1792.
      Se, onko Viekijärvellä Raatosaari saanut sitten nimensä tuon onnettomuuden takia, ei ole tietoa.
      Tuosta onnettomuudesta löytyy jostakin historiakirjasta ( kirjastosta ) tarkempikin selvitys, jos joku haluaa perata.

• Eläkeläinenjne

Raatosaari on ensimmäinen pieni saari viekijoelta tullessa järvelle. Hukkuneet on nostettu ensin siihen pikkusaareen, isäukon kertomana.

• Eläkeläinenjne kirjoitti:

Raatosaari on ensimmäinen pieni saari viekijoelta tullessa järvelle. Hukkuneet on nostettu ensin siihen pikkusaareen, isäukon kertomana.

Sekö pieni luoto on raatosaari,joka on jokisuun ja uima/venerannan välissä?Taitaa siinä saaressa pikkuinen mökkikin olla.

• ruskisoldat kirjoitti:

Sekö pieni luoto on raatosaari,joka on jokisuun ja uima/venerannan välissä?Taitaa siinä saaressa pikkuinen mökkikin olla.

Raatosaari näkyy olevan Kuusiniemen itäpuolella. Sen eteläpuolella on Lehtosaari ja Kalliosaari. (Kummini asui Kuusiniemessä).

• vanhaapolvea

Aika vanha isäsi vissiin oli? Oliko ihan hommassa mukana?

• Eläkeläinenjne

OOtpa idiootti, kuka sanoi että oli mukana. Juttu kulkenut vahoilta vanhoille, mutta saahan sitä vinoilla kun ei muuta osaa.

• vanhaapolvea

Ihme kun tajusit? En panisi suurta painoarvoa suusta suuhun jutuille!
      Kannattaa kysellä henkikirjoista, vai mikä väestörekisteri se nykyään on juuassa, tai kirkonkirjoista!

• Eläkeläinenjne

Ei muuten ole väestörekisteri ollut vuosiin enää juuassa. vaan joensuussa eikä ole suusta suuhun juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1737
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1566
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1369
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1325
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      352
      1286
    Aihe