Naisten 10 km:n hiihdossa suomalaisilla oli kaikilla väärä voitelu! Turhaan Krista P. selittää (ehkä huollon ohjeiden mukaan), että pitäisi osata potkaista oikein vesikelillä. Pötyä - pötyä! Todellinen syy: väärät voiteet suksen pohjassa. Olen käyttänyt junioreita Hopeasompahiihdoissa ja opin silloin, että jossakin nollan tienoilla joku liisteri tuntuu luistavan ja pitävän hyvin, mutta puoli tuntia myöhemmin sama suksi lipsuu eikä edes luista kunnolla vaikka lämpötila on muuttunut ehkä vain 1:n asteen verran. Maarit Björgenillä näytti olevan 10:n voitelu. Mielestäni suksen pohjan pitää olla hyvin tasainen ja ehyt ja liisteri hieman lämpimämmän kelin liisteri kuin mitä lämpömittari osoittaa. Sitä voidetta ohut tasainen kerros kauttaaltaan. Silloin voidaan saada "seinäpito" ja erittäin hyvä luisto. Näin toimi ainakin joskus. Björgenin meno näytti juuri sellaiselta. Siinä potku piti kuin olisi seinästä potkaistu. Kuvaamallani tavalla se saatiin aikanaan. Myös suksen ominaisuudet ratkaisevat paljon. Pitää olla kelille sopiva suksi - ei esim. liian jalkava. HUOLTO EPÄONNISTUI!
VÄÄRÄ VOITELU
1
274
Vastaukset
Miten tuo johtoporras väittävät et hiihtäjä naisissa on väsymystä ,vaikka vetävät naiset ladulla viimeiseen pisaraan asti ..Eikö menen jakeluun Suomen urheiluliitolla et naiset väsyy ,kun toisilla on parempi luisto suksissa ..Vaikutus on myös ylämäissä kun suomalaiset vapaalla tyylillä vetivät huonolla suksiluistolla ..Tuollainen tyyli ,jos on Suomen hiihtoliitolla ,niin nuoria hiihtäjiä ei kasva ,he mollaavat jo kättelyssä harjoittelevat nuoret ..Iivo sanoi hienosti ,että jättäkää Myllylä rauhaan .Nostan hattua Iivolle ..Suomen hiihtoliiton jäsenet ei uskalla sanoa ????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857425- 965374
- 2544533
- 444465
- 623227
- 482656
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222338Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292302- 492252
- 412164