Muistutetaan varmuudeksi vielä tässä jos yllä pyörivää videota joku ei ole katsonut.
Kevään tullessa alkaa teillä pyöriä taas kuljetan itse ja säästän-tyypit sepeli-ja lankkukuormineen mitä villeimpine kuormansidontoineen ja uskomattomimpine kuormanpainoineen. Ahneen kaverin on vaan saatava se kuutio soraa sinne mökille sillä pienellä Kärppä-kärryllä tai kuuden metrin lankut samankokiisella kärryllä ymmärtämättä lainkaan että kärryn kantavuus ja sorakuorman paino eivät kohtaa. Lankkukuorma on mahdollisesti kevyempi mutta suuri kuorman pituus taas saa aikaan etu-ja takaylityksiä jotka ovat vaarallisia niin vetoautolle kuin takanatulijoillekin. Pitkä kuorma saa aikaan myös liikkumista ja vääntöä sivuille ja jos aisapaino on vielä päin persettä niin kärry nostaa auton perän ylös ja auto lähtee kuljettajan lapasesta. Liian suuri aisapaino taas saa eturenkaat ylös joka niinikään vie ohjattavuuden. Suuri paino ja ajonopeus ovat vaarallinen yhdistelmä kärryn renkaille ja pyöränlaakereille. Usein näkee tienpenkalla kärryn josta rengas räjähtänyt kun se ikivanha Stomil-rengas ei olekaan enää kestänyt puolen tonnin siihen kohdistunutta painoa vaan on katsonut parhaakseen lopettaa työsuhteensa. Eikä ne jousetkaan tai laakerit kestä mitä tahansa.
Pari viikkoamsitten näin kevään ensimmäisen lankkukuorman ylösalaisin Turussa. Auto oli nokka tulosuuntaan ja kärry ylösalaisin keskellä nelikaistaista tietä. Lankun pitkän viuhkan muodotelmassa ojanpenkalla. Onneksi muita ajoneuvoja tai ihmisiä ei ollut joutunut mukaan tapahtuneesee.
Eli järki päähän kun niille mökeillenne tavaraa kuljetatte. Kuljetusfirma tulee varmasti kalliiksi mutta jos ylittää omat kyvyt ja kalusto ei ole tehtävän tasalla sattunut vahinko on varmasti kalliimpi. Järki käteen siis.
Muistutetaan taas peräkärryjen kuormaamisesta.
4
115
Vastaukset
Ja se linkki: http://www.katsomo.fi/#!/jakso/742952
- tgjgöoyöi
Taidosta tuokin riippuu kun perheautollakin on liikkunut 1200 kilon kuormia.Harkot takakonttiin mukaan niin ei perä nouse.
Taitoa ja järkeä juuri peräänkuulutin. Kyllä ne kärryjen painorajat ja kantavuudet on ihan laskettu valmistajan toimesta. Niiden ylittäminen lisää aina riskejä vaikka kuinka olisi taitoa ja tietoa. Pientä Kärppää tai Muulia ei vaan ole tehty kestämään sorakuution painoa joka on luokkaa 1700 kg tai jopa enemmän. Tämä siis esimerkki kuljetuksista joita olen nähnyt edellisessä työssäni.
- näin.se.vaan.on
Liikenne - taito - järki = Kolme eri asiaa jotka ei kuulu yhteen, kovinkaan monilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih547168Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113314Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1421605Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2451424- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 891220
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124