Ohjekirjassa taitaa olla 5w-30 acea a1 tai a3. Käytännössä a1 on korvattu tänä päivänä a5 luokalla joka muuten sama polttoaineensäästööljy mutta soveltuu korkeamman suorituskyvyn kohteisiin. 5w-30 a3 öljyä ei taida juuri myydäkään vaan ne on kaikki c3 joka muuten sama mutta pakokaasulaitteille ystävällisempää.
Merkkihuollossa lattavat vielä tänä päivänä mazdan omaa 5w-30 a5 öljyä. Tuo a5 alkaa kuitenkin olla jo vanhentunut kun ei huomioi pakokaasunpuhdistuslaitteiden suojausta juurikaan. Toki API SL suojaa kattia melko hyvin mutta ei ehkä kaikkein paras. Muutenkin 5w-30 a5 alkaa olla monella öljynvalmistajalla keskitason tuoteperheen tuote, ei enää lippulaiva tuoteperheessä.
Huomasin että monet valmistajat, esim valvoline ja neste, suosittelevat 02-05 bensakoneisiin nykyään acea c2 öljyä ykkössuosituksena. Tässä pitäisi olla sama katalysattorin suoja kuin c3 öljyssä ja myös "mid-saps öljy kuten c3 eli kulumisenestoaineet eivät vielä ihan minimiin rajoitettu (esim c1 rajoitettu tosi paljon perinteisiä aineita), sallii vielä jonkin verran perinteisiä kulumisenestoaineita. c2 eroaa c3:sta siten että säästää myös polttoainetta, samat säästövaatimukset kuin a5 öljylle.
Eli olisko 5w-30 acea c2 paras öljy tänä päivänä kyseiseen mazdaan? Niitä on usein valmistajien lippulaivatuoteperheessä (perustuu varmaan parhaisiin perusöljyihin) ja muuten samat vaatimukset kuin a5 öljylle mutta paljon katalysaattoriystävällisempiä. Täyttävät myös uusimman API SN luokan toisin kuin monet a5 öljyt.
Mazda 6 (02-05 bensa) nykypäivän öljysuositus
3
158
Vastaukset
- sryhsrsrh
Näistä on hankala sanoa kun acea luokat eivät ole taaksepäin sopivia samoin kuin API luokat. Lisäksi tuo alkaa olla niin vanha auto ettei mazdakaan päivitä suosituksia. Itsekin huomanut että nuo a5 öljyt alkavat nykyään olla öljynvalmistajien keskiluokan öljyissä.
Tämän mukaan c2 olisi ainakin samat vaatimukset kuin a5, paitsi että c2 myös ystävällisempi pakokaasulaitteistolle https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html onhan kutosessa jo uudentyyppinen kolmitoimikatalysaattori joten c luokat voi olla ihan fiksuja siinä mielessä.
Molemmilla ainakin sama minimi HTHS arvo eli kuinka öljy "repeytyy" kuumana liikkuvien pintojen välissä (vaikuttaa polttoainetalouteen ja kulumissuojaan)
C2 vähemmän perinteisiä kulumisensuoja aineita mutta tosiaan vaatimukset kulumisensuojalle ovat samat kuin a5 öljylle.
Itse olen pelannut varman päälle ja käyttänyt mazda omaa 5w-30 a5 öljyä, onpahan ainakin suunniteltu mazdan koneille. - hyvä-ja-halpa
Kuitenkin pakokaasunpuhdistusjärjestelmä (katalysaattori) on tuossa suunniteltu toimimaan käytettäessä noita a1 tai a3 öljyjä.
Itse käyttäisin Ford F 5w-30, se on kuitenkin halpa, ja helposti saatavilla oleva öljy, josta läytyy nuo ACEA A5, A1, ja Foordin hyväksynnät noille samoille moottoreille. Foordin hyväksynnissä taitaa olla vielä hieman tiukempi polttoaineensäästövaatimus. - 2365324523
Onko ekan sukupolven kutosissa ollut katalysaattoriongelmia? Kukaan joutunut vaihtamaan? Omalla ajettu vain 170tkm joten ajattelin jos c luokan öljyillä voisi vielä säästää kattia. Ei ole vaatimus mutta öljyt kehittyy ja c2 taisi tulla vasta -04. En minä -90 626 mazdaanikaan laita API SD öljyä vaikka se kelpaisikin. Kai sitä C2 uskaltaa laittaa ekaan kutoseen jos moni tunnettu öljynvalmistaja nykypäivänä suosittelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692653
- 632604
- 681772
- 241597
- 201530
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251096