kuka tietää lähemmin diebeteksesta

vhi

kuka tietää lähemmin mikä on sokerirasitustesti tai mitä se lähemmin tarkoitta kun en löydä mistään ja olen etsinyt.
Miten kyseinen testi tehdään ja kuuluuko se diabetes testeihin, voiko joku jolla on tietoo niin laittaa jtain viestii ,tulee 53-vuotiaalle ,kiva jos tietäis minne joutuukaan, ja mitä sen jälkeen?

6

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Löytyy_helposti_netistä

Diabeteksestä keskustellaan Suomi24:llä Sairaudet-osastolla omalla palstallaan. Siellä on kylläkin yksi häirikkö, joka tyrkyttää ruokavalio-ohjeita, mutta etsimällä löytää asiatietoakin.

Outoa ettet ole löytänyt mitään tietoa, koska Google löytää hakusanalla diabetes runsaasti linkkejä. Näiden joukossa myös Diabetesliiton nettisivusto. Sokerirasituksesta löytyy myös runsaasti tietoa em. sivuilta.

• OletkoPilleristi

Miten ruokavalio-ohjeet voivat olla häiriköintiä? :O

Diabetesta sairastavalle ruokavalio ja liikunta on AA ja OO.

• Siinä_selitys
        OletkoPilleristi kirjoitti:

Miten ruokavalio-ohjeet voivat olla häiriköintiä? :O

Diabetesta sairastavalle ruokavalio ja liikunta on AA ja OO.

Ruokavalioissakin on eroa. Itse en pidä terveellisenä että hiilihydraatteja korvataan runsailla eläinrasvoilla.

Hoitohenkilökunnan antamat ruokavalio-ohjeet ovat järkeviä, ei tällaiset tee-se-itse puoskarien ohjeet.

• NäinLekuriSanoi

Lisää juotava siideriä jotta munuaiset puhdistuvat...myös kalja auttaa.

• iisipiisi

Sokerirasitustesti tehdään niin, että ensin paastotaan 10-12 tuntia ja sitten annetaan verinäyte, josta mitataan verensokeri (ns. paastoarvo). Sitten juodaan sokeriliuosta. Seuraavat parisen tuntia istutaan labrassa, ja sinä aikana otetaan verinäytteet, joista seurataan, miten hyvin sokeri häipyy verestä. Tämä kertoo, onko koehenkilö sokeriaineenvaihdunta normaalia.

Näitä testejä otetaan aika paljon, jos halutaan selvittää diabeteksen riskiä. Minulle on tehty testi kansanterveystutkimuksessa, johon osallistuin ihan terveenä koehenkilönä. En oikeastaan tiedä, että mitä sillä siinä selvitettiin. Ainoa kurja asia testissä on paasto ja erityisesti se, että ei saa juoda aamukahvia.

(Kelasta joku itkeskeli tiedotusvälineissä, että noihin kansanterveystutkimuksiin ei riitä tulijoita. Asiaa saattaisi auttaa, jos 14 tunnin paaston jälkeen vapaaehtoinen saisi istua pöydän ääreen juomaan kupin kahvia, vähän niin kuin ihminen eikä jokin arvoton koe-eläin. Kelasta voisi tehdä opintomatkan verenluovutuksen katsomaan miten vapaaehtoisia kuuluu kohdella.)

• Raha__ratkaisee

Sokerirasitustestiä ei välttämättä tehdä jos diabetes on selvä. Rajatapauksille se ehkä tehdään diagnoosin varmistamiseksi. Itse en ole ollut sokerirasitustestissä, vaikka olenkin saanut diabetesdiagnoosin.

Noiden tutkimusten teettäjien taustoista johtuu riittääkö rahaa. Olen osallistunut erään diabeteslääkkeen testaukseen ja sen teetti lääketehdas. Labratestejä tehtiin usein ja paastottuna otettujen verinäytteiden jälkeen sai maksulapun jolla sai sairaalan ruokalasta aamiaisen. Jotkut näyttävät ottavan eväät mukaan terveyskeskuksen labraan ja verinäytteen oton jälkeen syövät ne. Itse kyllä selviän vielä tunnin että pääsen kotiin myöhästyneen aamiaispöydän ääreen.
        Ne verenluovutuksen kahvit, mehut ja keksit eivät paljon lämmittäneet mieltä (en tiedä onko tarjottavat parantuneet nykyisin) ja siinä ei edes vaadita paastoamista. Pienihän se SPR:n "kiitos" arvokkaasta veriannoksesta on, mutta vapaaehtoisuuteenhan se perustuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1791
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1571
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1529
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      99
      1465
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      79
      1397
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1239
    7. Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta

Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään
      Pirkkala
      20
      1177
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      275
      1158
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1041
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      1015
    Aihe