pappi ei hyväksy ortodoksia lapsen kummiksi

kdjtjdkguudkr

Eli pappi ei hyväksy ortodoksia luterilaisen lapsemme vitalliseksi kummiksi. Miksi?

5

536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakkohyväksyä
      • EriKirkkokunnat

Nämähän ovat kaksi eri kirkkokuntaa! Eikä näiden välillä ole edes ehtoollisyhteyttä. Luterilainen ei voi osallistua ortodoksien ehtoolliselle eikä ortodoksi luterilaisten, sillä ehtoollisoppi on eri. On valittava mitä tunnustaa.

Kuinka ortodoksi voisi olla luterilaisen lapsen kummi, sillä kummius on hengellinen virka ja kummin on tunnustettava sen kirkon oppia, eli kuuluttava kyseiseen kirkkoon johon lapsi kastetaan. Eikai luterilainenkaan voisi olla ortodoksisen lapsen kummi?

Nykypäivänä ihmisillä ei ole käsitystä mistä kristinuskossa ja eri kirkkokunnissa on kysymys. Kirkot eivät voi olla yhtä sekasotkua niin ettei kirkon jäsen enää ymmärtäisi entistäkään vähää kirkon opista jos luterilainen paasaisi samalta alttarilta luterilaisuutta ja ortodoksi kumoaisi edellisen puhujan!

Jos näillä kirkoilla olisi sama oppi, ne olisivat yksi ja sama kirkkokin!

• pakkohyväksyä

"Sen jälkeen kun kastettavalla on kaksi luterilaista konfirmoitua kummina, kummina voi lisäksi olla muun kirkon tai kristillisen yhdyskunnan jäsen, mikäli tämä yhdyskunta hyväksyy luterilaisen kirkon kasteen."

http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/hiippakunta/usein_kysytyt_kysymykset/kummit/

Eli luterilainen kirkko hyväksyy ortodoksikummin. Jos taas ortodoksikirkko kieltää jäseniltään luterilaisen kummina toimimisen, niin se ei minua ihmetytä - onhan ortodoksisuus tosiasiassa erittäin ahdasmielinen uskonto, vaikka monet siihen kuuluvat ihmiset eivät henkilökohtaisesti ahdasmielisiä olisikaan.

Itselläni on luterilaiset kummit, yksi eri kirkkoon kuuluva kummi ja yksi epävirallinen kirkkoon kuulumaton kummi. En voi sanoa että heidän minulle antamassaan uskontokasvatuksessa olisi ollut eroja, sillä kukaan heistä ei ole sellaista antanut. Mielestäni ajatus kummista uskontoon tutustuttajana toimii ainoastaan aikuiskasteen kanssa, kuten on alun perin tarkoitettukin. Lapsen kasvattavat uskontoon omat vanhemmat, ja niin on paras, muuten tulee ristiriitoja. Taas lapsen tukihenkilönä, ystävänä tai jopa varaäitinä voi toimia yhtä hyvin uskonnoton henkilö. Se on yleisesti kummin rooli nykyään, luultavasti ennenkin.

• Taikauskonnoton

En kyllä ymmärrä edes koko kummiutta. Täysin merkityksetyn juttu tänä päivänä.
      Yhtä hyvin voit antaa tuttavasi lapsille lahjoja ilman kummiutta, ja lahjojen antaminen taitaa tänä päivänä olla kummien ainoa tehtävä.

Jos vanhemmat on uskossa, niin eiköhän he itse opeta tämän taikauskon myös lapsilleen.

• KunEiTätäTiedä

Avaaja on torkkunut ussantunnilla. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2640
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe