Rintasyövän jälkeen sydänvaivoja

EnEnääJaksa

Olen rintasyöpäpotilas mallia 2004, syöpä oli vasemmassa rinnassa, osapoistolla selvisin.
Sytot, sädehoito ja lisäksi 5 v Tamofenia 2 v sitä toista, olisikohan ollut Aromasin? Noin ne unohtuu, onneksi.

Olen saanut aina puhtaat paperit, kontrolleja oli 7 vuotta. Nyt - en edes osaa sanoa koska tämä alkoi - on ilmennyt sydänoireita, eli flutter (eteislepatus). Onkohan kenellekään muulle tullut rintasyövän jälkeen sydänoireita? Enhän voi tietää, voisiko vasemman rinnan sädehoito olla syynä, tai ne ikävät sytostaatit. Olin tutkimuspotilaana ja ainakin sivuoireista päätellen myrkyt olivat kovia.

Olisin kyllä luullut, että syöpä riittäisi, mutta ei :(

2

1074

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erässairastunutsyöpään

Kenties ikä painaa? Oletko aktiiviliikkuja? Ovatko elintapasi terveellisiä?
      Ei muuta kuin tsemppiä!

• klprh

Leikkaus 2003 syksyllä, hoidot CEF (syklofosfamidi, epirubisiini, fluorourasiili) x 6, sädehoito x 25 ja hormonihoito Tamofen, Femar Arimidex - yhteensä seitsemän vuotta.
      Sydäntä ei ole Suomessa tutkittu, kävin Virossa - Toila SPA - siellä EKG ja UHD ja todettiin sydämen ”väsyvyyttä”. Minä liikun aktiivisesti todella vähään, painon nousun takia ehkä.
      Minulla paino lisääntyi 30kg, (50-v - 55kg > 86 hetkellä, pituus 170) kolme vuotta sitten kävin yksityisellä endokrinilogilla ja sain kilpirauhaislääkityksen. Hormoniarvot olivat viitearvojen sisällä kuitenkin, mutta oireita oli painon lisäksi muitakin.
      Syke on aina ollut korkea, sen takia pitkä aika luulin, että minulla ei voi olla kilpirauhaisen vajaatoiminta.

Suvussa ei ole k.o. sairautta eikä mitään muuta. Ilmeisesti kilpirauhainen on kärsinyt hoidoissa ja tutkimuksissa.
      USA:ssa kilpirauhaista tutkitan sädehoito saanut henkilöillä 5 vuoden sisällä.
      Oletko tutkinut kilpirauhaista?
      https://www.kilpparix.fi/vajaatoiminta
      Hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa merkittävän terveysriskin.
      • Sydänongelmat, kuten sepelvaltimoiden kovettuminen, rytmihäiriöt, epänormaali verenpaine, sydämen heikko verenpumppaus, sydänlihaksen heikkous, kongestiivinen sydämen vajaatoiminta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2683
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2624
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe