Pyörä nykii alamäissä

MitäTekisi

Otsikossa se ongelma tulikin pääpiirteittäin kuvailtua. Mistähän voisi siis johtua se, että kun vauhti kiihtyy alamäissä, niin pyörä alkaa voimakkaasti nykiä? En ole mikään pyöräilyekspertti ja oman ukon puuttuessa olen itse aina huoltanut pyörääni, vaihtanut renkaat jne. Olisi kiva lähteä pidemmälle pyöäilyreissulle, mutta tuo nykiminen pitäisi saada loppumaan. Onkohan renkaat jotenkin huonosti vai mistä voisi johtua. Pyörä on hybridimallinen, edessä on jousitus.

19

3331

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • narskis

Rungon ominaisuus, edessä liian vähän painoa.

• MitäTekisi

Aikaisemmin tuota ongelmaa ei ole ollut ja runko (ja oma paino) on sama kuin ennen. Nykiminen tuli ehkä siinä vaiheessa, kun vaihdoin keväällä uudet renkaat. Voisikohan johtua siitä, että renkaiden pikalukko on liian löysällä? Aiemmin olen kiristänyt ne niin tiukalle kuin vain olen saanut. Katselin kuitenkin jostakin youtube-videosta, ettei niitä tarvitse niin kireälle laittaa ja jätin ne löysemmälle.

• syö-poika-syö

kuskille kunnon massakausi grillimakkaralla ja oluella. tasapainottuu meno kummasti

• Ähinä

Mulla pää nykii ylämäissä ja hengitys muuttuu ensin korinaksi ja sitten pihinäksi. Sitten lähtee taju.

• rtyugh

Tuo saattaisi johtua vapaarattaan ongelmista, eli polkimet eivät irtaudu kunnolla voimansiirrosta rullatessa. "Nykiminen" kuulostaa minun korvaani menosuuntaan tapahtuvalta liikkeeltä, huono painonjakauma aiheuttaisi kai tärinää tai huojuntaa.

Onko pyörässäsi napavaihteet vai ulko(ketju-)vaihteet?

Kokeile pyörittää etu- ja takapyörää ilmassa, kulkeeko sujuvasti? Entä jos veivaat kammista ja päästät rullaamaan takapyörä ilmassa, nykiikö? Pyrkivätkö polkimet mukaan? Jos etupyörä nykii, älä aja metriäkään!

• Kerropa vähän lisää - nykiikö siis myös rullatessa? Voi olla pyörien napalaakereissa. silloin tosin luulisi kuuluvan jo rahinaakin. Vai pomppiiko pyörä - silloin rengas voi olla huonosti asennettu eli ei ole kunnolla vanteella.

• MitäTekisi

Pyörässä on ulkovaihteet. Ilmassa pyöritettäessä etupyörä pyörii huonommin, kuin takapyörä. En huomannut mitään muuta ihmeellistä liikettä. Polkimet eivät lähde mukaan. Nykiminen on juuri sellaista eteen/ylöspäin suuntautuvaa liikettä, ihan kuin pyörän renkaassa olisi jokin ylimääräinen kulma joka nytkähtää jokaisella kierroksella. Vähän vaikeaa sanoa, että mistä kohtaa se nytkähdys lähtee, ainakin se tuntuu ohjaustangossa voimakkaasti. Myös polkemisen aikana nykii, kun on riittävästi vauhtia.

• MitäTekisi

Siis sivuttain pyörii paljon huonommin, kuin esimerkiksi eteen päin. On se v*ttu kumma, kun maksoin tonnin huollostakin viime viikolla. K*settivatko?

• narskis

Vanne kuopalla, kulmikas?

• TuttuTilanne

Omassa takavanteessa vanne on kanssa kuopalla ja siihen ei ole muuta vaihtoehtoa kun ostaa uusi vanne. Pinnat maksaa 30€, niin ei ole järkea pinnoittaa uudella kehällä.

Pyörä ylösalaisin ja jollain muovi piikillä, tai vaikka kynällä katsomaan vanteen kehän kyljestä onko kuopalla.

• TilanneKatsaus
        TuttuTilanne kirjoitti:

Omassa takavanteessa vanne on kanssa kuopalla ja siihen ei ole muuta vaihtoehtoa kun ostaa uusi vanne. Pinnat maksaa 30€, niin ei ole järkea pinnoittaa uudella kehällä.

Pyörä ylösalaisin ja jollain muovi piikillä, tai vaikka kynällä katsomaan vanteen kehän kyljestä onko kuopalla.

Ylösalaisin on kokemukseni mukaan vaikea pyöräillä. Vanteen kuopat tasoittuu vannetasoitteella ja hiomalla sitten sileiksi. Ei tää mitään rakettitiedettä ole todellakaan, eikä siitä kannata sellaista väkisin tehdä.

• MitäTekisi

Ei löydy mitään lommoja vanteesta tai mutkikkaita pinnoja. Mutta kun pyöritin takarengasta ilmassa ja katsoin ylhäältäpäin, niin yhdessä kohdassa rengas pompahtaa aika selvästi. Rengasta vaihdettaessa keskityn yleensä vain siihen, ettei se liiku sivusuunnassa väärin. Voisikohan se nykiminen johtua sitten esim. siitä, että sisäkumi on liian iso? Se on kyllä mittojen sisällä, mutta muistan kun sitä vaihdoin, että se oli silminnähden aika iso. En ole jaksanut renkaita ja kumeja irrotella että voisin verrata etu- ja takarenkaan sisäkumeja. Tänään sitten on se edessä.

• OppiaIkäKaikkii

Hyvä, nyt päästään asiaan. Sisäkumi ei ole syyllinen, mutta tarkista että rengas on vanteella tasaisesti.
        Väittäisin että olet ajanut esime kanttikiveen tai muuhun terävään ja joudut ostamaan uuden vanteen...

• MitäTekisi

Niihin tulee kyllä välillä aika vauhdikkaasti ajettua, mutta eikö siinä eturenkaan pitäisi enemmän kärsiä? Olen pari kertaa tyhjentänyt renkaat kokonaan ja painellut ne tasaisesti paikoilleen, ihan täydellisen tasaisesti ne eivät silti ikinä asetu, Kerkisin nyt ottamaan sitten renkaat pois kokonaan ja tutkin sisäkumit. Eturenkaan kumi on 4 cm pidempi kuin takarenkaan (208 ja 212 cm). Eikö tuolla voi sitten olla mitään merkitystä? Menee aika hankalaksi jos pitää se vanne vaihtaa.

• narskis

Onko sisäkummi ollut taiteella, vekit näkee helposti?

• MitäTekisi

Ei kai merkittävästi. Kyllä se sitten on kai oltava siinä vanteessa se vika, vaikka ei siinä mitään poikkeavaa silmämääräisesti erota. Laitoin äsken kaikki kumit ja renkaat niin hyvin kuin pystyin, mutta edelleen se takarengas "pomppii". Pyörittelin myös toisten pyörien renkaita, niissä ne renkaat pyörivät ihan erilailla, siis tasaisesti. Tulisikohan halvemmaksi tilata netistä uusi vanne vai viedä korjaajalle?

• patasrakka

Tarkista myös ulkokumi. Siinä voi olla halkeama ja sisuskumi pyrkiä ulos. Olisi varmaan jo tähän mennessä räjähtänyt.

Joskus ulkokumi jää siitä venttiilin kohdalta huonosti, kun siinä on kumia esteenä. Katso tarkkaan, että se on kaikkialta yhtä syvässä. Muutama milli aiheuttaa juuri tuollaista hyppimistä. Tämä tapahtuu helposti suoraseinäisillä ulkokumeilla.

Vanteen suoruuden voit tarkistaa kun laitat sen pyörimään ja katsot suoraan vispaako se.

• Nykiminen on ilmeisesti väärä termi. Ota takagummi irti ja asenna huolellisesti. Laita pyörä alassuin ja tarkista että ei ole heittoa mihinkään suuntaan. Etulaakeri on myös liian tiukalla.

• äkkivippausperkierros

Olisiko mahdollisesti siinä vanteessa sellainen "nyrjähdys"? Joka kerta sen kohdan osuessa tien pintaan (kumi tietenkin välissä) tuntuu epämiellyttävä nytkäys, vippaus, miksi sitä sanoisi. Ja alamäessä sen tuntee ehkä helpommin, kun vauhti kasvaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5490
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2407
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      255
      1675
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1657
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1195
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      327
      1195
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      334
      1190
    10. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      10
      1187
    Aihe