Helsingin Sanomien pääkirjoitus 1.2.2005:
"Euroopan autoteollisuus voi viidenkymmenen vuoden päästä olla muisto vain...Japanilaiset ja korealaiset valmistajat pystyvät tekemään laadukkaita autoja tehokkaammin ja halvemmalla kuin eurooppalaiset"
Näin loihe lausumaan Volkswagwenin pääjohtaja.
Siinäpä miettimistä riisipussi-mielikuvia vielä hautoville.
Euromrkkien tulevaisuus
23
1234
Vastaukset
- ,,,
Riisipussit ovat tietyillä osa-alueilla teknologisesti jäljessä.
Kauppakasseiksi kuitenkin soveltuu hyvin osa, mitä nyt ruosteongelmia.
Riisipussit syövät ensin halvimmat autot ja ison osan keskiluokasta mutta siitä ylöspäin rupeaa olemaan vaikeaa.
Millainen maailma on 50v päästä on hiukkasen vaikea sanoa, mitä energia lähteitä on käytettävissä ja minkälaiset yhteiskunta olot euroopassa vallitsee.- Joni
Milläs osa-alueilla japanilaiset autot ovat pottulaatikoita jäljessä? Eivät missään. Japanilaisista autoista löytyy kaikkea, mitä muistakin. Enemmänkin. Ehkä Suomen paskamallistosta ei kannata johtopäätöksiä vedellä. Kyllä ne japanilaiset edellä ovat.
- Joni
Sitä paitsi esim. merkittävimmillä automarkkinoilla, Jenkeissä, japanilaiset hallitsevat kaikkia autoluokkia, paitsi pick-upeja. Siis myös isoja sedaneita. Jenkkien myydyin luksusautomerkki on Lexus. Myös Infiniti ja Acura myyvät erittäin hyvin. Jenkkien ostetuin edustusauto on Lexus LS430.
Mm. Lexukset, Acurat, Infinitit, 350Z, Camry, Accord, ovat kaikki Jenkkien myydyimpiä autoja - eivätkä järin halpoja tai pieniä. Ota selvää asioista, Suomen roskamarkkinat eivät kerro mitään. Maailman toiseksi suurimmalla yksittäisellä automarkkina-alueella, Japanissa, jap. autojen osuus lähentelee 100 prosenttia. Siellä myydään paljon ruuhkiin sopivia 0.6-litraisia, mutta toiseksi eniten todella isoja sedaneita, jopa Lexuksiakin isompia. Ja niitä on monia kymmeniä eri malleja.
Japanissa Lexukset myydään vielä Toyotina. Jos Lexuksen ja Japanin "toyota-lexusten" myynnit lasketaan yhteen, on ne myydympiä kuin mikään muu luksusautomerkki. Elokuussa aletaan autoja myydä Japanissakin Lexuksina, ja sitten onkin vain (lyhyen) ajan kysymys, milloin Lexus on maailman suurin luksusautomerkki. Todennäköisesti vielä ensi vuoden puolella. Se niistä halvoista autoista. Joni kirjoitti:
Sitä paitsi esim. merkittävimmillä automarkkinoilla, Jenkeissä, japanilaiset hallitsevat kaikkia autoluokkia, paitsi pick-upeja. Siis myös isoja sedaneita. Jenkkien myydyin luksusautomerkki on Lexus. Myös Infiniti ja Acura myyvät erittäin hyvin. Jenkkien ostetuin edustusauto on Lexus LS430.
Mm. Lexukset, Acurat, Infinitit, 350Z, Camry, Accord, ovat kaikki Jenkkien myydyimpiä autoja - eivätkä järin halpoja tai pieniä. Ota selvää asioista, Suomen roskamarkkinat eivät kerro mitään. Maailman toiseksi suurimmalla yksittäisellä automarkkina-alueella, Japanissa, jap. autojen osuus lähentelee 100 prosenttia. Siellä myydään paljon ruuhkiin sopivia 0.6-litraisia, mutta toiseksi eniten todella isoja sedaneita, jopa Lexuksiakin isompia. Ja niitä on monia kymmeniä eri malleja.
Japanissa Lexukset myydään vielä Toyotina. Jos Lexuksen ja Japanin "toyota-lexusten" myynnit lasketaan yhteen, on ne myydympiä kuin mikään muu luksusautomerkki. Elokuussa aletaan autoja myydä Japanissakin Lexuksina, ja sitten onkin vain (lyhyen) ajan kysymys, milloin Lexus on maailman suurin luksusautomerkki. Todennäköisesti vielä ensi vuoden puolella. Se niistä halvoista autoista.Riisikupit on massatuotantoa eli ne voivat myödä paljon koska a) ne on halpoja B) Ne on kohtalaisen hyviä. mutta esim Porche on maailman kannattavin auto merkki ei siksi että se möis eniten vaan tyydyttää asiakas ryhmänsä ja tähän ryhmään kuuluu myös kuuluisat ja kalliit mersut bemu audit volkkari on kansanvaunu ja halppis sarja tuotantoa ja ooppeli on perseestä. jenkit ajaa vain pensarosvoilla automaattisilla citymaastureilla. onhan keskikalliit halpahallist ja merkkiliikkeis ostetut vaatteetkin ihan hyviä mut räätälin tekemät tai jollekkin pienemmälle ryhmälle suunitellut vaatteet paljon parempia mut samalla kalliimpia. mun bmw e30 on sähköpeilit ja ajotietokone ja kulutusmittari vakiona ja se on -85 eipä äitin nissanis -94 vieläkään näy ajotietokonetta ja kulutusmittarii mut ihan kiva auto muuten. *saksalainen jyrää* se on sitä saksalaista tehokkuutta se!
- Joni
Pole87 kirjoitti:
Riisikupit on massatuotantoa eli ne voivat myödä paljon koska a) ne on halpoja B) Ne on kohtalaisen hyviä. mutta esim Porche on maailman kannattavin auto merkki ei siksi että se möis eniten vaan tyydyttää asiakas ryhmänsä ja tähän ryhmään kuuluu myös kuuluisat ja kalliit mersut bemu audit volkkari on kansanvaunu ja halppis sarja tuotantoa ja ooppeli on perseestä. jenkit ajaa vain pensarosvoilla automaattisilla citymaastureilla. onhan keskikalliit halpahallist ja merkkiliikkeis ostetut vaatteetkin ihan hyviä mut räätälin tekemät tai jollekkin pienemmälle ryhmälle suunitellut vaatteet paljon parempia mut samalla kalliimpia. mun bmw e30 on sähköpeilit ja ajotietokone ja kulutusmittari vakiona ja se on -85 eipä äitin nissanis -94 vieläkään näy ajotietokonetta ja kulutusmittarii mut ihan kiva auto muuten. *saksalainen jyrää* se on sitä saksalaista tehokkuutta se!
Painuhan penikka muualle. Bmw:si ja mutsis Nissan on todennäkösesti vähän eri luokan autoja. Ajotietokone on japanilainen keksintö ja kaikki mahdolliset laitteet on löytyny vastaavista jap. autoista jo aiemmin ku bemaristas. Vertailehan hintaluokittain autoja, jos jotenki.
- Harasoo!
Viidenkymmenen vuoden päästä halpa korealainen autoteollisuus on muisto vain! Veikkaan että entiset Neuvostoliiton tasavallat, ehkä palasiksi hajonnut Venäjäkin ovat silloin kehittyneet niin pitkälle, että niissä jo osataan kiinnittää huomiota laatuun ja hintataso on vielä kohtuullinen. Ne alueet tosin on kaukana silloin Uralille asti laajentuneesta EU:sta ...
- BlackWidow
...nim. Turpa-Uuno näkee ruusuisia harhoja siitä että jokaisella meillä olisi oma pieni riisipussi joskus tulevaisuudessa.
Aivan varmasti löytyy PAAAALJON sellaisia autoilijoita jotka eivät ikipäivänä halua omistaa riisipussia!- Turpa-Uuno
meillä jokaisella on tänä päivänä olohuoneen täydeltä laadukasta Telefunkenin ja Blaupunktin viihde-elektroniikkaa? Varmaan löytyy PAALJON sellaisia jotka näitä haluaisivat eivätkä ikämaailmassa halua Sonyn ja Panasonicin riisikoteloita? Taitaa tähän suuntaan vaan maailma kumminkin mennä.
- Buahahahahaaa!
Turpa-Uuno kirjoitti:
meillä jokaisella on tänä päivänä olohuoneen täydeltä laadukasta Telefunkenin ja Blaupunktin viihde-elektroniikkaa? Varmaan löytyy PAALJON sellaisia jotka näitä haluaisivat eivätkä ikämaailmassa halua Sonyn ja Panasonicin riisikoteloita? Taitaa tähän suuntaan vaan maailma kumminkin mennä.
Siinä meni viimeinenkin uskottavuuden rahtunen!
Autojen ja kodinelektroniikan vertaaminen keskenään on TODELLA FIKSUA! - Turpa-Uuno
Buahahahahaaa! kirjoitti:
Siinä meni viimeinenkin uskottavuuden rahtunen!
Autojen ja kodinelektroniikan vertaaminen keskenään on TODELLA FIKSUA!näin ennustanut vaan Volkswagen-konsernin pääjohtaja. Luulis kaverilla olevan jotakin näkemystä alaansa.
40 vuotta sitten japanilaiset radiot ja telkkarit herättivät varmaankin säälin sekaista hämmästystä. Nyt sitä herättävät vielä jäljellä olevat eurooppalaiset, filipsit ja tompsonit. Laatuvehkeet taas ovat sonyja, panasonikkeja ja jvc:itä.
Pari vuotta sitten korealaiset puhelimet olivat vitsi, noksu jyräsi suvereenisti. Nyt puntti studaa isolla j:llakin sampsungin ja lg:n kanssa (niin, se merkki on se entinen säälittävä goldstar).
että saapas nähdä kuinka käy kun aika kuluu. - ike.
Turpa-Uuno kirjoitti:
näin ennustanut vaan Volkswagen-konsernin pääjohtaja. Luulis kaverilla olevan jotakin näkemystä alaansa.
40 vuotta sitten japanilaiset radiot ja telkkarit herättivät varmaankin säälin sekaista hämmästystä. Nyt sitä herättävät vielä jäljellä olevat eurooppalaiset, filipsit ja tompsonit. Laatuvehkeet taas ovat sonyja, panasonikkeja ja jvc:itä.
Pari vuotta sitten korealaiset puhelimet olivat vitsi, noksu jyräsi suvereenisti. Nyt puntti studaa isolla j:llakin sampsungin ja lg:n kanssa (niin, se merkki on se entinen säälittävä goldstar).
että saapas nähdä kuinka käy kun aika kuluu."laatuvehkeet taas ovat sonyja, panasonikkeja ja jvc:itä."
Heh. Miksi sitten "filipsit" lähes poikkeuksetta voittavat aina testit silti ollen näitä "parempia" merkkejä halvempia?
Kokemuksesta voin ainakin sanoa, että jvc ja suuri osa panasonikeista on aika surkeita. Tuotteesta riippumatta. Sonyt nyt on aika hyviä.
Sonyn tuotteita on aina myös pidetty hyvinä.
En usko, että "japanilaiset" autot valloittavat maailman etenkään, kun mazda taitaa olla viimeinen japanilainen automerkki. Loput sitten tehdäänkin euroopassa tai muualla.
Eiköhän se ole niillekin samanhintaista tehdä täällä autoja.
Korealaiset puhelimet ovat edelleen vitsi kaikin puolin paitsi muotoilun osalta.
Omistan samsungin ja viimeiseksi jää. Aivan järkyttävä käyttää nokiaan verrattuna.
Ja pitäisi olla merkin paras malli. - lähtien
ike. kirjoitti:
"laatuvehkeet taas ovat sonyja, panasonikkeja ja jvc:itä."
Heh. Miksi sitten "filipsit" lähes poikkeuksetta voittavat aina testit silti ollen näitä "parempia" merkkejä halvempia?
Kokemuksesta voin ainakin sanoa, että jvc ja suuri osa panasonikeista on aika surkeita. Tuotteesta riippumatta. Sonyt nyt on aika hyviä.
Sonyn tuotteita on aina myös pidetty hyvinä.
En usko, että "japanilaiset" autot valloittavat maailman etenkään, kun mazda taitaa olla viimeinen japanilainen automerkki. Loput sitten tehdäänkin euroopassa tai muualla.
Eiköhän se ole niillekin samanhintaista tehdä täällä autoja.
Korealaiset puhelimet ovat edelleen vitsi kaikin puolin paitsi muotoilun osalta.
Omistan samsungin ja viimeiseksi jää. Aivan järkyttävä käyttää nokiaan verrattuna.
Ja pitäisi olla merkin paras malli....se auton valmistusmaa on ollut ratkaiseva?
Täällä näkee paljon kommenttia, että ei se ole semmoinen, kun se tehdään siellä ja täällä.
Eikös ratkaisevaa ole kuitenkin auton suunnittelu, raaka-ainevalinnat, laadunvalvonta, valmistusprosessien kehitys... ja ketkä nämä päättävät. Se nyt ei laatun vaikuta kuka sitä pistehitsausroboottia valvoo ja huoltaa. - Joni
ike. kirjoitti:
"laatuvehkeet taas ovat sonyja, panasonikkeja ja jvc:itä."
Heh. Miksi sitten "filipsit" lähes poikkeuksetta voittavat aina testit silti ollen näitä "parempia" merkkejä halvempia?
Kokemuksesta voin ainakin sanoa, että jvc ja suuri osa panasonikeista on aika surkeita. Tuotteesta riippumatta. Sonyt nyt on aika hyviä.
Sonyn tuotteita on aina myös pidetty hyvinä.
En usko, että "japanilaiset" autot valloittavat maailman etenkään, kun mazda taitaa olla viimeinen japanilainen automerkki. Loput sitten tehdäänkin euroopassa tai muualla.
Eiköhän se ole niillekin samanhintaista tehdä täällä autoja.
Korealaiset puhelimet ovat edelleen vitsi kaikin puolin paitsi muotoilun osalta.
Omistan samsungin ja viimeiseksi jää. Aivan järkyttävä käyttää nokiaan verrattuna.
Ja pitäisi olla merkin paras malli.Hahhah. Ensinnäkään testeillä ei ole mitään merkitystä. Ostatko tuotteesi testien perusteella? Toiseksi, hollantilainen Philips ei voita ikinä ainakaan TM:n testejä. Aina Panasonic, Sony, JVC, Pioneer, Kenwood, Akai, Aiwa tms. voittaa esim. tv- tai stereo-testit. Et voi olla tosissasi väitteinesi. Katselepa vähän TM:ää.
Sitä paitsi maailmanlaajuisesti esim. Philips on pikku tekijä.
Autojen kasaamismaa ei merkitse mitään, idiootti. Oletko täysin hullu? Aina on teollisuuden tuotteita tehty mitä kummallisimmissa maissa, halvan työvoiman tms. takia. Euroopassa tehdään autoja eurooppalaisille markkinoille. Luuletko japanilaisten rahtaavan autoja Euroopasta Japaniin? Kyllä ne itse itselleen autot tekevät. Vieläpä hiukan edistyksellisempiä malleja kuin tänne. - Joni
ike. kirjoitti:
"laatuvehkeet taas ovat sonyja, panasonikkeja ja jvc:itä."
Heh. Miksi sitten "filipsit" lähes poikkeuksetta voittavat aina testit silti ollen näitä "parempia" merkkejä halvempia?
Kokemuksesta voin ainakin sanoa, että jvc ja suuri osa panasonikeista on aika surkeita. Tuotteesta riippumatta. Sonyt nyt on aika hyviä.
Sonyn tuotteita on aina myös pidetty hyvinä.
En usko, että "japanilaiset" autot valloittavat maailman etenkään, kun mazda taitaa olla viimeinen japanilainen automerkki. Loput sitten tehdäänkin euroopassa tai muualla.
Eiköhän se ole niillekin samanhintaista tehdä täällä autoja.
Korealaiset puhelimet ovat edelleen vitsi kaikin puolin paitsi muotoilun osalta.
Omistan samsungin ja viimeiseksi jää. Aivan järkyttävä käyttää nokiaan verrattuna.
Ja pitäisi olla merkin paras malli.Mitäs kokemuksia sinulla oikeasti on eri merkeistä? Miten esim. tv voi kotikäytössä olla ihan paska? Jos et merkkejä tietäisi, et erottaisi mitään pelkistä tv:n ominaisuuksista, ennakkoluuloinen juntti.
Miksi ammattilaiset, esim. Hollywood käyttää sitten Panasonicin ja Sonyn kamoja? Katselepa vaikka elokuvien lopputekstejä. Panavision, Sony, jne. Joni kirjoitti:
Mitäs kokemuksia sinulla oikeasti on eri merkeistä? Miten esim. tv voi kotikäytössä olla ihan paska? Jos et merkkejä tietäisi, et erottaisi mitään pelkistä tv:n ominaisuuksista, ennakkoluuloinen juntti.
Miksi ammattilaiset, esim. Hollywood käyttää sitten Panasonicin ja Sonyn kamoja? Katselepa vaikka elokuvien lopputekstejä. Panavision, Sony, jne.Ne on ponsoreita ne sonyt ja muut hinkuu päästä suosittuihin elokuviin kato kivaa piilomainontaa ja julkkuja han ne rahalla houkuttelee mainostamaan merkkejään et ihmisest saa samaistua idoleihinsa ja ostaa samaa merkkiä mullakin on samallainen kuin stallonella,eminemilla tai jollain muilla kuuluisilla ihmisillä. autohifissäkin todella kovat merkit on ktukuvassa tuntemattomia mut alan harrastajat tietää ne. bmw edustaa urheilillisuutta mutta samalla mukavuutta, mersu on aina ollut herrojen ja rikkaitten auto hyvällä jälleen myyntiarvolla ja kyydillä ja mukavuudesta tunnettu. sit nää riisikupit uutena hyvä mut 5vuoden päästä ruostunu paska kone hyvä enää ja ootteko ikinä kahtonu/verrannu kumpi maksaa enemmän kori vai kone? vastaus kori et niitä saa ja voi vaihtaa mut kon kori loppuu niin pelkän moottorin päällä on paha istua.
- Joni
Pole87 kirjoitti:
Ne on ponsoreita ne sonyt ja muut hinkuu päästä suosittuihin elokuviin kato kivaa piilomainontaa ja julkkuja han ne rahalla houkuttelee mainostamaan merkkejään et ihmisest saa samaistua idoleihinsa ja ostaa samaa merkkiä mullakin on samallainen kuin stallonella,eminemilla tai jollain muilla kuuluisilla ihmisillä. autohifissäkin todella kovat merkit on ktukuvassa tuntemattomia mut alan harrastajat tietää ne. bmw edustaa urheilillisuutta mutta samalla mukavuutta, mersu on aina ollut herrojen ja rikkaitten auto hyvällä jälleen myyntiarvolla ja kyydillä ja mukavuudesta tunnettu. sit nää riisikupit uutena hyvä mut 5vuoden päästä ruostunu paska kone hyvä enää ja ootteko ikinä kahtonu/verrannu kumpi maksaa enemmän kori vai kone? vastaus kori et niitä saa ja voi vaihtaa mut kon kori loppuu niin pelkän moottorin päällä on paha istua.
Idiootti. Ruosteongelmat autossa kuin autossa johtuu pintojen käsittelystä. Suomessa on Suomen ongelmat, muualla eri. Esim. Japanissa autot eivät ruostu ollenkaan, koska ne on erikoissuojattuja suolaisen meriveden läheisyyden takia. Lopputeksteissäkö lukee "kuvauksen" kohdalla Panavision mainoksena? Idiootti. Sellainenhan varmasti onnistuu.
Opettele, poika, kirjottamaan, kun ei saa mitään selvää paska tekstistäs. - smurffi
Joni kirjoitti:
Hahhah. Ensinnäkään testeillä ei ole mitään merkitystä. Ostatko tuotteesi testien perusteella? Toiseksi, hollantilainen Philips ei voita ikinä ainakaan TM:n testejä. Aina Panasonic, Sony, JVC, Pioneer, Kenwood, Akai, Aiwa tms. voittaa esim. tv- tai stereo-testit. Et voi olla tosissasi väitteinesi. Katselepa vähän TM:ää.
Sitä paitsi maailmanlaajuisesti esim. Philips on pikku tekijä.
Autojen kasaamismaa ei merkitse mitään, idiootti. Oletko täysin hullu? Aina on teollisuuden tuotteita tehty mitä kummallisimmissa maissa, halvan työvoiman tms. takia. Euroopassa tehdään autoja eurooppalaisille markkinoille. Luuletko japanilaisten rahtaavan autoja Euroopasta Japaniin? Kyllä ne itse itselleen autot tekevät. Vieläpä hiukan edistyksellisempiä malleja kuin tänne.Hyvä Joni raikkaista kommenteista! Oikein nauratti lukiessani viestejäsi.
- Rellu5L
Jos ennustaa pitää, niin 50-vuoden kuluttua teollista tuotantoa ei nykyisissä teollisuusmaissa ole. Ilmastonmuutos on hyvässä vauhdissa ja maapallon pelastamiseksi joudutaan teollista tuotantoa leikkaamaan reilusti yli 50% nykytasosta ja jäljelle jäävä osa siirtämään kehitysmaihin. Samalla saadaan kehitysmaiden elintasoa nostettua sen verran, että se vähentää syntyvyyttä. Suomessa joudutaan elintasoa (turhaa kulutusta) vähentämään 90% nykytasosta. Vesivessaa pidetään yleisesti ihmiskunnan huonoimpana keksintönä, mutta itseasiassa huonoin keksintö on rahan käyttöönotto.
- J H
Mistäs ne japsit sitten kopioivat kaiken sen tekniikan minkä he ovat tähän saakka tehneet, jos euroopasta loppuu autoteollisuus.
Tähän mennessähän japsit ovat kopioineet muutamia fundamentaaleja yksityiskohtia kuten Otto- ja Diesel-prosessit, pyörä, vaihteisto, ohjaus jne.
Auto itsenäisenä, toimivana laitteena kuin sen nyt ymmärrämme, oli jo kymmeniä vuosia valmis ennenkuin japsipeelot sen hoksasivat.
Epäilen, että homma jää yleiseksi sähköhärpättimien kehittelyksi kun luovan perustekniikan kehittely loppuu.
Uraauurtavien peruskeksintöjen tuottaminen kaukoidässä on ollut vähän niin ja näin...- Joni
Haista säkin vittu. Et tiedä mitään. Japanilaiset on jo ainakin 80-luvulta asti kehittäneet autoa eniten. Japani on nuori teollisuusmaa. Pakko se on ollut jostain aloittaa. Kaikki maailmassa alkaa matkimisella. Mm. Nokian kännykät. Nykykännykän keksijä on japanilainen NTT. Sitä paitsi Nokian puhelimien ja Japanin puhelimien välillä on uskomaton ero. Japanilaiset vuosia edellä. Ne eivät edes toimi muualla maailmassa.
Pyörä on kiinalainen keksintö. Joten eurooppalaiset ovat surkeita kopioijia? Ei mitään järkeä. Ei peruskeksintöjä voi keksiä uudelleen. Niin kuin vaikka moottoria. Vaikkakin esim. moottoriakin japanilaiset koviten uudestaan yrittävätkin keksiä. Toyotan ja Hondan Hybridimalleja on jo kymmeniä markkinoilla ja niiden vetyautoja kulkee jo Tokiossa ja Kaliforniassa. Ei suorasuihkutusta, tutkaohjattua vakionopeussäädintä, törmäyksen ennakointi -järjestelmää, automaattista pysäköijää tai autonavigaattoria voi millään pitää pieninä tai turhina keksintöinä. Siltä ne ehkä nyt tuntuu täällä. Pääosin siksi, että monet niistä kuulostavat täällä takapajulassa uskomattomilta ja utopistisilta. Kaikki ne oikeasti toimii ja ovat olleet Japanissa käytössä jo vuosia. Kuvittelepa merkittävämpi keksintö kuin kolarin estäjä tai sensoreilla toimiva järjestelmä, joka estää autoa osumasta mihinkään tietyssä vauhdissa tietyillä ehdoilla. - on se
että japani on usan jälkeen maailman toiseksi suurin talousmahti. eipä kuulosta oikein älylliseltä väittää että sellaiseksi noustaan ja sellaisena pysytään huonolaatuisia kopioita suoltamalla.
- sitten
Eikös sitten kaikki autonvalmistajat ole kopioijia? Vai saako euromerkit kopioida vapaasti mutta japsit ei? Vai onko VW, mersu, bemari keksinyt tuon pyörän yhtäaikaa?
- Joni
sitten kirjoitti:
Eikös sitten kaikki autonvalmistajat ole kopioijia? Vai saako euromerkit kopioida vapaasti mutta japsit ei? Vai onko VW, mersu, bemari keksinyt tuon pyörän yhtäaikaa?
Juuri niin. Ja sen pyöränkin ovat kiinalaiset keksineet.
Kaikki tuollainen yleistäminen ja ennakkoluulo johtuu ihmisen tarpeesta luokitella asioita. Tässä tapauksessa maapalloa ja ihmisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565340Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1131592
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2311550- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91143Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3021105- 721047