Mitä irtisanomiasaika tarkoittaa käytännössä?

ei.ikinä.irtisanottu

Mitä irtisanomisaika tarkoittaa työntekijän kannalta käytännössä? Tarkoittaako se sitä että jos työsuhde lopetetaan 31.7. ja irtisanomisaika on kaksi viikkoa, työntekijän pitää olla 31.7. jälkeen vielä kaksi viikko töissä?

4

250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justiinsasitä

Kyllä, jos irtisanomisaika on 2vkoa, eikä ole enää koeaika menossa.
      Työntekijän irtisanoessa itsensä ajat ovat lyhyemmät ja pitenevät sitä mukaa montako vuotta olet ollut yrityksen palveluksessa. Työnantajan irtisanoessa ajat ovat pidemmät ja siinäkin katsotaan kauanko olet ollut yrityksen kirjoilla.

• lähteestä

Irtisanomisajan laskeminen

Irtisanomisaika alkaa kulua irtisanomista seuraavasta päivästä lukien. Mikäli noudatetaan esimerkiksi 14 päivän irtisanomisaikaa, ja työntekijä irtisanoo työsuhteensa päättymään kuukauden 1. päivänä, päättyy työsuhde 15. päivänä samaa kuuta.
      Mikäli irtisanomisaika lasketaan kuukausissa, päättyy työsuhde järjestysnumeroltaan samana päivänä kuin irtisanomisilmoitus on annettu. Jos vastaavaa päivää ei ole siinä kuussa, jossa määräaika päättyisi, pidetään sen kuukauden viimeistä päivää määräajan loppupäivänä.
      Lähde: erto.fi

• fdxhgfjhfgj

Entä jos 'työnantaja' (henkilökohtaista apua saava vammainen hoidokki) kieltäytyy irtisanomasta, lakkaa vain pyytämästä töihin? Miten se toimii, kun hän kuitenkin on sitten vaatimassa taas uutta avustajaa, vaikka entiselle ei muka ole töitä, kun ei pidä siitä, että avustaja lakkasi hyppimästä hänen pillinsä mukaan? Miten saada työttömyyskorvaus taas, jos ei ole esittää sitä paperia työsuhteen päättymisestä? Ihan ilman tulojako tässä pitää olla? Vammaisen uhrina? Miten sellaisen ihmisen voi pakottaa noudattamaan lakia? Mitä tahoa voisi pyytää allekirjoittamaan edes tuo lomake vammaisen puolesta?

• vuoden.työntekijä

Nyt on kyllä pakko ihmetellä että mikä on sinun mielestä "pillin mukaan hyppimistä"?
        Mieleen tuli heti mielikuva pyörätuolissa olevasta vammaisesta joka pyytää avustajaa vaikka ottamaan kaapista jotain hänelle niin avustaja heti kimmastuisi että vittu minä en ala sinun pillin mukaan hyppiä, nouse itse siitä tuolista ja nouki kaapista tavarasi :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2942
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      65
      2793
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1669
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      23
      1553
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1273
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe