Detta berättar Holger Thors i Hbl.
För oss som behärskar finlandssvenskan är detta förstås en självklarhet, men diverse språkhalta fennon blev säkert igen tagna på bar säng?
Finlandssvenskan är lingua franca i Norden
8
121
Vastaukset
- prövatpå
Det är en fördel att tala finlandsvenska, tillochmed danskarna förstår oss.
- edwardpersson
Jo, inga större problem, liknar skånska.
Helt otroligt, att ett inlägg som bevisar ditt påstående tas bort, medan skräpet ligger kvar? Mystisk linje.
- barnsligt
Modella paloi pinna, kun sanoin, että menes muumilla tanskaan
Niin, koska se ei ole totta. Lainaukseni päivän Hbl:sta meni sen sileän tien. Se lainaus jossa suomenruotsalainen, Tanskassa töitä tekevä henkilö osoittaa väitteesi samaksi paskaksi kun kaikki muutkin väitteesi.
- Trotjänare
Peppu-Reino kirjoitti:
Niin, koska se ei ole totta. Lainaukseni päivän Hbl:sta meni sen sileän tien. Se lainaus jossa suomenruotsalainen, Tanskassa töitä tekevä henkilö osoittaa väitteesi samaksi paskaksi kun kaikki muutkin väitteesi.
Tietenkin Skandnaviassa ymmärretään suomenruotsiani vaikka puhun sitä suomalaisittain korostaen. Pointti on siinä, että minä en ymmärrä tanskaa, en varsinkaan lukusanoja. Silloin harvoin kun olen tanskalaisten kanssa keskusteluyhteydessä, he ehdottavat keskustelukieleksi saksaa tai englantia, mikä osoittaa, ettei minun suomenruotsinikaan ole aivan helppoa heille. - Norja sujuu , mutta yllättäen jotkut ruotsin murteet ovat minulle liian vieraita. Ruotsini on Tukholman ruotsia.
Vaikeuksia tuottavat ammattitermit. Täällä Suomessa kaikki ruotsinkielisetkään eivät niitä hallitse, koska osaavat asiat suomeksi ja englanniksi. Tarkkuutta vaativassa ammattikeskustelussa käytän suomea ja ruotsinkielinen ruotsia. Sitten tarkistamme, että toinen on ymmärtänyt oikein. Niille jotka vähättelevät kielioppia small talkiin, voin sanoa, että mutkikkaat asiat kääntyvät sekaviksi, jos lauseet eivät ole oikein muodostettuja.
Minulla ei ole mitään ruotsin kieltä vastaan, Olisi hyvä, jos ruotsinkieliset ystäväni suostuisivat puhumaan ruotsia kanssani Täällä pääkaupunkiseudulla kääntyy puhe aina suomeksi, se on yleinen tapa. Misä sen käytännön harjoittelun voisaada? Minulla ei ole vähäisintäkään aietta muuttaa joksikin aikaa Ruotsiin tai viipyä sielä päivää paria kauemmin.
Tässä sitä "vihaa" yritetään selvittää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262213
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161534- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117954Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883