Itsemurhan mietiskely

Neveragain0

Onko täällä muita, jotka "jatkuvasti" miettivät itsemurhaa? Miten te olette päässeet yli asiasta tai helpottaneet sitä?

Mä mietin itsemurhaa ensimmäisen kerran jo ala-asteella. Olin koulukiusattu. Noh, nyt olen kohta 28 ja edelleen mietin vähintään kerran kuussa, miksi edes yritän. Mietin tosi usein tehokkaimpia keinoja tähän, ettei jää vihannekseksi, eikä jätä ulkopuolisille traumoja.

Kerran nuorena vedin pillereitä naamaani ja kirjoitin perheelleni hyvästit ja pahoittelut, mutta soitin itse ambulanssin, koska totesin, etten voi tehdä sitä äidilleni.

En oikein voi hakea apua, koska en halua tulla merkatuksi hulluksi, kun en sitä varsinaisesti ole. Olen vain aina tuntenut, ettei kukaan ymmärrä mua, enkä kuulu mihinkään. Olen myös pienestä pitäen kokenut, että mun ei kuuluisi elää, olen vain painolasti muille. En myöskään halua asian vaikuttavan esim. työpaikkaani.

Oisko vertaistukea saatavilla?

30

456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsdfgre

"Merkatuksi hulluksi"? Ei sinua mitenkään merkitä, ei polttomerkillä eikä tatuoinneilla. Lääkäri kirjoittaa masennuslääkkeen vartin lätinän jälkeen kun sanot että masentaa ja että haluat masennuslääkityksen. Rutiini.

Jos potilastietomerkintää meinaat, niin se ambulanssin soitto on jo siellä. Ja yksityiselle lääkäriasemalle sitten, siinä menee kai toimistomaksujen kanssa jotain lähemmäs satanen.

• 54425dy

Itsemurhayritysmerkintä ei välttämättä vielä tahraa samalla tavalla kuin aito psykiatrinen "diagnoosi" eli klassifiointi. Sellaisen saaminen kyllä vaikuttaa merkittävästi siihen miten henkilöä tullaan loppuelämä kohtelemaan.

Henkilökohtaisesti en suosittele menemään minnekään virallisille tahoille puhumaan henkisestä kärsimyksestä. Siitä seuraa vain harmia. Jos haluaa aitoa apua, kannattaa kääntyä epävirallisien, kolmannen sektorinpalveluiden piiriin. Tärkeä on välttää viralliset tahot: Jos ei ole virallinen, eivät voi virallistaan eli klassifioida. Olet turvassa. Vältä myös yksityisiä palveluita mukaan lukien niin sanotut psykoterapiat, joissa tarvitsee luovuttaa SOTU. Jos voit asioida ilman SOTUa ja muuta tunnistautumista, kaikki ok. Nämä on hyviä peukalosääntöjä muistaa.

• Neveragain0

En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat. Itse en usko mihinkään yliluonnolliseen, jumalista puhumattakaan. Voitko valaista asiaa lisää?

• Neveragain0

Ja siitä itsemurhayrityksestä on tosiaan jo jotain 8 vuotta, niin oon ajatellut, että se sieltä pikkuhiljaa hiipuu näkymättömiin. En haluis uudistaa sitä leimaa.

• 54425dy
        Neveragain0 kirjoitti:

En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat. Itse en usko mihinkään yliluonnolliseen, jumalista puhumattakaan. Voitko valaista asiaa lisää?

Kysyitkö minulta? Minä en ainakaan viitannut mihinkään yliluonnolliseen. Itsekään en usko yliluonnollisiin asioihin.

• 54425dy
        Neveragain0 kirjoitti:

Ja siitä itsemurhayrityksestä on tosiaan jo jotain 8 vuotta, niin oon ajatellut, että se sieltä pikkuhiljaa hiipuu näkymättömiin. En haluis uudistaa sitä leimaa.

Ei se rekisteristä poistu, mutta sen käytännön painoarvo kyllä hieman laskee muualla paitsi psykiatrisen järjestelmän piirissä. Ja olet ihan oikeassa. Ei ole syytä vahvistaa tai "uusia" sellaisia rekisterimerkintöjä koskaan.

• Neveragain0
        54425dy kirjoitti:

Ei se rekisteristä poistu, mutta sen käytännön painoarvo kyllä hieman laskee muualla paitsi psykiatrisen järjestelmän piirissä. Ja olet ihan oikeassa. Ei ole syytä vahvistaa tai "uusia" sellaisia rekisterimerkintöjä koskaan.

En oikeen osaa käyttää tätä sivustoo oikein, kun en oo aiemmin käyttänyt. Olisin kiinnostunut kyllä kuulemaan lisää näistä muista vaihtoehdoista.

• jhgghg

niin,ja kun otat nappeja niin sen jälkeen ei enää itsesuojeluvaisto pelaa vaan kaikki tunteet turtuu ja kynnys toteuttaa aikomukset laskee , siis ei nappeja vaan terapia parempi vaihtoehto , et ole yksin vaan samoja ajatuksia ainaski itellä sairauden myötä.

• Neveragain0

Itsekään en koe, että napit mitään auttais. En edes koe olevani varsinaisesti masentunut, hoidan kaikki velvollisuuteni hyvin, eikä kukaan ikinä uskois mun kirjoittavan tätä. Mä luulen, että kyse on enemmän siitä, kun kaikki elämässä on ollut niin vaikeeta ja ehkä joku synnynnäinen vika. Mutta onhan se vaikeaa välillä näiden tuntemusten kanssa elää.

Terapia puolestaan on liian kallista, siks toivoin saavani täältä jotain vertaistukea.

• fsdfgre

Lykkyä pyttyyn vaan terapiaan pääsemisessä. Masentuneiden tapauksessa sitä monesti tarvitaan sen rahoittamisessa myös ja vaikka pikkurahan puutetta ei olisi niin aika monet psykoterapeutit on jo koko vuodeksi buukattu, eivätkä ota enempää asiakkaita.

• Onmeitämuitakin

Minkälainen sun elämäntilanne muuten on, onko ketään kenelle puhua? Vertaistuki(ryhmät) ymmärtääkseni yksi tehokkaimpia keinoja parantaa oloa.

Itse olen taipuvainen masennukseen, kroonisesti masentunut mieliala. Itseäni helpottaa masennuksen selitysmallit, joissa ei "syytetä" niinkään yksilöä vaan yhteiskuntaa tai siinä olevia ilmiöitä, kuten työttömyyttä jne.., joihin on lähes tervettä reagoida masennuksella. Itselläni ainakin myös hankalia elämänkokemuksia ja jotenkin liian herkkä luonne. Silti pidän itseäni terveenä, enkä halua lääkitä persoonallisuuttani pois. Monet ilmiöt tässä ajassa ahdistaa ja masentaa, mutta niin monia muitakin, joten syy ei voi olla aina yksilössä.
      Itsetuhoisia ajatuksia on toisinaan mullakin, en kuitenkaan uskaltaisi tehdä itselleni mitään, joten lähinnä kuoleman odottamista.
      En osaa enää toivoa tai unelmoida mistään. Jotenkin olen monta kertaa kammennut itseni ylös ja jaksanut aloittaa alusta, mutta ollut seurauksiltaan turhaa, joten en oikein jaksa enää.
      Toivon sulle kuitenkin jaksamista ja onnellisia tapahtumia! Jos sulla on ihmisiä, ole niiden seurassa mahdollisimman paljon. Jos nautit jostain tekemisestä, tee sitä.

• Neveragain0

Ihana kommentti, kiitos <3

Mulla pitäis periaatteessa olla asiat ihan ok elämässä. Mulla on mies, työpaikka ja perhe. Mut silti asiat ei oo hyvin mun päässä. Mun elämä on aiemmin ollu tosi vaikeeta ja jotenkin mä en pääse siitä yli. Haluaisin päästä ja yritän koko ajan kaikkeni, mutta en silti pääse yli siitä, että koen asiat liian vaikeina kestää. Usein itken itseni uneen ja hoen itselleni olevani kuollut ja se on ainut, mikä rauhoittaa mut.

Oon yrittänyt miehelleni kertoo näistä asioista, mutta se ei halua kuulla. Sillä on niin erilainen tausta, että se ei jotenkin kestä kuunnella mun juttuja. Sama oli exän kanssa. Kavereita mulla on aina ollu tosi vähän. Niiden kanssa pidetään vaan hauskaa, ei jutella ikävistä asioista.

• Neveragain0

Perheellä tarkoitin siis äitiä ja sisaruksia, lapsia mulla ei ole.

• Suunnilleen päivittäin itsekin mietin ja varmaan noin kymmenen vuotta jatkunut. En vaan pääse mihkään siitä ajatuksesta, että itsemurha ei olisi huonompi ratkaisu kuin elämä tälläisenä mitään aikaansaamattomana sossupummina jolla ei ole kävereita, puolisoa, harrastuksia eikä oikeestaan mitään muuta syytä elää kuin velvollisuus perhettä kohtaan. Itsemurhayrityksiä mulla ei ole vielä ollut.

• Neveragain0

Mäkin oon melkein koko ikäni kokenut, että eläminen on lähinnä velvollisuus muita kohtaan. Usein miettii, että oisko se sit kuitenkin muillekin helpotus se lähtö. Ehkä odotan, että äiti lähtee ensin. Sille se olis hirveetä.

• kunsitäeiolekaan

Aloitin sen jo yhteiskunnan synnyn myötä.

• Pitiavautua

On vain kaikenmaailman elostelijoita, joita omaisuus kuljettaa. Elä sie huolestu aivoista, - ne kun on sun omat. Eikä niistä kukaan oikeasti tiiä.

• eienäänuori

Sinulle on jäänyt kouluajoilta ja noiden raskaiden aikojen taakka sieluun. Ne asiat pitäisi saada käsitellä ja puhua. Olet joskus kehitellyt päähäsi ratkaisuna itsemurhan ulos pahasta olosta ja onko siitä tullut jonkinlainen muistijälki aivoihin.
      Ei ihminen ole mitenkään hullu, jos kantaa sisimmässään kuvaamiasi tuntemuksia ja ei ne asiat mene työnantajan kuuloon ja tuskin hänkään pahana pitää jos työntekijä hoidattaa itseään.
      Sinulla on työpaikka, mies ja perhepiiri. Ethän sinä ole mitenkään joutava. Tuo arvottomuus ja tunne on sinulle aito, mutta se pidä yhtä todellisuuden kanssa. Sinulla on ihan samanlainen ihmisarvo kuin kenellä meillä tänne syntyneellä. Et ole mitenkään taakka ja annan panoksesi yhteiskunnalle ja läheisille omana itsenäsi ja työlläsi.
      Kuka sitten mielestäsi olisi olemaan täällä? Miksi sinulla ei olisi ihmisarvoa? Vaiko vain sen vuoksi, että joku onneton, itsetunnoltaan vajaa on sinua joskus kouluaikaan tai muulloin kiusannut tai vähätellyt?
      Onneksi sinulla on normaaliakin elämää ja tuo itsetuho ei ole jatkuvasti mielessä. Täytyy silti vaikeaa olla, jos nuori ihminen miettii omaehtoista kuolemaa? Osaat varmaa kätkeä pahan olon hyvin, ja ei edes puoliso ymmärrä ottaa sinua todesta.
      Ei kai sen kovin kallista ole jos varaan ajan vaikka terveyskeskuksen kautta mielenterveyspolille.
      Ihmisen kannattaa hoitaa itseään ja se koskee niin kehoa kuin psyykettä. Viisas satsaa omaan hyviin vointiin ja ei se ainakaan hulluutta ole. No hullu et ainakaan ole.
      Tsemppiä ja halit näit etäisesti!

• toinensamanlainen

Moikka!

Olen suunnilleen ikäisesi nainen ja myös itsemurhan partaalla, vähän eri syistä mutta kuitenkin. Itsemurha-ajatukset ovat velloneet mun mielessä myös vuosikaupalla, mutta nyt ne tuntuu voimistuvan entisestään elämäntilanteeni vuoksi. Haluaisin pohtia vähän sun tilannetta oman kokemukseni valossa. Sanotaan ettei toisen tuskaa voi kukaan toinen täysin ymmärtää ja se on totta. Mä en tiedä minkälainen tausta sulla on ja kuinka raskaasti kärsit tällä hetkellä ja olet kärsinyt. Olen kuitenkin pahoillani kaikesta mitä sulle on tapahtunut ja että voit noin huonosti :( En myöskään tiedä millä tavoin olet jo koittanut vaikuttaa olotilaasi. Itse olen kokeillut monia juttuja tässä elämässä ja täytyy sanoa, että joitain niistä olisi pitänyt varmasti kokeilla pidempään, että niillä olisi ollut jotain vaikutusta.

Suosittelisin ainakin yhtä asiaa, joka tuntuu pitävän mua hengissä toistaiseksi. Aina kun on oikein synkkää asetan itselleni jonkin tietyn ajan, joka pitää vielä pysytellä hengissä, mutta jos tuon ajan jälkeen voin edelleen yhtä huonosti, saan tehdä itsemurhan. Tämä helpottaa mua, koska saan siitä tunteen, että "enää 3kk ja sitten pääsen pois." Usein kuitenkin kun tuo aika on kulunut umpeen, olen saattanut löytää jonkun lohdullisen ajatuksen, jonka avulla pystyn taas sinnittelemään hengissä seuraavaan etappiin saakka. Kuulostaa hullulta, mutta se, että antaa itselleen luvan itsemurhaan, saattaakin voimistaa halua elää.

Toisekseen, tuli mieleeni, ennen kuin deletoit itsesi tästä maailmasta, oletko ajatellut onko muita asioita/ihmisiä, jotka voisit deletoida ennen sitä? Onko ympärilläsi ja lähelläsi sulle pahaa oloa tuottavia ihmisiä, joita ilman sun olisi parempi elää? Kuulostaa hirveältä, ettei sun mies jaksa kuunnella tällaisia juttuja. Toisaalta taas, jos sulla olisi empaattinen ja lämmin ihminen siinä vierellä, se voisi auttaa paljonkin. Mutta ei kannata haaskata energiaansa ihmisiin, jotka vain imevät sitä sinusta eivätkä anna mitään takaisin.

Jos et ole mitään näistä seuraavista vielä kokeillut, niin suosittelen lämpimästi. Lakkaa miettimästä mitä muut ihmiset ajattelevat ja sitä leimaudutko hullusti. Kyseessä on kuitenkin sun elämä. Suosittelen terapiaa ja kokeile myös erilaisia henkisiä juttuja esim. uskonnot, mindfulness jne. Toisten ihmisten auttaminen voi myös antaa elämälle tarkoituksen.

Mun mielestä sun kuolema olisi tosi turha, jos et edes kokeile hakea apua ensin. Mistä voit silloin tietää olisiko asioista puhuminen voinut auttaa.

Voimia päivääsi <3

• Yks_tarina

Itse olen yrittänyt itsaria ainakin neljä, tai viisi kertaa elämäni aikana. En siis ajattele sen tekemistä koko ajan. Mutta on pakko myöntää, että olen varmaa ajatellut itsarin tekemistä useammin, kuin että on niitä varsinaisia yrityksiä. Olen aina ollut enemmän, tai vähemmän melankoliaan ja masennukseen taipuvainen ihminen. Ensimmäisen kerran masennuin varmaankin 13 vuotiaana. Olin koulukiusattu ja koko luokassani aivan yksin. Opeilta ei saanut mitään apua, eikä tukea asiaan. Oikeastaan aivan päinvastoin. Opetkin lähtivät siihen mukaan. Aikanaan jouduin sitten tekemisiin mt-keskuksen kanssa. Minua itseäni siis pidettiin "syyllisenä", että minua kiusattiin. Jos siihen jotenkin oli reagoinut, niin se oli sitten se lopullinen päätelmä, että minun päässänihän ja kaikki syy ja vika oli.

Sain kouluni lopulta käytyä ja menin eka kerran duuniin. Se oli itseasiassa aika karmea kokemus. Siellä mulle opetettiin, että koska oon "vastatullut" ja hierarkiajärjestyksessä alin, niin kohtelukin oli senlaatuista. Lähdin aika nopeasti pois sieltä. Masennuin kokemuksestani lähes täysin.

Minun masennus oli oikeastaan enemmän ajoittaista, kuin pitkä ja yhtäjaksoista.
      Joskus vuonna 1994 olin aika raskaassa duunissa. Sitten aloin väsyä, enkä enää tuntenut jaksavani nousta edes sängystä. En saanut nukuttua, ja jos sain, en palautunut edellisen päivän rasituksista.
      Sitten iski se erittäin paha masennus. Toivottomuus ja avuttomuus täytti kokonaan mieleni. Tunsin olevani umpikujassa. Elämä ja kaikki oli harmaata, tai omasta mielestäni ennemminkin mustansävyistä. Tunsin itseni puoli, tai lähes kuolleeksi. Päähäni alkoi tulla itsestään sanoja ja lauseita, joita itse en edes ajatellut. Tajusin, että olin täydellisessä burnoutissa.
      Jätin työpaikkani ja menin taksissa psykiatriseen sairaalaan. En tiennyt vielä tuolloin, että ensin piti mennä tk:seen ja lääkäriin, jotta saisi lähetteen. Luulen, että sairauteni oli tuolloin joko syvä masennus, tai psykoottinen masennus. Mutta epäilen, että se oli ennemmin se eka, koska tiesin, että en kuullut ääniharhoja, sanat vain kaikuivat pääni sisällä.

Elämäni on oikeastaan ollut melkoista alamäkeä. Menetyksiä, tappioita, häviämistä, toisten ihmisten kohdalta hyväksikäyttöä ja jättämistä. Lyhytkaikaisia suhteita ennätti tulla jopa yli 40. Mutta ei mitään pysyvämpää ja pitkäkestoisempaa suhdetta.

Viimekertaisen itsariyrityksen jälkeenkin masennus ja ahdistus (enemmän se jälkimmäinen elämäntilanteeni takia) ilmoittaa aina olemastaolostaan. Minulle määrättiin aikoinaan lääkkeitäkin ( SSRI) mutta ei niistä ollut koskaan mitään hyötyä, kuin lyhyen aikaa. Mt-aikojakin minulle tarjottiin, mutta itse näin ne keskustelut täysin turhiksi. Koska ei niissä koskaan pureuduta ihmisen henkilökohtaiseen elämäntilanteeseen, ongelma ja kipukohtiin. Ainakin silloin kun minä kävin niissä "hoitotapaamisissa", eihän siellä tapahtunut oikeastaan yhtään mitään muuta, kuin että hoitsu kysyy tyyliin" Mitä sä teet?", "Nukut sä hyvin" ja " Että otat sä lääkkees?" Ja sitten toljotetaan kuin jotakin friikkiä ja suhtaudutaan ylimielisesti. Ja aina kyseenalaistetaan kaikki, mitä sä sanot. Jos toi on jotain hoitamista ja auttamista, niin ei kiitos!
      Mä otin loparit ja sillä siisti. Pysyn kaukana heidän porukoistaan( siis psykan alalla olevista. Koska he eivät todellakaan kohtele potilaita ihmisinä, empaattisesti, eikä humaanisti. Omien kokemuksieni mukaan.

• irkrjdhd

Itse pohdiskelen itsemurhaa lähes päivittäin, siitä on tullut eräänlainen toistuva pakkoajatus, jota käytän helpottamaan oloa. Näen mielessäni kuinka vedän ranteet auki tai hirtän itseni, että pääsisi tästä kurjasta olosta ja hankalasta elämäntilanteessa pois. Tosielämässä en kuitenkaan siihen pysty, enhän edes tiedä mitä kuoleman jälkeen tulee tapahtumaan enkä toisaalta halua kokea väkivaltaista kuolemaa.

Eräs shokkikeino mikä itseäni auttoi vähäksi aikaa olemaan ajattelematta itsemurhaa, oli googlettaa aitoja itsemurhapaikoilta otettuja kuvia. Materiaali on todella rankkaa, joten en suosittele vähänkään herkille. Minua tämä kuitenkin auttoi ymmärtämään kuinka järkyttävä tilanne on muille ihmisille, niille jotka näkevät tilanteen tai löytävät ruumiisi, kenties perheenjäsenesi. Tulin lopulta surulliseksi niiden ihmisten puolesta, jotka olivat päätyneet noin äärimmäiseen tekoon ja toisaalta ymmärsin omien ajatusteni järjettömyyden. Nyt olen saanut niihin jonkinlaista etäisyyttä, vaikka niitä mielessäni edelleen pyöriikin.

• elämänkoiraaruokin

Kannattaako turmella monen jälkeenjäävän loppuelämä muka helpottaakseen omaa pahaa oloa. Ei kukaan isä tai äitä halua tuottaa jälkeläistä vain siksi että tämä tuhoaa olomassaolon kesken aikaansa. Ihmisen mielessä pyöriin ne ajatukset joilla ruokkii päätään.
      Kiinalainen viisaus. Sisimmässäni asuu kaksi koiraa, jotka taistelevat: toinen koiraa on elämän puolesta ja toinen sitä vastaan. Kumpaa koiraa ruokit, se voi hyvin.

• IltalehtiOnPuolueetonLOL

Se on helppoa, jos sulla on ollut hyvät vanhemmat. Mulla oli ihan vitun paskat luuserivanhemmat, niin täsä on tulos.

• Female31

Itse kanssa itsemurhan partaalla. Ikää 31v ja tuntuu että kaikki on jo nähty.

• toinensamanlainen

Female31, täällä samassa tilanteessa oleva. Kaikki tuntuu toivottomalta. Onko sun elämässä vielä jotain hyvää? Musta tuntuu, ettei mun elämässä ole mitään. Kun puhutaan kiitollisuuden tärkeydestä ja mä koitan miettiä asioita, joista voisin olla kiitollinen, niin ei yksinkertaisesti ole mitään. Olen jo kaavaillut kuinka ja koska teen itsemurhan, nyt kerään vaan rohkeutta ja ehkä jossain syvällä sisimmässä toivon, että jotain hyvää tapahtuisi ennen sitä, jotta saisin syyn elää.

• kaikkionmahdollistasille

Uskon että teille 30-kymppiset ja alittaja tapahtuu lähiaikoina niin sokeeraavan hyvää, että itsemurhamietteet jäävät sen tien.

• paska.systeemi

Julkisella puolella ns. hullun paperit vaikuttavat kaikkeen hoitoon siitä eteenpäin, joko kaikki asiallinen hoito loppuu siihen paikkaan tai ainakin vähenee ja muuttuu selvästi hankalammin saatavaksi. Sinne pesiytyneet pyövelit alkavat siitä eteenpäin vain odottaa, koska kuukahdat.

• toinensamanlainen_

kaikkionmahdollistasille, kiitos :) tosin mun sairaudet on tehneet mut niin toimintakyvyttömäksi niin monella tapaa ja kaikki menneisyyden merkinnät rekistereissä ym tekee monet jutut erittäin vaikeiksi, joten aika loukussa olen. mutta olen alkanut miettiä, että jospa mä vaan helvetti soikoon menen tästä läpi. mulle on aina tapahtunut vaan niin paljon pahaa, etten usko enää elämän tuovan itsestään mitään hyvää. mutta jos mä jotenkin onnistun nostamaan itseni tästä pimeydestä.

• KäyttäkääAivojanne

Jos olet oikeasti masentunut, et todellakaan mieti mitä joku junakuski ajattelee, kun mä tapan itseni sen eteen. Masentuneella ei ole tunteita.

• OikeuttaKaikille

Olisi ihanaa ruveta jigsawksi ja opettaa syntiä tehneille käytöstapoja,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3797
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2576
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1995
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1741
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1536
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1511
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1321
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      488
      1265
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      82
      1252
    Aihe