Elikkäs mikä koirarotu mielestänne minulle sopisi?
Tälläisiä ominaisuuksia tahtoisin koiraltani.
-alle 40-45cm
-seurallinen, mutta myös omiin oloihinsa tyytyvä
-aktiivinen
-EI trimmattava! Nypittävä käy oikein hyvin, mutta ei esim koneella ajeltava
-lapsiystävällinen
-reipas
-leikkisä
Koira pääsisi ulos noin 4 kertaa päivässä, noin 2-4h . Viikonloppuisin jopa enemmän. Toivoisin että koira tyytyisi myös 1,5 tuntiin päivässä, jos on paljon kiireitä. Koira saa aktivointia.
Ihan kotikoiraksi tulisi :)
Mikä koirarotu?
50
1538
Vastaukset
- royalpox
Snautseri, pinseri, kettuterrieri, russeli, shetlannin lammaskoira......siinä jotain rotuja.
- Koirrra
Kaikkia näitä rotuja olen miettinyt! Russeli on tuntunut eniten omalta mutta kun ei se rodun valitseminen vaan helppoa ole. Saa ehdottaa vielä lisää rotuja ja kertoa omia mielipiteitä miksi jokin rotu vaikkapa sopisi minulle! :) kiitos asiallisista vastauksista! En huoli tälläisiä vastauksia - "pehmolelukoira" "ei koiraa" ym. :D
- koiraotus
Lapinporokoira
- Koirrra
Täytynee ottaa kyseisestä rodusta enemmän selvää
- seijasalme
Hei.Minä suosittelisin lapinkoiraa, koska itselläni on sellainen, nyt 6kk. Tottakai ihana😍.
- sivustaseuraajan
olisi kyllä hyvä tarkentaa vähän. Esimerkiksi, saako koiralla olla vahtiviettiä asumismuodon puolesta? Tuleeko koiran pysyä vapaanakin irti, eli saako olla riista tai saalisviettiä? Millaisiin elinolosuhteisiin ja millaiseen puuhasteluun?
- Koirrra
Rivitaloon tulisi, joten ei kauhean haukkuherkkää. Saa olla riistaviettiä, mutta jos ei, aina parempi, koska ei metsästetä. plussaa olisi jos vapaana pysyisi, mutta en koe vapaana pitämistä niin tärkeänä. Toivottavasti ette ymmärtänyt väärin. Saa olla omassa pihassa vapaana ja koirapuistossa tottakai ja pitkän (15-20m) narun päässä!
Koira tulisi perheeseen jossa on kouluikäisiä lapsia. Koiran kanssa olisi kiva käydä uimassa, pitkillä lenkeillä, juoksulenkeillä yms. :) Olen huono selittämään asioita, mutta toivon että ymmärsit :) saa kysyä kysymyksiä, vastaan mielelläni! - sivustaseuraajan
Suomenlapinkoira istuisi muuten hyvin kriteereihin, mutta haukkuherkkyyttä on jonkinverran. Pääasiassa kuitenkin kitkettävissä pois koulutuksella. Sama homma sheltillä, sheltti lisäksi hiukan laumasidonnaisempi ja herkemmin lähellä pysyvä. Russeleilla ja terriereillä tahtoo olla sitä saalisviettiä, eli eivät välttämättä opi kovin varmoiksi irtipidettäviksi. Muuten kyllä mainioita perhekoiria. Sinuna vilkaisisin myös euraiseria ja ehdottomasti myös keskikokoista (tai miksei kääpiötäkin) villakoiraa, joka sopisi tuollaiseen menoon oikein hyvin.
- Koirrra
Villakoira muuten olis tosi kiva mutta en oikein ole innostunut villakoiran turkin hoidosta... voihan sen trimmaajalle viedä, ei itse tarvitse tehdä mutta se tulee kalliiksi kun miettii että koira voi elää yli 15 vuotiaaksikin. Russelia ja shelttiä olen eniten harkinnut. Sheltti tosin haukkuherkkä mutta uskon että koulutuksella saa aikaiseksi paljon :).
Russeli taas on saalisviettinen, mutta en koe tarvetta saada koiraa varmaksi irtipidettäväksi. Jämäkästi mutta lempeästi kun pennulle opettaa ettei pupujen perään lähdetä niin ehkä sitä sitten voisi joissain metsissä(ei paljoa ihmisiä, ei autoja) pitää vapaanakin ;). Eurasier? Olen kuullut, mutta taidanpa mennä heti etsimään tietoa! - lapinpossu
sivustaseuraajan kirjoitti:
Suomenlapinkoira istuisi muuten hyvin kriteereihin, mutta haukkuherkkyyttä on jonkinverran. Pääasiassa kuitenkin kitkettävissä pois koulutuksella. Sama homma sheltillä, sheltti lisäksi hiukan laumasidonnaisempi ja herkemmin lähellä pysyvä. Russeleilla ja terriereillä tahtoo olla sitä saalisviettiä, eli eivät välttämättä opi kovin varmoiksi irtipidettäviksi. Muuten kyllä mainioita perhekoiria. Sinuna vilkaisisin myös euraiseria ja ehdottomasti myös keskikokoista (tai miksei kääpiötäkin) villakoiraa, joka sopisi tuollaiseen menoon oikein hyvin.
Lapinkoirista löytyy enemmän ja vähemmän haukkuherkkiä yksilöitä, eli suurinosa on haukkuherkkiä ja osa on sitten todella haukkuherkkiä ja nauttivat oman äänen käytöstä yli kaiken. Kannattaa kysellä kuinka haukkuvia vanhemmat ovat ja katsoa myös pentujen äänenkäyttöä.
- Koirrra
Anteeksi etten ole vastannut sinulle, en huomannut viestiäsi. Lapinkoiraa voisin harkita mutta olen kuullut että monet juurikin haukkuvat paljon tai ERITTÄIN paljon mutta kuulemma niitä ei oikein millään saa hiljaisiksi(?)
- lapukka_
Olisin ehdottanut labradorinnoutajaa(mahdollisesti näyttelylinjaista metsästyslinjaisen sijaan) koska sopisi tosi hyvin muihin kriteereihin, mutta se on isokokoisempi kuin mitä olet miettinyt.
- Koirrra
Juu tottakai saa ehdottaa vaikka joku kriteeri uupuisi! Tahdonkin että ehdottelette niin pystyn sitten harkinnan jälkeen hiukan joustamaan keiteereissäni :) mutta jos ehdotatte rotuja joiden kohdalla jokin kriteeri ei oikein täsmää niin kerrottehan mikä niistä! :)
- omavalinta
Koirrra kirjoitti:
Juu tottakai saa ehdottaa vaikka joku kriteeri uupuisi! Tahdonkin että ehdottelette niin pystyn sitten harkinnan jälkeen hiukan joustamaan keiteereissäni :) mutta jos ehdotatte rotuja joiden kohdalla jokin kriteeri ei oikein täsmää niin kerrottehan mikä niistä! :)
Kuka tässä nyt sitten sen valitsee?
- Koirrra
Minä valitsen, te ehdotatte. Se on helpompaa jos on vaihtoehtoja joista valita! Kun te ehdotatte rotua, mä haen siitä tietoa ja valitsen että sopisiko se minulle vai ei ja jos sopisi laitan sen ns vaihtoehtoihin. Eli tottakai minä valitsen oman koirani rodun, ei kukaan tuntematon, mutta tällä tavoin valinta on helpompi.
- omavalinta
Koirrra kirjoitti:
Minä valitsen, te ehdotatte. Se on helpompaa jos on vaihtoehtoja joista valita! Kun te ehdotatte rotua, mä haen siitä tietoa ja valitsen että sopisiko se minulle vai ei ja jos sopisi laitan sen ns vaihtoehtoihin. Eli tottakai minä valitsen oman koirani rodun, ei kukaan tuntematon, mutta tällä tavoin valinta on helpompi.
Aivan.Toivottavasti saat miuluisan koiran itsellesi.
Onnea etsintään. - Koirrra
Kiitos :D
- korakaveri
Morjens Koirrra
Meillä on nyt monirotuinen koira. Entiset olleet ns. rotukoiria. Kriteeri oli että huumoria pitää olla ja keskikoinen. Edellinen am,cokkeri ja huumoriakin piisasi.
Nyt am.cokkeria ja pystykovaa todella kiva kaveri. Tsemppiä valintaan - Koirrra
Ihana asiallinen vastaus sinultakin :)
- Novascotia
Suosittelen lämpimästi novascotiannoutajaa! Se on luonteeltaan ystävällinen, iloinen ja energinen, aina valmis viemään sinut lenkille. Rakastaa perheen, lastenkin kanssa olemista ja touhuamista, mutta ei vaadi jatkuvaa hyysäämistä. Turkki helppohoitoinen. Voit harrastaa sen kanssa monipuolisesti, esim. agilityä. Kooltaankin saattaa mahtua haarukkaasi. -Meidän perheen ensimmäinen koira, tuollainen tolleri, opetti meille koiran ajatuksia 14 vuotta, ja kun seuraava joskus taloon tulee, on sekin tolleri 🐕
- Koirrra
Tolleria olen ajatellutkin! Tämän hetkisesti eniten olen miettinyt Jackrussellinterrieriä, sherlanninlammaskoiraa ja novascotiannoutajaa
- Koirrra
Vielä saa vastailla!
- 2koiraa
Whippet
- Koirrra
Itse en kauheasti vinttikoiran tapaisista koirista ole innostunut mutta ei ole tullut mieleen edes etsiä ko rodusta tietoa joten pitäisi vähän tutustua whippetteihin!
- koiraseropi
Meillä on monirotuinen 19kg painava koira.
Ei hauku ja on ollut terve, nyt jo iäkäs. Hieno ystävällinen koira.
Ainoa "miinus" mielestäni on riistaherkkyys, kun vaistoaa pupun tms. se lähes sekoaa.
Itse pidän narttukoiraa urosta huomattavasti siistimpänä.- Koirrra
Seropit voisivat varmasti kanssa olla oikein mukavia kavereita
- päätös.on.sinun
Muista nyt kuitenkin, että jokainen koira on oma yksilönsä.Kovin suuria johtopäätöksiä ei voi vetää näistä kommenteista.Minua mielyttää oma lapinkoirani, joka ei ole haukkuherkkä.Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kuten vanha sanonta kuuluu.
- Koirrra
Juu! Aijonkin käydä kasvattajilla tutustumassa eri pentuihin ja valita minulle sopivan yksilön! :)
- Koiranlöytänyt
Kysynpähän muutamia lisäkysymyksiä kun itsekin etsin kuluneena kesänä koiraa ja viimein löysinkin mieleisen,mutta....
Onko väliä onko uros vai naaras?
Onko väliä onko seka-vai puhdasrotuinen?
Pitääkö olla pentu vai mikä on maksimi ikä?
Paljonko olet valmis maksamaan koirasta,itselle tuli vastaan puhdasrotuisia joista pyydettiin väliltä
300-1900 euroa,ja sekarotuisista 50-800 euroa,siis sekarotuisestakin jotkut ilkesivät pyytää enemmän kuin joku toinen puhdasrotuisesta
Sitten nämä myyjät,kun kaikki eivät edes vaivaantuneet vastaamaan sähköposteihin eikä viesteihin edes sitä että vieläkö koira on myytävänä... ;=))))))
Ja jotkut eivät myy ensimmäiseksi koiraksi,ei kerrostaloon,ainoastaan metsästävään kotiin,etc. etc. olihan noita vaikka minkälaisia- Koirrra
1. Ei väliä. itse pidän enemmän uroksista mutta en ole sukupuolta sen kummemmin vielä ajatellut.
2. Ei ole väliä onko seka- vai puhdasrotuinen. Näyttelyissä en käy! Sekarotuisista ei aina tiedä tulevaa kokoa tms. Mutta senkin tietää suurinpiirtein vanhempien koosta päätellen :)
3. Pentu
4. Olen valmis maksamaan korkeintaan 1100-1400€ mutta noin 1300 rupeaa jo olemaan hieman "tiukka". 1500€ en maksa minkään rotuisesta koirasta. Siinä menee minulla raja, budjetti kun ei ole ääretön.
Ensimmäiseksi koiraksi tulisi, mutta kokemusta löytyy hoitokoirien kautta. Emme metsästä.
Minulla on silloin tällöin hoidossa tyttären Fhippet 6v . Fhippet on mielestäni jalostamaton ja elää jopa yli 15 vuotta , ei hauku eikä murise kaipaa huomiota ja tulee peitonalle viereen nukkumaan kylkikylkeävasten . Kun minulla on ollut hoidossa ei tarvi aamuisin viedä hädälle se pyytää ulos joskus ilta päivällä . Mielellään se kyllä ulos
lähtee . Koira maksoi 700 euroa . Jalostetuissa koirissa on miinuksena monesti useat lääkäri reissut ....- Koirrra
Tarkoitatko whippettiä? :)
- Koirrra
Ei kiitos, en tarvitse kuvia :) voin etsiä niitä itse kuvahausta ja käydä tutustumassa rodun koiriin esim kasvattajalla :)
- Muutamainen
Ihan ensimmäisenä tuli mieleen kooikerhondje. Sitten monet terrierit kuten parson, jackrussel, cairn... ja sheltti, mutta sen turkista en ole varma sitten, olen kuullut kyllä että sheltin turkki on yllättävän helppohoitooinen
- Koirrra
Joo sheltin turkki ei vaadi kuin harjausta :) kooikerhondjea en edes ole tullut ajatelleeeksi! Terriereitäkin olen vakavasti harkinnut. Ihanaa kun te ihmiset oikeasti kirjoittelette vastauksia ja otatte tosissanne tämän, toisin kuin joillain muilla palstoilla..
- Marita65
Itselläni oli Kääpiöpinseri ja saatiin nauttia Bojun seurasta 15v. Oli aivan mahtava perhekoira,lasten kanssa upea. Fiksu,oppi asiat nopeasti .Turkki oli helppo hoitoinen,harjaus&pesu tarpeen mukaan .Karvaa lähti vähän ja turkki kiilsi aina. Minulla ollut aina uroksia johtuen narttujen ns. Naisten vaivoista. Hyvän Kääpiöpinserin saa jo tonnilla,kannattaa nähdä vanhemmat. Omani painoi 4 kg mutta niitä on jykevämpiäkin tapauksia. Ego oli suuri joten täytyy asettaa rajat. Tämä oli vaan minun tarinani ihanasta koirasta jota rakastimme ja kaipaamme vieläkin. R.I.P. Boju:-)
- Koirrra
Oliko Boju haukkuherkkä? Tuntemani kääpiöpinseri yksilö haukkuu aika paljon
- hulluseon
Sulla ei ole mitään hajua koirista ! "Mieluummin nypittävä kuin ajeltava...." hah,niitä "terrierejä" nypitään ja voi ajellakin...mutta kuonon ja jalat muotoilee nyppimättä ajamalla...Taasko vaan sun hulluus ajaa kirjoittamaan ja pätemään,STARPERSON ????
- mäykkylä
Heips.
Kääpiömäyräkoirat ovat ihania, itselläni on 3 lyhytkarvaista.
Turkiltaan helppohoitoisempia, seurallisia, jaksavat pitkiä lenkkejä mutta tyytyvät huonolla kelillä vähempäänkin ulkoiluun. Kokonsa puolesta helppo ottaa mukaan kun mahtuu ihan kannettavaan kuljetusboxiin. Ovat niinkuin iso koira pienessä paketissa.
Suosittelen tutustumaan rotuun.- Koirrra
Täytyy tutustua rotuun!
- Samira-84
Eurasier narttu, ei hauku ja on ystävällinen. Ei hermostu jos ei pääse joka päivä pitkälle lenkille.
- Koirrra
Eurasieriin täytyy tutustua!
- kiirettä.pitäää
Pääsisi ulos 4 kertaa päivässä, noin 2-4 tuntia. Jestas, milloin teet kotityöt ja milloin pentu saa nukuttua.
- kiirettä.pitää
Anteeksi, taisin käsittää väärin. Siis 4 kerttaa päivässä ja yhteensä 2-4 tuntia.
- Koirrra
Juu yhteensä 2-4 tuntia :) ja kun koira on pentu, mennään sen ehdoilla. En väkisin pakota tietenkään noinkaan paljoa jos ei jaksa!
- Kuneikeksinimimerkkiä
Suosittelen katsomaan hankikoira.fi sivustolta (testit->rotutesti). Testissä kysytään ominaisuuksista joita koiralla haluat olevan yms., tällä tavoin voi löytää paljon paremmin itselle sopivan rodun kuin keskustelupalstoilla kyselemällä, niillä kun ei kaikki yleensä ole niitä ammattilaisia koiranvalinnassa. Sivustolla on ylipäätään hyvää tietoa koiran hankinnasta ja lukuisista eri roduista. Tietysti testikään ei kaikkea tiedä, mutta jos testituloksen rotu vaikuttaa muutoin sopivalta, kannattaa kysellä lisätietoa viimeistään koiran hankintavaiheessa kasvattajalta :)
- Koirrra
Olen käynyt kyseisellä sivustolla ja minulle on aina tullut jackrussellinterrieri. Ja kun siinä rodun perässä on aina ne vihreät/keltaiset(en muista väriä) palkit, että kuinka hyvin sopii, niin aina 100% sopisi tuo russeli. Ensin en missään nimessä halunnut kyseistä rotua mutta kun etsim tietoa ja tapasin kyseisen rodun yksilöitä, uroksia, naaraita, kasteoituja ja steriloituja, rupesi rotu tuntumaan "omalta"
- Koirrra
Koirrra kirjoitti:
Olen käynyt kyseisellä sivustolla ja minulle on aina tullut jackrussellinterrieri. Ja kun siinä rodun perässä on aina ne vihreät/keltaiset(en muista väriä) palkit, että kuinka hyvin sopii, niin aina 100% sopisi tuo russeli. Ensin en missään nimessä halunnut kyseistä rotua mutta kun etsim tietoa ja tapasin kyseisen rodun yksilöitä, uroksia, naaraita, kasteoituja ja steriloituja, rupesi rotu tuntumaan "omalta"
Tatkoitin kastroituja! Ja tiedän että koirissa naaras on narttu huomasin äsken kirjoitusvirheen😅 Varmasti muitakin kirjoitusvirheitä mutta pahoittelen niistä
- Muumli
Jos se tuntuu omalta niin ota ihmeessä russeli 😄
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e651977- 1041901
- 1441649
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151641- 1031609
- 851587
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2851357- 1191289
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241160- 701132