Joh. 15:5
"Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä."
Niinkuin Jumalan Sana sanoo: ""Minä olen viinipuu, te olette oksat". Jeesus Kristus on viinipuu ja me olemme sen viinipuun oksat, kiinni suoraan siinä rungossa. Saamme vetemme,ravintomme ja syntien anteeksisaamisemme suoraan Häneltä. Isäni, jo edesmennyt vl-saarnaaja aina opetti, että kaikki lapset syntyvät pieninä oksina tästä Kristus-rungosta ja sitten vain kasvavat ja kasvavat isommiksi, joko kasvavat Kristuksen yhteydessä saaden Häneltä elävää vettä tai sitten kuivettuvat, kun usein "maailman houkuttamina" eivät halua juoda sitä elävää vettä ja eivät elä elävässä yhteydessä runkoon.
Tämä isäni julistama kuva, että kaikki lapset syntyvät oksina tästä rungosta, herätti lukiovuosina minussa ajatuksen, että eikö se rungossa kasvava oksa ole koko ajan kiinni siinä rungossa ja saa siitä ravintoa, eikä siirry siitä minkään toisen oksan varaan ja saa siitä tai sen välittämänä ravintoa ja vertauskuvallisesti esim. synninpäästöä ja syntien anteeksisaamista. Kysyin tätä isältäni ja hän jyrkästi kielsi ajattelemasta tuollaisia.
Uskon, että Jeesus Kristus tarkoitti viinipuu-vertausta meille niin, että se on ikäänkuin "vertauksellinen viinipuu", että Hän on runko ja me todella olemme oksina siinä, kaikki kiinni suoraan siinnä rungossa. Se on joko tai asetelma: " Saako Hän olla Herramme, elämämme Elävä Vesi, syntien Anteeksiantajamme, meidän Tiemme, Totuutemme ja Elämämme ja elämme yhteydessä Häneen vai Hän ei ole Herramme ja emme elä yhtydessä Häneen ja kuivetumme.
On myös lohduttavaa tietää, että jos olemme kuivettumassa olevat oksat siinä rungossa, niin olemme yhä kiinni siinä samassa rungossa, josta voimme halutessamme uudestaan saada oksaamme sitä elävää vettä, eikä tarvitse esim. viereisiltä oksilta sitä pyytää ja sitä paitsi sekin vesi tulisi kuitenkin rungon kautta. Jeesus Kristus itse sanoo: "Ilman minua, ette voi mitään tehdä'".
Minä olen viinipuu, te olette oksat.
2
135
Vastaukset
"kun usein "maailman houkuttamina" eivät halua juoda sitä elävää vettä ja eivät elä elävässä yhteydessä runkoon."
Hyvin harva syntyy maassa missä on vanhoillislestadiolaisuutta. Valtaosa kristityistä liittyvät muihin seurakuntiin. Miten käy niiille?- heikkineva
"Hyvin harva syntyy maassa missä on vanhoillislestadiolaisuutta. Valtaosa kristityistä liittyvät muihin seurakuntiin. Miten käy niiille? "
Hyvin käy, kun vaan ovat kiinni siinä rungossa eli Jeesuksessa Kristuksessa kuten nim. vlturku tuossa ylhäällä kirjoittaa. Ei se ole muista oksista ja heidän tarjoamisistaan kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565460Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2491652- 1141647
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241181Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91173Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3301171