Kirkko on unohtanut Jeesuksen

kirjoittaa Timo Junkkaala kirkko ja kaupunki lehdessä, ja se on Iso aamen

Kirkon/seurakunnan tehtävä on julistaaa evankeliumia ja sanoa synti synniksi

Kirkko palatkoon Raamatun julistukseen , Aamen

55

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin.totta.tämä

      Olipa kerran kaksi professoria Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa.

      Dogmatiikan professori Osmo Tiililä (1904–1972) oli aikansa luterilaisten konservatiivien johtohahmoja, joka korosti henkilökohtaisen uskon merkitystä.

      Hänen seuraajansa, dogmatiikan professori Seppo A. Teinonen (1924–1995), oli katolisesta kirkosta ja klassisesta mystiikasta kiinnostunut ekumeeninen ajattelija, jonka mukaan kirkko ja kaste kantoivat kristittyä – ei niinkään henkilökohtainen uskonratkaisu.

      Tiililä ja Teinonen olivat paljosta eri mieltä, mutta yhden kunniamaininnan Teinonen antoi Tiililälle: hänen mukaansa Tiililä ymmärsi, mistä uskonnossa on kyse.

      – Ja minä en ole ihan varma, ymmärtääkö meidän kirkkomme sitä enää, jatkaa Timo Junkkaala.

      Junkkaala on kirkkohistorian dosentti, joka jäi pari vuotta sitten eläkkeelle Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtajan tehtävästä. Sitä ennen hän työskenteli pappina Suomen Evankelisluterilaisessa Opiskelija- ja Koululaislähetyksessä eli OPKOssa.

      Raamattuopisto ja OPKO ovat konservatiivien linnoituksia, ja monet niiden kannattajista ovat Junkkaalan kanssa samaa mieltä: luterilainen kirkko on luhistumassa – ja saa syyttää siitä lähinnä itseään.

      Jos kirkossa puhutaan samoista asioista kuin päivän uutisissa, miksi ihmiset menisivät kirkkoon?

      – Timo Junkkaala

      Junkkaala tietää myös, että kirkon eri ryhmittymillä on kovin vähän halua kuunnella toistensa kritiikkiä. Siksi hän suhtautui tähänkin haastatteluun varauksella. Kirkko ja kaupunki näyttäytyy monille kirkon liberaalin siiven äänenkannattajana. Harvalla konservatiivilla on ikävä lehden edellistä päätoimittajaa Seppo Simolaa, jonka törkymoottori suolsi pommeja heidän niskaansa.

      Timo Junkkaala sitä vastoin puhuu kieli keskellä suuta. Esimerkiksi edellisen Simolaa koskevan lauseen sai hänen puolestaan jättää juttuun vain, jos tehdään selväksi, että se ei ole hänen suustaan. Junkkaala ei myöskään haluaisi pörrätä kysymyksissä samaa sukupuolta olevien avioliitosta tai naispappeudesta, koska ne ovat vain jäävuoren huippu. Oleellista on jokin aivan muu.

      – Tämä kirkko laiminlyö teologian ja unohtaa menneisyytensä. Uskonpuhdistuksen merkkivuonnakin toistellaan, että kirkkoa tulee jatkuvasti uudistaa, mutta ei Luther niin ajatellut. Hän halusi palata Raamattuun, Junkkaala selittää.

      – Jos ajatellaan, että kirkon piti muuttaa tämä maailma, niin nyt on käynyt toisinpäin. Maailma muuttaa kirkkoa.

      Ongelman ydin on yksinkertainen: kirkko ei keskity siihen, mihin sen pitäisi: Jumalaan ja tuonpuoleiseen.

      – Jos kirkossa puhutaan samoista asioista kuin päivän uutisissa, miksi ihmiset menisivät kirkkoon?
      Demokratia on kirkon kompastuskivi

      Yksi kirkon kompastuskivi on demokratia, Timo Junkkaala ajattelee.

      Kirkon pitäisi puhua Jumalasta, ja Jumala puhuu ihmisille Raamatussa. Jos kirkon asioista päättävät ihmiset eivät sitoudu Raamattuun, kirkko on tuuliajolla.

      Juuri niin Suomen luterilaisessa kirkossa Junkkaalan mukaan tapahtuu.

      – Jumalan sanan pitäisi olla se ainoa ääni, joka kirkolla on. Jos kirkko sen kadottaa, se on vain tämän maailman kaiku, Junkkaala sanoo.

      Kirkon ylin päättävä elin on kirkolliskokous. Seurakuntien luottamushenkilöt äänestävät kirkolliskokoukseen edustajansa, ja edustajat päättävät kirkon opista äänestämällä.

      Demokraattisen menetelmän ja Jumalan sanan yhdistäminen näyttää Junkkaalasta olevan vaikea tie. Ei hän osaa suoralta kädeltä sanoa, miten kirkon hallinto pitäisi järjestää – mutta ei ainakaan näin.

      – Mitä malleja tässä syntiinlankeemuksen maailmassa sitten voisi olla, Junkkaala hymähtää.

      – Jumalan sanasta ja kirkon tunnustuksesta ei kuitenkaan voi päättää äänestämällä.

      Helsingin piispanvaalit käytiin 16. elokuuta. Timo Junkkaala asuu Helsingissä, mutta hän ei päässyt osallistumaan paimenen valintaan. Kun Irja Askola valittiin Helsingin piispaksi, Junkkaala päätti siirtyä Helsingin hiippakunnasta Espoon hiippakuntaan. Hänen työpaikkansa sijaitsi Espoon puolella, mutta asiaan vaikutti myös piispan sukupuoli.

      – Olen lukenut Raamattuni niin, ettei piispan virka kuulu naiselle. Muistutan, että olen tässä samalla kannalla kuin kristikunnan enemmistö.

      Kysytään silti: miltä ehdokkaat Jaana Hallamaa, Kaisamari Hintikka ja Teemu Laajasalo vaikuttivat?

      – Kolme enemmän tai vähemmän liberaalia ehdokasta, Junkkaala toteaa.

      – Minultakin kyseltiin, eikö herätysliikeväellä ole omaa ehdokasta. Sanoin, että ei ole eikä ole syytä asettaa, koska ei sellaisilla ole täällä mahdollisuuksia.

      Kirkon liberalisoituminen näyttää tosiaan edenneen pisimmälle pääkaupungissa. Maaseutu tulee hitaasti perässä.

      – Olen käynyt Kallion kirkossa jonkun kerran, ja Laajasalon saarnoissa on hyviä puolia. Kuten eräs henkilö kysyi minulta: "Oletko pannut merkille, että Kallion kirkossa saarnataan Jeesuksesta?"

      Junkkaala nauraa.

      – Että se pitää erikseen sanoa!

      • niin.totta

        Raamattu ei ole helppo kirja

        Konservatiivikristityt vetoavat usein logiikkaan. Jumala on luonut ihmisen ja ilmoittanut itsensä Raamatussa. Jos Raamattu sanoo jotain, sillä mennään. Yksi plus yksi on kaksi.

        Timo Junkkaala on teologian tohtori – siis tiedemies. Hänen mielestään Raamatun ja sen syntyhistorian tieteellinen tutkiminen on hyvä asia, mutta johtopäätöksissä voidaan mennä liian pitkälle.

        – Kirkon ja kristillisen uskon perustaksi ei sovi käsitys, jonka mukaan Raamatussa on vain ihmisten käsityksiä Jumalasta, Junkkaala selittää.

        Jumalan sanan pitäisi olla se ainoa ääni, joka kirkolla on.

        – Timo Junkkaala

        Ei Raamattu Junkkaalankaan mielestä ole helppo kirja. Päinvastoin: sen kanssa saa painia. Kun tulee siihen ikään, että kaverit ympärillä alkavat kuolla, Raamattua pitää todella ravistella. On kysyttävä, minkä varassa tässä mennään.

        Mitä Raamattu sitten antaa isoja kysymyksiä pohtivalle?

        – Minusta tuntuu, että meillä ei ole muuta vastausta kuin se, että Kristuksen työssä ja syntien anteeksiantamuksessa on se ainoa mahdollisuus tässä elämässä. Ja kuolemassa.

        Onko se tyydyttävä vastaus?

        Junkkaala huokaa syvään.

        – Siinä määrin kuin tyydyttävää vastausta voi saada. Elämän ja kuoleman kysymysten edessä on niin paljon avointa, niin paljon vaikeaa. Mutta Jumalan sanan varassa on hyvä mennä silloinkin, kun ei ymmärrä.
        Mies, joka ei kelvannut papiksi

        Leif Nummela istuu Helsinki–Vantaan lentokentän kakkosterminaalin aulassa ja juo kahvia. Nummela on konservatiivikristillisen Uusi tie -lehden päätoimittaja ja kirkolliskokouksen maallikkojäsen. Hänen poikansa on ollut lähetystyössä Japanissa, ja tänään poika palaa kotiin.

        – Tämä on merkillinen pallo, Nummela sanoo.

        – Hirveä määrä ihmisiä kärsii suunnattomasti. Ihmisten elämä on lyhyt, synkkä ja kurja. Mikä sen tarkoitus on?

        Sitä Nummela mietti 15-vuotiaana. Hän päätteli, että jos on olemassa Jumala, se muuttaisi kaiken. Kun Nummela tuli uskoon, hän huomasi, että niin se muuttikin.

        Nummela kuului luterilaiseen kirkkoon ja oli käynyt rippikoulun. Hänestä alkoi kuitenkin näyttää, että uskonsa vakavasti ottavat ovat muualla: helluntaiseurakunnissa ja niin sanotuissa vapaissa suunnissa.

        Tämä näyttää kirkolta, jossa ongelmat eivät helpotu vaan syvenevät.

        – Leif Nummela

        – Mietin, pitäisikö minunkin lähteä vapaisiin suuntiin. Yllättävää kyllä, näiden vapaakirkollisten nuorten neuvo oli, että ei, älä lähde minnekään. Pidä uskosi ja pysy luterilaisessa kirkossa. Meidät on ensisijaisesti kutsuttu palvelemaan siellä, missä me olemme, Nummela selittää.

        Tänne hän jäi, ja nyt Nummela kertoo olevansa ilolla vakaumukseltani evankelisluterilainen.

        Nummela on tehnyt uransa lähinnä Kansanlähetyksen leivissä. Kansanlähetys kuuluu niin sanottuun viidesläiseen ryhmittymään, johon kuuluvat myös Suomen Raamattuopisto ja OPKO. Leif Nummela tajusi nopeasti, etteivät hänen laillaan ajattelevat ole kirkkoon oikein tervetulleita. Hän halusi papiksi, mutta se ei ollut mahdollista.

        – Tietyllä konservatiivisella vakaumuksella varustettu ihminen ei voi iloisin ja vapain sydämin tulla vihityksi papiksi tähän kirkkoon. Yksikään piispa Suomessa ei tänä päivänä ole valmis vihkimään sinua, jos vakaumuksesi on, että naispappeus ei ole Raamatun mukaista, Nummela selittää.

        Se on monien konservatiivien mielestä outoa. Paavalihan toteaa ensimmäisessä kirjeessään korinttilaisille selvästi: "Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua."

        Silti kirkolliskokous hyväksyi naispappeuden vuonna 1986.

        Kun seinä nousi vastaan, Leif Nummela päätti hakea pappisvihkimyksen Inkerin luterilaisesta kirkosta Venäjältä. Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa hänellä ei ole pappisoikeuksia.
        Kysymys avioliitosta on enemmän kuin kysymys avioliitosta

        Kun puhutaan kirkon jakautumisesta, keskustelu menee nopeasti samaa sukupuolta olevien parien avioliittoon. Kysymys avioliitosta ei Leif Nummelan mukaan kuitenkaan ole pelkästään kysymys avioliitosta. Pohjimmiltaan kysymys on jälleen Raamatusta.

        – Sen voisi ilmaista näin, Nummela selittää.

        – Me tiedämme, mitä Raamattu sanoo tästä. Jos Raamattu on tässä asiassa ihan perusteellisesti väärässä, Raamatun suhteen tulee niin suuri luottamuspula, että kirkko ei selviä siitä. Se repeää.

        Siltä varalta, että joku ei tiedä mitä Raamattu sanoo, lukekaamme taas Paavalia: "Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet", ja niin edelleen.

        Jos ei usko Jeesukseen, joutuu kuoleman jälkeen helvettiin. Ei ne puhu siitä.

        – Leif Nummela

        Repeämisiä on Nummelan mukaan käynyt jo esimerkiksi anglikaanikirkossa ja Yhdysvaltain luterilaisissa kirkoissa.


      • niin.totta
        niin.totta kirjoitti:

        Raamattu ei ole helppo kirja

        Konservatiivikristityt vetoavat usein logiikkaan. Jumala on luonut ihmisen ja ilmoittanut itsensä Raamatussa. Jos Raamattu sanoo jotain, sillä mennään. Yksi plus yksi on kaksi.

        Timo Junkkaala on teologian tohtori – siis tiedemies. Hänen mielestään Raamatun ja sen syntyhistorian tieteellinen tutkiminen on hyvä asia, mutta johtopäätöksissä voidaan mennä liian pitkälle.

        – Kirkon ja kristillisen uskon perustaksi ei sovi käsitys, jonka mukaan Raamatussa on vain ihmisten käsityksiä Jumalasta, Junkkaala selittää.

        Jumalan sanan pitäisi olla se ainoa ääni, joka kirkolla on.

        – Timo Junkkaala

        Ei Raamattu Junkkaalankaan mielestä ole helppo kirja. Päinvastoin: sen kanssa saa painia. Kun tulee siihen ikään, että kaverit ympärillä alkavat kuolla, Raamattua pitää todella ravistella. On kysyttävä, minkä varassa tässä mennään.

        Mitä Raamattu sitten antaa isoja kysymyksiä pohtivalle?

        – Minusta tuntuu, että meillä ei ole muuta vastausta kuin se, että Kristuksen työssä ja syntien anteeksiantamuksessa on se ainoa mahdollisuus tässä elämässä. Ja kuolemassa.

        Onko se tyydyttävä vastaus?

        Junkkaala huokaa syvään.

        – Siinä määrin kuin tyydyttävää vastausta voi saada. Elämän ja kuoleman kysymysten edessä on niin paljon avointa, niin paljon vaikeaa. Mutta Jumalan sanan varassa on hyvä mennä silloinkin, kun ei ymmärrä.
        Mies, joka ei kelvannut papiksi

        Leif Nummela istuu Helsinki–Vantaan lentokentän kakkosterminaalin aulassa ja juo kahvia. Nummela on konservatiivikristillisen Uusi tie -lehden päätoimittaja ja kirkolliskokouksen maallikkojäsen. Hänen poikansa on ollut lähetystyössä Japanissa, ja tänään poika palaa kotiin.

        – Tämä on merkillinen pallo, Nummela sanoo.

        – Hirveä määrä ihmisiä kärsii suunnattomasti. Ihmisten elämä on lyhyt, synkkä ja kurja. Mikä sen tarkoitus on?

        Sitä Nummela mietti 15-vuotiaana. Hän päätteli, että jos on olemassa Jumala, se muuttaisi kaiken. Kun Nummela tuli uskoon, hän huomasi, että niin se muuttikin.

        Nummela kuului luterilaiseen kirkkoon ja oli käynyt rippikoulun. Hänestä alkoi kuitenkin näyttää, että uskonsa vakavasti ottavat ovat muualla: helluntaiseurakunnissa ja niin sanotuissa vapaissa suunnissa.

        Tämä näyttää kirkolta, jossa ongelmat eivät helpotu vaan syvenevät.

        – Leif Nummela

        – Mietin, pitäisikö minunkin lähteä vapaisiin suuntiin. Yllättävää kyllä, näiden vapaakirkollisten nuorten neuvo oli, että ei, älä lähde minnekään. Pidä uskosi ja pysy luterilaisessa kirkossa. Meidät on ensisijaisesti kutsuttu palvelemaan siellä, missä me olemme, Nummela selittää.

        Tänne hän jäi, ja nyt Nummela kertoo olevansa ilolla vakaumukseltani evankelisluterilainen.

        Nummela on tehnyt uransa lähinnä Kansanlähetyksen leivissä. Kansanlähetys kuuluu niin sanottuun viidesläiseen ryhmittymään, johon kuuluvat myös Suomen Raamattuopisto ja OPKO. Leif Nummela tajusi nopeasti, etteivät hänen laillaan ajattelevat ole kirkkoon oikein tervetulleita. Hän halusi papiksi, mutta se ei ollut mahdollista.

        – Tietyllä konservatiivisella vakaumuksella varustettu ihminen ei voi iloisin ja vapain sydämin tulla vihityksi papiksi tähän kirkkoon. Yksikään piispa Suomessa ei tänä päivänä ole valmis vihkimään sinua, jos vakaumuksesi on, että naispappeus ei ole Raamatun mukaista, Nummela selittää.

        Se on monien konservatiivien mielestä outoa. Paavalihan toteaa ensimmäisessä kirjeessään korinttilaisille selvästi: "Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua."

        Silti kirkolliskokous hyväksyi naispappeuden vuonna 1986.

        Kun seinä nousi vastaan, Leif Nummela päätti hakea pappisvihkimyksen Inkerin luterilaisesta kirkosta Venäjältä. Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa hänellä ei ole pappisoikeuksia.
        Kysymys avioliitosta on enemmän kuin kysymys avioliitosta

        Kun puhutaan kirkon jakautumisesta, keskustelu menee nopeasti samaa sukupuolta olevien parien avioliittoon. Kysymys avioliitosta ei Leif Nummelan mukaan kuitenkaan ole pelkästään kysymys avioliitosta. Pohjimmiltaan kysymys on jälleen Raamatusta.

        – Sen voisi ilmaista näin, Nummela selittää.

        – Me tiedämme, mitä Raamattu sanoo tästä. Jos Raamattu on tässä asiassa ihan perusteellisesti väärässä, Raamatun suhteen tulee niin suuri luottamuspula, että kirkko ei selviä siitä. Se repeää.

        Siltä varalta, että joku ei tiedä mitä Raamattu sanoo, lukekaamme taas Paavalia: "Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet", ja niin edelleen.

        Jos ei usko Jeesukseen, joutuu kuoleman jälkeen helvettiin. Ei ne puhu siitä.

        – Leif Nummela

        Repeämisiä on Nummelan mukaan käynyt jo esimerkiksi anglikaanikirkossa ja Yhdysvaltain luterilaisissa kirkoissa.

        Jotkut ehdottavat, että kirkon sisällä voisi suvaita monenlaisia näkemyksiä. Yhdet vihkikööt samaa sukupuolta olevia pareja ja toiset olkoot vihkimättä. Nummelan mielestä malli ei toimi.

        – Miten hahmotat kirkon, jossa alttarilla yksi pappi vihkii kaksi samaa sukupuolta olevaa pariskuntaa, ja samassa seurakunnassa toinen pappi sanoo, että tämä on syntiä? Se ei ole uskottavaa.

        Nummela korostaa, että luterilaisessa kirkossa tehdään myös paljon hyvää. Diakonia auttaa ihmisiä ja hengellisesti laadukasta opetustakin on. Railot vain alkavat käydä aika isoiksi.

        – Tämä näyttää kirkolta, jossa ongelmat eivät helpotu vaan syvenevät.
        Kirkon suurin virhe

        Leif Nummela kehottaa kuuntelemaan, mistä Suomen luterilaisen kirkon piispat puhuvat, kun he avaavat suunsa mediassa.

        Turvapaikanhakijoista, yhteiskunnasta, luonnonsuojelusta ja sen sellaisesta.

        – Eivät siitä, että Jeesus on Jumalan Poika joka kuoli meidän puolestamme ja että meidän pitäisi uskoa häneen päästäksemme taivaaseen. Jos ei usko Jeesukseen, joutuu kuoleman jälkeen helvettiin. Ei ne puhu siitä, Nummela toteaa.

        Mistä se johtuu?

        Nummela naurahtaa.

        – Liian hyvä kysymys. Minä en tiedä.

        Kohta hän toteaa, että mahdollisia syitä on kolme. Yksi vaihtoehto on, että piispat eivät usko kirkon sanomaan. Toinen vaihtoehto on, että he eivät pidä sitä tärkeänä. Kolmas vaihtoehto on, että he pelkäävät.

        – Kaikki kolme ovat äärimmäisen huonoja vaihtoehtoja.

        Nummela uskoo, että ongelman varsinainen ydin ei kuitenkaan ole kysymys avioliitosta tai edes Raamatusta. Ydinkysymys on kysymys Jumalasta.

        – Onko Jumala oikeasti olemassa? Onko Jeesus oikeasti ainoa tie hänen luokseen? Jos näistä ollaan yksimielisiä, ollaan jo niin pitkällä, että voidaan alkaa keskustella muusta.

        Jumala-kysymyksen suhteen kirkko on Nummelan arvion mukaan aika selvillä vesillä. Kyllä papit uskovat Jumalaan.

        Jeesus-kysymys sen sijaan on monille karikko.

        – Osallistuin vuonna 2015 Kouvolan kirkkopäivillä paneeliin, jossa oli viisi pappia ja yksi piispa. Yksikään heistä ei voinut seistä sen takana, että Jeesus on ehdottomasti ainoa tie.

        Niin Jeesus itse sanoo Johanneksen evankeliumissa: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani."

        Sitä kirkon pitäisi Leif Nummelan mukaan julistaa. Kun joku mainitsee luterilaisen kirkon, ihmisten pitäisi ajatella, että ah, se on se paikka jossa puhutaan koko ajan Jeesuksesta.

        – Mutta sitä sinä et kuule.

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kirkko-on-unohtanut-jeesuksen-ja-repii-itsensa-rikki


      • Miriam.lut

        Kiitos jutun laittamisesta tänne, en olisi muuten varmaan tullut lukeneeksi sitä. Olen samaa mieltä jutussa esitettyjen näkemysten kanssa.

        Totuus ei ole demokraattisesti ihmisten päätettävissä, vaan on Jumalan. Kirkkoa ei pidä johtaa samoilla periaatteilla kuin sekulaaria yhteiskuntaamme.

        Luther ei ollut erehtymätön, mutta hänen hienoutensa oli, että hän ohjasi ihmisiä Raamatun äärelle. Jumalan sana on erehtymätön.


      • Ahvio käsittelee juuri nyt tätä artikkelia Radio Patmoksessa!


      • niin.totta kirjoitti:

        Jotkut ehdottavat, että kirkon sisällä voisi suvaita monenlaisia näkemyksiä. Yhdet vihkikööt samaa sukupuolta olevia pareja ja toiset olkoot vihkimättä. Nummelan mielestä malli ei toimi.

        – Miten hahmotat kirkon, jossa alttarilla yksi pappi vihkii kaksi samaa sukupuolta olevaa pariskuntaa, ja samassa seurakunnassa toinen pappi sanoo, että tämä on syntiä? Se ei ole uskottavaa.

        Nummela korostaa, että luterilaisessa kirkossa tehdään myös paljon hyvää. Diakonia auttaa ihmisiä ja hengellisesti laadukasta opetustakin on. Railot vain alkavat käydä aika isoiksi.

        – Tämä näyttää kirkolta, jossa ongelmat eivät helpotu vaan syvenevät.
        Kirkon suurin virhe

        Leif Nummela kehottaa kuuntelemaan, mistä Suomen luterilaisen kirkon piispat puhuvat, kun he avaavat suunsa mediassa.

        Turvapaikanhakijoista, yhteiskunnasta, luonnonsuojelusta ja sen sellaisesta.

        – Eivät siitä, että Jeesus on Jumalan Poika joka kuoli meidän puolestamme ja että meidän pitäisi uskoa häneen päästäksemme taivaaseen. Jos ei usko Jeesukseen, joutuu kuoleman jälkeen helvettiin. Ei ne puhu siitä, Nummela toteaa.

        Mistä se johtuu?

        Nummela naurahtaa.

        – Liian hyvä kysymys. Minä en tiedä.

        Kohta hän toteaa, että mahdollisia syitä on kolme. Yksi vaihtoehto on, että piispat eivät usko kirkon sanomaan. Toinen vaihtoehto on, että he eivät pidä sitä tärkeänä. Kolmas vaihtoehto on, että he pelkäävät.

        – Kaikki kolme ovat äärimmäisen huonoja vaihtoehtoja.

        Nummela uskoo, että ongelman varsinainen ydin ei kuitenkaan ole kysymys avioliitosta tai edes Raamatusta. Ydinkysymys on kysymys Jumalasta.

        – Onko Jumala oikeasti olemassa? Onko Jeesus oikeasti ainoa tie hänen luokseen? Jos näistä ollaan yksimielisiä, ollaan jo niin pitkällä, että voidaan alkaa keskustella muusta.

        Jumala-kysymyksen suhteen kirkko on Nummelan arvion mukaan aika selvillä vesillä. Kyllä papit uskovat Jumalaan.

        Jeesus-kysymys sen sijaan on monille karikko.

        – Osallistuin vuonna 2015 Kouvolan kirkkopäivillä paneeliin, jossa oli viisi pappia ja yksi piispa. Yksikään heistä ei voinut seistä sen takana, että Jeesus on ehdottomasti ainoa tie.

        Niin Jeesus itse sanoo Johanneksen evankeliumissa: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani."

        Sitä kirkon pitäisi Leif Nummelan mukaan julistaa. Kun joku mainitsee luterilaisen kirkon, ihmisten pitäisi ajatella, että ah, se on se paikka jossa puhutaan koko ajan Jeesuksesta.

        – Mutta sitä sinä et kuule.

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kirkko-on-unohtanut-jeesuksen-ja-repii-itsensa-rikki

        Tämä niin vakavaa tekstiä kirkon tilasta, että kannattaa lukea huolella.


      • Mfmdm
        usko.vainen kirjoitti:

        Tämä niin vakavaa tekstiä kirkon tilasta, että kannattaa lukea huolella.

        Tästä Mäkisen ja Askolan pitäisi olla huolissaan.


      • Mfmdm kirjoitti:

        Tästä Mäkisen ja Askolan pitäisi olla huolissaan.

        Juuri, mutta ei näytä kiinnostavan pätkän vertaa 😏


      • valotettavasti
        usko.vainen kirjoitti:

        Juuri, mutta ei näytä kiinnostavan pätkän vertaa 😏

        Valitettavasti.


      • Joutaamennäkin
        valotettavasti kirjoitti:

        Valitettavasti.

        Kirkko on tuhoon tuomittu.


      • onkotoivoasittenkin
        Joutaamennäkin kirjoitti:

        Kirkko on tuhoon tuomittu.

        Harvinaiata, että K&K julkaisee tuon kirjoituksen.


    • Tuossa kirjoituksessa haetaan nyt kirkolle jotakin sellaista vähän samanlaista hurmoshenkistä roolia kuin herätysliikeissä on.

      Se ei enää tule onnistumaan. Kirkko on nimenomaan säilynyt niin suurena näihin päiviin asti, että se on tullut lähemmäksi ihmistä tai sanotaanko helpommin lähestyttäväksi.

      Kirkko puhuu samoista asioista kuin muukin yhteiskunta juuri sen takia, että se elää tässä yhteiskunnassa. Demokaratia nähdään hirvittävä peikkona aivan kuten tasa-arvo ja ihmisoikeudet. Onhan se nyt aivan kamalaa, että jopa nainen voi hakea piispanvirkaa.
      Totta kait maailma muuttaa kirkkoa, se on tehnyt sitä jo satoja vuosia. Kirkkoa tuskin enää ainakaan tässä merkityksessä olisi jos se ei olisi päivittänyt itseään aina säännöllisin väliajoin.

      • kansanrivinainen

        Ymmärrätkö niin yksinkertaista asiaa, minkä on kansat aina ymmärtäneet uskonpuhdistuksen koittaessa, että Raamatun Sana on muuttumaton? Jumalan antamat 10 käskyä ovat aina voimassa. Jeesus ei niitä kumonnut. Hän ainoastaan kiteytti ne helpommin ymmärrettävään muotoon tarkoittaen, että pitämällä 10 käskyä ihminen rakastaa Jumalan lisäksi myös lähimmäisiään. Ja vielä sen, että lähimmäisiä eivät tässä merkityksessä olleet omat jälkeläiset, vaan he ovat omaa perhettä , itsestäänselvyytenä vanhempia itseään.

        10 ihanaa käskyään Jumala antoi selkeyttäen tasapainoisen elämän edellytykset ja ilon ja rauhan ihmissydämissä.

        Joskin ihminen näitä rikkoo ja sen Herramme näki, antoi hän mahdollisuuden päästä irti väärinteon orjuuttavasta elämästä . Siksi Jeesuksen kallis veri tuli tämän mahdollistamaan.
        Kun Jeesus paransi sairauksista ihmisiä, Hän aina kutsui parannuksen tekoon väärin eletyn elämän tavoista. Niin - ettei kävisi vielä huonommin. Eli aina - "tee parannus".

        Nykykirkkomme siunaa ihmiset outoihin seksuaalimieltymyksiinsä, jotta orjuuttava elämä nimenomaan jatkuisi väärinteossa 10 käskyn vastaisesti. Mitä tulee naispappeuteen tai ylipäätään sanaan pappi, käännän sen evankelista-nimikkeeksi. Selkeä Sana on siihenkin Raamatussa, jotta "olkoon yhden vaimon mies, joka paimeneksi ryhtyy. Kaiketi muutakin edellytystä vaadittiin".


      • aurinkonpimennys
        kansanrivinainen kirjoitti:

        Ymmärrätkö niin yksinkertaista asiaa, minkä on kansat aina ymmärtäneet uskonpuhdistuksen koittaessa, että Raamatun Sana on muuttumaton? Jumalan antamat 10 käskyä ovat aina voimassa. Jeesus ei niitä kumonnut. Hän ainoastaan kiteytti ne helpommin ymmärrettävään muotoon tarkoittaen, että pitämällä 10 käskyä ihminen rakastaa Jumalan lisäksi myös lähimmäisiään. Ja vielä sen, että lähimmäisiä eivät tässä merkityksessä olleet omat jälkeläiset, vaan he ovat omaa perhettä , itsestäänselvyytenä vanhempia itseään.

        10 ihanaa käskyään Jumala antoi selkeyttäen tasapainoisen elämän edellytykset ja ilon ja rauhan ihmissydämissä.

        Joskin ihminen näitä rikkoo ja sen Herramme näki, antoi hän mahdollisuuden päästä irti väärinteon orjuuttavasta elämästä . Siksi Jeesuksen kallis veri tuli tämän mahdollistamaan.
        Kun Jeesus paransi sairauksista ihmisiä, Hän aina kutsui parannuksen tekoon väärin eletyn elämän tavoista. Niin - ettei kävisi vielä huonommin. Eli aina - "tee parannus".

        Nykykirkkomme siunaa ihmiset outoihin seksuaalimieltymyksiinsä, jotta orjuuttava elämä nimenomaan jatkuisi väärinteossa 10 käskyn vastaisesti. Mitä tulee naispappeuteen tai ylipäätään sanaan pappi, käännän sen evankelista-nimikkeeksi. Selkeä Sana on siihenkin Raamatussa, jotta "olkoon yhden vaimon mies, joka paimeneksi ryhtyy. Kaiketi muutakin edellytystä vaadittiin".

        Homo- ja transseksuaalisuutta sekä intersukupuolisuutta on esiintynyt ihmiskunnassa ilmeisesti jo tuhansia vuosia, onko kyseiset asiat kadonneet tiukasti kieltämällä tai vetoamalla auktoriteetteihin tai millään muullakaan tavalla?
        Mitä se kertoo sinulle siitä tehtävästä jota nyt edellytät kirkolta? Vai pitäisikö aloittaa hommat itsestäsi?


    • tervetuloa.vapaisiin

      Kirkko hajoaa taas 500:n vuoden jälkeen ja saadaan Suomeen uusi reformaatio.
      Tämä on voitto uskoville kuten oli ensimmäinenkin reformaatio.

      • islamille.tilaa

        Minä ainakin odotan, kun kirkossa lyödään lappu luukulle!


      • Tuskinpa, vaikka vapaat kuinka sitä toivoisivat, luonnollisesti ihan vaan lähimmäisenrakkauttaan .

        Kirkolla on nimittäin jotakin sellaista mitä vapailla ei tule olemaan vielä muutamaan sataan vuoteen tai ei ehkä koskaan. Kirkon kannatus varmasti laskee tasaista tahtia kuten tähänkin asti mutta sillä on suurirooli suomalaisessa kultturiperinteessä jota tuskin tuossa ajassa romutetaan.


      • tervetuloa.vapaisiin
        nähty.on kirjoitti:

        Tuskinpa, vaikka vapaat kuinka sitä toivoisivat, luonnollisesti ihan vaan lähimmäisenrakkauttaan .

        Kirkolla on nimittäin jotakin sellaista mitä vapailla ei tule olemaan vielä muutamaan sataan vuoteen tai ei ehkä koskaan. Kirkon kannatus varmasti laskee tasaista tahtia kuten tähänkin asti mutta sillä on suurirooli suomalaisessa kultturiperinteessä jota tuskin tuossa ajassa romutetaan.

        Mitä kirkolla on???


      • tervetuloa.vapaisiin kirjoitti:

        Mitä kirkolla on???

        Ihan kuten kirjoitin. Pelkästään kulttuuriperinne kannattelee sitä muutaman sadan vuoden. Se ei varmaankaan ole sinulle mieleen mutta noin se nyt vaan on.

        Kuohuntaa siellä saattaa esiintyä aivan kuten aikoinaan naispappeus sitä aiheutti mutta loppupeleissä sekään ei suurta lommoa aikaan saannut. Sellainen ihmekuvitelma jota usein saa palstalta lukea on konservatiivien laajamittainen lähtö jos kirkko alkaa vihkiä spn- avioliittoja on myös täysin kuvitteellista. Naisppapeudenkaan tulemisen jälkeen ei montaa konservatiivia ole sieltä lähtenyt ja konservatiivit lienevät viimeinen ryhmä joka haluaa vapaaehtoisesti päästää "kirkon vallankahvasta" irti mutta tuokin asia ratkeaa aikanaan jo ihan luonnollisenkin poistuman kautta.


      • tervetuloa.vapaisiin
        nähty.on kirjoitti:

        Ihan kuten kirjoitin. Pelkästään kulttuuriperinne kannattelee sitä muutaman sadan vuoden. Se ei varmaankaan ole sinulle mieleen mutta noin se nyt vaan on.

        Kuohuntaa siellä saattaa esiintyä aivan kuten aikoinaan naispappeus sitä aiheutti mutta loppupeleissä sekään ei suurta lommoa aikaan saannut. Sellainen ihmekuvitelma jota usein saa palstalta lukea on konservatiivien laajamittainen lähtö jos kirkko alkaa vihkiä spn- avioliittoja on myös täysin kuvitteellista. Naisppapeudenkaan tulemisen jälkeen ei montaa konservatiivia ole sieltä lähtenyt ja konservatiivit lienevät viimeinen ryhmä joka haluaa vapaaehtoisesti päästää "kirkon vallankahvasta" irti mutta tuokin asia ratkeaa aikanaan jo ihan luonnollisenkin poistuman kautta.

        Kirkolla ei siis ole yhtään mitään mitä ei olisi muillakaan.


      • oletpa.typerä
        nähty.on kirjoitti:

        Ihan kuten kirjoitin. Pelkästään kulttuuriperinne kannattelee sitä muutaman sadan vuoden. Se ei varmaankaan ole sinulle mieleen mutta noin se nyt vaan on.

        Kuohuntaa siellä saattaa esiintyä aivan kuten aikoinaan naispappeus sitä aiheutti mutta loppupeleissä sekään ei suurta lommoa aikaan saannut. Sellainen ihmekuvitelma jota usein saa palstalta lukea on konservatiivien laajamittainen lähtö jos kirkko alkaa vihkiä spn- avioliittoja on myös täysin kuvitteellista. Naisppapeudenkaan tulemisen jälkeen ei montaa konservatiivia ole sieltä lähtenyt ja konservatiivit lienevät viimeinen ryhmä joka haluaa vapaaehtoisesti päästää "kirkon vallankahvasta" irti mutta tuokin asia ratkeaa aikanaan jo ihan luonnollisenkin poistuman kautta.

        Väitätkö, että homojen vihkimnen on sama asia kuin naispappeus?
        Jo nyt on asian takia eronnut enemmän ihmisiä kuin minkään muun syyn takia.


      • niinseväittää
        oletpa.typerä kirjoitti:

        Väitätkö, että homojen vihkimnen on sama asia kuin naispappeus?
        Jo nyt on asian takia eronnut enemmän ihmisiä kuin minkään muun syyn takia.

        Niin se ääliö väittää.....


      • oletpa.typerä kirjoitti:

        Väitätkö, että homojen vihkimnen on sama asia kuin naispappeus?
        Jo nyt on asian takia eronnut enemmän ihmisiä kuin minkään muun syyn takia.

        Noista eroamisista Räsänenhän se kovimman eroaallon sai aikaiseksi homopuheillaan , no tuosta voi päätellä, että juuri liberaalit lähtivät. Konservatiiveiltä ei vastaavaa ole nähty ja vastoin kuin konservatiivit haluavat kuvitella niin se ryhmä jolla todellinen voima on , ovat juuri liberaalit .

        En väitä spn- avioliiton ja naispappeuden olevan sama asia mutta niissä on myös samankaltaisuutta. Molemmissa on kyse tasa-arvosta ja molempia asioita ovat juuri konservatiivit vastustaneet ja historian toistaa itseään joten siitä voi jo jotain päätellä.

        Ilman, että ottaa mitään kantaa uskonnollisiin asioihin niin onhan nämä nyt ihan järjellä nähtäviä asioita. Realismi siis kannattaa säilyttää . Kyllähän monet lottoavatkin mutta harvoille se voitto osuu.


      • oletpa.typerä
        nähty.on kirjoitti:

        Noista eroamisista Räsänenhän se kovimman eroaallon sai aikaiseksi homopuheillaan , no tuosta voi päätellä, että juuri liberaalit lähtivät. Konservatiiveiltä ei vastaavaa ole nähty ja vastoin kuin konservatiivit haluavat kuvitella niin se ryhmä jolla todellinen voima on , ovat juuri liberaalit .

        En väitä spn- avioliiton ja naispappeuden olevan sama asia mutta niissä on myös samankaltaisuutta. Molemmissa on kyse tasa-arvosta ja molempia asioita ovat juuri konservatiivit vastustaneet ja historian toistaa itseään joten siitä voi jo jotain päätellä.

        Ilman, että ottaa mitään kantaa uskonnollisiin asioihin niin onhan nämä nyt ihan järjellä nähtäviä asioita. Realismi siis kannattaa säilyttää . Kyllähän monet lottoavatkin mutta harvoille se voitto osuu.

        Kerro toki miten homoseksuaalisuus ja naispappesu ovat samalla viivalla Raamatussa.


      • terkut.setaan
        nähty.on kirjoitti:

        Noista eroamisista Räsänenhän se kovimman eroaallon sai aikaiseksi homopuheillaan , no tuosta voi päätellä, että juuri liberaalit lähtivät. Konservatiiveiltä ei vastaavaa ole nähty ja vastoin kuin konservatiivit haluavat kuvitella niin se ryhmä jolla todellinen voima on , ovat juuri liberaalit .

        En väitä spn- avioliiton ja naispappeuden olevan sama asia mutta niissä on myös samankaltaisuutta. Molemmissa on kyse tasa-arvosta ja molempia asioita ovat juuri konservatiivit vastustaneet ja historian toistaa itseään joten siitä voi jo jotain päätellä.

        Ilman, että ottaa mitään kantaa uskonnollisiin asioihin niin onhan nämä nyt ihan järjellä nähtäviä asioita. Realismi siis kannattaa säilyttää . Kyllähän monet lottoavatkin mutta harvoille se voitto osuu.

        Missä kohtaan Raamatussa käsketään noudattamaan Setan tai Unionin määrittelemää tasa-arvoa?


      • MitäSanooRaamattu
        terkut.setaan kirjoitti:

        Missä kohtaan Raamatussa käsketään noudattamaan Setan tai Unionin määrittelemää tasa-arvoa?

        Raamattu ei tunne minkäänlaista tasa-arvon käsitettä, se oikeastaan jakaa ennemmin ihmiset orjiin, vapaisiin, pappeihin ja kuninkaisiin. Missä esin Raamatussa sanotaan että valtiota pitää johtaa presidentti? Ja missä kohtaa Raamattua kielletään orjuus?


      • terkut.setaan
        MitäSanooRaamattu kirjoitti:

        Raamattu ei tunne minkäänlaista tasa-arvon käsitettä, se oikeastaan jakaa ennemmin ihmiset orjiin, vapaisiin, pappeihin ja kuninkaisiin. Missä esin Raamatussa sanotaan että valtiota pitää johtaa presidentti? Ja missä kohtaa Raamattua kielletään orjuus?

        Miski sitten vaaditaan tasa-arvoa jos se on Raamatun vastaista eikä se kuitenkaan koskaan toteudu.
        Orjista Raamattu käskee pitää hyvän huolen, se on hyvä!


    • Kirkko on unohtanut Jeesuksen.

      Minusta ei, päinvastoin, ainakin Jeesuksen eettiset opetukset ovat nyt esillä aivan eri volyymilla kuin vielä kolmekymmentä vuotta sitten,

      • KiinnostuinTästä

        "Minusta ei, päinvastoin, ainakin Jeesuksen eettiset opetukset ovat nyt esillä aivan eri volyymilla kuin vielä kolmekymmentä vuotta sitten,"

        Voisitko antaa esimerkin tai pari :))


      • KiinnostuinTästä kirjoitti:

        "Minusta ei, päinvastoin, ainakin Jeesuksen eettiset opetukset ovat nyt esillä aivan eri volyymilla kuin vielä kolmekymmentä vuotta sitten,"

        Voisitko antaa esimerkin tai pari :))

        En ala mihinkään loputtomaan kysymysrumbaan sotkeutumaan. Vallankaan rekisteröimättömien nikkien kanssa.


      • törkyturvalle
        sage8 kirjoitti:

        En ala mihinkään loputtomaan kysymysrumbaan sotkeutumaan. Vallankaan rekisteröimättömien nikkien kanssa.

        Et siis taaskaan keksi muta kuin soittaa suutasi, harmi!


    • exluterilainen

      Mäkinen ja Askola jäävät historiaan kirkon hajottajina ja antireformaattoreina.

    • KirkossaOnTylsää

      Menisin kirkkoon päivittäin jos siellä puhuttaisiin ja keskusteltaisiin rennosti teologiasta, apologiasta, filologiasta, argeologiasta, metafysiikasta, uskontotieteestä ja uskonnonfilosofiasta. Nyt kirkossa puhutaan väin päivän polttavimmista puheenaiheesta kuin kahvipöydässä konsanaan ja paukutetaan kirkkokamsaa dogmeilla niin että selkää sattuu ja pahaa tekee. Kirkkp on kyllä yks niin ahdasmielinen ja todella tylsä paikka, etten siellä viiti käydä. Ilmapiiri on kuollutta, organisoitua ja kurin alaista. Keskustelua, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta kysyä tarpeen mukaan ei ole.

      • Kirkko on vain uskonnollia menoja ilman aitoa uskoa....


    • Näinononn

      Kyllähän ne kolome piispaa ovat saaneet eniten kirkosta eroja. Vähiten kristitty Räsänen. .

      • Niinhän se on🤗


      • kdkdmd

        Kirkko repeää kahtia jos homoja aletaan vihkiä. Mäkisen ja Askolan tulee kantaa nyt vastuu puheistaan!


      • kdkdmd kirjoitti:

        Kirkko repeää kahtia jos homoja aletaan vihkiä. Mäkisen ja Askolan tulee kantaa nyt vastuu puheistaan!

        Siinä onkin evl.kirkon reformaation 500-juhlavuoden huipentuma 😏


      • siltänäyttää
        usko.vainen kirjoitti:

        Siinä onkin evl.kirkon reformaation 500-juhlavuoden huipentuma 😏

        Siltä näyttää.


      • aurinkonpimennys
        kdkdmd kirjoitti:

        Kirkko repeää kahtia jos homoja aletaan vihkiä. Mäkisen ja Askolan tulee kantaa nyt vastuu puheistaan!

        Tän palstan juttujen mukaan Kirkkoo ei oo tarvittu enää aikoihin muuhun ku oleen palstan oikeeuskosten sylkuppina.
        Ilman tietoo ja ymmärrystäki osataan rypee omas tekopyhyydes ja osotella sormella millon kirkkoo ja millon sen duunareita sekä muista kristittyjä.
        Ihmetyttää vaan vähä semmonen, miksei teillä oo mailmas suurempaa kannatusta kun kerta ainoona oikeina alan ihmisinä tiätte uskonasiakki niinku varman päälle. Teittiähän pitäs kuunnella Paavinki ja miks te ette sitä oikeeta asiaanne julista juuri mualla ku tää palstalla ja josaki lahkois.


    • Ahvio käsittelee tätä artikkelia juuri Radio Patmoksessa!

      • No tuliko asia sen valmiimmaksi ?


      • Ahvio.on.paskiainen

        Jeesustelua ainakin riittää kyseisellä paskiaisella.


      • Ahvio.on.paskiainen kirjoitti:

        Jeesustelua ainakin riittää kyseisellä paskiaisella.

        Kerro toki tarkemmin. Vai oletko vain muita solvaava paskiainen 😉 ?


    • Kirkko on löytänyt Jeesuksen kun on alkanut ottaa huomioon Jeesuksen eettiset opetuksetkin.

      • Niilläkö ihminen pelastuu?


    • >> Kirkon/seurakunnan tehtävä on julistaaa evankeliumia ja sanoa synti synniksi <<

      Olisiko sinulla mielessä jotain syntejä, joihin soisit kirkon keskittyvän?
      Pitäisikö kirkon pappien saarnata avioeron ottaville ja muistuttaa heille että helvettiin joutuvat?
      Vai oliko mielessä joku muu synti, joka ei konservatiivisia uskovia edes koske?

      • TätäOnSynti

        Jeesus sanoi että syntiä on se mikä tulee ihmisestä ulos, ja saastuttaa ihmisen. Sillä juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa tämän.


      • idioottienlauma.olette
        TätäOnSynti kirjoitti:

        Jeesus sanoi että syntiä on se mikä tulee ihmisestä ulos, ja saastuttaa ihmisen. Sillä juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa tämän.

        Näin minäkin tuon näen. Saastasimmat tekstit täällä saakin juuri lukea sinun kaltaisilta.


    • näinsemeneeee

      Jeesusta ei todella saa julistaa ainakaan körttien eli ns. heränneiden seuroissa. Pitää olla niin humaani niin humaani että ei loukkaa muita. Ja kuitenkin humanismissa ei ole pelastusta ihmisille

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5347
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      548
      1899
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe